|
Post by Keikki on Aug 16, 2009 20:31:26 GMT 2
16.08.09
Pitkästä aikaa lampsin kohti Artsin ravitallia. Aikani oli tuskin riittänyt Blondin hoitamiseen, enkä ollut löytänyt itsestäni rohkeutta saapua paikalle näyttämään naamaani. Huokaisten katselin edessäni kummittelevaa ravitallia. Vatsanpohjasta kouraisi. Olin kuitenkin ollut luottavainen Cadin uuteen hoitajaan, Kataan, jolle olin muutaman kerran jutellut. Tyttö vaikutti mukavalta ja puheliaalta, enkä ollut kyseenalaistanut Yuffin päätöstä valita tyttöä Cadin hoitajaksi. Hengitin syvään ja annoin katseeni kiertää. Hetkinen, tokaisin mielessäni ja katsahdin takaisinpäin. Siellä se seisoi. Aisojen välissä. Pää ämpärissä. Yuffin ja Katan naamoilla loistivat hymyt. Hiljalleen astelin tyttöjä kohti.
" Please, bring me up to date? " " Tästä tulee vielä jotain. " Yuff totesi, viittoen kohti mäiskyttävää Cadia. " Siis Yuff sai sellasen vitun idioottimaisen idean, että me koulutettais Cadi kärryille... " Selvensi Kata, vaikka ilme kieli mielen muuttumisesta, ainakin hieman. " Joo, en mä täysin pälli oo. " Naurahdin, ja Cadi katsoi meihin huuliaan lipoen.
Levitin kättäni laajassa kaaressa Cadia osoittean, sitten puhdistettuja varusteita. " Näyyttää siltä, ettei mulle oo jäänyt kauheasti tekemistä. " Totesin kepeästi. " Onhan karsina likainen? " " Jep. " Totesi Yuff. " Toistaiseksi! " Virnistin ja lähdin hitaasti kävelemään kohti tallia. Yuff ja Kata heilauttivat kättään ja kääntyivät taas kehumaan ruunaa. " Ainiin, kiva että säkin muistat aina välillä velvollisuutes! " Kuului takanani ivallinen, mutta hyväntahtoinen nälväisy. Pärskähdin, mutten katsonut. Saivat luulla, etten kuullut.
Nappasin talikollisen puruja, joita ravistelin. Talikkoon jäi yksi vaivainen papana, mutten ihmetellyt asiaa. Olinhan käynyt purut läpi jo muutamaan otteeseen. Viskasin lantakikkareen lähes puolillaan olevia kottikärryjä kohti, mutten osunut. " Yh. " Kuului yllättynyt ynähdys ja käänsin katseeni. Tappi, jonka tunsin ulkonäön perusteella Katin poikakaveriksi, katsoi minuun hämmästyneenä. " Vai viskotaan täällä viattomia kansalaisia lantapaakuilla?! " Nuori mies kysyi päätään pudistellen ja vippasi papanan kottikärryihin. " Jep. " Totesin ja aloitin, luullakseni, purujen neljännen tarkistuskierroksen.
" Huaaah! " Haukottelin leveästi ja kippasin kottikärryn täytteet lantalaan. Vein talikon ja kottarit paikoilleen, ja nappasin mukaani harjan. Astelin sitten reippaasti kohti karsinaa.
Jalalla levitin puhtaat purut karsinan pohjalle, ja harjasin reunat paljaiksi. Cadi levittäisi ne kuitenkin sinne, enkä halunnut että purut pakkaantuisivat heti karsinan reunoille. Laitoin harjan nojaamaan viereisen karsinan oveen, ja kaivoin Cadin karsinan edessä lojuvasta olkalaukustani sienen sekä vanhan tiskiharjan. Niiden avulla putsasin ruokakupin. Se tehtyäni hain ämpäriin ruunalle puhdasta vettä ja aimo annoksen tuoretta heinää, jonka kasasin karsinan nurkkaan. Toinen haukotus karkasi huuliltani, kun astuin kauemmaksi ihailemaan työni tulosta.
Samassa Yuff ja Kata astelivat talliin, jälkimmäisellä riimun päässä pomppiva Cadi, jonka tyttö vei karsinaan. Cadi ahtoi turpansa heinäkasaa ja jätti harjailevan Katan huomiotta. Tyydyin itse taputtamaan ruunaa pikaisesti. Yuff vilkaisi nyökytellen puhdasta karsinaa, hymyili pikaisesti, ja suuntasi tiensä kohti varustehuonetta, käsivarrella roikkuvat puhtaat varusteet mukanaan. Tukin haukotuksen hihaani, ja päätin lähteä. Heilautin kättäni hyvästiksi, astuen sitten hämärään iltaan, jonka raikasi ilma herätteli minua sen verran, että saatoin jatkaa matkaa silmät auki.
Keikki (+ Cadi, Yuffa ja Kata)
|
|
|
Post by Kata on Aug 17, 2009 18:42:35 GMT 2
17.8.2009 Who Cares? Kuka välittää jos toinen häviää, Kuka välittää jos toinen katoaa, Kuka välittää jos toista ei enää ole, Kuka välittää jos häntä ei voi enää nähdä?
Välitätkö jos toinen häviää? Välitätkö jos toinen katoaa? Välitätkö jos toista ei enää ole? Välitätkö jos toista et voi nähdä enää?
En välitä jos sä häviät. En välitä jos sä katoat. En välitä jos sua ei enää oo. En välitä jos en nähdä sua enää voi.
Vaan; Kuolen jos sä häviät. Näen painajaista jos sä katoat. Tuun sun luoksesi jos sua ei enää oo. Näkisin sut vaik en sua vois nähdä.
Kata ja Cadi, Upeat 17 hoitomerkintää!
|
|
|
Post by Kata on Aug 17, 2009 19:09:26 GMT 2
Unia / 17.8.2009/
Taputin Cadia kaulalle, se seisoi ylväänä vieressäni mutta kumminkin hiukan peloissaan. Sen perässä olivat kärrit jonka päällä istui onnellinen Yuff. Tämä olisi Cadin eka startti. Taluttelin Cadia ja Yuffia ees taas, hiukan hermostuneena kunnes lähdön 3 hepat kutsuttiin radalle. Toivotin molemmille hiljaa onnea, ja he häipyivät radalle. Kiiruhdin katsomoon, eturiviin ja hevoset juoksivat jo koneen takana. Cadi oli ekassa rivissä, onneksi. Pian ne saivat lähteä ja Cadi lähti nopeaaseen raviin. Nostin peukut pystyyn ja he kaarsivat hyvin kaarteen. Kauhistuin sillä Cadin edessä oli yksi hevonen ja heidän takanaan oli yksi hevonen. Sitten heidän viereensä oli tulossa hevonen.
-Yuff ei pois pussista! Kiljuin niin täysiä kuin sain itsestäni lähtemään.
Yuff huomasi tilanteen ja lähhti kiihdyttämään Cadin kanssa oikealle ja he olivat pois pussista. He kirivät ensimmäisiksi ja spurtti jatkoi toiseen kierrokseen asti. Kaikki sujui hyvin toistaiseksi, enää 20m maaliin. Laskin metrejä ja 10m kohdalla tapahtui jotain kamalaa. Cadi kaatui!
- EI! Huusin ja heräsin unestani
Kyynel tipahti poskelleni, tätä pelkäsin, tätä ei saisi tapahtua. Pyyhin kyyneleeni, näin ei koskaan kävisi. Olin luvannut Cadille että luottaisin siihen, mutta joskus tuntui vain niin vaikealta pitää lupausensa.
- Anteeksi Cadi, sanoin hiljaa ja suljin silmäni.
Kata ja Cadi, 18HM<3 Sori lyhyt
|
|
|
Post by Yuff on Aug 24, 2009 17:32:34 GMT 2
// Huomhuom, Lasse, joka esiintyy tarinassani on vanha perhetuttuni joka on toiminut tallimestarina jo nuoruusvuosistaan. Nykyisin on 60 ikävuoden vanhemmalla puolella, mutta toimii yhä hevosten keskuudessa. //
24. elokuuta 2009 Ongelmista eroon, osa 3.
Cadi mussutteli tyytyväisenä rehujaan tarhassa aisojen välissä. Niin se oli tehnyt jo miltei viikon. Ei edes aristellut, käveli vain suoraan aisojen väliin mussuttamaan rehujaan. Aina kun ehdin, liikuttelin aisoja ylösalas ja muutenkin niin että ne koskettelivat hevosen kylkiä.
Mies vierelläni katseli rehuja syövää Cadia, joka leppoisasti ravisteli päänsä ympäriltä kärpäsiä, ja huiski häntineen kylkeä. " Eipä uskois samaks hevoseks. " Lasse sanoi ja katsoi minuun. " Ei tartte tätä flikkaa aliarvioida! Vai mitä, häh? " Hän naurahti, asetti kätensä harteelleni tokaisten uudelleen "vai mitä". Hymyilin vastaukseksi ja sanoin: " Ehkä suurin kiittäminen on Cadissa itessään? " " No jooooo, eihän noista kaakeista koskaan tierä. " Lasse mutisi kohentaen sitten jonkun maatalousurakoitsijan vanhaa mainoslippistä, joka peitti jo harmantuneet hiukset. Sivuille jäi pienet 'töyhtöt' korvien taa, joka sai minusta Lassen näyttämään enemmän huuhkajalta kun ihmiseltä. Muuten tuo hieman lihavahko ravimies oli somistautunut farkkuihin ja ruudulliseen kauluspaitaan. Koko olemus näytti hyvin paljon junttimaiselle. Mutta sitäpä hän oli. " Noh, haeppas tuo konikkasi tuolta niin minä haen sen Särmän. " Lasse sanoi. Korjasin hänen sanansa: " Se on Harma. " " Sepä se. " Sanoi lähtien vaappumaan kohti tuon aitausta.
Seisoin keskellä tallipihaa Cadi riimussa. Tuo pyöritteli korviaan kun huomasi Lassen kävelevän kohti 'vieras' hevonen mukanaan. Cadi otti sivuttaisia askelia, katsoen minua. " Älä loiki. " Sanoin ja pidättelin sitä, jolloin pomppiminen paheni. Päästyämme luoksemme Lasse kiskaisi ensimmäisenä vihaisen tuntuisena riimunnarun käsistäni, niin että Cadille jäi tilaa elää, eikä naru kiristänyt. Eläin laantui kuin seinään. Mies katsoi minua mukamas tuimana, mutta pudisti sitten päätään hymyillen. Luulin sen kapinoineen Harmaa vastaan?
Perässään Lassella käveli pirteän vaikutteinen tummanrautias lämminverinen, joka oli säältään samaa luokkaa kuin Cadikin. Muutoinkin tuo näytti hyvin paljon Cadille. Lasse otti riimunnarun kädestäni ja silitteli sitten kumpaakin hevosta tyytyväisenä ja puhellen niille melko miehiseen tyyliin. Jäin etäämmäs katsomaan kuinka Cadi ja Harma hieroivat ystävyyttä, ilman mitään suurempia tappeluita, onneksi. Hevoset nuuhkivat toisiaan tovin, kunnes Lasse jälleen sysäsi Cadin riimun minulle. " Satuloi se, mä valjastan Kaarnan. " Tuhahdin jälleen ja korjasin: " Harma. " Lasse vain pudisti päätään.
Valjastettuamme Cadin ja Harman minä kiipesin rivakkaan jakkaran päältä tämän ravisatulaan. Kiristin vielä kypäräni hihnaa, ennen kun Lasse saapui tallista. Mukanaan hänellä oli turvaliivi. Tuimana hän katsoi minua ja sanoi: " Nyt et helvetis ratsasta ilman tätä. " Nyökkäsin ja otin turvaliivin, jota aloin varovasti pukemaan Cadin selässä. Lasse piteli kiinni Cadin ohjista, että tämä ei poukkoilisi pusikkoon minun ollessa toimintakyvytön. Kiinnitin turvaliivin kunnolla, jonka jälkeen pujotin jalkani jalustimiin. Jäin katsomaan kun Lasse saapui Harman kanssa tallista.
Samaan aikaan pihalle saapui myös Kata. Moikkasin tälle ja Lasse sanoi: " Ai tämä on se flikka jonka oot pestannut Cadia puunaamaan. " Kata hymähti Lassen sanoille. Olisimpa kehdannut sanoa ettei välitä miehen sanoista. " Kyllä nyt Cadin kelpaa kun on kaksi noin sievää rapsuttelijaa. " Lasse tokaisi, lähtien ohjastamaan Harmaa kohti ravirataa. Katsoin Kataa, joka näytti kuin katujyrän alle jääneeltä siililtä. " Älä välitä, sillä on vähän lennokkaat jutut. " " No ai vähän? " Kata sanoi, huomaten sitten turvaliivini. " Ai tänään on luvassa jotain oikein ekstriimiä? " Jostain kumman syystä, minua ei naurattanut. Koitin niellä jännitystäni ja sanoin huulta purren: " Juoksen Cadin kanssa Harman vierellä. " " No oho, jännittääkö? " Kata kysyi. Katsoin tätä huokaisten ja tokaisin: " Ihan vitusti. " Kata nauroi.
Juoksimme molemmat omaan tahtiin hevoset lämpöisiksi, ennen kun kiersin Lassen ja Harman taakse. Juoksimme heidän perässään hetken. Portilla Katan oli parempi rukoilla, että pysyisin hengissä. Tuo näytti muutenkin jo niin jännittyneeltä, että pelkäisin hänen menettävän tajuntansa.
Hoputin Cadia Harman vauhtiin. Ruunan korvat alkoivat pyöriä enemmän ja enemmän mitä lähemmäs pääsimme Harmaa ja kärrejä perässään. "Tuo se lähemmäs", kuulin Lassen huutavan minulle. Parhaani mukaan ajoin Cadia lähemmäs kärriä, ja pian olimme jo niin lähellä, että Cadin turpa saattoi jättää Lassen olkapäähän pienen nokareen valkeaa kuolaa. " Hieno poika Cadi! " Maanittelin ruunaa. Mieleni olisi tehnyt taputtaa tämän kaulaa, mutta keskityin sen sijaan siihen, että Cadi juoksisi täysin vapautuneesti kärrien läheisyydessä.
Pikkuhiljaa aloin ajamaan Cadia juoksemaan kärrin vierellä. Toin ruunaa niin vierelle, kun vain uskalsin, vaikka tunsin kuinka sydämeni oli jo jättänyt muutaman lyönnin väliin. Pelkäsin, että jännitykseni pilaisi koko jutun. Hienosti Cadi ravasi, vaikkakin se jatkuvasti tarkkaili kärrejä vierellään.
Juoksentelimme pitkän aikaa rataa ympäri Cadin tahtiin, kunnes molemmat hevoset olivat jo aivan hikiset. Siirryimme jälleen käyntiin, mutta silti kävelimme vierekkäin. Annoin Cadille vapaata ohjaa, mutta silti niin että pystyin helposti tekemään korjauksia. Kärrin renkaiden ropina piti Cadin mielenkiintoisena. Korvat pyörivät hyrränä. Taputtelin ylpeänä Cadin kaulaa samalla kun Lasse pälätti vierelläni mitä minun tulisi seuraavana tehdä. Kuuntelin puolella korvalla, vaikka tiesin että minun tulisi kuunnella kokonaan.
// Vähän tönkköä, sori. Harmakin menossa mukana! //
|
|
|
Post by Kata on Aug 26, 2009 9:44:30 GMT 2
26.8.2009 Laitumelta hakuavirtuaalitallivihreanuoli.webs.com/image-6.jpgEli lähin hakemaan Cadia laitumelta niin tää alko piehtaroimaan. Tää on sit niiku 10 minuutin työ, jonka piirsin pari pv sitten koulussa ulkomuistista. Itseni kanssa meni täysin hermot joten : DDDDDDD Elä kysy mikä sen pään on. Ja sit en jaksanu vahvistella tota Cadia, ja ihan ekaa kertaa piirsin piehtaroivan hevosen joten näyttääkin siltä. Ja sit tos työs on sen takia epämääräisiä viivoja ku kaveri sotki sitä vähän... Mut joo seli seli : D Kata Ja Cadi, 19HM!<33
|
|
|
Post by Yuff on Aug 26, 2009 21:36:57 GMT 2
Ihanan hauska kuva xD Varsinkin sun kommenttis : D
|
|
|
Post by Kata on Aug 27, 2009 21:13:08 GMT 2
Yuff laitan tänne että varmana huomaat!
Cadilla on huomenna startti kärryillä! Mitenköhän menee kun käytöskoulukin vaiheessa....
Ja viitsitkö siirtää Jackin vrl tunnuksilleni? Tunnukseni- > vrl-5100. Ja paljonko on Jackin ennätys?
Sori kun loppu on off mut en kerkeä PM laittaa.
|
|
|
Post by Yuff on Aug 28, 2009 13:56:47 GMT 2
Jackillä ei ole ennätystä, kun sillä en itsekään ehtinyt kisata. Ja Cadin lähdön päivämäärä olikin väärä, ne olivat jo 23 päivä, Cadi oli tokavika. Onhan sun nimi vrl-tunnuksilla "Inkku" ?
|
|
|
Post by Kata on Aug 29, 2009 15:34:47 GMT 2
29.8.2009 Joskus on vain pakko...
Jalkani tutisivat aivan kamalasti! Yuff oli valjastanut Cadin eteeni ja kärryt olivat perässä. Yuff tahtoi että voittaisin pelkoni, ja joskus se oli pakko tehdä. Yuff maanitteli minua istumaan kärryihin, ja hän lupasi että hän pitäisi Cadin koko ajan hallinnassa. Katsoin aivan kalpeana kärryjä ja kyyneleet kirposivat alaluomien alle. Räpyttelin kyyneleet pois, sillä minun olisi pystyttävä tähän. Meinasin ottaa askeleen, mutta peruin sen heti. Cadi katsoi minua luottavana ja tällä kertaa onneksi hyvin rauhallisena. Huokaisin ja painoin silmäni kiinni. Yritin sulkea menneen mielestäni. Kävelin hissukseen kärryille ja sivelin niitä. Huokaisin, toisen kerran ja istuuduin kärryihin. Painoin pääni polviin jotka tutisivat. Minua pelotti, oikeasti. Otin ohjat käteeni, yhä silmät kiinni ja laitoin jalat paikalleen. Nostin pääni ylös, sen takia kun muistin Jackin. Jackin ja Cadin vuoksi. Vain niiden kahden. Avasin silmäni ja maiskautin Cadin liikkeelle. Yuff käveli varmana Cadin vieressä ja menimme aivan hiljaa raviradalle. Kuljimme saunan ohi, missä ilmeisesti oli pienet bileet pystyssä, artsilla, en välittänyt. Menimme aivan hiljaa ja pian olimme perillä.
- Oletko valmis? Yuff kysyi hiljaa.
Katsoin häntä hämmentyneenä ja läväytin naamalleni hymyn.
- Tottakai! Sanoin todella itse varmasti.
Minusta tuntuikin jo siltä, ja ohjasin Cadin paikalleen. Kiristin ohjat käteeni ja ajoin Cadin liikkeelle. Kauhu paistoi silmistäni kun Cadi lähti liikkeelle. Jarrutin sitä hiukan ohjilla ja pian nyrpeä naamani vääntyi hymyyn. Olin voittanut pelkoni, olin siitä onnellinen. Kuulin Yuffin hurraavan ja ajattelin että ihan kevyttä lenkkiä vain. Kiersimme kentän leppoisassa ravissa 2 kertaa ja hidastin sen sitten käyntiin, ja lopulta pysähdykseen. Kyynel vierähti poskelleni, onnesta. Hymyilin hiukan ja tuijotin ihmeissäni eteen. Tämä oli uskomatonta, Cadi pärskähteli yksinään ja halusi selvästi lähteä uudelleen.Pian Yuff tuli halaamaan minua ja otti sitten Cadin ohjat itselleen. Menin seisomaan radan reunoille ja katsoin ihmeissäni tuota parivaljakkoa.
Olin voittanut pahimman pelkoni, nyt mikään ei enää estäisi minua.
Kata ja Cadi (+Yuff), 20 hoitomerkinnän kunniaksi. < 3
|
|
|
Post by Yuff on Aug 31, 2009 10:11:56 GMT 2
# Kuvitellaan että tämä tarina on tapahtunut ennen Katan edellistä kirjoitusta, koska haluan ajaa ensin Cadia itse : D #
31. elokuuta 2009 Elon viimeinen päivä. Ongelmista eroon.
Jokainen elokuun viimeinen oli ahdistava. Ihan vain siksi, että joka aamu isäni herätti minut aina huhuilemalla hurjan pelottavana: "elon viimeinen päivä". Aluksi se oli ollut hauskaa, mutta vuosi vuodelta aloin miettiä enemmän ja enemmän isäni mielenterveyttä.
Isääni pohtien kiinnittelin Harman valjaita Cadin kylkiin kun huomasin Katan saapuneen paikalle. Moikkasin hieman poissaolevasti, ja Kata katseli minua kummissaan. " No mikä vituttaa? " Tuo kysyi. Naurahdin. " Ei mikään, mä vaan mietin että uskaltaisinko jo ostaa Cadille omii valjaita? " Kata kohotteli kulmiaan ja katsoi Cadia. " Voithan sä ne sitten myydä vaik Artsille jos Cadin kanssa hommat kusee. " " Joo ihan totta. " Pohdiskelin. Hetken seisottuamme paikoillaan jatkoimme kaksin Cadin hoitelua.
Kata talutti ruunan raviradan boksista taputellen sitä suotta rauhoittaakseen. Cadi oli toistaiseksi tyyni kuin viilipytty, katsotaan mitä sitten kun iskisin kärrit peräänsä. Kävelin kohti ruunaa perässäni uuden näköiset harman kärrit. Annoin Cadin tutkailla niitä rauhallisesti, ennen kun kiinnitin ne valjaisiin. Iskin päähäni kypärän, ja suoristin ohjat niin ettei niissä olisi kierteitä. Katsoin Kataa, mutta epäröimättä istuin kärriin. Se sai Cadin hätkähtämään. Jalkani olivat vielä ulkopuolella. Heiluttelin tarkoituksella kärriä hetkenaikaa, että Cadi tottuisi siihen.
" Käveletkö vierellä vähänaikaa? Ei sun tarvi pitää kiinni. " Kysyin Katalta. Hän irtautui Cadista, ottaen askeleen tai kaksi sivuun. Istuuduin kärriin kunnolla ja otin ohjat käteeni. Naksautin muutaman kerran, niin että Cadi lähti kävelemään. " Hyvä poika. " Kehuin, kuten myös Kata. Kävelimme pitkän aikaa. Ruuna kuunteli korvat pyörien kärrien aiheuttamaa ääntä takanaan. Ei se kuitenkaan loikkinut ympäriinsä kuten ennen. " Hienosti menee. " Jatkoin. " Jännittääkö? " Kysyi Kata. " Ihan helvetisti. " Sanoin tuhahtaen.
Cadi ei enää kovasti välittänyt takanaan tapahtuvasta, joten koitimme ravata. Annoin tukea ja apuja, saaden Cadin omaan kahmaavaan raviinsa. " Hyvä poika! " Sanoin silkasta onnesta. Cadi ravasi kuten tavallisesti. Askel oli lennokas ja eteenpäin pyrkivä. Tuntui, että menisimme kovempaa kun koskaan aijemmin. En ollut aikoihin ajanut hevosta. Lukuunottamatta Jackiä ja Cassia.
Muutaman kierroksen jälkeen pidätin, vaihdoin suuntaa, ja jatkoimme juoksemista. Ehkä Cadia pitäisi vielä juoksuttaa jonkun toisen ravurin kanssa. Pääsisi paremmin jyvälle tästä kärrihommasta.
Loppukäyntien jälkeen ohjasin Cadin Katan luo, ja sanoin: " Menipä lennokkaasti! " Naurahdin, lähes vain onnesta.
|
|
|
Post by Yuff on Sept 2, 2009 19:22:09 GMT 2
Cadilla 5 ravit tulossa
Syyskuun tämänhetkiset ravipäivät: 5, 9, 10 sekä 13x2
Treenipäivät: 4, 7, 8
Ehdottomat vapaapäivät: 6, 11, 12, 14
|
|
|
Post by Kata on Sept 4, 2009 17:51:16 GMT 2
|
|
|
Post by Yuff on Sept 4, 2009 22:17:42 GMT 2
4. syyskuuta 2009 Kata + Cadi Tämä Katalle 20 hm johdosta, ja kun sattui olemaan Cadin treenipäivä, Kata sitten treenasi Cadin. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla (; Henkilökohtaisesti olen tähän ERITTÄIN tyytyväinen : o
|
|
|
Post by Yuff on Sept 4, 2009 23:27:11 GMT 2
KELLO ON LIIKAA! Ja mua väsyttää XD siksi tällainen kuva XD Älkää kysykö! : D
|
|
|
Post by Kata on Sept 5, 2009 9:10:54 GMT 2
Joo Yuff vähän teit hienon tosta! Osaat niiku piirtää tai jtn? Ja hajosin tolle edel. Laitan tähän joskus jotain niin ei mee off.
|
|