Hei!
Olen
Selena, ja haen nyt hoitajaksi
Eelalle tai
Myntille.
Miksi Seppele?Seppele on ulkopuolisen silmiin todella mukava paikka, jossa on hyvä yhteishenki. Se on pysynyt jo kauan pystyssä, minkä vuoksi voisi olettaa, että pysyisi jatkossakin. Aina kaikki hoitajuuteni ovat päättyneet tallin/kennelin lopettamiseen tai lopulliseen kuolemiseen ilman lopetusilmoitusta. Seppele tuntuu ihan oikealta tallilta, missä kaikki hoitajat tuntevat toisensa ja kaikki ovat kavereita keskenään. Niin, eikä tietenkään unohdeta Annen mahtavia piirroksia eikä erilaisia hoitomahdollisuuksia! (kirjoitus, piirtäminen, sarjakuvat)
Miksi Eela?Vasta äskettäin olen alkanut pitämään ihan isoistakin hevosista, ja hyvä niin, sillä olen lähes 170-senttinen. Ruunista en ole koskaan välittänyt, ja oria en tosiaankaan haluaisi hoitohevosekseni. Eela säväyttää myös hankalahkolla luonteellaan, ja plussaa tuo se, että tamman luottamus täytyy voittaa eikä heti ollakaan bestistä. Myös virtuaalimaailmassa yleiset superkiltit lahnat on luotaantyöntäviä, eli en halua hevosta, joka on vain paikallaan kuin harjaa, antaa heti kiinni eikä koskaan pukita. Lisäksi tamman kapasiteetti veisi minua ratsastuksessa eteenpäin, sillä 130-senttisiä en koskaan ole hyppinyt, ja helpon A:n treenaus sujuisi ehdottomasti paremmin, jos myös hevonen osaisi asiat (;
Miksi Myntti?No, isojen tammojen osalta sama juttu kuin Eelan kanssa, joten en sitä ala tässä toistelemaan (:
Myntti olisi luonteeltaan ehkä hiukan parempi minulle, sillä olisihan se kiva jos hoitsu ei ihan joka päivä riehuisi ihan tunteella :D
Myntin estekorkeutta olen kyllä hyppinyt, mutta en sitäkään niin paljoa. Helpon B:n asiat sujuvat minultakin, joten niitäkin on kiva treenata; ja toki olisi ihanaa päästä eteenpäin yhdessä hevosen kanssa. Westerniä en koskaan ole edes kokeillut, mutta osaavan hevosen kanssa sitä olisi varmasti mukava mennä.
Minä IRLOlen 13-vuotias, kuudetta luokkaa käyvä tyttö. Luonteeltani olen hiukan äkkipikainen, huumorintajuinen ja sekopäinen. En kuitenkaan ole pitkävihainen, mutta en ole ensimmäisenä sopimassakaan. Viihdyn isossa porukassa, ja olen tilanteesta riippuen kärsivällinen. Yleensä kestän aika pitkään, mutta jos vtuttaa jo valmiiksi, niin sitten palaa pinna aika nopeasti. Virtuaalimaailmassa olen pyörinyt aktiivisen epäaktiivisesti sellaiset viisi vuotta. Ratsastanut olen ihan 2-vuotiaasta asti, mutta aktiivisesti olen käynyt tunneilla kuutisen vuotta ja helpon An asiat ovat opettelun alla. Esteitä olen kahdeksaakymppiä hyppinyt, mutta etäisyyksistä en vieläkään tajua mitään :D
Minä URLOlen samanikäinen kuin IRL, eli 13-vuotias kuudesluokkalainen, jolla on yläkouluun siirtyminen edessä. Pyrin pitämään virtuaalihahmoni melko lailla itseni tapaisena, paitsi en tietenkään omista talleja 13-vuotiaalla hahmolla :D
Ulkonäöltäni olen hiukan alle 170-senttinen, melko hoikka harmaasilmäinen tyttö. Hiusteni väriä en osaa kertoa, mutta ne on sellaset tummanvaalean ja vaaleanruskean väliltä. Maantienväriset, sanoo äiti :D
Pukeudun tallilla farkkuratsastushousuihin ja värikkäisiin t-paitoihin tai toppeihin. Ja kylmemmällä säällä huppari, ja talvisin tietysti toppatakki ja pipo (:
Tekstiniovat kuulemani mukaan helppolukuisia ja mukaansatempaavia. Tarinanäyttöjä voi lukea
Binan hoitokirjasta tai tuolta alta, johon olen liittänyt yhden tarinoistani Eveninqissä (: Äikän numero on aina ollut 9. Käytän kirjoittamiseen paljon aikaa, enkä ala kirjoittaa tarinaa, jos ei siltä tunnu, tai niistä tulee liian pakolla tehtyjä. Usein kuitenkin uuden hevosen kanssa tulee inspiraatiota päivittäin, ja pitempäänkin olleen hoitohevosen kanssa jaksan kyllä keksiä uusia asioita. Olen kuitenkin realistinen tarinoideni kanssa, eli en heti ensimmäistä kertaa hevosen tavatessani rupea hyppäämään sillä. Useimmiten en kiipeä edes selkään ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla, harvemmin ensimmäisellä kerralla edes liikutan hevosta.
Kuvaniovat kauheita :D muttamutta, näyttöjä: (vanhoja)
pinenhepot.webs.com/piirroksia%20008.jpgpinenhepot.webs.com/susaomap.JPGpinenhepot.webs.com/vilmaomapiirtama.JPGViimesessä etujalat vammaa, ne on liian pienet noi lavat ym.
Niin ja sitten vielä se hoitotarina:
Tarinassa hoidan Kukka-nimistä suomenhevostammaa, ja Sami on tallin söpöin poika :3
Koko eilisen päivän ja viime yön oli satanut lunta. Sitä alkoi olla jo metri, jos ei enemmänkin.
-Selena, saat mennä tallille bussilla tänään. Auto on rikki, isä sanoi.
-Bussit on ainaki tunnin myöhässä! en mä voi mitenkää ehtiä millään bussilla ajoissa! huudahdin.
-No mikäs kiire sinulla on?
-Maasto alkaa kahden tunnin päästä, ja mun pitäis olla pian tallilla, valitin.
-No harmin paikka. Mutta mä en ainakaan ehdi sua tänään sinne kuljettaa.
-Höh, totesin ja painuin huoneeseeni. Että pitikin sen auton juuri tänään olla rikki! Päätin soittaa Marielle ja kertoa, etten pääse maastoon.
-Marie.
-Selena täällä hei. En pääsekään maastoon tänään.
-Voi harmi. Mikset?
-Auto on rikki, enkä pääse tallille ajoissa.
-Harmin paikka. Olen kyllä itse nyt käymässä kotona, ja voisin vaikkapa noutaa sinut, niin pääsisit sinäkin maastoon, Marie sanoi.
-Ihanaa! Asun tässä Hiiripolulla.
-Selvä. Mikä on talosi numero?
-Seiska, vastasin.
-Okei. Ai niin, Jonnakin on muuten kyydissä.
-Selvä. Koska olette täällä?
-Vartin päästä, luulisin. Monet tiet ovat tukossa.
-Okei. Olen vartin päästä pihatiellä, sanoin ja suljin puhelimen.
Pakkasin laukkuun termospullollisen lämmintä mehua ja pari palaa eilistä pitsaa. Lisäksi tungin sinne porkkanan, Kukkaa varten.
Pian istuinkin Jonnan vieressä Marien auton takapenkillä.
-Onko sulla ja Samilla jotain juttua? Te vaikutitte toissapäivänä aika läheisiltä siellä kerhiksessä, Jonna kysyi.
-No... En oikein tiedä. Ei me kuitenkaan seurustella, sanoin.
-Jaa... Aika läheisiltä te siellä maastossa vaikutitte. Mä näin teidät, Jonna sanoi.
-Hei voisitteko jättää meidät edes hetkeks rauhaan? Toi on tosi rasittavaa, että te stalkkaatte mua ja Samia jatkuvasti! huudahdin raivostuneena.
-No.. Anteeks.
Emme puhuneet enää mitään sen matkan aikana. Perillä otin laukkuni ja kiiruhdin kerhohuoneeseen.
-Ai hei, Sami sanoi.
-Moi, sä olitkin täällä jo, sanoin.
-Juu. Muttamutta, täytyy puhdistaa suitset maastoa varten. Tuletko mukaan? Sami kysyi.
-Joo. Kukan suitset on varmaan ihan likaset, kun en oo pessy niitä kunnolla vielä, sanoin ja lähdin pojan kanssa kerhohuoneesta.
Pesin Kukan suitset huolellisesti. Ne olivatkin melko likaiset, mutta kiilsivät puhtauttaan, kun olin käsitellyt ne satulasaippualla.
Pian maaston alkuun oli vain 45 minuuttia jäljellä. Hevoset oli jätetty sisään, joten menin harjaamaan Kukkaa. Se ei ollut kovin likainen, mutta päätin silti vetää tamman kumisualla läpi. Se näytti nauttivan harjauksesta ja hamuili ylähuulellaan kaltereita.
-Höpsö tamma, sanoin itsekseni ja hieroin sään kohdalta vielä kovempaa. Tamma venytti kaulansa oikein pitkäksi, sulki silmänsä ja venytti ylähuultaan.
-Haha, olet hassu, naurahdin ja vaihdoin kumisuan pölyharjaan, jolla sitten irrotin kaikki kumisuan mukana lähteneet karvat.
Seuraavaksi harjasin pään ja puhdistin kaviot.
Aikaa oli jäljellä vielä 25 min, joten päätin selvittää tamman harjan. Siinä ei kestänyt kauaa, joten tein vielä ranskanletin tamman harjaan, jonka jälkeen varustin Kukan ja talutin tamman pihalle.
-No niin. Ennen kuin lähdemme maastoon, kertaamme säännöt, Marie sanoi Tähden selästä.
Kuuntelin sääntöjä ja tutkin samalla ratsukoita. Stella oli omalla hevosellaan Benkulla matkassa, ja joku noin 11-vuotias tyttö ratsasti Stellan hoitoponilla Dreamilla. Susanna, Lilian ja Lina olivat kaikki omilla hevosillaan maastossa. Sami istui Maddin selässä ja Jonna Applen. Pushilla ratsasti myös joku tuntiratsastajista. Karkki meni Ruskalla, ja vain Usva ja Pride jäivät talliin.
-Okei. Sitten järjestys olisi sellainen, että minä ja Tähti mennään ekana, sitten perään Benkku, Ruska, Kukka, Maddi, Apple, Sanni, Miracle, Blackie, Dream ja Pusher. Olihan siinä kaikki? Oli. Sitten matkaan, Marie sanoi ja kannusti Tähden liikkeelle. Muodostimme jonon annetussa järjestyksessä.
Kävelimme aluksi kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen otimme ravia. Onneksi ratsastuspolut olivat pysyneet jotakuinkin auki, joten pystyimme liikkumaan kunnolla. Perällä olevat shettikset tosin joutuivat jatkuvasti ravailemaan käynninkin aikana.
Pian tulimme ison pellon reunaan.
-Ratsastetaan reunaa pitkin niin, että saadaan vähän väliä toisiimme, niinkuin mentäisiin kaartoon ratsastustunnin lopuksi. Otetaan vähän ravia, ja sitten kun sanon, niin nostetaan laukka. Ja kaikki jo ravissa kevyeeseen istuntaan, takapäät saattaa olla vähän keveitä! Marie huudahti.
Teimme työtä käskettyä ja kohta laukkasimme syvässä hangessa hullua vauhtia. Maddi ja Benkku olivat ensin johdolla, mutta sitten Kukka ja Ruska alkoivat kisailla ihan tosissaan. Vahvoilla suomenhevosen jaloilla ja jyräävällä tavallaan Tähti, Ruska ja Kukka lähtivät voitontaistoon. Kukka oli selvästi innoissaan ja nautti laukkaamisesta ja kisailusta. Lopulta voittajaksi selviytyivät kuitenkin Karkki ja Ruska. Marie ja Tähti olivat toisia ja minä ja Kukka kolmansia. Ei haitannut, vaikken voittanutkaan.
Takaisinpäin ratsastelimme lähinnä käyntiä ja ravia.
Matkan varrella oli eräs kota, jonne pysähdyimme paistamaan makkaraa. Minusta tuntui, etten ollut koskaan maistanut mitään yhtä hyvää, vaikken mikään makkaran ystävä ollutkaan.
Kun olimme tallilla, riisuin ja harjasin sekä kuivasin hiukan hikisen ja melko väsyneen Kukan.
Puin tammalle fleeceloimen päälle ja siihen päälle vielä sadeloimen ja vein tamman tarhaan yhtä aikaa Maddin, Applen ja Tähden kanssa.
Kun Kukka oli tarhassa, siivosin sen karsinan. Boksi oli melko puhdas, mutta kikkareet oli hyvä kerätä päivittäin. Pesin myös ruokakupin ja juoma-automaatin tiskiharjalla.
Kun karsina oli puhdas, päätin mennä puhdistamaan ja rasvaamaan satulan ja suitset. Ne olivat ihan märkiä, joten pyyhin varusteet ensin kuiviksi pyyhkeellä, jonka jälkeen saippuioin ja pyyhin ne uudelleen. Sitten öljysin suitset ja vastin- ja jalustinhihnat. Harjasin vielä satulahuovan ja -vyön sekä jalustimet puhtaiksi ja ripustin varusteet paikoilleen.
-Selena, täällähän sä ootkin. Ajattelin, että tulisitko auttamaan tuon Usvan kanssa? Olisi tarkotus laittaa sille vähän valjaita päälle. Jos nyt vaikka silat ja suitset, Marie sanoi.
-Okei, käy mulle, vaikken mikään mestari valjaiden suhteen ookkaan. Yhden poniravikurssin oon käyny, ja siitä on aikaa, naurahdin.
-No hyvä. Haen sen tohon käytävälle, Marie sanoi ja poistui satulahuoneesta. Menin perään ja otin Usvan paikalta suitset sekä yhdet yhteiset silat.
-Hyvä, sä otit ne. Katotaan nyt miten saadaan nää suitset tällä kertaa päähän, Marie hymyili ja otti suitset käteensä.
Pian Usva oli suitsittu. Se seisoi hämmentyneenä paikallaan, kun asettelimme siloja sen selkään.
-Noniin, eiköhän tämä riitä tällä kertaa. Ylihuomenna voisi kokeilla laittaa kaikki ajovarusteet, muttei kärryjä vielä, Marie sanoi ja riisui Usvan sekä vei sen karsinaan. Hän vei vielä varusteetkin.
Yllättäen Sami tuli takaani käytävää pitkin.
-Hei söpöläinen, poika sanoi.
-Moi, sanoin.
Sitten Marie tulikin satulahuoneesta.
-Te kaksi, heitelkääpäs semmoiset viisi paalia heinää tuolta vintiltä, Marie käski.
Kiipesimme Samin kanssa heinävintille.
-Mä kyllä heittelen nämä, poika sanoi ja alkoi pudotella paaleja alas.
Olin kait ajatuksissani, sillä Sami oli kävellyt taakseni ja nappasi syliin. Kiljahdin säikähdyksestä, mutta Sami kehotti olemaan hiljaa ja kantoi minut heinäkasan luokse.
Siinä, heinien keskellä, maailman ihanimman pojan sylissä, koin ensisuudelmani.
Se tuntui kestävän pitkään. Ei se varmaan oikeasti kestänyt kuin muutamia sekunteja, mutta tunnilta se tuntui.
-Sainko tehdä noin? Sami kysyi.
-Sait.
-No hyvä. Entä näin? poika kysyi ja tunki niskaani tukon heinää.
-No saat sitten kai, jos minäkin saan! huudahdin ja aloin nauraen heitellä heinää Samin päälle.
-Varokaa! Hullu ihminen heittelee päälleni heinää! Sami kiljahti nauraen.
-Hahah, ole sinä vain hiljaa! huusin kikattaen ja hyökkäsin Samin kimppuun heinää käsissäni.
Painimme siinä heinien keskellä hetkisen leikillämme, jonka jälkeen pääsin istumaan pojan rinnan päälle.
-Hahaa, voitin, nauroin.
-Etpäs, Sami naurahti, pomppasi ylös ja sieppasi minut kainaloonsa. Seuraavassa hetkessä makasinkin heinäkasassa.
-Haha, eiköhän tämä riitä, Sami naurahti ja auttoi minut ylös.
-Juu. Muuten, ollaanko me nyt ihan oikeesti niinku yhessä? kysyin.
-Varmaankin, Sami hymyili.
Koko loppupäivän minusta tuntui, kuin olisin leijaillut pari tuumaa ilmassa.
Toivotan vielä onnea kaikille muillekin hakijoille!
Selena