Hubertusratsastus
25. lokakuutaKasper ojentamassa Tuulialle havua kettujahdin päätteeksi, Tuulia tasapainoilee Ruusan selässä malja kädessään.
Meni näköjään 5 vuotta saada tää aikaan 🙃
A girl with golden hair
5. marraskuutaMarraskuu. Se aika vuodesta, kun koulumatkalla näki vilauksen auringonnoususta ja laskusta, mutta muuten päivät olivat pimeitä - valoisa aika istuttiin lukion penkillä opiskelemassa solubiologiaa ja saksan konjunktiiveja.
Se aika vuodesta, kun tallille ehti vasta illan hämärässä.
Silti Seppele kuhisi elämää. Hoitajakurssi olisi ensiviikolla ja uudet hoitajat valittaisiin pian sen jälkeen. Aitan toiseen päätyboksiin oli muuttanut uusi, söpö poni, jonka ympärillä kaikki tuntilaiset parveilivat. Vaikka olin sosiaalinen ja viihdyin tuntiapulaisena, pitkän, meluisan koulupäivän jälkeen kaipasin hetken rauhaa.
Niinpä olin kaivanut kaapin pohjalta heijastinliivin ja lampun kypärään ja etsinyt varustehuoneesta Ruusalle heijastimia. Nyt istuin tamman paljaassa, lämpimässä selässä ja käännyin valaistulta lenkiltä metsäpolulle. Tekisin oikein pitkän lenkin Ruusan vapaapäivän kunniaksi. Lampun valossa metsä näytti pelottavalta varjoineen, mutta peitin hennon tuulenvireen, joka kahisutti puiden paljaita oksia, laulamalla.
Yksinäisyys astuu puutarhaan, nurmikon poikki se raahustaa
jäädyttää mennessään maan, kuistille istahtaa oottelemaan
että muut ovat matkaan lähteneet, ja mä jään ypöyksin tanssimaan pimeyteen
Oih, pääsisinpä pian tanssimaan. Olin ehtinyt kaiken kiireen keskellä syksyn aikana vain kerran tanssitunnille. Pitää harjoitella, että kehtaa mennä usemamminkin lavalle tanssimaan, ja ettei tarvitse reunalla seistä kokoaikaa.. Olisipa oma pari jonka kanssa voisi tanssia koko illan...
Ei, mä en pelkää sua, yksinäisyys
Ei, mä en väistä sua, yksinäisyys
Tule vaan, muttet saa jäädä tänne asumaan
Voih apua, ratsastuskoulumestaruudet.. Ne lähestyi uhkaavasti. En ole mikään kilparatsastaja, tykkään vain puskailla.. Mutta muut tallilaiset olivat ylipuhuneet mut osallistumaan niihin. "Ei sun tarvi ottaa niitä niin vakavasti, tuut vaan pitää hauskaa ja keräämään kokemuksia", mulle oli sanottu. "Ja tuu valmennuksiin kanssa, niissä oppii tosi paljon kaikkea hyödyllistä", ne oli jatkaneet, joten eipä mulle paljoa vaihtoehtoja jäänyt. Viimekerrasta oppia ottaneena en ilmottautunut 70 sentin luokkaan, en haluaisi nolata itseäni enää toista kertaa. Viimeksi kun löysin itseni hiekasta jänistettyäni korkeaa estettä..
Kohdannut oon sinut aiemmin ruuhkissa suurimman kaupungin
juhlissa viereen sut saan, silloin mun vaikee on sua rakastaa
mutta nyt, kun mä yksin tähän jään
tervehdin sua niinkuin hyvää vanhaa ystävää
"Sä laulat kauniisti", kuulin ja säpsähdin saaden Ruusan steppaamaan melkein ojan puolelle. Olimme kääntyneet jo jonkin aikaa sitten metsätielle ja nyt rinnalleni oli ilmestynyt toinen ratsukko.
"Huh kun säikähin, en kuullut yhtään että tulitte", sanoin ja käännyin katsomaan ratsukkoa. "M-m-miku?"
"Kukapa muukaan. Hauska yhteensattuma. Olit kuvaamassa teiän tallilaisten tuntia sillon", poika sanoi. Hän ratsasti yltiösöpöllä, tummalla ratsuponilla, jonka vaalea piirto loisti yhtä valkoisena kuin Ruusankin. Miku oli pöllähtänyt siihen niin äkkiä, etten edes tiennyt, johtuiko hassu olo säikähdyksestä vai pojasta - se kun sai perhoset liitelemään vatsanpohjassa.
"Sun poni on kivan näkönen", sanoin, kun hiljaisuus alkoi kiusaannuttamaan.
"Haha, ulkonäkö pettää, tää on vaan osaavien ratsu", Miku sanoi. "Mikäs heppa sulla on?"
"Aah, tää on vaan hoitoheppa, tämmöne neitimäinen suokkitamma. Mun heppa asuu Liekkiksen pihatossa, aika lähellä Ruskamäkeä", kerroin.
"Ai sulla on ihan oma poni", Miku hämmästeli.
"Joo ja meille muuttaa kotiin toinen heppa, se on mun mummin", kerroin.
"Mummin?"
"Joo, mun mummi muuttaa mun ja äitin luo asumaan, kun se jäi eläkkeelle."
"Kuinka se on näin pitkään ollu töissä?"
"Hah se on reilu kuuskymppinen, mutta mun äiti on niin nuori. Musta on hauskaa kun mummi muuttaa meille, se on niin symppis."
"Onks sun heppa millanen? Saaks sitä tulla joskus kattomaan?"
"No.. no mikä ettei", sain punastukseltani sanottua.
Halusiko Miku oikeesti tulla kattomaan lumiponia? Tai, halusiko se oikeesti tavata mua? Mitä se pohjimmiltaan halusi, mähän olin ihan tuntematon? Enkä mäkään tuntenut Mikua. Rempseä rääväsuu se oli, niine syötävänsuloisine suklaasilmineen. Ja ilmeisen taitava heppapoika se oli. Muu oli vielä pimennossa, jonkun kaukaisen verhon takana, jonka taakse tahtoisin nähdä.
"Kerro lisää sun ponista", poika pyysi.
"Se on maailman ihanin poni. Se on ihan lumivalkea, ja siksi sanonkin sitä lumiponiksi.. Se on äärimmäisen kiltti, eikä oo ikinä säikähtänyt, paitsi kerran kun mopopojat melkein ajoi meiän päälle.." kerroin ääni hiipuen. Se oli ollut kamala maastoreissu.
"No onneksi ette jääneet alle, muuten me ei oltaisi ehkä koskaan tavattu", poika sanoi.
W T F
eli well that's fantastic eihän me ees tunnettu!?
"Niinpä", päädyin kuitenkin sanomaan. "Mä oon opetellu menee lumiponilla ilman varusteita."
"Cool, haluun kyl nähä sen ponin! Muthei, taisin keskeyttää sun laulelun, laula vaan biisi loppuun, sitä oli kiva kuunnella", poika sanoi mulle hymyillen.
"Oikeesti?" punastuin jälleen ja sain vastaukseksi kevyen nyökkäyksen.
Minä odotin sua rakas vihollinen
luulin ettet enää tulisi koskaan
pysy lähellä mua jotta kiitollinen
olen lopulta kun hälinä palaa
~ Johanna Kurkela
"Aika jännä laulu."
"Joo se on vasta julkastu mut opin laulaa koko albumin ulkoa, kun biisit oli nii ihania", naurahdin. Hiljaisuus laskeutui jälleen hetkeksi, ja huomasin lähestyvämme Ruskamäkeä. Silloin Miku rikkoi äänettömyyden kysäisten:
"Ootko sä laulun tavoin ilonen kun häädin yksinäisyysmörön pois luotasi?"
Mietin hetken.
"Joo, oli kiva nähä. Mutta oon tottunu viihtymään maastoillessa myös yksin", kerroin. "Silloin voi tyhjentää ajatuksensa, mutta seurakin on aina tervetullutta."
"No, nyt saat sitten ajatella pääsi tyhjäksi, kun lähdet takaisin Seppeleeseen. Saatan tulla joskus käymään, iso talli on mielenkiintoinen! We will see again", Miku naurahti Ruskamäen risteyksessä. Vielä käännyttyään kohti tallia hän katsoi minua kuiskaten:
"A girl with golden hair."
Tuikku & Ruusu 23hm