27. kesäkuuta 2009
Suomen kesä. Harmaa ja sateinen.Kävelin myrtsinä eteenpäin kohti Artsilaa. Tällaiset rumat ilmat saivat mieleni aina maahan, mutta ei auta itku markkinoilla. Ylihuomenna Cadi jälleen ravaisi, en uskalla edes odottaa mitään korkeaa sijaa näin huonolla valmennuksella. Itselläni ei ole aikaa juoksuttaa ruunaa, ja vaikka hoitajaehdokkaita olisi jonoksi, ei heistä monikaan montéa harrasta. Cadissa taas on se ongelma että se pelkää aisoja yli kaiken. Yksinkertainen syy miksi sitä ei ajeta.
" Hei poika! "
Kurkistin iloisena karsinaan. Vastaan minua tuli ovelta hörähtävä turpa. Se haisteli sateen kostuttamia hiuksiani jonka jälkeen uteliaisuutta herätti minun huppuni.
" Senkin pösilö. "
Sanoin avaten oven. Cadi koitti rynnätä heti ovelta ulos, mutta tökkäsin tätä kyynärpäällä ryntääseen.
" Idiootti, mitä luulet tekeväsi? "
Murahtelin itsekseen, mutta Cadi näytti vain nauravan minulle. Pudistin päätäni huokaisten.
" Ei sinusta kyllä mistään kohtaa uskoisi ruunatuksi. "
Huokaisin. Kai pihtasin oriutta liian pitkään. Onneksi älysin sentään spermapankittaa toisen, ettei välttämättä ilman perillisiä jää. Ei tuota kukaan oriina käsitellyt, hyvä että pärjään sille edes ruunattuna. Ehkä oli liian aikaista hakea toiselle hoitajaa, mutta uskon silti että Henni pärjää pojan kanssa.
Iskin harjapakin karsinan lattialle ja kippasin kourallisen kauraa tämän ruokakuppiin. Korvat eteenpäin suunnattuna Cadi ryntäsi oitis kohti ruokakuppiaan, niin että meinasin itsekin jäädä alle.
" Cadi! "
Huusin työntäen ruunaa kauemmas minusta, niin ettei se ihan iholle asti tullut. Huokaisin - jälleen. Cadi alkoi iloisesti mussuttamaan kaurojaan, joten minä iskin heti ensimmäisenä kiinni tämän kavioon. Tietenkin varoen, mutta kun hevosen huomio oli ruokakupissa, oli sitä hyvä huijata. Ainakin jos sattuu omistamaan yhtä ahneen hevosen kun tämä.
Viimeistä kaviota lähestyessäni alkoivat myös kaurat huveta kupista. Otin varovasti kiinni tämän vuohisesta, mutta sitten se potkaisi. Ehdin juuri ja juuri väistää tämän iskun joka pamahti suoraan viereiseen seinään. Vierustoveri Fox säikähti moista pamausta.
" Cadi, miksi?! "
Kivahdin. Olin jokseen lopen kyllästynyt tämän jalka-ongelmiin. Samassa huomasin Keikin katselevan Cadia ovelta.
" Heh, ei näytä sujuvan? "
" No v*ttu ei. "
Sanoin ja kyykistyin jalan kimppuun uudelleen. Keikki jäi tuijottamaan minua kummastunut ilme kasvoillaan.
" Anteeks mitä? "
Tämä lopulta naurahti. Huokaillen nostin varovasti tämän jalkaa. Tällä kertaa nostin sen niin ylös, ettei tämä voinut koittaakaan potkia. Sen sijaan sain melkein hampaat osakseni. Luimuillen Cadi nyki päätään ylös ja alas minun puhdistaessa tämän viimeisenkin kavion. Sitten päästin tämän irti ja peruutin ripeästi muutaman askeleen, väistäen tuon potkuja.
" Hevoseni on pahvi. "
Murahdin ja katsoin murahtelevaa ruunaa. Jos se osaisi murista, se olisi aloittanut sen jo aikaa sitten.
" En sitten ymmärrä noita jalkoja. "
Jatkoin.
" Niin, eihän se kivaa ole tollaset idiootit tavat. "
" No äläs. "
Keikki oli taikonut itselleen myös harjan, ja harjailimme Cadia kaksin puolin.
" Onko se sit aina tehny noin? "
Kysyi Keikki yllättäin.
" Joo. Ihan aina. "
Katseeni kävi toisen jaloissa, sen jälkeen sanoin:
" Kun Cadi oli vielä amerikoissa niin ne luuli että ne oli kipeät tai sairaat tai jotain, mut se kävi kaikenlaisissa testeissä ja röntgeneissä eikä niissä ole mitään poikkeavaa. Silti omistaja ei jaksanut panostaa tämän tapaiseen hevoseen ja sain sen pilkkahintaan. "
Aloitin puheen.
" Niin no. Ethän sä sillä ravais jos siihen sattuis. "
Keikki nyökytteli.
" En tosiaan, eikä Cadi varmaan edes suostuisi. "
Mietin hetken, jatkaen sitten kertomustani:
" Sit kun Cadi oli ollut mulla jo vuoden suunnilleen niin päättelin että jos sen ruunaisi niin toi käytös loppuis, mut ei. Muuten se on paljon rauhottunut, mutta jalat edelleen. Ehkä se vaan näyttelee tai jotain. "
Keikki kuulosti ymmärtävän.
" Ei se tota varmaan kauan jaksa. "
Puhahdin.
Nostin yleis-satulan Cadin selkään ja tämä nosti päätään, kuin sanoen että "ei tänään, ei tuossa säässä". Aloin kaikesta huolimatta kiristellä satulavyötä. Cadi käveli hermostuneena edestakaisin, katselin samalla toisen jalkojen liikettä satulavyöhön verrattuna.
" Mitä sä teet? "
Keikki kysyi ihmetellen.
" Haa! Oppitunti! "
Sanoin. Keikki pudisti naurahtaen päätään.
" Tämä on tärkeää varsinkin raveissa. Jos et ole varma että onks satulavyö kunnolla, ettei haittaa hevosen juoksemista niin... "
Keskeytin ja katsoin Cadin jalkaa. Puhuin tälle rauhallisena, ja nostin jalan käsiini. Korvat painuivat oitis luimuun ja ensimmäinen näykkäisy-uhkailu hipaisi paitani helmaa. Kohautin kulmiani ja jatkoin:
" Pyöritä hevosen lapaa siinä liikkeessä miten se juoksisi, sitten näet että se ei hankaa tai muuta. "
Laskin jalan käsistäni heti kun olin varma että Keikki oli tajunnut. Oitis tämän jälkeen Cadi näytti niin suloiselta, ihan kun hänellä ei jalkavaivaa olisikaan.
" Niin sinä pieni idiootti. "
Sanoin kutittaen toisen turpaa, saaden tämän hamuilemaan kättäni ylähuulellaan.
Satulat ja suitset oltiin puettu, sekä minulle huomioliivi, olin valmis maastolenkille. Läppäsin kädelläni vielä muutaman kerran kypärääni, huikaten sitten Keikin vierelleni.
" Punttaatko mut? "
Kysyin. Keikki nyökkäsi ja laittoi kätensä valmiiksi.
" Kolmannella? "
Tuo kysyi.
" Joo. "
Asetin polveni tämän käsien varaan ottaen kiinni Cadin harjasta, ohjista ja satulasta.
" Yks - kaks - kol! "
Nousin ylöspäin, mutta juuri kriittisellä kohdalla Cadi päätti peruuttaa.
" Eiii! "
Huudahdin ja tipuin sitten ruunan niskan yli selälleni. Kipu levisi aaltona ympäri kehoani, ja hetken vedin henkeä. En vielä edes koittanut nousta ylös.
" Anteeks kamalasti! Ootsä kunnossa?! "
Keikki kumartui puoleeni.
" Cadi... "
Mutisin kivun keskeltä.
" Mitä? "
Keikki kysyi.
" Cadi! Perrrkele! "
Kivahdin.
" Voi ei! "
Keikki nousi ampaisten ylös ja lähti ripeästi Cadin perään, joka käveli yksin kohti päärakennusta. Nousin ylös kiroillen aika reippaasti, mutta onneksi olimme kaksin tallin pihalla. Tai ainakin luulin niin. Pitelin kipeää selkääni kun kuulin naurua takaani. Huomasin Rosin. Tämä kantoi käsissään Börjen riimunnarua.
" Tuo olisi pitänyt saada videolle! "
Katsoin Rosia kulmieni alta, mutta nainen vain nauroi.
" Niin varmasti. Youtubeen 'näin hevonen jallittaa idiootteja'! "
Ärähdin ja irvistin selkäni takia. Nojauduin hieman taaksepäin, jolloin se naksahti. "Aaaah..." huokaisin. Rosin nauru vain yltyi.
" Sua ei sit varmaan ollenkaan lohduta et sain siitä kuvan... "
Tuo aloitti.
" Mitä ei helv... "
Peitin kasvoni kämmeniini, tajuten sitten vasta että hanskani olivat likaiset.
" Hyi yök! "
Älähdin.
" Sain sen kiinni! "
Kuulin Keikin huutavan jostain talon takaa.
" Helvetin positiivistä! "
Huusin katsoen Rosiin jolla oli epämääräinen ilme kasvoillaan.
" En halua nähdä sitä. "
Sanoin, mutta tämän ilme vain oli ja pysyi.
" Okei kyllä haluan. "
Sanoin. Ros naurahti ja kaivoi digikameransa esiin.
" Eeeeeeeeeeeeeeeei!!!! "
Huusin katsoessani digikameraan.

xD