Rennosti kotiin
10.3.13
Päivä oli jälleen kaunis ja puolipilvinen. Viikonloppumielellä olin tullut Sunnuntaina tallille. Tuttuun tapaan käytävillä pörräsi taas paljon hoitajia lähdössä kuka minnekin. Itse sujahdin yläkertaan ja heitin kassini kaappiini. Kaivoin toisesta kassista muutamia tavaroita. Läheisestä hevostarvikeliikkeestä oli nimittäin tarttunut Patronille mukaan oma enkkuviltti ja Cassielin tummansiniset pintelit, jotka olivat olleet alennuksessa. Alekorista olin myös kaivanut lampaankarvaisen turpapehmusteen ja itselleni olin löytänyt sukat ja hyvin tavallisen tylsän sinisen kouluraipan, nämäkin niin ikään alennuksesta. Lajittelin uusia tavaroita kaappiin ja päätin lopulta ottaa kaikki tänään käyttöön. Viltin voisi heittää ratsastuksen jälkeen lämmittämään Patronin peppua, ulkona oli kuitenkin melko kylmä.
Satulahuoneessa ei ollut yllättäen ketään kun hain Patronin riimua. Kipaisinkin ovesta pihalle ja lähdin talsimaan takatarhalle. Vain Patron, Hype ja Gitta olivat tarhassa. Avasin portin ja luikahdin sisään.
-Moi muru. Tervehdin Patronia, joka tallusteli luokseni.
–Mitä kuuluu..? Ostin sulle vähän juttuja. Lepertelin ponille ja paijasin sen päätä. Patron laski kauniin päänsä syliini ja pukkasi minua hellästi.
Otin riimun ja pujotin sen Patronin päähän. –Tulehan, mennään.
Talliin päästyämme, vein Patronin karsinaan ja otin siltä loimen pois. Patron ravisteli voimakkaasti, maiskutteli ja tunki sitten pänäsä heinäkasaan. Naurahdin hölmölle ponille ja poistuin viemään loimea kuivaushuoneeseen.
Satulahuoneeseen päästyäni, kiinnitin pehmusteen Patron suitsiin. Se oli kivan näköinen. Sivelin sormillani nahkaista sileää otsapantaa ja mietin, josko jostain löytyisi suht halvalla Patronille myös uusi kiva otsapanta. Ajatukset taas harhautuivat valtavaan tavaravuoreen, mutta lompakon saldo palautti ne nopeasti takaisin maankamaralle.
Hymähdin ja keräsin Patronin suitset, satulan, harjat ja takasuojat käsivarsilleni. Etusiin ajattelin laittaa uudet pintelit.
Käärin pinteleitä Patronin jalkoihin ja Taru ilmestyi oven taakse puhua pulputtamaan. Kuuntelin ja myötäilin samlla kun laitoin pinteleitä.
-..nii mitä aattelit tänää tehä, selvästi oot johonkii lähössä mutta mihin? Taru lopetti.
-Ajattelin vääntää koulua maneesissa. Sanoin ja suoristin selkäni. –Oliko siellä ketään?
-Daniel on siellä Topin kanssa, mutta en tiiä kuinka kauan. Taru vasatsi ja hierosteki leukaansa.
-Mä kuitenkin jo ratsastin Humun ja mulla on kamera matkassa, joten voisin tulla kuvaamaan jos haluut!? Taru innostui ja hymyili.
-Joo se sopii, kiva saada vähän kuvia meistä! vastasin ja kumarruin käärimään takasuojat Patronin jalkoihin.
Talutin Patronin maneesiin edelleen papattava Taru vierelläni. Menimme sisään ja näin Danielin ja Topin liitelemässä maneesin hiekalla.
-Sopiiko mukaan? Huikkasin maneesin laidalta.
-Toki vain! Daniel huikkasi takaisin.
Avasin portin ja talutin Patronin sisään. Vein ponin keskelle ja säädin jalustemet sekä vyön. Taru auttoi roikkumalla toiselta puolelta kun kiipesin selkään. Painoin pohkeeni kevyesti Patronin kylkiin ja lähdin kävelemään alkukäyntejä Tarun kiivetessä katsomoon.
Patron tuntui mukavalta ja pehmeältä. Se käveli reippaasti ja katseli aktiivisesti ympäriltä. Itsekin piristyin kun heppa tuntui tyytyväiseltä. Seurasin kun Daniel ratsasti taitavasti Topia. Pian poika löysäsi ruunan ohjat ja taputti sitä kaulalle.
Hymähdin itsekseni ja aloin puolestani keräillä Patronin ohjia. Aloittelin ratsastuksen herättelevillä taivutuksilla, siirtymisillä ja ympyröillä. Patron tuntui niin hyvältä, että siirryin pian raviin treenaamaan. Patron ravasi alkuun melko selättömästi, joten yritin keskittyä siihen että Patron käyttäisi enemmän takajalkojaan ja selkäänsä.
Nyt Patron jotenkin muuttui ja alkoi juosta alta, en saanut ruunaan oikein mitään kuunnollista kontaktia ja Patron ei halunnut keskittyä. Hengitin kuitenkin syvään ja istuin rauhassa alas, rauhoitin käden ja istunnan. Ratsastin pohkeella hieman eteen.
Ja sitten! Sitten Patron rauhottui, se alkoi toimia, hetken, pienen hetken Patron kulki allani kootusti, kauniisti ja selkää käyttäen. Kaikki toimi meidän välillä ja Patron kuunteli minua ja apujani. Tätä kesti ehkä puoli kierrosta, mutta se palkitisi ja antoi intoa jatkaa eteenpäni.
Painoin vasemman pohkeeni Patronin kylkeen ja nostin laukan. Patron kohotti päätään ja nosti hyvän, tasaisen ja reippaan laukan. Ratsastin pääty-ympyrälle ja ratsastin laukkaa pyöreämmäksi. Patron kokosi hyvin itseään ja alkoi taas työskennellä takajaloillaan ja selällään. Tunsin taas kuinka hevonen toimi. Laukkasin takaisin uralle ja tein toiseen päätyyn uuden ympyrän. Tein taas kokoamisen ja Patron kuunteli. Olin tyytyväinen, joten taputin ruunaa ja hidastin käyntiin.
Kävelin kierroksen puolipitkin ohjin, vaihdoin suuntaa ja nostin uuden laukan.
Toisen kierroksen laukat eivät sujuneet ihan niin hyvin kuin edellisen, mutta sain kyllä pari hyvääkin pätkää ja tyytyväisenä lopetin loppuravein ravaten Patronia eteen alas. Patron oli myös tyytyväinen ja venytti kaulaansa. Taputin ponia ja löysäsin ohjat.
-Taru! Tuo se viltti ja mun takki ni meen maastoon käpsyttelemään loppukäynnit. Huikkasin katsomoon.
Taru kipitti paikalle kamera heiluen vasemmassa ranteessa tuoden vilttini ja tummansinisen tallitakkini.
-Kiitti. Sanoin ja nousin jalustimien varaan, jotta Taru sai pujotettua upouuden enkkuviltin pyllyni alle.
Suoristelimme viltin ja vetäisin takkini vetoketjun kiinni.
-Olen kymmenen minuuttia. Sanoin Tarulle ja ratsastin portista ja maneesista ulos.
Ulkona oli ihanan kirkas ja aurinkoinen sää, pilvet olivat väistyneet enemmän auringon tieltä ja kauniit kevätauringon säteet ulottivat lämpöään joka puolelle. Hieman kireämpi pakkanen nipisteli poskiani, kun ratsastin maastopolulle. Metsässä oli ihanan hiljaista. Kuului vain linnun hiljainen sirkutus ja Patronin pörinä. Jostain kaukaa kuului satunnainen hevosen hirnahdus.
Nojasin taaksepäin ja liutuin kättäni pitikin Patronin viltin peittämää peppua. Suoristauduin ja kumarruin taputtamaan ponia.
-Olit superhieno tänään. Kuiskasin Patronin korvaan.
Suoristin selkäni ja nostin katseeni polkuun.
Viiden minuutin kävelyn jälkeen käännyimme takaisin tallille. Nousin pihassa selästä ja talutin tyytyväisen oloisen ponin talliin omaan karsinaan.
Taittelin viltin ja laskostin sen siististi karsinan edessä olevalle puomille. Nostin satulan telineeseen ja riisuin Patronilta vielä suitset.
-Pusu! sanoin ja pussasin Patronia. Naurahdin ja aloin käärimään pinteleitä Patronin jalosita pois. Viimeiseksi vielä irroitin takasuojat ja sipaisin Patronia harjalla. Tarkistin vielä, ettei ruunan kavioihin ollut tartunut painavia kiviä tai muuta moskaa.
-Tuon sulle vielä loimen.. mutisin ja keräilin harjat, satulan ja suitset käsivarsilleni ja kuskasin ne satulahuoneeseen.
-Menikö ratsastus hyvin? Kysyi pöydän ääressä istuskeleva Daniel.
-Joo tosi hyvin itseasiassa. Vastasin ja nostin Patronin satulan telineeseen. Vein suitset naulakkoon ja harjat paikalleen.
-Patron oli tosi kiva. Jatkoin vielä Danielille. –Teilläki näytti menevän Topin kanssa kivasti.
-Noo siinähän tuo. Poika sanoi ja virnisti.
Hymähdin ja lähdin takaisin Patronin karsinalle vaaleansininen fleeceloimi käsivarsillani.
Patron oli löytänyt uudestaan heinäkasalleen ja se mutusteli tyytyväisenä korsia kun laitoin sille loimea. Tarkistin vielä että Patronilla oli vettä saatavilla ja lähdin sitten viemään enkuvilttiä ja pinteleitä sekä kypärääni ja raippaa kaappiini. Portaissa minua vastaan tuli Ilu, jolle moikkasin sekä Robert jolle moikkasin myös.
Avasin kaappini ja sujautin tavarat sinne. Otin samalla kassini ja tarkistin että siellä oli kaikki, puhelin, lompakko ja avaimet.
Olin jo suuntaamassa alas, kun päätin vilkaista hoitajien tilaan. Siellä olivat Anthon, Loviisa, Taru ja Salma pelaamassa korttia.
-Hei pääseekö mukaan! Sanoin innoissani ja viskasin tavarat sohvalle.
-Tuu vaan me just alotettiin. Loviisa sanoi ja teki minulle tilaa.
Pelasimme muutaman pelin, mutta sitten minun oli ihan pakko lähteä, koska kotona odotti vielä muutamat matikan ja ruotsin tehtävät.
Emmy & Patron 16HM
Ihana, tunnelmallinen ja harkittu hoitokerta! Siitä supermerkki:
=)