|
Post by Anne on Apr 6, 2022 8:17:00 GMT 2
Hanskin ristikkotunti ristikkoesteillä ja tehtävänä ristikko. Ratkaise ristikko ja lähetä yksityisviestillä numeroiduista ruuduista muodostuva sana Annelle. Voit vaihtoehtoisesti myös tehdä perinteisen maksun, tekstin tai kuvan. Erillista pohjatarinaa ei tunnista tule. Cella - Ruttu Kiri - Susu Saaga - Perle Salma - Bliss Manny - Chilly Anna - Pinja Lyyti - Sirius Pyry - April
|
|
|
Post by Salma on Oct 10, 2022 15:41:51 GMT 2
(Muistan että oon ristikonkin tehnyt jossain vaiheessa, pitää etsii se ja laittaa vastaus tulemaan mut inspispuuskassa teen myös tekstimaksun ) Mieleni oli jo tulevan kesän kisoissa - niissä ensimmäisissä, joihin tulisin osallistumaan Blisillä. En ollut juurikaan käynyt Blisillä tallin estetunneilla, koska puomitunneille oli yleensä tunkua eikä Bliss ollut vielä niin varma, että sillä olisi pystynyt ratsastamaan vaikeammilla tunneilla. Se toimi hyvin valmennuksessa tai silloin, kun maneesin toisessa päässä pyöri yksittäinen hevonen, mutta pakka hajosi heti jos sen piti odotella muiden suorituksia - tai jos paikalla sattui olemaan jokin hevonen, kuten Whinny, josta se erityisesti piti. Tälle Hanskin ristikkotunnille uskalsin kuitenkin tulla Blisillä, koska taso oli riittävän helppo ja olin kuullut ohimennen Hanskin sanovan Hannekselle, että tämäkin voisi osallistua kyseiselle ristikkotunnille. En ollut juurikaan nähnyt Hanneksen hyppäävän ja arvelin sen tarkoittavan sitä (kenties hän pelkäsi esteitä) ja arvelin Hanskin kommentin tarkoittavan, että taso voisi sopia myös hevoselle, jolla ei ollut niin paljoa kokemusta. Niinpä kevensin nyt Blisin selässä seuraten, kuinka Hanski esitteli maneesiin rakentamiaan puomi- ja ristikkotehtäviä. Bliss oli innoissaan ja pärski, se ei näyttänyt ymmärtävän miten olikin käynyt niin hyvä tuuri, että maneesissa sen kanssa oli seitsemän muuta hevosta. Kuten tavallista, Bliss liimautui ison kimon - tässä tapauksessa Perlen - häntään ja pärski tyytyväisenä, vaikka Perle ravasi kömpelöön ja kolhomaiseen tyyliinsä korvat kysyvässä luimussa. Muutaman puomitehtävän (Bliss yritti hypätä puomienkin yli ja potkaisi seinää kun käänsin sen pois Perlen perästä) jälkeen Hanski esitteli meille linjan, jossa oli ensimmäisenä muutama ravipuomi ja niiden jälkeen ristikko. Muiden ratsukoiden kohdalla Hanski ruoti istuntaa ja apuja niin tarkkaan että minunkin niskaani nousi hiki, mutta meidän kohdallamme hän oli omituisen hiljaa. En ollut ihan varma johtuiko se siitä että Hanski ymmärsi Blisin olevan nuori, vai pitikö hän remonttiponiani vielä niin raakileena että siitä oli turhaa edes sanoa mitään. Aleksanteri tuli tunnin puolivälissä norkoilemaan maneesin katsomoon, luultavasti katsomaan miten Ruttu toimi. Bliss pelkäsi katsomossa yksin istuvaa Aleksanteria eikä suostunut kulkemaan kohti katsomoa ennen kuin Aleksanteri oli noussut seisomaan, riisunut takkinsa ja mennyt takariviin josta Bliss näki hänet parhaiten. Bliss hyppäsi ristikoiden yli melko liioiteltuun tyyliin. Sillä oli Bonnieen verrattuna kulmikkaampi mutta räjähtävämpi hyppytyyli. Minulta kesti hetki mukautua sen tahtiin koska oli vaikea hahmottaa kuinka korkealle se milloinkin aikoi hypätä. Bonnieen verrattuna Blisiin oli paljon vaikeampi saada kontaktia heti hypyn jälkeen, mutta arvelin sen johtuvan pääasiassa ponin nuoruudesta. Nyt se vielä innostui joka kerta päästyään keinolla tai toisella ristikon yli. Tunti oli meidän osaltamme oikein onnistunut, vaikka Hanski olikin ollut pahaenteisen hiljainen. Odotin luottavaisena kesän ensimmäisiä kisoja.
|
|
|
Post by Manny on Feb 6, 2023 7:12:13 GMT 2
Kevätpomppuja Mullakin on jossakin ristikon suoritus, mutta ajattelin nyt vielä kirjoittaa perinteisen tuntimaksun!Ristikkotunti kuulosti konseptina sopivan helpolta mulle, joten olin ilmoittautunut mukaan. Tunti olikin vetänyt osallistujia, sillä tunnin alussa kentällä odotteli yhteensä kahdeksan ratsukkoa. Mä puristin Chillyn ohjia ja pohdin mielessäni, että ehkä kaikilla oli kevättä rinnassa – jopa Hanskilla, joka tiiraili meitä kulmikkaiden aurinkolasien takaa ja toi mieleen jonkun irvokkaan lomaoppaan. Chilly oli nimensä veroinen. Se ei pahemmin kiirettä pitänyt alkukäynneissä saati sittenkään, kun siirryimme raviin ja puomityöskentelyyn. Kevensin parhaani mukaan ja säälin nivus-raukkojani, jotka tuntuivat ratkeilevan hevosen leveässä selässä, ja vilkuilin välillä salaa muiden suorittamista. Meidän edellä menevillä Kirillä ja Susulla tuntui olevan vauhti päällä. Mä olin tavallaan ihan onnellinen, että ainakaan vielä toistaiseksi mua ei oltu laitettu kertaakaan Susun selkään - tamma vaikutti melko herkältä ja jopa reaktiiviselta. Joka tapauksessa kontrasti Kirin ja Susun ja mun ja Chillyn välillä mahtoi olla melkoinen, sillä Hanski komensi mua ottamaan paremmin ryhtiä ja pyytämään Chillyltä reippaasti enemmän. Tein työtä käskettyä, ainakin sillä mittapuulla, ettei Hanski sillä erää mäkättänyt enempää, vaan siirtyi ohjeistamaan Lyytiä ja hötkyilevää Siriusta. Ristikot tuntuivat turvallisen pieneltä, ja niiden yli pomppiminen oli jopa ihan kivaa. Chillykin löysi jostakin virtaa ja heitti kentän päädyssä ilopukin ristikkosarjan päätteeksi. Onneksi se tuntui lähinnä vähän isommalta pompulta ja sain tasapainon pidettyä, ja Hanskinkin palaute soljui iloisesti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mua lähinnä nauratti ja niin näytti naurattavan muitakin, Chillyn ravatessa häntä tötteröllä ja innokkaasti korskuen Hanskin nenän editse. Selkeästi kevätinnostus tarttui myös hevosiinkin! Tunnin päätteeksi mulla oli ihan hyvä fiilis. Vaikkei musta esteratsastajaa varmasti koskaan tulisi, oli ristikkotunti ollut kivaa vaihtelua ja poiki jopa pienen innostuksen kipinän - ehkä mä ilmoittautuisin jatkossakin useammin mukaan estetunneille. Ainakin sellaisille polvenkorkuisille.
|
|