Pimeydessä vaanii
7.3.14
Yhteinen hoitomerkintä Linnean kansssa.
Linnean kertomaa:Me oltiin Emmyn kanssa sovittu että lähdettäisiin tänään talven lopun kunniaksi lyhyelle maastolenkille illan hämärtyessä. Kohtahan valoisaa olisi ympäri vuorokauden, joten otettiin ilo irti tästäkin hetkestä. Sentti ja Patron seisoskelivat tyytyväisinä tallin pihalla kun me Emmyn kanssa tehtiin loppusilaukset satulavöitä kiristämällä ja jalustinhihnoja mitatessa sopiviksi. Sitten me jo päästiin lähtemään Seppeleen pihasta otsalamput mukanamme.
Hämärä alkoi laskeutua. Se vyörysi yllemme kadottaen hiljalleen suurimmat valon rippeet puiden vierustoilla. Hevoset kävelivät tuttua reittiä kohti Pöystinvuorta, jota tuntui ympäröivän jo suunnaton pimeys kun viimeisetkin valon jämät olivat kadonneet puiden varjostuksiin. Vanhemmat puut narahtelivat tuulen yrittäessä tunkeutua niiden läpi ja risujen katkeilua kuului välillä metsikön uumenista. Todennäköisesti jäniksiä ja muita elukoita oli aika paljon liikkeellä.
"Tää on aika ihanaa, tämä hiljaisuus illalla." virnistän takana kulkevalle tytölle. "Kuulee muita ääniä niin paljon paremmin..."
"Toisaalta se on aika karmivaa kun ei ikinä tiedä mikä tuolla metsikössä puiden takana on. Kun me ei nähdä pimeessä sinne, mutta sieltä näkis hyvin meidät kun meillä on nää valot." Emmy hymyilee osoittaen toisella kädellään otsassaan keikkuvaa lamppua.
"Jäniksiä...", vastaan.
"Mitä?" blondi kysäisee, sillä ilmeisesti olin sanonut sanottavani jotenkin liian hiljaa.
"Siis ei tuolla muita oo meitä stalkkailemassa ku jänikset ja korkeintaan ketut."
Emmy naurahtaa...
Pöystinvuoren jälkeen kaikki tuntui hiljaisemmalta. Vähän niin kuin kauhuelokuvissa tulee se "liian hiljaista" pätkä, jolloin tietää että kohta se monsteri hyökkää ja katsoja säikähtää pahanpäiväisesti -vaikka tiesi että kohta niin kävisi.
Toisaalta nyt sen ajattelukin sai kylmät väreet kulkemaan pitkin kehoani ja Sentti luimisti yhtäkkiä ilmenneelle stressaamiselleni. Patron ja Emmy kulkivat tasaiseen tahtiin perässämme, mutta me ei tässä kohti juteltu toisillemme yhtään. Se oli kai sitä illan lumoa, olisi ollut outoa rikkoa tämä hiljaisuus... ihana hiljaisuus.
Pian se kuitenkin tapahtui. Kun kaikki oli hiljaista, niin silloin se tapahtui. Jokin tumma hahmo juoksi suoraan Sentin takaa, Patronin edestä. Se oli hypännyt vasemmasta tienlaidasta aivan yllättäen ja juossut niin nopeasti ylitse, että oli lähellä etten kiljaissut, tai Emmy...
"M-Mikä Se oli?" Emmy mutisee hampaittensa välistä puristaen tiukasti Patronin ohjia kädessään ja katsoen metsään, jonka pimeys oli jo nielaissut.
Nielaisen.
"Se oli varmaan se jänis..."
Tyttö katsoo minua "et oo tosissas" -ilmeellä.
"Ei varmana ollut. Se oli liian iso."
"Jos se oli vaan läski.."
Toisen pahan mulkaisun jälkeen huokaisen ja laskeudun alas Sentin selästä.
Talutan orin siihen kohtaan missä tumma hahmo oli juossut takaisin pimeyteen ja etsin todisteita että se oli vain jän..
Katson jälkiä. Ne eivät olleet jäniksen.
"Aika isot... Ihan kuin koiran jäljet", mutisen ja mietin eläintä. "Mutta vaan tosi ison oloiset..."
"Jos se on susi..." Emmy naurahtaa vitsikkäästi. Molemmat kun tiesimme ettei se susi ainakaan ollut...
Palasimme hissukseen tallille, vaikka tuntui koko matkan ajan että meitä seurattiin. Emmykin oli jo epäillyt että olin tullut selvästi vainoharhaiseksi jatkuvasta selän yli tiirailusta.
Tallilla sama tunne jatkui ja kun talutin Senttiä sisälle talliin niin käännyin viimeisen kerran katsomaan kaukaisuuteen, pimeyteen, jossa jossain jonkun silmät katsoivat meitä kahta. Ennen kuin käännyn takaisin niin tunnen jonkun koskevan pohjettani ja kiljaisen. Mitään ei kuitenkaan näkynyt, vaikka olin varma että joku oli koskettanut minua ja se ei ollut Sentti, eikä edellä kulkeva Patron.. Tallissa olevat Jaakko, Salma, Britta, Eetu ja Kuú vilkaisivat minua ihmeissään, mutta Emmy suorastaan vain nauroi.
"Jep, selvästi vainoharhaisuutta."
Emmyn kertomaa:Hieman huvittuneena Linnean vainoharhaisuudesta, talutan Patronin karsinaan. Hyräillen aloitan purkamaan Patronilta varusteita ja mielessäni mietin, että se hahmo metsässä oli varmaan joku naapuritalon koira.
Nostan varusteet telineeseen ja ryhdyn harjaamaan ponia. Äkkiä Patron nostaa päänsä ylös ja kuuntelee tarkkaavaisesti.
-Mikä on poju? Kysyn ja vilkaisen ovesta ulos. –Linnea?
Käytävässä ei näy ketään. Pudistan päätäni ja palaan karsinaan. –Älä ole typerä, Emmy!
Harjaan Patronin loppuun ja lähden viemään tavaroita satulahuoneeseen. Satulahuoneesta on lamppu palanut.
-Tyypillistä, tuhahdan ja yritän pimeässä löytää Patronin tavarat paikalleen. Onnistun paikantamaan Patronin satulatelineen ja saan harjatkin oikealle paikalle. Juuri kun olen lähdössä pois, jokin pyyhkäisee jalkojeni ohitse, ihan kuin jokin eläin. Jähmetyn paikalleni ja yritän tihrustaa pimeässä jotain. En näe mitään ja poistun äkkiä satulahuoneesta.
-Linnea! Ihan oikeasti, mitä hittoa täällä tapahtuu? Olin just satulahuoneessa ja ihan kuin jokin eläin olisi mennyt ohitseni.
-Älä viitti, varmaan kissa, Linnea vastaa ja hymyilee huvittuneena.
-Se oli isompi, vastaan tuohtuneena.
-Höh, no mennään kattomaan, Linnea sanoo.
-Siellä ei toimi valo, tarvitaan taskulamppu..
-No onhan meillä nää otsalamput, Linnea toteaa.
Palaamme satulahuoneelle ja Linnea kokeilee valoa. Se syttyy.
-Kyllähän tää toimii, pöhkö.
Huoneessa ei ole ketään, ei edes kissaa. Linnea nauraa ja toteaa, että olen ihan yhtä vainoharhainen kun hänkin. Pimeydestä se vain johtui. Linnea laittaa Sentin varusteet paikalleen. Sovimme menevämme vielä ylös, kun Linnea on hoitanut Sentin. Minä menen jo edeltä.
Ylhäällä tapaan Salman, joka istuskelee sohvalla.
-Vielä täällä, kysäisen.
Joo, odotan kyytiä, Salma vatsaa hajamielisesti ja nousee hakemaan pöydältä keksin. Ja silloin se me molemmat kuulimme sen. Selvää liikettä heinävintiltä.
-Se on varmaan Jaakko, Salma sanoo, mutta ei kuulosta vakuuttavalta.
-Öö.. mä näin Jaakon ihan äskön alhaalla, vastaan ja alan taas miettimään kaikkea.
Samassa Linnea astuu sisään ja me molemmat säikähdämme.
-Mä vaan, mitä te oikeen pelkäätte? Linnea naurahtaa.
-Heinävintillä on joku. Sanon nopeasti.
-Varmaan Jaakko, Salma lisää, vieläkään onnistumatta kuulostamaan vakuuttavalta.
-Ei voi olla Jaakko on alhaalla.
-Kasper? Salma ehdottaa, jo kuulostaen vähän pelokkaalta.
-Kasper ei ole tänään vuorossa, sanon.
-Mennään kattomaan! Linnea toteaa varmasti.
-Eikä! Vastaamme Salman kanssa kuorossa.
-No ei siellä nyt ketään murhaajaa ole! Linnea naurahtaa.
Päätämme siis mennä katsomaan kuka tai mikä heinävintillä piti meteliä. Linnea avaa oven ja kääntää valot päälle. Ne eivät tietenkään toimi. Salma ojentaa laatikosta löytämänsä taskulampun Linnealle. Linnea sytyttää lampun ja astumme sisään. Takaseinällä ihan varmasti liikkui jokin. Olin varma että näin sen varjon. Astumme sisemmäs ja sitten tunnemme, jotain joka värisyttää meidän koko kroppaa. Tuulahdus jaloissa, ja sen jälkeen kylmä viima suoraan kasvoille. Linnean taskulamppu väpättää ja sammuu. Kiljaisemme kuorossa ja pakenemme äkkiä pois heinävintiltä. Kerhohuoneen ovella törmäämme Jaakkoon ja säikähdämme taas.
-Tytöt, tytöt! Älkää kiljuko, mitä te noin säikytte! Jaakko vastaa hieman huvittuneena.
-J-joku on heinävintillä! Salma vastaa tärisevällä äänellä.
-Höpö, höpö!
-ON! sanon –Siellä ei toimi lamppu ja me nähtiin taskulampun valossa joku!
-Ei kai siellä toimi valo, kun mä oon just menossa korjaamaan sitä, Jaakko sanoo. –Tytöt, te ootte vaan säikkyjä.
Istumme kaikki kolme sohvalle ja odotamme, että Jaakko on saanut lampun korjattua.
-Noni tytöt! Ei ketään. Jaakko toteaa.
-No, entä taskulamppu, se sammui yhtäkkiä! Puolustaudun.
-Niin ja se kylmä viima kasvoille! Linnea lisää.
-Taskulampusta on patterit loppu, Jaakko toteaa vilkaistuaan lamppua. –Ja seinässä on reikä, mun on pitänyt korjata sekin jo aikoja sitten. Hän lisää.
-Teillä vaan laukkaa mielikuvitus liian kovaa, menkää kotiin, Jaakko ehdottaa.
Lähdemme yhdessä tuumin keräilemään kamoja ja suuntaamaan kohti kotia. Pihalla olemme vielä Linnean ja Salman kanssa. Pari koiran haukahdusta rikkoo hiljaisuuden.
-Jep, pelkkää vainoharjaisuutta. Totean ja tytöt nyökkäävät hymyillen.
Emmy & Patron 61HM