Ei menny niinku elokuvissa
9.1.2016
Ulkona pakkanen oli hieman laantunut. Enää oli vain 15 astetta pakkasta sen 30 sijaan. Olin huojentunut, vihdoin pystyi tekemäänkin jotain, eikä tarvinnut kökkiä sisällä.
Ajoin tuttua reittiä kohti Seppelettä. Suomipoppi soitti yhtä lempi kappaleistani ja lauloin mukana. Kappale päättyi ja käänsin radiota hiljaisemmalle. Vilkaisin taustapeiliin. Joku ajoi kauhean lähellä ottaen huomioon että siinä oli 80km/h rajoitus. Painoin hieman kaasua, jotta saisin etäisyyttä tyyppiin, mutta muukalainen seurasi minua, kuin autojemme välillä olisi ollut hinausköysi. Väläyttelin jarruvaloja, jos se siitä tajuaisi, mutta ei edelleenkään, tyyppi ajoi aivan samalla etäisyydellä, varmaan yhden auton mitan päässä minusta.
Minua alkoi tosissaan hermostuttamaan, joten painoin reippaasti kaasua ja kaahasin reilua satasta tätä häirikköä karkuun. Olin juuri hidastamassa normaaliin nopeuteen, päästyäni pois hiillostuksesta kun taakseni kääntyi poliisiauto, joka hetken päästä vilkutteli minulle punaista ja sinistä pysähtymisvaloa.
-Ei hemmetti, totesin ääneen katse taustapeilissä ja pysäytin auton seuraavalle bussipysäkille. Itseasiassa juuri sille, joka oli aivan Seppeleen pihatien vieressä.
Painoin pääni rattiin ja sammutin auton. Voi hemmetin hemmetti. Nyt lähtee kortti ihan varmasti, tulin miettineeksi ja hakkasin muutaman kerran päätä rattiin, sitten painoin ikkunan alas ja odotin.
-Oltiin tossa nopeuksia mittaamassa, ni aikamoista haipakkaa vedit meistä ohi, nuorempi poliisi totesi ja kurkkasi ikkunasta katsoakseen minkälainen taparikollinen ratin takana oikein istui.
-Niin taisin vetäistä, totesin hiljaa ja kohtasin poliisin katseen.
-Eipä siinä, otappa auton paperit ja tuu tohon autolle ni katellaa, poliisi totesi ja jäi odottamaan, että nousisin autosta.
Etsin rekisteriotteen ja kaivoin ajokortin laukun pohjalta, vedin lapaset käteen, pipon päähän ja nousin autosta ulos kohtaamaan tuomioni.
-Minkäs takia tuommoinen tulipalokiire? Poliisi kysyi samalla kun kirjasi tietojani koneelle.
-Ei minkään, ihan tyhmä syy, totesin hiljaa.
-Takana oleva ajoi ärsyttävän lähellä niin otin vähän välimatkaa, tunnustin lopulta toisen hiillostaessa minua katseellaan.
-Päästä seuraavalla kerralla vaikka ohi, vanhempi poliisi sanoi vakavalla naamalla nuoremman kätkiessä virnettään.
-Niin taidan tehdä, totesin hiljaa katse käsissäni.
-Sen verran paljon ylitystä oli, että kortti lähtee vähäksi aikaa kuivumaan, nuorempi poliisi totesi lopulta.
-Eikä?! melkein huudahdin järkyttyneenä. Tarvitsin autoa ehdottoman paljon! minulla oli tanssikeikat, Kurbus ja joitakin läsnäoloja yliopistollakin, joka ei ollut ihan kulman takana.
–Mä tarviin autoa, totesin ääneen lähinnä itselleni.
-No se on voivoi, älä hurjastele jos haluat pitää kortin, vanhempi poliisi kerkesi sanomaan, ennen kuin nuorempi oli ehtinyt avata suutaan, sanoakseen kenties jotain vähän myötätuntoisempaa.
Vilkaisin kuskin penkillä istuvaa poliisia. Oli siinäkin yksi sitruuna.
-Saanko siirtää auton tohon tallin pihaan? kysyin lopulta saatuani sakkolapun käteen ja väliaikaisen ajokiellon. Kortti jäi poliisisetien taskuun.
-Kuinkas lähellä tämä talli on, nuorempi kysyi ja tuli kanssani ulos.
Osoitin ojan ja metsän takana näkyviä punaisia rakennuksia. –Tossa, ja parkkipaikka on ihan tossa vieressä.
-Saat siirtää, me jäädään seuraamaan että siirrät sen vaan siihen pihaan, nuorempi poliisi sanoi ja virnisti.
Palasin autoon ja käynnistin sen. Auto lähti pienellä köhimisellä käyntiin ja hurautin sen muutamassa minuutissa Seppeleen parkkipaikalle. Vilkaisin tielle juuri nähdäkseni kun poliisiauto palasi tielle ja katosi kulman taakse. Loin katseeni muistoksi saamaani paperilappuseen. Luojan kiitos tuloni olivat melko pienet, joten päiväsakkojen summa ei ollut ihan jäätävä. Sen verran se oli kuitenkin että kassalla työskentelevän opiskelijan pussia verottaisi tuntuvasti.
Heitin sakon hanskalokeroon, nappasin kassin pelkääjänpaikalta ja puhelimen etupaneelin lokerosta ja lähdin talsimaan kohti tallia.
Oleskeluhuoneen ovella potkin kengät jalasta ja menin sisälle. Edes vilkaisematta ketä huoneessa oli, menin hakemaan kupin teetä. Rummuttelin pöytää odottaessani veden kiehumista ja vilkaisin huoneen läpi. Sohvalla istuivat Pihla, Sandra, Clara ja Aurinko, ilmeisesti kovat juorut menossa, koska vain Sandra nosti ohimennen kättään. Tukkipöydän ääressä istuivat taas Anni, Cella ja Lynn.
Hulautin kupin täyteen vettä, dippasin sinne pikaisesti teepussin, jonka viskasin sitten tiskialtaaseen ja liityin tupapöytäseurueeseen.
-Sua kiukuttaa joku, huomasi Cella heti.
-Joo, multa lähti kortti, sanoin sen enempää kiertelemättä.
-MITÄ?! Anni sanoi niin kovaan ääneen että sohvanelikon katseet kääntyivät pöydän suuntaan.
-Mitä te mesootte, Clara sanoi tyynesti.
-Emmyltä lähti kortti, informoi Cella ah, aina niin avuliaasti.
-Kiitti Cella, totesin ja näytin naiselle hapanta naamaa.
-Voi ei, tosi kurjaa, totesi Sandra sohvalta myötätuntoisest ja muut nyökyttelivät.
-Mä tarviin autoa, totesin tuskaisena hetken hiljaisuuden jälkeen. Lynn tarttui käteeni pöydän yli.
-Kyllä Henri sua kuskaa, nainen sanoi lohduttavasti.
-Nojoo, tosi kiva senki sitte ajella mua ympäriinsä mun törttöilyjen takia, sanoin ja painoin pääni käsiini. –Miten mä voin olla näin tyhmä?!?
-Huonoa tuuria, kun sattuivat just siihen kohalle, Anni totesi. –Etsä kuitenkaan kokomatkaa kaahannu ni..
Kaikki olivat niin ihania kun yrittivät lohduttaa, mutta minua ei nyt ystävälliset sanat paljon piristäneet.
-Kiitti myötätynnosta, sanoin, yrittäen tosissani tarkoittaa sitä, huuhtaisin kupin ja painelin alakertaan.
Vedin matkalla toppatakin päälle. Satulahuoneessa kiskoin vielä toppahousut jalkaan, nappasin Kuutin suitset ja harjakopasta yhden harjan ja kaviokoukun. Heitin kamat Kuutin karsinalle odottamaan ja painelin pihalle hakemaan vaaleaa ruunaa sisälle.
Kuutti oli päättänyt piristää päivää ja haastaa minut hippaan. Kymmenen hikisen minuutin jälkeen seisoin vihdoin ilkikurisesti virnuileva, itseensä tyytyväinen ruuna narun päässä. Lähdin kiskomaan karvapalloa kohti tallia.
-Sun oli tarkotus parantaa mun päivää, hölmö.
Karsinassa suin Kuutin niin pikaiseen kun uskalsin ilman ylemmältä taholta suotavia pahoja katseita, kuopaisin kaviot puhtaiksi. Pikaiseen kääräisin suitset Kuutin karvaiseen päähän ja talutin sen pihalle.
Hain kentän laidalta jakkaran ja punkesin itseni selkään. Painoin pohkeet Kuutin kylkiin ja lähdin kohti maastoja.
Kun pääsimme tallinpihasta ihanaan, puhtaan valkoiseen metsään, kaikki huolet ja murheet maailmassa katosivat. Keskityin vain ja ainoastaan Kuuttiin, sen lämpimään selkään, tuhisevaan, lämpimään hengitykseen, pehmeään talvikarvaan, metsän hiljaisuuteen ja puiden yltiömäiseen kauneuteen. Huokaisin syvään.
Ei ollut tarkoitus tehdä pitkää lenkkiä, joten kiepautin Kuutin melko pian kohti peltoja ja hetken päästä tupsahdimme yhdelle lähimmistä pelloista. Siellä lähdin vähän rennosti tuuppailemaan Kuuttia: tein vähän väistöjä, avoja ja sulkuja käynnissä sekä peruutuksia ja pieniä siirtymisiä raviin. Ravissa keräilin Kuutista rentoa ja letkeää liikettä, mikä osoittautui melko mahdottomaksi, sillä Kuutilla oli virtaa ja se oli innoissaan joten poni porhalsi pitkin peltoa nenä pystyssä ja tuskin kuunteli mitä minulla oli sanottavaa.
Siirtelin Kuutin käyntiin ja hetken kun se oli rauhoittunut, nostin laukan. Ensimmäinen laukkapätkä sujui hyvin, Kuutti heitti pienen pukin, mutta ei muuta. Toisen kerran kun nostin laukan, Kuutti singahti eteenpäin vauhdikkaasti ja innokkaasti. Se veti ohjat käsistäni ja pukkasi muutaman ison pukin sarjaan. Selväähän se oli että olin sen jälkeen pellon pohjalla puolimetrisessä hangessa.
Kuutti huomasi etten ollut enää sen kyydissä, joten tuli tarkastamaan olinko hengissä. Se puhalsi suloisesti lämmintä ilmaa niskaani ja minua alkoi yhtäkkiä naurattaa.
Nauroin hetken itsekseni kuin jokin sekopää ja tartuin sitten Kuutin ohjista kiinni ja nousin ylös. Vaatteet olivat aivan lumiset, samoin lapaset. Yritin pudistella enempiä pois, jotten olisi aivan ilmiselvä palattuani tallille. Ei huvittaisi taas leipoa. Talutin Kuutin pellon laitaan ja etsin sopivat kiven minkä päältä pääsin ponnistamaan takaisin hevosen selkään.
Pyörittelin Kuuttia pellolla vielä hetken ja otin sitten suunnaksi Seppeleen. Mietin kukakohan haluaisi ajaa minut ja auton kotiin ja mitäköhän Henri ajattelisi kun saisi kuulla että joutuisi kuskaamaan minua seuraavan kuukauden pitkin maita ja mantuja, tykkää varmaan, vai mitä?
Emmy & Kurbus 35HM