Vastasatanut
8.11.2014
Kevyt lumikerros oli peittänyt maan valkoiseksi jo eilen, illemmalla lunta oli tullut kevyesti lisää ja maa oli puhtaan valkoinen. Puutkin olivat saaneet hentoisen puuterikuorrutuksen. Lämpötila hipoi pakkasen puolella, joten lumi oli kevyttä ja kauniin valkoista, vastasatanutta. Muutama hentoinen lumihiutale kieppui maahan ja taivas tummeni pilvien takaa. Tallin ikkunat loisivat kuin lyhty tummenevaan iltaan ja tuoreen lumikerroksen saaneet rakennukset olivat kuin satukirjan sivuilta.
Kävelin sisään talliin. Lauantai-ilta oli tyhjentänyt tallin, kaikki tulivat lauantaina yleensä päivällä paapomaan palleroitaan, kun vielä oli valoisaa. Itse pääsin vasta nyt tulemaan tallille. Loikin yläkerran portaat kaksi kerrallaan ja avasin tottuneesti kaappini oven. Lokerikoilla ei ollut ketään, mutta olohuoneesta kuului vaimeaa pulinaa, en siis ollut ihan yksin. Kaapista kaivelin taskuun pari porkkanaa ja yhden leivän ja pudotin pohjalle laukkuni. Lukitsin kaapin ja sujautin avaimen taskuun. Kurkkasin olohuoneeseen: sohvalla kuumaa kaakaota vetelemässä istuivat Cella ja Rosa, meneillään oli selvästi viimeisimpien juorujen kertaaminen.
-Moi! tokasin oven suusta.
-Moikka! vastasi Cella iloisesti.
-Mitä meinaatte tänään puuhata? kysäisin. -Vai otteeko jo ratsastanu?
-Ei olla, aateltiin mennä maneesiin, Cella vastasi. -Rosa haluaa jumppailla Kössin kanssa ja mä ajattelin että olis kiva ottaa jotain minihyppyjä Windillä.
-Okei, mäki aattelin mennä maneesiin keksimään jotain, törmäillään varmaan sitte siellä! sanoin.
-Joo, kuhan tästä juoruilta keretään, Rosa totesi ja vinkkasi silmää.
Naurahdin ja suljin oven. Loikin portaat alakertaan ja suuntasin ulko-ovelle.
Patronin riimu roikkui omalla paikallaan ja nappasin sen siitä narun kera mukaan. Suunnistin poikien tarhalle maneesin taakse.
Lumisade oli yltynyt ja sitä pyrytti taas ihan reippaasti. Kengänjäljet painautuivat koskemattomaan lumeen muodostaen reitin tallilta tarhalle. Patron ja Edi nyhjöttivät tarhassa vierekkäin. Voi veljeksiä.. tuumasin ja hymyilin. Huikkasin Patronille ja rapsuttelin leipää käsissäni. Ruunan mielenkiinto heräsi heti, ja niin heräsi Edinkin. Hype, Artsa ja Reino olivat tarhan perällä, joten leipäpalan houkutus ei yltänyt niihin.
Pujahdin ylimmän langan ali tarhaan ja sain heti syliini kaksi ahnetta possua. Patron sai leipänsä ja Edille kaivoin taskusta palan porkkanaa, pitihän nallenkin saada namia. Nappasin Patronin naruun kiinni ja talutin ruunan portille ja tarhasta ulos. Suljin langat huolellisesti ja lähdin kohti tallia.
Lumi kuorrutti Patronin loimen ja minun pipon päälle sievän kerroksen, pudistelin lumet pois ennen talliin menoa. Talutin ponin sisään ja omaan karsinaan, jossa otin ponilta loimen pois. Patrob tunki heti päänsä jäljelle jääneisiin heiniin ja alkoi mutustaa niitä hyvillä mielin. Vein loimen kuivumaan. koska hienoisen märkä lumi oli kastellut sitä sen verran.
Satulahuoneessa oli vain Jesse joka kiillotti Tollon varusteita.
-Huomenna on kisat, Jesse vastasi kysyvään ilmeeseeni. -Haluun edustaa, vaikka se ton reikäpään kanssa onki välillä hankalaa..
-Onnea vaan, sanoin ja virnistin.
-Kiitti Emmy, ootpa sä taas positiivisen kannustava, Jesse heitti takaisin, virnuili ja jatkoi satulan kiillotusoperaatiotaan.
Tuhahdin ja etsin käsiini Patronin harjaboksin, lähdin takaisin ponin karsinalle.
Patron kurotteli oven yli ja hamusi ylähuulellaan.
-Väistä hölmö, enhän mä pääse sisään, tokaisin ponille naurahtaen. Laskin harjapakin maahan ja avasin oven. Ryhdyin etsiskelemään harjapakista ponin pehmoista harjaa. Patronia kiinnosti kovasti harjapakin rapina ja se tuli ovelle tutkailemaan, mikä oli rapinan syy.
-Nöpö, ei täällä ole sulle mitään, sanoin ja sipaisin Patronin turpaa.
Olin löytänyt pakista etsimäni ja nousin ylös. Tuuppasin ponia lavoista, jotta se peruuttaisi takaisin karsinaan. Suljin oven perässäni ja rupesin harjailemaan ponia. Patron ei ollut kovin yhteistyöhaluinen vaan tunki koko ajan päätä syliin ja yritti kiehnätä. Kovin kivaahan se olisi vaan halia, mutta pitihän mun poni harjatakin. Loimen alla poni ei ollut kuitenkaan likaantunut kovin, joten olin nopeasti sen harjannut.
Heittelin harjat koppaan ja siirsin sen karsinan seinän viereen. Kipaisin satulahuoneelle hakemaan satulan ja suitset.
Nostin satulan Patronin selkään. Ponia ei kovasti kiinnostanut, vaan se oli päätynyt taas hamuilemaan viimeisiä heinänkorsia turpeesta. Kiinnitin vyön ja rintaremmin ja nappasin sitten suitset. Kiskoin ponin pään ylös heinistä ja pujotin ohjat kaulalle. Patron nappasi kuolaimet nopeasti suuhun ja kiinnitin remmit. Järjestelin Patronin otsatukan siistiksi ja suukotin ponia poskelle. -Olet kulta.
Vaihdoin vielä talvikengät ratsastussaappaisiin ja iskin kypärän päähän.
-Noniin! Eiköhän me olla valmiita.. tuumasin ja tiirasin Patronia. -Ainiin, suojat! tokaisin ja kaivelin vielä ruskeat ja siniset etu- ja takasuojat harjakopan pohjalta.
Kun Patron oli saanut suojatkin jalkaansa, lähdin taluttamaan sitä maneesille. Otin matkaan mukaan enkkuvilttini, jonka heitin matkan ajaksi suojaamaan satulaa lumelta. Viltin voisi sitten heittää Patronin pepun päälle lämmittämään ratsastuksen jälkeen.
Avasin maneesin oven ja pujahdimme ponin kanssa sisään. Heitin enkkuviltin katsomon laidalle. Tipautin jalustimet alas ja kiristin vyön, nousin selkään, sipaisin kädelläni Patronin kaulaa. Jalustimet tuntuivat sopivilta, joten lähdin kiertämään maneesia heti kun olin tarkistanut vyön kireyden. Patron pärski ja ravisteli päätään samalla kun se laahusti eteenpäin.
-Söpö oot, tuumasin ja hymyilin.
Ovi kävi ja puhalsi kylmän tuulahduksen pakkasilmaa ja lunta maneesiin.
-Moi! Huikkasi Cella oven luota ja kohotti kätöstään Windin ohjat toisessa kädessään.
-Moikka! Huikkasin, ja heilaituin kättä takaisin.
-Rosa ja Kössi tulee kohta, Cella sanoi ja talutti Windin pois ovelta, keskemmälle maneesia.
Jakkaran avulla tyttö kiipesi ison tamman selkään ja jäi säätämään jalustimia ja vyötä. Samaan aikaan Rosa talutti jykevän Kössin ovesta ja sulki sen.
Cella oli saanut jalustimet ja vyön säädettyä ja käveli nyt Windin kanssa pitkin uraa. Windillä oli tuttuun tapaan korvat käännettynä taaksepäin ja hapan ilme kasvoillaan.
-Sulla on taas ilonen ratsu, tokaisin ja naurahdin.
-Joo, Windi osaa kyllä aina edustaa, Cella sanoi ja nauroi.
-Kaks yrmyä tokaisi Rosa, joka oli päässyt Kössin selkään ja taapersi sen kanssa hienoisen etäisyyden päässä meistä.
-Pyysin Wenlan laittamaan mulle esteitä, kun se ratsasti Gitalla jo päivällä, Cella sanoi. -Lupasin sille sitten vastavuorosesti kasata joskus esteitä, kus se tarttii.
-Okei, mäki voisin ottaa Patukan kanssa pari hyppyä, totesin.
Kävelimme hetken ja juttelimme. Pian Wenla tuli maneesiin ja alkoi laittaa muutamia esteitä Cellan ohjeiden mukaan. Itse keräilin ponin ohjia ja aloin jumppailemaan sitä käynnissä. Taivuttelin ja verryttelin ponia ensin aikani käynnissä ja siirryin sitten jumppaamaan raviin. Poni oli taas vähän jähmelö, joten ratsastin ravia ensin reippaasti eteen. Otin parit siirtymiset käyntiin ja parit peruutukset, jotta saisin ponia vähän kuulolle.
Cella oli saanut Windin verkattua ja oli ruvennut ottamaan hyppyjä. Windi hyppäsi tasaisesti ja kivasti esteiden yli ja Cella ratsasti varmasti.
Itse otin Patronin kanssa laukkaa ympyrällä, ja pyysin sitten, josko voisin ponin kanssa tulla pari hyppyä.
-Toki! Cella huikkasi ja jarrutteli Windin käyntiin. Aijoinkin ottaa breikin.
Keräilin ponin ohjat ja suuntasin sen laukassa ristikolle. Patron hyppäsi mielellään ja näppärästi. Jatkoin suoraan pystylle, johon paikka tuli vähän pohjaan, mutta poni ponnasi sen yli ilman kolinaa. Otin ravin kautta samaiselle pystylle uuden lähestymisen, onnistuen nyt tuomaan ponin esteelle paremmin. Löysäsin vasemman ohjan ja taputin ponia kaulalle. Jarruttelin Patronin käyntiin.
Kohta keräsin ohjat uudestaan ja tulin saman miniradan mitä Cella ja Windikin olivat menneet, eli ristikko-pysty sarja, pysty ja ristikko. Patron nosti laukan hyvin ja laukkasimme sarjalle. Otin laukka vähän kiinni ja askeleet sopivat väliin hyvin. Johdin oikealle ja käännyimme hyvällä tiellä pystylle, jonka poni suoritti hyvin, vielä viimeinen ristikko, jonka Patron hyppäsi yli-innokkaasti vähän isommalla pompulla.
Naureskellen hassun ponin loikalle, taputin Patronia ja hidastin sen käyntiin.
-Teiltähän tuo sujuu, totesi Cella ja keräili Windin ohjia. -Mä tuun vielä pari hyppyä.
Itse siirsin Patronin raviin ja keventelin sitä eteen-alas periatteella rennoksi. Patron pärski ja ravasi paljon letkeämmin ja rennommin kuin alussa. Kun olin tyytyväinen poniin, siirtelin sen käyntiin.
Rosakin oli jo lopetellut Kössi herran kanssa ja käveli nyt pitkin ohjin maneesin toisessa päädyssä.
Kun Cellakin oli Windin kanssa lopetellut, päätimme lähteä kiertämään vielä valaistun maastolenkin. Pyysin Wenlaa vielä heittämään viltin Patronin pyllylle, ennen kuin lähdimme.
-Hei kiitti, että tulit laittamaan esteitä, me laitetaan ne pois! Cella vielä huikkasi Wenlalle.
Maastolenkki oli sekin puhtaan kauniin vastasataneen lumen peitossa. Hevosten kaviot painautuivat naristen lumen peittämään tiehen. Hentoiset lumihiutaleet leijailivat puiden lomasta ja reitin valot loivat kelmeän loisteen tielle. Patron pärskähti, silitin sen kaulaa ja nautin talven tulosta.
Emmy & Patron 77HM
Mahtava, tunnelmmallinen merkintä teksteineen ja kuvineen! <3