SUNNUNTAI 18:32
—Kapistus näytti kivikautiselta, mutta Artsi esitteli sitä niin ylpeydellä, etten voinut estää hymyä hiipimästä pisamaisille kasvoilleni. Piritta seisoi ringissä meidän muiden kanssa, käsivarret ristissä ja kulma koholla. Se katsoi Artsin lapsenomaista intoa pää kallellaan, mutta sitäkin taisi vähän hymyilyttää.
"Mitä sä meinaat tehdä tolla?" Wenla kysyi ensimmäisenä, ja heti sen perään Cella rehellisen uteliaana, vähän hiljempaa: "Saanko kokeilla?"
"Luin lehdestä kun sieltä Hesasta oli löytynyt se pääkallon raksan alta! Tässähän on ne vanhat rauniot siellä Kaksoiskallioiden lähellä, ties mitä sieltä löytyy! Joku munkki kultahelyineen, se on tyttöset kuulkaa soronnoo kun mä tästä äkkirikastun", Artsi vaahtosi. Kapistus päästi ufomaisen äännähdyksen Cellan käsissä, enkä minä ollut ainoa, joka säpsähti mokoman äkillistä henkiinheräämistä. Blondi kuopaisi maata vekottimen lautasmaisen alaosan alla kengällään. Auringon piirtämien varjojen piilossa, tallipihan ravan joukossa, lepäsi yksinäinen euron kolikko. Alviinan kulmat kohosivat kiinnostuneena, mutta se ei sanonut mitään.
"Sehän toimii", Cellan leuat loskahtivat auki.
Artsi nykäisi aarteensa takaisin tiuskaisten, "Totta kai se toimii!"
"Ei olisi ensimmäinen rikkinäinen asia, mitä sä olet hankkinut", Piritta myhäili saaden Cellankin hymähtämään huvittuneena. Minä tiesin Artsin olevan läheisen ravitallin viinanhuuruinen omistaja, mutta en tuntenut miestä tai paikkaa tarpeeksi oikeasti tietääkseni mitään--mulla oli vain ravimiesten stereotypiat alkaen rikkinäisistä hevosista tallissa poltettuihin sätkätupakkeihin, enkä ihmettelisi jos Artsin tallin kohdalla voisi rastia molemmat.
"On siinäkin optimistinen muija", mies huokaisi mystistä vekotinta rintaansa vasten puristaen. "Se on Minelab-merkkinen, maailman parhaita. Kaikki kullankaivajat ja armeijakin käyttää näitä. Tämä on huippuunsa viritetty, ja mulla on kuuloimet ja kaikki. Sieltä raunioilta voi löytyä vaikka mitä."
Jokainen liekkijärveläinen varmasti tunsi rauniot. Ne olivat vaarallisessa paikassa, Liekki-Eukon suon tuntumassa, Kaksoiskallioiden hellässä huomassa. Vanha kirkko oli tuhoutunut todennäköisesti useita vuosisatoja sitten, eikä siitä ollut jäljellä kuin vähän perustuksia ja muutama hassu seinä. Luonto oli ottanut paikan omakseen, puhumattakaan nuorison graffititaiteesta ja roskaamisesta--rauniot olivat ennemminkin sääntö kuin poikkeus mitään pelkäämättömien paikallisten nuorten hengailupaikkojen listalla.
"Ei siellä ole kuin ruostuneita nauloja ja vanhojan sirpaileita", Cella totesi.
"Ehkä jos onni potkaisee, saat pari palautustölkkiä. Kyllähän siellä kaljaa kitataan", Clara nyökkäsi.
"Tytöt, tytöt", Artsi suoristautui täyteen mittaansa, pidellen metallinpaljastintaan kuin hienoakin kivääriä. "Tulkaa vaikka itte katsomaan. Vai ettekö uskalla? Ei sinne ratsasta meiltä kuin pari kilometriä."
"Kello on puoli seitsemän."
"Nyt on jo syksy, alkaa olla pimeääkin."
"Pyh! Vielä ehtii hyvin. Paratiisihotellikin tulee vasta yhdeltätoista töllöstä."
Mun suusta karkasi naurunpurskahdus, ja päitämme pudistellen sovimme kuitenkin tapaavamme Artsin ravitallinsa edustalla tasalta. Minä, Alviina, Clara, Cella, Wenla, sekä "huumorin vuoksi" mukaan suostunut Piritta lähdimme talliin tekemään sotasuunnitelmaa yönvastaista reissua varten. Kokeneemmat hoitajat valjastivat omat ratsunsa ennätysajassa, jokaisen heijastimilla varmuuden vuoksi vuoraten, ja me vedimme Alviinan kanssa heijastusliivit päällemme ja Alviinan polkupyörän allemme.
"Tässä ei ole mitään järkeä", ratsukkokolmikkoa katsova Pirre huokaisi. Esteopettajan auto kävi jo taustalla, valokeilat Seppeleen hiljalleen hämärtyvää pihaa maalaten. Ratsukoiden heijastimet hohtivat kelmeästi ja Windi kuopi maata kärsimättömästi. Siiri ja Gitta suhtautuivat iltaiseen ratsastusretkeen suopeammin, ponikaksikosta suurempi poikkeuksellisen rauhallisesti toista takajalkaansa lepuutellen. Piritta oli luvannut tulla autolla Artsilaan asti ja odotella siellä paluutamme raunioilta, ja me emme Alviinan kanssa olleet uskaltaneet valjastaa uusia hoitohevosiamme heti yönmakuiselle maastoretkelle.
Alviinan heijastinliivi loisti Claran otsalampun valossa. Mun jokaiseen ilmansuuntaan sojottavat hiuskiehkurat piirtyivät epämääräisenä varjona pyörän satulassa istuvan tytön selkää vasten, ja nitisevän pyörän äänet jäivät takanatulevien ratsukoiden kavioiden kopinan alle. Perää pitävä Cella päivitteli kovaan ääneen tämänkin reissun hulluutta ja Wenla ihmetteli, että oliko meillä muka parempaakaan tekemistä sunnuntaisena iltana.
Alviina ajoi jostain routakuopan alusta ja tarakan reunat kaivautuivat ikävästi mun takapuoleen. Irvistin, mutta ehkä reissu olisi muutaman mustelman arvoinen. Tai ainakin joukkoontumiskokemus--ehkä musta pikkuhiljaa tulisi Ihan Oikea Hoitaja tällaisten retkien myötä.
Mä en ollut ikinä käynyt Artsilassa, mutta Alviina polki sinne tottunein ottein. Pihassa seisoi jo Pirren auto, valot pimeänä ja moottori hiljaisena, sekä Artsi rinnallaan valjastettu hevonen. Tumma hevonen oli siro ja juuri sellainen millaiseksi minä kuvittelin kovatasoisen ravihevosen, mutta se oli myös kaunis ja, vastoin mun mielikuvia, rauhallinen. Se seisoi omistajansa rinnalla, vapaana, korvat pihaan saapuvia ratsukoita kuulostellen.
Matkaseurueemme oli vähintäänkin mielenkiintoinen: Alviina pyörällään ja minä tarakalla, Clara ja Wenla poneineen, Cella iltalepokeskeytykstä kiukusteen Windin ja Artsi ravihevosensa kanssa.
"Pärjäättekö te? Siellä on vaikeaa maastoa ja se suo", Piritta varmisti, katse lähinnä Cellassa. Tämä klikkasi oman otsalamppunsa päälle ja kertoi tietävänsä männikön reittejä ja kulkeneen suonkin ohi useasti.
"Miten niin me?" Artsi kysyi pöyristyneenä. "Rouva on hyvä ja käy kärryille."
Piritta tuijotti Artsia ja sitten ravihevosen perään iskettyjä kärryjä kuin ne olisivat jotain paljon absurdimpaa kuin mitä ne olivat. Sitten se nauraa hörähti epäuskoisena: "En varmasti. Mulla on se selkä."
Artsi kimmastuneena viittoi kärryjen suuntaan. "Siinä on pehmustettua istuinta ja arvon leidille tyynyä ja vilttikin! Kyllä yks selkä siinä menee!"
Esteopettaja räpytteli hetken silmiään, mutta lopulta survoi autonsa avaimet takaisin taskuunsa ja huokaisi: "Kai se on pakko. Ettet sä tapata mun tyttöjä sinne raunioille. Ties ketä siellä liikkuu tähän aikaan."
"Tai mitä", Wenla kihersi. "Täällähän liikkuu niitä kummitteluhuhuja aina välillä."
"Höpöhöpö mitään kummittele", Artsi vastasi reippaasti. "Me Issen kanssa mennään kärjessä, tulkaa te takana miten tykkäätte."
Tumma tamma, Isse, seisoi kärsivällisenä paikallaan kun Pirre taiteili itsensä kärryihin ja Artsi viereen. Mä asetuin takaisin Alviinan tarakalle, pakarat jo valmiiksi kivistäen, ja pian meidän letka lähti taas liikkeelle. Taivas tiputteli niskaamme kevyttä tihkua, mutta se ei ollut tarpeeksi kastellakseen edes hevosten paksuuntuvia turkkeja. Tuuli piti edellä kärryttelevän kaksikon kiivaan keskustelun poissa korvistamme vaikka Alviinan uudelleenmotivoitunut poljenta piti meidät aivan letkan johtajien tuntumassa.
Piritta oli ollut oikeassa: nyt on jo syksy, alkaa olla pimeääkin. Mun silmät tottuivat hämärään huonosti, kiitos kirkkaiden kypärälamppujen, ja Wenlan maininta kummitteluhuhuista sai mun silmät näkemään omiaan milloin minkäkin metsän siimeksessä. Avotiellä oli kuitenkin turvallinen tunne, olihan ympärillä useampi ihminen ja keskustelu kävi kolmesta suunnasta, takana tulevien ratsukoiden puhellessa omiaan ja Alviinan tarinoidessa Lassesta olkansa yli.
Männikköön mennessä oli hiljaista. Edes linnut eivät laulaneet tuulen vihmoessa korkeuksissa humisevia puita. Metsä maan tasalta oli karun näköistä: vanha traktoritie oli sopiva kärryille, ja päivänvalossa paikka olisi varmasti ollut satumainen auringonsäteiden loistaessa mäntyjen lomasta sammaloituneeseen metsään.
"Musta tuntuu, ettei tää ollutkaan niin hyvä idea", mutisin hiljaa Alviinan selälle. Sen takki kahisi kun se kohautti olkiaan, ja musta tuntui, ettei sekään ollut enää niin varma siitä, tulisiko tämä retki olemaan sen arvoista.
Yhtäkkiä Isse pysähtyi. Tai Artsi pysäytti sen. Me ei oikein tiedetty, mutta jarrut kitisten Alviina pysäytti pyöränsä ja ratsukot meidän takanamme seisahtuivat. Gitta kuopaisi maata hermostuneena, Siiri pärskähti kuolaimiaan kalisutellen. Metallin kilinä tuntui kuin kaikuvan autiossa metsässä.
"Hidastetaan vähän, käy vaikeakulkuseimmaksi tässä", Artsi kailotti niin, että mun sydän hypähti kurkkuun. Alviina nousi satulasta ja minä tarakalta, ja jatkoimme matkaa jalan. Omien jalkojen käyttö oli tervetullutta: ne muutamat puunjuuret ja polkuun kaivautuneet kivet olivat tehneet tarpeeksi pahaa mun takapuolelle, ja olin näkevinäni Pirrenkin purevan hampaitaan yhteen töyssyisen matkan myötä.
Mä en enää tiennyt missä me oltiin--olin käynyt viimeksi kesällä raunioilla, kavereiden kanssa istumassa iltaa kun yöt eivät vielä pimentyneet, mutta männikkö oli päivänvalossa erinäköinen. Nyt se oli korkeina yllemme kaartuvia puita, paljaiden runkojen ympärille kertyvää usvaa ja polulle kerääntyneiden, kuolleiden lehtien kahinaa. Mun sydän sykki lähellä mun kurkkua. Issen valjaat kilisivät tamman taittaessa matkaa rauhallisessa käynnissä. Kärryt kitisivät Alviinan pyörän kanssa kuorossa, eikä Siiri lopettanut kuolaimiensa kalisuttelua vaikka Clara kuinka nyki ohjasta.
Yhtäkkiä metallinpaljastin kärryissä vinkaisi kirkkaasti.
Mä tartuin ensireaktiona Alviinan käsivarteen ja se mun, ja hevosetkin hermoistuivat. Siiri heittelehti päätään ja peruutti takavasemmalle, Gitta oli jo tekemässä lähtöä tulosuuntaan ja Cellallakin oli kädet täynnä korskuvan Windin kanssa. Koko matkan rauhallisena taittanut Issekin otti pari uhkaavaa raviaskelta rönsyilevällä traktoritiellä. Artsi rauhoittelu sitä vakaalla äänellä ja Piritta kurottautui metallimenpaljastimen puoleen. Se piti tasaista ääntä, aivan kuin se olisi yhtäkkiä löytänyt jotain, eikä Piritta saanut sitä hiljenemään.
Lopulta se vaikeni kuin taikaiskusta.
Männikkö kääriytyi ympärillemme kuin pimeä syleily. Alviina nielaisi. Mä puristin sen kättä kovempaa.
"Perkeleen vekotin", Artsi mutisi ja käänteli vipuja metallinpaljastimesta. Se hiljentyi hetkeksi ja Artsi kannusti nyt silminnähden hermostuneen lämminverisensä takaisin liikkeelle. Kavahtaen se siirtyi reippaaseen käyntiin, ja Pirren huulilta karkasti tuskaisa ääni. Kärryt notkahtivat liikkeelle valittaen ja yhtäkkiä mä olin kateellinen muille.
Windi kun kiepsahtaisi ympäri ja karauttaisi täyteen laukkaan, se olisi aukealla tiellä varmasti minuuteissa. Ponit tuskin jäisivät hirveästi sen jälkeen lyhyine kinttuineen, puhumattakaan kovia aikoja radalla juoksevasta Issestä. Sitten olimme me kaksi, minä ja Alviina. Ja Alviinan vanha polkupyörä. Mietin miten paljon turvallisempi olo mulla olisi ollut vankkarakenteisen Kössin pyöreässä selässä. Tieto siitä, että alla oli neljä nopeaa jalkaan kahden hitaan ja polvista tutisevan ihmiskoiven sijaan olisi ollut enemmän kuin lämmittävä.
"Pitäisikö Artsi kääntyä takaisin?" Pirittan ääni kuului hiljaisena kärryistä.
En kuullut miehen vastausta, mutta Isse jatkoi eteenpäin. Alviina kaivoi puhelimen taskustaan.
"Mun puhelin on sammunut."
"Siitä on varmaan akku loppu, täällä on aika kylmäkin", sanoin sille hiljaa.
"Eikö henget ja sellaiset vaikuta kaikkeen tommoseen?" Wenla kajautti ilmoille. "Ensin toi väkkyrä ja nyt Alviinan puhelin?"
"Kyllä mun puhelin toimii, ei vaan oo kenttää", Cella vastasi, kännykän näytön kelmeä kajo tehden sen kasvoista kalpeat. "Mutta kello on oikeesti jo yli yhdeksän, käännytään nyt takasin. Ettei kenenkään kotijoukot huolestu tai mitään."
Windi pysähtyi, sen jälkeen ponit ja me Alviinan kanssa, ja Issekin muutaman askeleen (ja Piritan tiukan katseen) jälkeen.
"Niin kai sitten", Artsi huokaisi. "Nössöt."
Hevoset kääntyivät polulla helposti ja Issekin sai oikaistua itsensä takaisin tulosuuntaan pusikon kautta kuin se olisi joutunut tekemään niin muutaman kerran aiemminkin. Hiljaisina lähdimme vaeltamaan takaisin pitkin jälkiämme, eikä kukaan meistä nähnyt tummaa hahmoa männikön suojissa.
Spessu Almalle, Alviinalle ja Wenlalle tästä tunnelmallisesta tarinasta!