Post by Verna on Mar 1, 2017 20:42:36 GMT 2
Seikkailu alkaa
[ 1.3.2017 | 1 HM ]
Tänään ei ollut kovin kylmä. Aamulla taivaalta oli tullut alas vaikka mitä kissoista ja koirista alkaen ja lumi oli märkää, mikä oli saanut mut nytkin vuoraamaan jalkani villasukilla ja kumisaappailla. Pipo pyöritti hiukset ihan sotkuun ja tuntui muutenkin niin tukalalta, että mun oli pakko kiskoa se pois päästä ja tempaista hiukset nopeasti kiinni nojatessani taaksepäin veljen auton nuhjuista selkänojaa vasten. Tosi pian ekat merkit ratsastuskoulusta osui mun silmiin, enkä millään malttanut olla kuikuilematta vähän kauemmas ensimmäisiä silmäyksiä tallin asukeista.
"Jään vaikka tähän."
"Okei, soita kun haetaan."
"Moikka."
Maassa oli loskaa ja liukasta ja jäin hetkeksi katsomaan kuinka tummanvihreä Mazda hitaasti kiihtyen jatkoi matkaansa maantietä pitkin.
Mua ihan oikeesti jännitti kun kävelin tien yli ja jatkoin matkaa melko hitain askelin koivujen reunustamaa kujaa pitkin kohti tallirakennuksia. Tien viereisessä aitauksessa torkkui iso musta puoliverinen. Tallin ovea raottaessani kopistelin vanhasta tottumuksesta lumet kumppareitten pohjista ja suljin oven perässäni huolellisesti.
Suuri osa hevosista oli ilmeisesti ulkoilemassa, sillä käytävää reunustavat karsinarivistöt vaikuttivat tyhjiltä. Joku liikkui kuitenkin käytävällä ja näin vilauksen vaaleista hiuksista ja tummansinisestä takista katoavan kulman taakse. Lampsin äänen suuntaan ja törmäsinkin pian satulahuoneessa tavaroita paikoilleen asettelevaan blondiin joka ei aluksi huomannut että sitä varjostettiin.
"Köhh... tuotaaa, moikka!"
Nainen säpsähti ja kääntyi puoleeni vähän yllättyneen näköisenä.
"Kylläpä säikäytit! Moi vaan. Piritta, ratsastuksenohjaaja."
Tartuin sen ojentamaan käteen.
"Oon Huhtasen Inka. Alan tänään hoitamaan Loekea, mistähän pääsisin alkuun...?"
Pirittalla sattui olemaan pieni hetki ylimääräistä aikaa, ja se näytti mulle vähän paikkoja kuten Loeken karsinan ja paikan mistä löytäisin sen varusteet. Se kertoi vähän tallin tavoista ja lopuksi lupasi tulla näyttämään mistä tarhasta Loeken löytäisin.
"Voisin samalla ottaa Reinon sisälle kun se menee kohta jatkotunnille. Ne on samassa tarhassa."
Seurasin Pirittan perässä vähän hiljaisena ja koetin painaa mieleeni tämän minulle kertomia ja näyttämiä juttuja. Hoitohevosen saaminen oli mulle tosi iso juttu, ja halusin antaa itsestäni mahdollisimman hyvän ja vastuullisen ensivaikutelman. Mielessä kyti pieni ajatus jopa ratsastustunneista. Ehkä jos vain olisi rahaa...
Loeken tarha oli maneesin takana. Meinasin haljeta jännityksestä kun Piritta aukoi portteja jotta me saataisi ponit mukaan.
"Loeke on tuolla ihan takana. Toi millä on valkoinen turpa."
Kyllähän mä tiesin mikä niistä se oli. Ruuna nosti päätään kun Piritta vislasi laumalle joka lähti valumaan lähemmäs meitä.
Napsauttaessani narun pikalukon kiinni päitsiin en voinut olla sipaisematta kädelläni Loeken kaulaa. Matkalla takaisin talliin ruuna kulki perässäni verkkaisesti välittämättä tuon taivaallista omasta innostuksestani tai edellä kulkevasta hauskannäköisestä Reinosta.
"Sä voit viedä sen karsinaan ja vaikka vähän tutustua harjailemalla. Loeke on kans tänään vielä tunnilla mutta ootellaan josko ratsastaja haluais laittaa sen valmiiksi."
"Okei."
Ruskea karva pölisi kun harjasin Loekea joka näytti siltä kuin olisi juuri missannut yhdet tärkeimmistä päiväunistaan. Ruuna huokasi välillä syvään takastaan lepuuttaen kun etenin toiselta puolelta toiselle. Vieraan ponin kanssa olin aavistuksen verran varuillani, mutta loppua kohden aloin olla entistä vakuuttuneempi siitä ettei ruunalla ollut pienintäkään viitsimystä minkäänlaiseen temppuiluun. Harjasin vielä jalat ja tarkistin kaviot tilsojen tai kivien varalta ennenkuin aloin olla valmis. Liu'utin kättäni ponin kaulalla ja rapsutin sitä vähän harjan juuresta. Meistä tulisi vielä hyvät ystävykset.
Siihen mennessä en ollut nähnyt tallilla juuri muita Pirittan lisäksi, mutta pian käytävällä alkoi käydä pieni kuhina kun toisiakin hevosia otettiin sisälle. Kohta saapuivat ensimmäiset tuntilaisetkin. Yksi heistä, lyhyehkö punertavatukkainen tyttö suuntasi kohti Loeken karsinaa.
"Moikka!"
"Moi. Mulle oli laitettu Loeke tälle tunnille."
Tyttö katsoi muhun vähän kysyvästi joten nyökkäsin ja livahdin pois karsinasta.
"Joo, kerkesin harjata sen mutta käy vaan hakeen satula ja muut varusteet jos haluut varustaa."
Tyttö pyysi mua mukaan kantoavuksi mihin suostuin ilomielin. Loeken varusteet löytyi nopeasti ja sain kannettavakseni sen satulan. Ruunan suitset vaikuttivat nopeasti vilkaistuna olevan pienen huollon tarpeessa. Ehkä voisin tarttua siihen hommaan seuraavalla kerralla.
"Ootko kauan käynyt Seppeleessä?" kysyin Riinaksi esittäytyneeltä tuntilaiselta joka kiinnitti keskittyneen näköisenä kiinni Loeken suitsien poskiremmiä.
"Hmm, oon mä itseasiassa joo. Ehkä vuoden. Kerran viikossa."
"Okei. Mä aloin just hoitamaan Loekea. Onko sulla hoitohevosta?"
Riina irvisti vähän.
"Ei mulla oikein ole aikaa sellaiseen."
Hm. Keskustelu ei vaikuttanut erityisen jouhevalta mutta mulla ei ollut tapana luovuttaa tuttavuuksien suhteen näin helposti.
"Onko Loeke sulle tuttu? Tai siis ootko ratsastanut sillä monta kertaa. Osaisitko sä kertoa millainen se on ratsastaa?"
"Oon mä jonkun verran." Punapää näytti hetken miettivältä. "Loeke on ihan kiva. Oikeestaan yks mun suosikeista. Ehkä."
En voinut olla virnistämättä. Riina kumartui laittamaan ponille suojia ja minä kurotin silittämään sen pehmeää turpaa.
Pian tuntilaiset poistuivat tallista hälisevänä letkana. Jäin hetkeksi kuuntelemaan tallin betonilattiasta kaikuvia kavion kopsahteluja ennen kuin livahdin viimeisen ratsukon perässä pihalle jääden seuraamaan niiden kulkua kentälle. Oven tömähtäessä kiinni selkäni takana minusta tuntui, että olin juuri astunut täysin uudenlaiseen maailmaan. Enkä olisi voinut olla siitä enempää onnellinen.