|
Post by Sirppa on Apr 16, 2009 14:50:54 GMT 2
Iltatalli 16.4 "Riita"- Muistakkin tulla ajoissa kotiin, äiti lässytti ulko ovella kun olin noussut pyöräni selkään. - Joo joo! huusin takaisin. - Äitit, murahdin kun olin pääsyt kotitieltä. Vein pyöräni pyörillevarattuun telineeseen ennen kuin menin talliin. tallissa pörräsi vielä pari kolme hoitajaa harjaamassa hoito heppojaan. Katselin heitä Kateelisina. - Heillä on hoitohepat mulla ei, ajattelin murheellisena. - Havahduin siihen että kaikki tapahtuu aikanaa. Eihän kukaan saa heti hoitohevosta. Katsahdin kellooni ja se näytti viittä vaille kuutta, oli aika aloittaa. Menin ensin hakemaan luutaa ja aloin harjaamaan tallin käytävää. siinä harjailessani huomasin että kun olin harjannut esim. puolet käytävästä niin se oli parissa sekunnissa taaaas sottainen. Siinä pariin kertaan yritin niille sanoa että nyt pitäisi teidän lähteä kotiin. Mutta ei... Ne vaan jankkutti että kohta, ei vielä, ihan heti kö? Huoh. Hermothan siinä menee kun on vaivalla harjannut koko tallin käytävät ja parissa sekunnissa se on taas likainen. - No niin nyt te ootte jo harjanneet omat hoitohevosenne niin voittekin jo lähteä, Sanoin kaikkille kun mulle meni viimeisetkin hermot. - Älä viitti olla noin tylsä! parkaisi yksi tyttö. - Me EI lähetä vielä, jatkoi vielä vihaisempi tyttö. - Sä oot vaan kade meille! Silloin mulla palo päreet. - Kuulkaas nyt tytöt!! Tallissa ei saa olla liian myöhään jotta hevosetkin saisi olla rauhassa!! ENkä mä oo kade teille! - OOTPAS! - No niin rauhoitutaanpas kaikki, Kuului jostain Josefiinan rauhallinen ääni. - Mutta TOI alotti, intti tyttö. - En alottanut! sä alotit koska et totellut mua ja mennyt kotiin. - PAH. - Nyt riitti!! Josefiina ratkaisi. - Sori. mä sanoin katsoen Josefiinaa tiukasti silmiin mutta katsahdin äkkiä varpaisiini, Silloin se tyttö alkoi näyttämään mulle kieltään. - No niin sinä tyttö lähdet muitten kanssa kotiin jotta Sirppa voi hoitaa iltallinsa. Ymmärretty? - Joo, vastasin napaksti. - Joo joo, sanoi tyttö nenäkkäästi. - Hyvä. Josefiina sanoi. Siinä kaikki lähtivät kotiinsa. Menin avaamaan nyt vesihanat. Huomasin että hepat alkoi olla kärsimättömiä koska he eivät ole vielä saaneet ruokaa joten rauhoittelin niitä. Nousin heinävintille ja otin 3 heinäpaalia. Vein yksi kerrallaan ne aittaan hevosille. Sitten menin takaisin heinä vintille ja tiputtelin heiniä käytävälle. - Joudun taas lakaisemaan käytävän, sanoin murheissani kun olin jakanut hepoille heinät. - No nyt laitetaan hepoille loimet. Hain loimia muutaman kerralla ja laittelin niitä hevosille samalla kun ne söivät heiniään. Suoristin selkäni kun olin laittanut kaikille loimet. - Puuttuuko vielä teiltä jotain? Kysyäisin hevosilta ja sain vastaukseksi pari hörähdystä - Tuo oli varmaan ei. - Ai niin pitää vielä siivota talli, samassa nappasi luudan ja lakaisin tallin käytävän. Sitten menin laittamaan satuloita ja suitsia oikeille paikoille. - Kuka voi laittaa humun satulan Sentin satulan paikalle? Kummastelin. - No mitä ihmettä Suitset tekevät häntäremmissä kiinni?? - Johan on kummaa. - No minähän olen sitä varten että laitan tavarat oikeille paikoille. Sitten kävin vielä kirroksen tallissa ettei olisi yli-innokkaita hoitajia tai sottaista. Ei ollut joten sammutin valot ja kuulin kuinka alkoi kuorsasta kuulumaan.  Menin ovelle ja aktivoin hälytysjärjestelmän. Sulkiin oven perässäni ja sanoin: - hyvää yötä hepat! Sitten olinkin jo pyöräni selässsä kotiin polkemassa. -Sirppa-
|
|
|
Post by Miina on Apr 17, 2009 18:28:45 GMT 2
Iltatalli Perjantai 17.4
Aukaisin varovasti Seppeleen tallin oven ja törmäsin samalla Keikkiin, jolla näytti olevan kova kiire. - Huhuh.. Jännittää Blondin hoitajahaku! Keikki parkaisi. - Ymmärrän.. huokaisin ja henkäisin syvään.
Jatkoin matkaani talliin ja Blade nuuhkaisi minua karsinan yli. Taputin tamman mustaa kaulaa ja menin laittamaan hevosten ruokia. Moikkasin Flooraa mennessäni rehulaan.
Rupesin laittamaan poneille ruokia niiden ruokaämpäreihin. Bladesentticassumanki.. nimet risteilivät päässäni. Vielä Pampun ruuat ja sitten on VALMIS!
Rupesin kuskaamaan ruokia heppojen karsinoille. Pian olin jo valmis, olipa talli hiljainen.. pääsin ajattelemasta kunnes tallihuoneesta kuului kovaa tirskumista.
Hölkkäsin sattariin ja näin siellä Eijan ja Sirpan, jotka naureskelivat leikkisinä. - Aaa, moi, Jokke! Ootko tekemässä Iltatallia?? Ethän aja meitä kotiin, ethän?? Sirppa otti koiranilmeen. - Sry, ULOS! huusin leikkisästi ja leikilläni ja tytöt tiesivät, etten ollut tosissani.
Pian talli oli taas tyyni ja hiljainen ja aukaisin vesihanat. Tallinoveen koputettiin. Siellä oli Ilu. - Moro, Jokke, kuulin, että sulla on tänään iltatalli ja ajattelin kysyä tarviitko apua, pian oviaukosta ilmestyi myös Elkku samalla asialla. - No, tulkaa vaan, olin juuri ajattelemassa loimittaa hevoset.
Minä hoidin toisen "rivin" hevosia loimitettaviksi ja Ilu toisen. Elkku hoiti lisäsiiven ja aitan hevoset. - Kaikki valmiina! huokaisin. - Kiitti! kiitin Ilua ja Elkkua, jotka olivat suurena apuna. - Eipä mittää.. Nohh, taidetaan lähteen kotiin.. Elkku vastasi.
Tytöt lähtivät kotiin ja jäin yksin. Lakaisin tallikäytävän läpi ja lakaisin vielä aitankin käytävän. Sitten aktivoin hälytysjärjestelmät ja suljin tallinovet, moikkasin vielä hepoille ja nappasin pyöräni. Lähdin polkemaan kotiin.
- Jokeri
|
|
|
Post by Sirppa on Apr 21, 2009 18:37:03 GMT 2
Iltatalli 21.4
- millonkas mä tuun sua hakeen? - Tuu hakeen mua vaikka kaheksan jälkeen. Huikkasin isälle ennen kuin menin tallin.
Viimein pääsin sisälle talliin, jossa puuhasteli tusina hoitajia. Kattelin vähän missä vaiheessa muut olivat hoitoheppojensa suhteen, sekä miten apuhoitajat työskentelivät. Näin että Elkku oli hoitamassa Eppua. Riensin äkkiä Elkun luo, sillä hän näytti lähtevän ratsastuslenkille. - Moi! sanoin Elkulle karsinan ovelta. - Moi! tunnenko mä sut? Elkku hämmästeli. - Öö.. Et varmaan mutta me käydään molemmat Eijan klassisella kouluratsastus tunneilla. Vastasin Elkulle samalla kun rapsutin Eppua. - Niin sähän olit vissiin Sirppa? - Joo ja sinä Elkku? - Jep jep. - Haluatko auttaa Epun kanssa? mä oon menossa tän kanssa maastoon. - Joo, mielelläni. vastasin. - Harjaa sää se puoli niin mä harjaan tän puolen, Elkku jako.
Kun saimme Epun valmiiksi niin talutin epun ulos ja autoin Elkun selkään. Katselin Elkkua ja Eppua kun he kävelivät maastoon päin. Hetki hetkeltä he muuttuivat pienemmiksi ja pienemmiksi. "Prr, Prrr, Prrr" - Sirppa... Moi!... Etkö sä siis voi tulla hakeen mua?.... Ai työ juttu... no mä pyyän jotain muuta.... joo.... Moikka. sanoin isälleni joka soitti. - No mä varmaan pyyän jaakoa, mutisin. Puhelin soi hetken ennen kuin sieltä vastasi Jaako. - Moi! sanoin iloisesti kun poskeni punehtuivat. - Moi Sirppa! Hän vastasi. - Niin voitko sä tullaa hakeen mut pyörällä täältä tallilta? kun mä otin tän päivän iltatallin? - No voin tietenkin, Monelta Monelta mä tuun? - Tuu kaheksan jälkeen. - ok, nähdään sitten. - Kiitti, Moikka. ja sulkiin luurin.
Menin äkkiä sisälle talliin, kun tuuli alkoi tuivertaa aika lujaa. Nyt olisi aika hakee hepat sisälle. Menin hakemaan hevosia sisälle. Otin kaksi kerralla. - no niin tulehan nyt Pampula, Yritin houkutella Pampulaa kun se ei oikeen antanut kiinni. xD - IIIK! kirkaisin kun kaaduin pampulan kakkaan ja peppuni sotkeutui ihan kakkaan. - TÄmäkin vielä, manasin hiljaa pampulan kakat.
Sain kuin sainkin pampulan sisälle ennen uutta ilmalentoa. Sitten tarkistin että kaikki hepat olisivat varmasti sisällä. No kaikki olivat. Menin Avaamaan vesihanoja, mutta epä onnekseni Luuta oli poikittain siinä edessä ja mä kaaduin siihen. - Au, älähdin kun mätkähdin mahalleni. - Sähän osaat saada huomiota, kuulin viereisestä karsinasta ja epä onnekseni se oli jaakko. - EI tää oo hauskaa, älähdin. - Hoho onpasHahaha sulla on kakkaa pepussa heheh Annaskun mä otan ne pois. - Näpit irti mun pepusta! - Joo joo heheh.
Kävelin äkkiä pois nauravan Jaakkon luota. Menin nyt avaamaan ne vesihanat. Noin se on tehty ja kiipesin heinävintille. Pudottelin alas heiniä käytävälle. Sitten menin jakamaan heiniä hevosille. Samassa tallin ovi aukesi ja sisään astuivat Elkku ja Eppu. - Kävitte pitkän lenkin? - Joo. ethän oo jakanut vielä heiniä Epulle? - En oo ehtinyt vielä. - Hyvä homma. otan äkkiä Epulta varusteet pois ja saat antaa Epullekkin heinät. - ok.
Jatkoin hommiani Elkun lähdettyä. Kävin hakemassa hevosille loimia. Ensin loimitin aitan hepat. sitten siirryin takaisn sisälle. Olin loimittanut kaikki hepat kunnes aloin kiertämään tallia yli-innokkaiden hoitajien varalta. No ei ollut ketään joten otin luudan ja aloin lakaisemaan tallin käytäviä. Tämän tehtyä menin satulahuoneeseen tarkastelemaan onko suitset oikeilla paikoilla ja onko satulat oikeilla paikoilla. No olihan ne. Sitten aloin järjestelemään hevosten harjat oikeisiin paikkoihin. katsahdin kellooni ja huomasin sen olevan kohta kahdeksan. Kävin vielä kerran kierroksen ennen kuin sammutin valot ja menin ovelle. Matkalla pysähdyin toivottamaan hevosille hyvät yöt. Annoin myös pusut niille jotka antoivat antaa. Sitten menin ovelle ja laitoin hälytysjärjestelmän päälle ja tarkistin että ovi olisi lukossa. sitten menin odottelemaan Jaakoani, mutta hän oli jo odottamassa mua. - Moi. - Moi Jaako. - Kiitti kun tulit, oikeesti. - Eipä mittään - Saanko mä pusun palkaksi? jatkoi jaako. - Höpsö, Sanoin kun annoin Jaakolle pusun. - Mennäänkö? - Joo, samalla kiedoin käteni jaakon lanteille.
Katosimme Jaakon kanssa mustaan yöhön. <3
(Sori tuli vähän höpsö tarina mutta noo...)
-Sirppa-
|
|
|
Post by Jenna on Apr 28, 2009 14:03:33 GMT 2
Työntäyteinen iltatalli
25.4.09 Lapioidessani Jambon karsinan puhtaaksi päätin hetkeksi levähtää talikon varteen nojautuen. Suljin hitaasti silmäni ja haaveilin kesäisestä laitumesta, jossa pörröiset ponit laidunsivat iloisena, aurinko porotti täydeltä taivaalta ja ruoho kasvoi vihreänä mattona ympärillä..
*
"Jenna?" kuulin takaani tutun äänen ja säpsähdin pystyyn kaataen talikon maahan.
"Rauha maassa, linnut puussa", Josefiina rauhoitteli hymähtäen ja nosti talikon eteeni.
"Kiitos! Oliko sulla muuten jotain muutakin asiaa kun pelästytellä mua? Olin katsos juuri raatamassa hoitsuni hyvinvoinnin eteen", virnistin omistajalle joka kohotti kulmiaan.
"Eei mulla tain.. Eiku joo! Mun piti tulla muistuttaan sua tän illan iltatallista, kai sä muistit?" Josefiina katsahti minuun kysyvästi ja haavini loksahti auki.
"Apua, unohdin vallan! Hemmetti, nyt menin vielä siivoomaan Jambon karsinan ku luulin että tänään ei tarvis muuta työtä tehä!" ärähdin kiukkuisesti viskaisten talikon kottikärryihin. Nana kiiruhti Siirin karsinalta rauhoittelemaan minua. Josefiina suhtautui kovin tyynesti asiaan ja kävi sitten ilmoitustaulun kimppuun.
"Nyt ei oikein ole mitään uutisoitavaa, joten Nana, tulisitko jeesaamaan ja ottaan nää kaikki vanhat ilmotukset täältä? Ja sä Jenna voit ihan hyvi tehä sen iltatallin tänään, palkkaan sulle vaikka orjan", Josefiina murjautti vitsin.
"Hehe", olin varsin innostunut asiasta ja Nanakin tirskahti nauramaan. Kävin tytön kimpuun kutittaen sitä masusta.
"Ei saa!" Nana rääkäisi henki hieverissä ja tuuppaisi minut kauemmaksi. Josefiina pyöräytti silmiään ja jatkoi nuppineulojen irroittamista ilmoitustaulusta. Nappasin kottarit mukaani ja suunnistin viemään ne omalle paikalleen.
*
Takaisin tullessani Josefiina oli tuonut minulle avuliaan yksilön, Lynnin.
"Hää lupasi auttaa jonkin aikaa, mutta lähtee sitten pian kotiin, joten älä työllistä sitä liikaa", Jossu sanoi ja katosi sitten nopeasti toimistoon. Katsahdin virnistäen Lynniin, jonka ilmeestä huomasi hänen katuvan päätöstään auttaessaan minua.
"Okei, lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon etten syö tai työllistä sua. Jookos?" kysyin Lynniltä ja pian lähdimmekin rehulaa kohti yhteistuumin.
*
Lastasin heinäkärryt täpötäyteen rehua ja sitten menin auttamaan Lynniä mössöjen sekoittamisessa. Alta aika yksikön olimme saaneet ruoat siihen malliin että ne voisivat jakaa jo nälkäisille kauraturville. Ensiksi lähdimme tuuppaamaan raskasta heinäkärryä tallikäytävälle, jossa oli Bladen, Tiian ja Palmin karsinat. Ainoastaan Myntti oli jätetty sisälle potemaan ripuliansa rauhassa. Muut olivat siltä rivistöltä ulkona, joka helpotti valtavasti heinien jakamista. Sitten oli toisen rivistön vuoro, jonka kaikki asukit Senttiä lukuunottamatta olivat myös ulkona. Niin sekin rivistö sai heinänsä, joten sitten oli lisäsiiven ja aitan asukkaiden vuoro saada omat rehunsa.
*
Pian mössötkin oli jaettu ruokakulhoihin, joten äkkiä kävin aukaisemassa vesihanat, jotta hepat saisivat juoda kun jano yllättäisi syömisen aikana. Seuraavaksi päätimme harjata käytävän, ettei sitten se pöly menisi sisällä olevien hevosten hengitykseen jos olisimme hakeneet ne nyt. Hain kastelukannuun vettä ja kastelin hiukan tallikäytäviä, jotta meidän harjatessamme sitä ei meidänkään hengitys kärsisi pahasti pölystä. Rivakasti harjan liikkuessa tallikäytävällä olimme valmiina odottamattoman nopeasti. Lynn katsahti kelloon ja kertoi auttavansa vielä hepat sisälle, mutta sitten hänen pitäisi lähteä. Siksipä päätimme molemmat kuskata ainakin kaksi heppaa kerralla, jotta saataisiin kaikki asukit sisälle vielä tänä iltana. Riimunnaruja pyöritellen taitavasti käsissämme lähdimme hakemaan heppoja tarhoista.
*
Ensimmäiseksi voisimme tuoda ponit. Minä nappasin Pampulan ja Siirin, Lynn taas otti Humun ja Aksun. Kiidätimme ne nopeasti talliin ja läksimme sitten hakemaan aina vain uutta lastia. Anttu ja Eppu, Floora ja Tiia. Jambo ja Luy, Sentti ja Cassu. Blade ja Kamu, Manki ja Sikke. Onneksi aitan asukit olivatkin jo karsinoissaan joten säästyimme hakemasta kolmea vaivaista ponia tarhoistaan. Silti oli vielä työtä edessä ja lähdimme taas ravaamaan tarhojen ja tallin välillä. Pikku ja Myntti, erikseen Topi ja Leevi. Riina, Sera ja Blondi, jota Rose seurasi kuuliaisesti. Sitten Sastu tarjoutui hakemaan rakkaan oriinsa Rensun, joten minä hain sitten vielä Palmin ja Kiiran, Lynnin lähtiessä kotia kohti. Huokaisin saadessani kaikki hepat karsinoihinsa. Edes yli-innokkaita hoitajia ei ollut tänään niin paljoa, koska kaikki hepat olivat ulkona näin upealla säällä. Vain tyytyväinen ruokien jauhaminen kuului tallissa. Muuten oli hiljaista.
*
Lähdin oleskeluhuoneesta, kun hevoset olivat saaneet edes hetken ruokailla rauhassa. Sitten olikin yöloimitusten aika, eikä onneseni kovin montaa asukkia tarvinnut loimittaa. Hoito-ohjeiden mukaan mm. Blondille ainakin kevyt fleeceloimi yöksi. Käväisin siis loimittamassa tamman, jonka jälkeen olikin tallityöt loppumaisillaan. Viimeiseksi sammutin valot ja kytkin hälytysjärjestelmän päälle toivottaen Seppeleen hevosille hyvät yöt!
Jenna ♥[/size]
Anteeksi, kun kirjoitan tän vasta näin jälkeen, mutta olen unohtanut ja en ole kerennyt tehdä tätä iltatallia. Vastineeksi kirjoitin melko pitkän tarinan (+ katsoin varmaan kaikkien hoito-ohjeita joissakin asioissa!). Toivottavasti saan tehdä ensi kerrallakin, vaikka olenkin tämmöinen tavallinen hompsantuura-pulliainen (:
|
|
|
Post by Sastu on May 16, 2009 10:17:45 GMT 2
Perus talliaamu
Hevoset rouskuttelivat tyytyväisinä aamusafkojaan. Vielä niitä ei oltu alettu pitämään ulkona öitä. Lakaisin tallin lattia terävin vedoin. Hevoset olivat varmaan ainoita, joiden kanssa voisin olla rauhassa. Okei, olihan mulla maailman parhaat kaverit, mutta nekin olivat menneet vanhempiensa kanssa jonnekkin mökille. - Mä en varmaa mee koskaan, mutisin miettiessäni kaikkia lähipäivien riitoja - eilenkin illalla olin jäänyt talliin nukkumaan, tosin kukaan muu paitsi Jaakko, ei tiennyt, että olin yöpynyt oleskeluhuoneen sohvalla. Tämä oli aamulla yllättänyt minut hakiessaan lempimukiansa taloon. - Ja pitikin olla vielä Jaakko, puhahdin.
Kun hevoset söivät vielä pitkään, kävin heittämässä niille aamuheinät tarhoihin. Ne olivat saaneet myöhään eilen iltaheinät, ja olivatkin saanut paljon - Jaakko oli taas ollut päästään sekaisin. Hetken päästä heitin hevoset ulos kaksi kerrallaan. Lopuksi taputin Rensua kaulalle ja puhuin sille lempeästi, ennen kuin lähdin kiiruhtamaan bussiini.
-Sastu
|
|
|
Post by Jutta on May 19, 2009 19:36:23 GMT 2
Iltatalli 19.5.0
ensimmäinen Iltatallini
Avasin tallin oven ja kurkkasin sisään. Tallissa oli hiirenhiljaista. Huhuilin muita ja kurkin karsinoihin. Ketään ei ollut tallissa. Sitä ihmetellessäni ovi narahti ja Pipsa astui sisään naama punaisena Pampulaa talutellen Hän kiljui: -Hevoset oli äsken irti pääsivät jotenkin pakoon tarhastaan ja siellä me sitte koko tallin porukka niitä houkuteltiin pajaamaan talliin! Pian muutkin hoitajat taluttivat hoitsunsa talliin joten säästyin hevosten tarhasta taluttamiselta.
Nappasin harjan ja aloin huolellisesti siistimään tallin lattiaa. Hoitajat alkoivat jo pikkuhiljaa lähteä kotiin pulisten ja naureskellen. Kun olin siistinyt tallin oli ruokkimisen vuoro. Ryhdyin sekoittelemaan ensin poneille Pella,Siiri,Pampuu... luettelin hiljaa ja vielä Pikku ja sitten valmis! Kiikuttelin ruuat poneille ja siirryin hevosiin. Käytin samaa luettelu taktiikkaa hepojen kanssa ja vein ruuat jo malttamattomille heposille. Lopuksi kiikutin ruuat vielä aittaan.
Tarkastin vielä vehoset etten vain unohtanut ketään pikkuraukkaa joka takiani joutuisi kestää yön ilman ruokaa. Niin ei kuitenkaan ollut käynyt joten kiiruhdin napsauttamaan vesiautomaatit päälle. Sen jälkeen kävin vielä katsomassa hevosten kuulumiset myös aitassa. Nopeimmat hepat olivat jo hotkaisseet ateriansa ja jäin taputtelemaan heitä. Tästä iltatalleissa nautin eniten. Ajattelin ja hyvästelin hevoset
Tämän jälkeen suljin valot ja kytkin turvajärjestelmän tarkastin vielä muutkin paikat yli innokkaiden piilottelevien pikkutyttöjen varalta. Huikkasin vielä hyvät yöt hepoille ja suljin tallin oven. Odotteli ja hytisin ulkona hetken kunnes äiti tuli hakemaan minut kotiin.
-Luna
|
|
|
Post by kopsu on May 27, 2009 19:48:11 GMT 2
Iltatalli
Kävelin talliin valmiina jo kello 17.30 ja tekemisen puutteessa menin katsomaan meneillä olevaa tuntia. Siellä oli alkeis tunti meneillään ja laiskana istahdin katsomaan tuntia. Yuff yritti patistaa väsähtäneitä tuntilaisia vielä uuteen suoritukseen. Myös taluttajat näyttivät kypsiltä ja halusivat selvästi hoitsujensa luo. Homehduin katsomassa kaikki loput tunnit ja raahauduin talliin. Katsoin mitä tallissa tapahtui ja menin hörppäämään kupin kahvia. Oleskeluhuoneeseen astuessa näin Yuffin, Ilun, Hennin ja Cäpän juttelemassa. - Morjens!, sanoin ja kaadoin itselleni kahvia. - En voi ymmärtää… he vain, äh! Ei voi olla noin ärsyttävä!, Yuff mesosi sohvalla ja melkein repi hiuksia päästään. Katsahdin kummeksuen Iluun, jonka viereen olin istunut. - Alkeis tuntilaiset käy vaan Yuffin hermoille…, Ilu kuiskasi ja nyökytteli. - Mikä niissä nyt NOIN paljon risoo, kysyin ja siemaisin kahvia. Yuff katsahti minuun. - Et sinä Kopsu voikkaan ymmärtää, kun opetat itse edes vähän kokeneempia! He valittavat kaikesta mitä teen, valittavat laiskoista kaakeista, he eivät ota vastaan apua ja vanhemmat ovat ylpeitä, kuten: ”Miksi sinä vastuuntunnoton opettaja et auta näitä raukkoja? Luuletko olevasi parempi?”, se alkaa todella ottaa pannuun! Yuff mesosi ja rupesi taas voihkimaan. Sitten äkkiä hän nosti katseensa minuun ja osoitti minua sormellaan. - Ehkä saat tuntea sen nahoissasi kun joudut ajamaan heitä tallista ulos, he ovat oikea riesa kun jäävät iltamyöhään tallille norkoilemaan ja rupeavat ilkeilemään; ”Sinulla ei olekaan hoitsua lällislää!”, taas Yuff lopetti ja joi yhdellä kulauksella kahvin alas. Sitten hän antoi kupin Cäpälle ja pyysi tätä täyttämään sen. Kohautin harteitani. - En tarvitse hoitsua täältä, sanoin tylsästi. Sekä Yuff, Ilu, Henni ja Cäpä katsoivat minua hiljaisuuden vallitessa. - Sinä et MITÄ? Henni kysyi ja viimein sulki suunsa. - No, aloitin, minulla on täällä vakkari tunnit, Simorassa hoitsu, eräällä toisella tallilla hoitsu ja muukin elämä, sanoin ja levitin käteni. - En halua että joku hevonen saa ihan epäaktiivisen hoitajan. Kyllä täältä hoitsun haluaisin, mutta se ei ole mahdollista, sanoin surullisesti. Henni ja kaikki myöntelivät minun olevan oikeassa. Katsoin kelloa ja aloin jo hiipua alakertaan.
Siellä oli tosiaan joitain noin 8.v tyttöjä jotka hoitivat hevosia. Läpsäytin käteni yhteen ja sain viiden tytön huomion. - Kotiin lapset, sanoin ystävällisesti ja väläytin hymyni. - Juu me jäädään, eräs tyttö tuhahti ja katosi Aksun karsinaan. - No mutta kulta puppelit, nukkumaan meno aika meni jo, sanoin helmisellä äänelläni. Tytöt katsoivat selvästi toisiaan. - Tiedäk sää kuka mä oon?, eräs tyttö kysyi ylimielisesti. Levitin käteni kysyvästi. - Pitäisikö? sanoin ja hymyilin teko hymyäni. - Mä olen tuleva tän tallin omistaja! tyttö huusi minulle päin kasvoja. Minä vain kaivoin kännykkääni taskusta ja olin soittavinani Jossulle. - Mi-mitä sä teet? tyttö kysyi selvästi peloissaan. - Soitan Jossulle, sanoin ykskantaan ja olin puhuvinani Jossulle. - Moi Jossu ja onneksi olkoon uudesta tulevasta omistajasta! heläytin ja olin kuuntelevinani Jossua puhelimen päässä. - Minustakin hän tuntuu oikein mukavalta! huusin ja näin sivusilmällä Cäpän, Hennin, Ilun ja Yuffin tulleen vakoilemaan. Nyt tämä ylimielinen tyttö pelästyi, koska tiesi puhuvansa valetta. Hän tuli luokseni ja äänettömästi rukoili minua lopettamaan. Minä vain laskin kännyni ja pistin sen taskuun. - Ei kannata valehdella… ja nyt kaikki ULOS! karjaisin ja pelästyneet tytöt pistivät harjat pakkiin ja lähtivät. Cäpä, Henni, Ilu ja Yuff tulivat naureskellen kulman takaa. - Just näin Kopsu! Henni nauroi ja taputteli minua selkään. - Täydestä meni! Cäpä naureskeli. Minä vain levitin käteni. - Kun sen osaa, sanoin ja hymyilin tytöille. - Tiesittekö muuten että teidänkin nukkumaan meno aika on myös mennyt, sanoin ja hymyilin. Cäpä ja muut huokaisivat ja lähtivät tallilta.
Kävelin tallin päästä päähän jakaen samalla ruokia. Hermostuneet hirnahdukset täyttivät tallin kun aloitin, mutta lopulta tallissa oli vain rouskuttelevien hevosten ääniä. Menin laittamaan vielä jotain ekstra mömmöjä joillekin hevosille ja pesaisin sen jälkeen kuppeja ja ämpäreitä. Sitten avasin vesihanat ja kohta kuulinkin veden liplatusta. Katsoin listaani ja hain loimia loimi huoneesta ja loimitin osan hevosista. Menin vielä yläkerran läpi ja sammutin sieltä kaikki valot. Tallissa keräsin vielä jotain harjoja kasaan ja lopulta sammutin kaikki valot, aktivoin hälytysjärjestelmän ja juoksin bussi pysäkille.
//Kopsu
|
|
|
Post by Maiss on Jun 5, 2009 18:10:38 GMT 2
Iltatalli 5.6 - Sateenkaari
Satoi kaatamalla kun tulin tallille vähän vaille neljä. Näin pari ponia laiduntavan takatarhassa joten menin nopeasti sinne. Ja tarhalle päästyäni näin Pikun ja Pampulan jotka kävelivät minua kohti. - Moi, sanoin poneille ja rapsutin Pampulaa sen tuuhean harjan alta. - Oota! kuulin jonkun huutavan takanani ja käännyin katsomaan. En ensin erottanut sateessa juoksevaa tyttöä mutta sitten tajusin että se oli Cäpä keltaisessa sadetakissaan joka tuli tarhaa kohti. - Ota sä Pikku ni mä otan Pampulan, sanoin Cäpälle joka nyökäten otti kiinni Pikun riimusta ja laittoi riimunarun, joka hänellä oli kädessään, kiinni riimuun. - Tuolla ponitarhassa on muuten vielä Humu ja Pella, Cäpä sanoi taluttaessaan Pikkua ulos. Mut mä kyllä näin Shinan ja Alinan oleskeluhuoneessa et ne varmaan ottaa ne. Nyökkäsin ja rohkaisin Pampulan liikkeelle. Juoksimme Cäpän kanssa talliin ravaavat ponit vieressämme. - Toivottavasti tää sade loppuu pian ni ponit sais olla yön ulkona, sanoin Cäpälle joka avasi tallin ovea. - Niinpä, Cäpä sanoi ja talutti Pikun omaan karsinaansa. Kun avasin Pampulan ja Siirin karsinan oven näin Alinan joka käveli Janusin boksia päin. - Toi Pella on vielä tuolla ulkona että jos sä haluut ni voit mennä hakee sen, sanoin Alinalle. - Joo kyllä mä sen voisin hakee, Alina sanoi. - Ja sano Shinalle et hakee Humun jos näät sitä, sanoin vielä ennen kun talutin Pampulan omaan boksiinsa ja hymähdin Siirille. Moikka Siiri neiti. Suljin karsinan oven ja kävelin Pikun boksin luo ja näin Cäpän joka työnsi päänsä hoitoponinsa valkoiseen harjaan. - Voi että sä oot ihana! Cäpä sanoi ja silitti ponin turpaa. Hymähdin, kunpa minullakin joskus olisi oma hoitoponi. Katsoin Januksen karsinaa päin ja kävelin karsinan luo. Karsinassa seisoi upea harmaa ruuna joka joi vettä juomakupistaan ja katsoi sitten minuun päin. - Janus tuli tänään kahentoista maissa, Cäpä sanoi ja sulki Pikun karsinan oven. Aika upee, vai mitä? Nyökkäsin, Janus oli aivan ihana.
Astuin sisään talliin. Sade oli juuri loppunut ja tummia pilviä ei ollut näkyvissä joten päätimme viedä kaikki hepat ulos. Katsoin hevosia jotka hirnahtelivat kärsimättömänä. Se tarkoitti vain yhtä asiaa: ne halusivat ruokaa. - Te saatte vasta muonat tarhoissa, sanoin Antulle joka katsoi minua korvat hörössä. - Otetaan kaikki kaks kerrallaan, Josefiina sanoi ja avasi Antun karsinan ja sitten Jambon ja talutti molemmat ruunat ulos. - Okei, Nana sanoi ja avasi Siirin ja Pampulan karsinan ja talutti molemmat shettikset ulos tallista. Minä otin Cassun ja Luyn jotka kävelivät innostuneina ulos tallista. Jaakko tuli perässäni ja hän talutti Tiiaa ja Bladea ja tammat olivat niin innoissaan että Blade jopa alkoi ravata. - Soo, Jaakko sanoi tammalle ja jatkoi matkaa. Tarhalle päästyäni avasin portin ja talutin hevoset sisään ja sitten otin riimunnarut pois riimuista. Luy ravasi innoissaan kierroksen ja Cassu alkoi heti syömään ruohoa. - Ahmatti, sanoin hymyillen ja kävelin takaisin talliin. - Ota sä nyt vaan Hilla, Josefiina sanoi taluttaessaan Rensua ja Senttiä ulos tallista. - Okei, vastasin ja kävelin aittaboksien luo ja näin Wearin Taigan boksissa. - Laittaisitko Pellalle riimun? Wear kysyi ja katsoi minua päin anovasti. - Yes sir! sanoin ja otin Pellan boksin ovesta riimun jonka laitoin sen päähän. Talutin Pellan ulos boksista ja annoin narun Wearille. - Kiitos! Wear sanoi ja käveli ponien kanssa ponitarhaan. Hilla katsoi minua kiinnostuneena kun avasin sen karsinan oven. Annoin sen haistella riimua ennen kuin laitoin sen päähän. - Noniin Hilla, mennään tarhaan! sanoin ja talutin islanninhevosen ulos sen karsinasta. Hilla käveli reippaasti ponitarhaan jossa päästin sen vapaaksi.
Kun kaikki hevoset oli ulkona aloimme antaa niille ruokaa. Annoin heinää kaikkiin tarhoihin ja Josefiina ja Jaakko antoivat kaurat ja väkirehut. Kaikki hevoset alkoivat onnellisina syömään ruokaansa, jota olivat odottaneet jo vähän aikaa.
Kun kaikki ruuat oli annettu katsoin ponitarha poneja iloisena. Kaikki näytti niin kauniilta ja ponit niin onnellista, näkymän viimeisteli sateenkaari joka näkyi selvästi valoisassa illassa. Kaikki oli täydellistä!
- Maiss
|
|
essi
Kokenut konkari

70%
I Love Animals
|
Post by essi on Jun 17, 2009 16:48:15 GMT 2
Ke 17.6. klo:18-20
YLLÄTYS IHMINEN!
Poljin niin lujaa pyörälläni kuin pääsin kauheassa kaatosateessa. Kun tulin tallille huomasin muitakin pyöriä ja Josefiinan juuri juoksevan talliin. Jätin pyöräni tallin seinää vasten nojaamaan ja menin talliin sisään. -Tytöt! Viekää hevoset talliin kun sataa näin hirveästi ja laittakaa loimet myös, Jutteli Josefiina meille, kun olin tullut talliin. Meitä oli minä, Keikki, Reega ja Brenna. Otimme kaikki riimunnarut ja juoksimme täyttä vauhtia laitumille otimme kaikki yhdet hepat mukaamme.
Minä talutin Aksua, Keikki Humua, Reega Eppua, ja Brenna otti Pikun. Kävimme hakemassa vielä monesti hevosia laitumelta sisään. Kun talutinmme viimeisiä niin kuului läheltä iso ja pitkä korvia viiltävä ukkosen jyrinä. Lähdimme juosten taluttamaan hevosia talliin ettei niistä tulisi vielä hermoheikkoja.
Veimme jokaiselle sylillisen heiniä. Jaoimme niille vielä ruuat. Haimme kaikille loimet ja laitoimme ne niille. Juuri kun olimme valmiita, tallin ovelta kuului karmea ääni. Kaikkien meidän päät kääntyivät sinne ja kiljaisimme yhtä aikaa sillä ovella seisoi mustiin vaatteisiin sonnistautunut mies. Emme nähneet hänen kasvoja, koska hänellä oli musta naamio jossa oli vain silmien ja suun aukko. -Kuka sinä olet? Uskalsi Reega kysyä ensimmäisenä. -Arvatkaa, Kuului möreä ääni. -Öö, en tiedä, Sanoi Brenna vilkaisten meihin. Mies veti naamion pois päästään ja sieltä näkui ensin vaalean ruskeat hiukset ja sitten Jaakon leveä virnistys.
Purskahdimme raikuvaan nauruun ja nauroimme ainakin vielä minuutin kaksin kerroin. Kun saimme lopettetua naurumme, tenttasimme Jaakolta miten hän osasi puhua noin möreällä äänellä. Jaakko selitti että hänellä oli juuri sinä päivänä äänen murrosta koska hänellä oli kurkku kipeä.
Vihdoin tajusimme katsoa kelloa ja säikähdimme kaikki, koska kello oli jo kahdeksan. Keräsimme kamppeemme, ja activoimme hälytysjärjestelmän. Huomasimme myös että sade oli loppunut. Suljimme oven toivottaen hevosille hyvää yötä. Lähdimme polkemaan kohti kotia huudellen vielä hyvät yöt toisillemme. Loppu
|
|
|
Post by ruu on Jun 18, 2009 12:46:16 GMT 2
Iltatalli to 18.6.09, Yön ratsastajat
Pyöräilin tallille päin hiekkatiellä. Vettä tihutti hieman mutta olin todella onnellinen Flooran hoitajuudesta etten edes huomannut sadetta. Kello oli puoli kuusi joten oli hieman etuajassa. Kaarroin fillarini paikalle jossa pidin aina pyöräni. Tallilla oli vielä jonkinverran porukkaa ja osa oli hoitamassa hoitsujaan ulkona. Muistelin milloin viimeksi olin tehnyt iltatallin. Siitä taisi olla muutama kuukausi talvella kun olin juuri asettunut seppeleeseen. En silloin tuntenut ketään mutta nyt tunsin muutamia kivoja hoitajia. Ja etteikö kaikki olisi kivoja niin siitä ei ollut epäilystäkään. Juoksin pikku sateesta taukohuoneeseen ja avasin reppuni. - Voi hitto! manasin kun avasin reppuni. Sehän oli täynnä koulukirjoja. Ihmettelin että milloin minä niitä olin tarvinnut. Sitten muistin että kesälomaa oli ollut vasta muutama viikko. - Äh. huokaisin ja heitin repun penkin alle. Kaivoin taskustani pari kolikkoa ja otin limuautomaatista cokiksen. Samalla Liina K. pujahti sisään. - mmorjens, tuo tervehti minua ja hävisi taukohuoneeseen. Astuin sisään taukohuoneeseen limppari kädessäni. - Tulitko sä hoitamasta Mynttiä? kysyin. - Joo, Liina vastasi hymyillen.
Katsoin kelloani ja se näytti pian olevan 18. Kipitin alas talliin ja menin alkuun sekoittelemaan mössöjä. - ½ dl vitamiinejä, huoh. huokaisin ja tutkin listaa tarkasti. Olin laitellut safkaa jo melkein tunnin -onhan hevosiakin seppeleessä kymmenkunta. - Ja viimeinen, Siiri. höpötin samalla kun sekoitin Siirille iltaruuan. Vilkaisin kelloa. - Oho se on jo 19. huudahdin ja vilkaisin tallin puolelle. Siellä oli vielä muutama ihminen. Haukottelin. Jotenkin minua väsytti niin että olisin voinut nukahtaa siihen paikkaan. Kiipesin heinävintille ja pudottelin heinäpaaleja alas toistensa perään. Kapusin takaisin alas ja annoin hevosille heinät ja rehut. Vein poniaittaankin safkat. Sitten Jossu pujahti sisään tallista. Minä silmät ummessa en huomannut mitään. - Mmoiii Roosa, Jossu tervehti ja pujahti Hillan karsinaan. - Ai moi, minä heräsin horroksestani ja sain pienen hymyn huulilleni. - Sä oot vieläkin täällä, Jossu ihmetteli samalla kun silitteli rakasta poniaan. - Mjoo, mähän teen iltatallin, tokaisin. - Ainiin emmä muistanukkaan, Jossu sanoi. - Mmm. Haluuksä tarhata pounit mun kaa? kysyin ja tein pienen salahaukotuksen väliin. - Juu mikäpä siinä. Viedään eka vaikka nää ponit ponitarhaan. Jossu tokaisi ja minä nyäkkäsin perässä.
Toisessä kädessä Taiga, toisessa Pella talutin Josefiinan kanssa poneja tarhaan loimituksien jälkeen. Jossu talutti Hillaa ja Humua. Tarhasimme lopuksi vielä Siken ja Liinan. Katsoimme samalla että varsalaitumelta puuttui vain Blondi. Niimpä minä tarhasin Blondin ja mietin samalla että milloinkohan se siirretään taas muiden luokse. Oritarhat olivat melkein täynnä mutta kolmannesta puuttui Eppu. Kipaisin tarhaamassa oriin muiden luokse tappelemaan. Samalla kun Jossu talutti Seraa ja Tiiaa, minä talutin innokkaan Flooran heppatarhaan. Muut olivatkin jo siellä.
Sitten viimeisenä piti ponit viedä takatarhaan. Minä talutin jopa kolme samaa aikaa. Siiriä, Pampua ja Pikkua. En itsekkään tiennyt miten selviydyin mutta selviydyin hengissä. Jossu talutti Mankin ja Aksun.
- Hei kiitti avusta, kiitin Jossua kun olimme saaneet tarhattua kaikki. - Eipä mitään, Jossu tokaisi hymyillen ja hävisi päätaloon. Sain jatkaa itse. Pujahdin talliin jossa odotti täydellinen sekasorron. Onneksi vanhempani ovat työmätkalla niin he eivät kaipaa minua kotiin. Tallissa oli myös muitakin. Pikkutyttöjegi kurkkailivat karsinoihin. He havahtuivat kun astelin talliin. - Hei missä nää ponit onn?? kysyi yksi vaaleahiuksinen tyttö. - Ulkona miten niin? kysyin ja kohotin hieman toista kulmaani. - Me halutaan ratsastaa!!!!!!!!! kaikki parahtivat yhteen ääneen. - Talli menee kiinni ihan kohta, tokaisin. - MUT ME HALUTAAAAAAAAAAAAN! kaikki rääkäisi ja hävisi tallista. Huokaisin ja tartuin harjanvarteen. Aloin siistiä tallia. Kello oli jo 20.30 ja iltatallin olisi pitänyt loppua jo. Pihalta kuului yhtäkkiä kiljuntaa. Riensin ulos ja huomasin että sama tyttöporukka kykki takatarhassa. Kaksi oli kiivennyt Siirin ja Pampulan selkään ja Siiri heitti parhaillaan pukkisarjaa ja tyttö roikkui selässä. - Hitto, huokaisin ja syöksyin tarhalle.
- Hei nyt te kyllä lähette täältä! huudahdin. Tytöt laskeutuivat ponien selästä ja juoksivat pakoon. Jäin odottamaan pihalle vähäksi aikaa että näkisin noiden lähtevän hiekkatietä pois. Kun olin seisonut ulkona muutaman minuutin siitä kun terrorisoivat olivat lähteneet niin minulle alkoi tulla kylmä ja pujahdin takaisin talliin lakaisemaan loput roskat pois.
- Huhh, huokaisin kun vein luutun takaisin paikalleen. Olin siivonnut tallin todella hyvin. Hain reppuni ylhäältä ja kytkin hälytysjärjestelmän päälle ja suljin tallin. - Floooraaaa, huhuilin kun kävelin tammatarhan ohi. Floora nosti päänsä ruohikosta ja katsoi minua korvat hörössä ja hörähti. Hymähdin ja lähdin polkemaan kotiin päin.
- Roosa the ihminen
|
|
essi
Kokenut konkari

70%
I Love Animals
|
Post by essi on Jun 20, 2009 1:54:57 GMT 2
PE 19.06. KLO:18-20.jUHANNUS JUHLA! Poljin pyörälläni kohti Seppelettä. Oli kaunis Juhannus ilta jolloin minulla oli tallipäivä. Seppeleen tien haara jo tuli ja käänsin pyörän tallin pihaan. Kaikkialla oli hiljaista, huomasin hevoset ulkona syömässä ruohoa, mutta tallista kuului musiikkia ja rajua juhlimista. Avasin tallin oven ja jalkojeni juureen pyöri pontikkapullo, joka oli tyhjä. Vilkaisin peremmälle talliin jossa kuului isolla rokkia ja Artsi näytti tanssivan keskellä tallin lattiaa pullo kädessä. Katsoin näkymää koko tallissa, se oli karmea. Juuri silloin Artsi huomasi minut. -Khukas shinä oleth? Kuului Artsin lännenhatun alta kummallisen ääni. -Öö, olen Essi ja tulin tekemään iltatallin tänne, sanoin vähän epäröiden katsoen miten Artsi hörppi loputkin pontikan tipat pullosta. -Aha, noh käskepäh she Jossuh tai Anneh thänneh nhiin mäh juhttelen niilleh, Artsi sopersi heittäen pullon maahan. -Selvä, sanoin äkkiä ja käännähdin kohti päätaloa. Koputin talon oveen. Kohta kuulin askelia ja Josefiina avasi oven. -Terve Essi! Sinulla taisikin olla iltatalli? Vai mitä? Kysyi Josefiina. -Joo niin oli mutta siitä ei taida kovin tulla mitään, Sanoin äkkiä. -Miksei?, Kysyi Josefiina. -Tule itse katsomaan, sanoin ja odotin, kun Josefiina laittoi kengät jalkaan ja lähti perässäni kohti tallia. Nyt kuuli Josefiinakin jo musiikin äänen, kun oltiin lähempänä tallia. Avasin oven ja Artsi hoiperteli luoksemme. -Artsi mitä himskattia sä täällä teet juhlimassa, Josefiina kysyi ärsyyntyneenä. -Oma heinäparvih menih rikki, niing piti thulla tänneh juhtlimaan juhannusta, Artsi hortsoili sanojen kanssa. -Nyt lopetat ja lähdet täältä livettiin alta aika yksikön, suuttui Josefiina. Aäni oli jo uhkaava. -Jooh Jooh, Sanoi Artsi ja otti pullonsa ja lähti hoipertelemaan pois tallista. -Päästiinpä siitäkin, Josefiina huokaisi ja keräsi Artsin sotkut ja lähti tallista hyvää yötä toivottaen. Otin luudan käteeni ja aloin harjaamaan likaista lattiaa. Kun sain lattian puhtaaksi niin alkoi ulkona satamaan kaatamalla ja kuului vähän jyrinääkin. Kohta kuulin kuinka tallin ovi avautui ja Josefiina astui sisään. -Laitetaanpa hepat sisälle kun tulee yöksi näköjään ukkonen ja melko varmasti vielä päälle, Josefiina huuteli ja otti pari riimunnarua itselleen ja minulle. Otimme hevosia ja veimme ne omiin karsinoihin. Josefiina teki pian lähtöä takaisin taloon, kun katsoi että pärjäisin jo yksinkin. Lajittekin hevosille ruuat. Kiipesin heinävintille, heittelin pari paalia alas ja kiipesin itsekin alas heinien mukana. Lajittelin kaikille heinät ja tervehdin kaikkia silitellen niitä jokaista. Huomasin että lattia oli taas ihan likainen! Tällä kertaa heinistä. Otin taas luudan kouraani ja aloin pyyhkimään käytävää rivakasti. Ukkonen tuntui olevan jo lähellä kun sain lattian puhtaaksi. Katsoin että kaikki oli hyvin, Menin ulos toivottaen hyvät yöt hevosille ja activoin hälytysjärjestelmän. Poljin niin lujaa kuin pääsin kotiin, koska ukkonen jyrisi koko ajan ja välillä salamoikin. Loppu Sori aika 
|
|
essi
Kokenut konkari

70%
I Love Animals
|
Post by essi on Jun 21, 2009 1:23:41 GMT 2
LA 20.6. KLO:16-20
LIIANKIN INNOKKAITA!
Isoveljeni Lauri toi minut tallin pihaan mopollaan. Onneksi hän tajusi sammuttaa moottorin siksi aikaa, että ottaisin tavarani mopon kyydistä. -Moro sit, huikkasin Laurille ja menin talliin. -Moikka, Lauri huusi perääni ja kaasutti pois mopollaan.
Olin tullut talliin ja huomasin että tallissa oli vielä kolme innokasta hoitajaa. Hoitajat pyörivät omien hoidokkiensa ympärillä. En ymmärtänyt miksi heidän hoidokit joutuivat olemaan sisällä puunauksessa mutta muut ei.
-Hei, tytöt nyt on aika lähteä kotiin, sanoin tytöille. -Ei me vielä haluta lähteä, tytöt sanoivat innokaina. -Nyt pitää lähteä että saadaan hepat ulos, sanoin jo tiukemmalla äänellä. -Mutta nää hepat on vielä likasia, yksi tytöistä tokaisi. -Piehtaroi ne muutenkin laitumella niin ne menee likaisiksi, sanoin suutuksissaan jo. -Okei, okei lähetään me ilman riitakiin, tytöt sanoivat yhdestä suusta. -Hyvä, sanoin ja otin pari riimunnarua.
Vein sisällä olevat hevoset ulos laitumelle ja palasin sisälle. Harjasin tallin käytävän hyvin puhtaaksi. Otin yhteen isoon ämpäriin sen verran ruokaa että se riittäisi kaikkille hevosille. Kävelin laitumelle ihastellen kaunista juhannuspäivää valoisaksi. Kun tulin laitumelle huomasin siellä pari hoitajaa hoidokkejaan silittelemässä.
-HEI TYTÖT! NYT KOTIIN JA HETI, Huusin tytöille täyttä kurkkua koska he olivat melko kaukana minusta. -Ihan kohta me lähetään! Tytöt huusivat takasin, mutta lähtivät tallustelemaan pian poies.
Kun hoitajat olivat lähteneet menin aina jokaisen hevosen luo ja syötin kädestäni jokaiselle saman verran. Huomasin että olin laskenut juuri oikein että ruoka riittäisi eikä sitä olisi liikaa.
Menin talliin ja kiipesin heinävintille. Heittelin neljä paalia heiniä alas. Kun otin viimeisen paalin pois kohdaltaan sen takaa pyöri täysi limsapullo maahan. Ajattelin itsekseen että kukahan se oli jättäny. Otin pullon ja kiipesin alas. Asetin pullon oven viereen lattialle. Jaoin heinät ja vein ne laitumelle. Palasin talliin ja olin unohtanut jo koko pullon ja aloin rauhassa harjaamaan harjalla heinään peittynyttä lattiaa.
Sain vihdoin lattian puhtaaksi niin vilkaisin kelloa niin se oli vasta puoli kahdeksan eli Lauri oli sanonut että tulee hakemaan minua yhdeksältä tallin pihasta niin tässähän oli vielä reilusti aikaa. Hain satulahuoneesta satulasaippuaa, vettä,sienen ja pari satulaa ja suitsiakin tuli mukaan kappaletta. Putsasin kaksi satulaa ja kahdet suitset juuri ajoissa.
Sain juuri tamineet valmiiksi kun kuulin että mopon ääni tuli pihaan. Tarkastin tallin vielä ja activoin hälytysjärjestelmän. Huusin pihalla hevosille hyvät yöt. Otin kypäräni ja laitoin sen päähän. Nousin Laurin taakse istumaan kassi kädessä. Kun mopo lähti liikkeelle niin asetin jalkani pidittimelle ja tarrasin Lauria takista kiinni kun mopo kiihdytti kivitiellä kohti kotia.
Loppu
Taaaaas tein yöl XD
|
|
|
Post by Maiss on Jun 22, 2009 21:04:08 GMT 2
22.6. Maanantai - Tavallinen, ihana päivä
Poljin pyörääni täyttä vauhtia kohti Seppelettä. Näin jonkun kävelevän kohti tallia vähän matkaa eteenpäin ja poljin tytön kiinni. Tyttö oli Roosa. - Moi! huikkasin ja Roosa kääntyi katsomaan. Kelpaako kyyti? - Joo! Roosa sanoi iloisena ja hyppäsi taakseni pyöräni tarakalle. - Sä kulma aloit hoitaa Flooraa, sanoin tytölle ja pyöräilin täyttä vauhtia kohti tallia. - Joo! Floora on tosi mahtava, just oikee mulle! Roosa sanoi iloisena ja piti kiinni pyörän satulasta. - Floora on kieltämättä omaa laatuaan, sanoin hymyillen kun näimme jo tallin ihan kunnolla. - Tulin tänää vähän myöhän hoitamaa mutta päätin silti tulla moikkaamaan Flooraa, Roosa sanoi. Nyökkäsin. Kello oli jo neljä ja kohta oli aika alkaa viemään poneja jotka olivat tallissa ulos. Parkkeerasin pyörän pyörätelineeseen ja Roosa kiitti kyydistä ja juoksi talliin.
Aloin kuudelta viemään heppoja ulos. Sisällä oli Aksu, Pikku, Janus, Floora, Blade, Eppu, Humu, Tiia ja Pella oli ulkokarsinassaan. Talutin ensin Humun ja Aksun ulos tallista ja vein ne laitumelle. Roosa vei Flooran ja Jaakko vei Januksen. Minä vein kaikki muut paitsi Bladen jonka Dreamer vei. Ja kohta kaikki hevoset olivat ulkona ja aloimme antamaan niille ruokia. Josefiina ja Jaakko auttoivat siinä hommassa ja Roosakin vei pariin laitsaan heiniä. Hevoset olivat onnellisia saadessaan ruokaa ja minä jäin katsomaan iloisena mutustavia poneja takatarhaan. - On tämä ihanaa, kuulin Josefiinan sanovan takanani. On ihana katsoa onnellisia hevosia. Hymähdin. Se oli totta.
Lähdin kohta puolin takaisin kotiin mutta pysähdyin vielä ennen kuin lähdin. - Kohta tulee taas ihana hellepäivä, sanoin itsekseni. Vai tuleeko?
- Maiss
// sori, aika lyhyt mut ei ollu ideoita eikä aikaa. Seuraaval kerral parempi, i promise! (:
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 23, 2009 17:21:48 GMT 2
23.6 Tiistain Iltatalli, Ensimmäinen Iltatallini. Kello oli viisitoista vaille neljä, kun saavuin punavalkoisella fillarillani tallin pihaan. Jätin pyöräni nojaamaan erästä puuta vasten parkkipaikan sivussa, kaivaen samalla taskustani iltatallin tehtävälista - muistini oli liian huono muistaakseni kaikki tehtävät, jotka minun piti suorittaa kahdessa tunnissa. Päätin aloittaa ajamalla yli innokkaat hoitajat pois tieltäni, jotta saisin suorittaa muut tehtävät rauhassa. Kävelin tallipihalle, tallin edustalle oikeastaan. Muutaman tytön porukka keskustelikin varsin kovaan ääneen, joten astelin näiden luo, yskähtäen saadakseni huomion. " Tuota noin.. Talli sulkeutuu kohta, ja teidän olisi jo hyvä lähteä." Sanoin, en niin ujosti kuin olin itse luullut. Pieni hymähdys kumpusi kurkustani, katsellessani kun porukka alkoi valumaan poispäin tallista. Seuraavaksi lähdin avaamaan vesihanoja, jotka olivat nopeasti hoidettuna. Ensimmäinen iltatalli- vuoroni oli tähän asti sujunut mitä loistavimmin. Aloin kuskaamaan jokaiselle hevoselle vuorollaan ruokaa, aloittaen Rehulan viereisistä karsinoista, Ensin Sikke, sitten Sera ja Blondi.. Ruokien jakeleminen oli yllättävän raskasta, joissa vierähti aikaa varsin mukavasti. Kävin vielä ruokkimassa aittojen hevosen, Taigan, Hillan ja Pellan. Pysähdyin hieman kauemmaksi aikaa Pellan luokse, kun innokkaan hellästi poni tökkäili turvallaan kylkenäni laittaessani heiniä verkkoon. Annoin hiirakon tamman nuuhkia kättäni, ja silittelinkin hetken rauhallisen russin sileää, pehmoista otsaa. Höpisin ponille kaikkea hassua, kuten tapanani oli leperrellä hevosille kaikenlaista. Eikä tämä söpö ponikaan tehnyt siihen minkäänlaista poikkeusta. "Heihei, Pella." Lausahdin, hymyillen iloisesti. Jatkoin kuitenkin töitäni, en voisi jäädä hempeilemään pitkäksikään aikaa, jotta ehdin tehdä kaikki tallityöt ennen kahdeksaa. Nappasin harjan käteeni, lakaisten tallikäytävät heinistä, varmistaen samalla että kaikkien karsinoiden ovet olivat varmasti kiinni. Lakaisin varsin huolellisesti, en halunnut sanomista etten ollut huolellinen tallitöissä. Raahauduin lakastuani satulahuoneeseen, napaten loimia niin paljon kuin suinkin tarvittiin, lähtien loimittamaan hevosia ulkona. Kello oli jo varttia vaille kahdeksan, kun sain viimein hevoset loimitettua. Se oli ollut yllättävän työlästä, mitä olinkaan kuvitellut. Huokaisin helpotuksesta, pyyhkäisten hiushaituvat otsaltani pois kutittamasta. Kävin vielä tallissa aktivoimassa hälytysjärjestelmän, ennen kuin suljin tallin ovet, varmistaen että ne todellakin olivat lukossa. Astelin ripeään tahtiin parkkipaikalle, puuhun nojaavan pyöräni luokse. Istuin satulaan, lähtien polkemaan kotiinpäin. Ensimmäinen iltatalli-vuoroni oli ohitse, pystyin huokaisemaan helpotuksesta, ettei ollut sattunut tai tapahtunut mitään. Tällä kertaa oli ollut 'ihanan tylsää', ja toivottavasti seuraava kerta olisi samanlainen. - Sussu. 
|
|
essi
Kokenut konkari

70%
I Love Animals
|
Post by essi on Jun 25, 2009 15:06:42 GMT 2
HEPPOJA SIELLÄ JA TÄÄLLÄ! To 25.6.
Ilata aurinko paistoi vielä, vaikka kello olikin jo puoli kuusi. Minua ärsytti koska olin joutunut kävelemään tallille kun pyöräni kumi oli mennyt puhki. Pääsin juuri tallin pihaan kun huomasin hevosia juoksentelevan missä sattuu ja jotkin niistä olivat jääneet syömään maukasta ruohoa.
Juoksin talliin täyttä ja kuulin toimistosta mölyä. Repäisin oven auki vauhdilla ja huomasin että kaikki päät kääntyivät minuun päin. Siellä oli noin seitsemän hoitajaa ja niiden lisäksi Jaakko, Anne ja Artsi. -Äkkiä hevoset on irallaan! huusin toimistossa olijoille ja käännyin saman tein ottamaan riimunnaruja. -Nyt on pontikat jo mennyt tytön päähän, naurahti Artsi joka näytti juovan juuri limukkaa.
Anne huomasi vilkaista ikkunasta ja siitä sattui juuri Eppu katsomaan keksejä pöydällä. -On Essi oikeassa! Hevoset on irrallaan nyt kaikkiin vähän vauhtia! Kiljaisi Anne ja koppasi riimunnaruja käteensä. -No niin näyttää olevan, sanoi Jaakko rauhallisena ja lähti kävelemään ulos.
Kaikki olivat nyt ottamassa hevosia kiinni jotka olivat paikalla tallissa. Jotku hevoset olivat jo saatu kiinni ja viety omiin karsinoihin, koska niitä ei voinut vielä laitumelle kun se oli rikki mitä Artsi oli juuri mennyt katsomaan. Tunnin metsästyksen jälkeen kaikki hevoset oli saatu kiinni ja kaikki olivat myös hikisiä myös hevoset.
Artsi oli kertonut että aidan läpi oli voinutjuosta hirvi tai kaksi koska molemmat aidan lannat oli mennyt jotenkin poikki. Myös portti oli mennyt mäsäksi kun siitä oli hevonen juossut läpi virrasta välittämättä.
Kaikki olivat nyt tallissa tarkastelemassa hevosia ettei niille ollut vain käynyt mitään. Vain Renissä ilmeni pieniä haavoja jotka parani itsestään ja Anne epäili että Reni oli juossut portista läpi, koska sillä oli kaikki pienet naarmut niillä kohdilla missä portn langatkin oli.
Nyt jakoin hevosille ruokia koska ne olivat juuri juosseet suunnilleen tuntia ja puoli irrallaan. Muut olivat lähteneet paitsi minä tallista koteihinsa. Jakoin hevosille heinätkin. Ja katsoin että kaikilla oli automaatti antanut vettä.
Otin vanhan luudan käteeni ja aloin harjaamaan likaista lattiaa ja käytävää. Kun sain lattian puhtaaksi katsoin että tallissa ei piileksinyt uteliaita hoitajia tai muitakaan. Kun tallista kuului vain tyytyväinen rouskutus otin tavaraani ja activoin hälytysjärjestelmän. Laitoin tallin oven hyvin kiinni ja huomasin että Lauri tuli mopollaan. Hän viittasi minut luokseen ja antoi kypärän käteeni. Hymyilin kauniisti Laurille ja nousin kassineeni mopon kyytiin. LOPPU
|
|