30.08.2022
Uusi talli ja oma hoitoponi!Talli, jolla olin ratsastanut monta vuotta, ilmoitti yllättäen lopettavansa ratsastuskoulutoiminnan ja toimivansa kokonaan yksityistallina - tallin muutamat tuntihevoset myytiin surutta pahimmassa tapauksessa satojen kilometrien päähän eikä niitä siis ollut mitään mahdollisuutta mennä katsomaan niiden uusille kotitalleille. Olin tietysti asiasta surullinen, koska myytävien hevosten listalla oli myös oma lempiponini, Prinssi. Se lähti jonnekin päin pääkaupunkiseutua, ilmeisesti jatkamaan tuntiponin hommia. Yritin ehdottaa äidille muuttoa, mutta hän ei oikein innostunut ponin perässä muuttamisesta. Miksi aikuiset olivat aina niin tylsiä?
Minun täytyi siis etsiä itselleni uusi talli. Ensin tuijotin tietokoneen näytöllä haikeana Prinssin kuvia varmaan kaksi tuntia, ennen kuin sain oikeasti aikaiseksi alkaa etsimään lähistöltä toisia talleja. Tiesin Liekkijärvellä sijaitsevan ainakin yhden tallin (ei Liekkijärvellä varmaan kauhean montaa tallia ylipäätään ollut) - ison ratsastuskoulun, Seppeleen, josta olin kuullut koulun siistien tyyppien puhuvan ja olin salaa hieman kade, että he ratsastivat “oikealla” ratsastuskoululla, minun ratsastaessa pienellä tallilla, joka ei oikeastaan ollut ratsastuskoulu vaan talli, jossa asui suurimmaksi osaksi yksityishevosia ja siellä nyt vaan sattui olemaan muutama tuntihevonenkin. Siellä minä olin kuitenkin ratsastuksen aloittanut, ja Prinssi oli maailman ihanin poni - upea kimo newforestinponi - joten en ollut nähnyt tarvetta vaihtaa tallia. Seppele oli vähän kauempanakin, mutta nyt kun tallin vaihto oli väistämättä edessä, niin enköhän minä jotenkin sinne pääsisi.
Olihan päässä käynyt myös ajatus ihan ikiomasta ponista, mutta tiesin etteivät vanhempani ikimaailmassa suostuisi siihen. Liikaa vastuuta, liian kallista ja blaa blaa blaa. Päädyin siis Seppeleen nettisivuille, koska no, se oli ainoa talli joka tuli Liekkijärveltä mieleen. Se vaikutti pelkästään ruudun välityksellä todella hyvältä, tunnitkin olivat jo palanneet kesätauolta. Olin juuri menossa etsimään lisätietoa tunneista, kunnes silmäni osuivat johonkin mielenkiintoisempaan. “Hoitajahaku avoinna”. Tuijotin tekstiä silmät suurina. Voisiko todella olla… Tai no, ei siitä mitään haittakaan olisi, jos kävisin vilkaisemassa…
Aikaisemmin kuin osasin odottaa, olin Seppeleen pihassa tutustuakseni paremmin Seppeleen hoitajaa hakeviin poneihin. Niitä oli kolme: Gekko, Halla ja Peck. Äiti oli ihan väkisin tunkeutunut mukaan tallille, olihan se vähän noloa, mutta toisaalta oli ihan kiva saada kyyti tallille ja sieltä pois ja hän voisi hoitaa ainakin osan puhumisesta puolestani, itse voisin keskittyä olennaiseen eli ponien ihailuun.
Tallissa oli täysi säpinä päällä, niin kuin ratsastuskoulussa pystyi kuvitella olevan kun tunnit olivat käynnissä. Vilkaisin äitiini päin, joka näytti jokseenkin järkyttyneeltä, en tiedä johtuiko se pulleista poneista tallikäytävällä vai ihan vaan yleisesti hevostallin hajusta. Äiti oli ollut viimeksi kanssani tallilla joskus kun olin vielä ollut alkeiskurssilla, joten siitä oli aika kauan aikaa, ehkä hän ei muistanut millaista tallilla olikaan. Mutta mitäpä sitä ei lapsensa takia tekisi, uhrautuisi vaikkapa tallille silläkin uhalla, että hevosen haju tarttuu vaatteisiin.
Onnistuimme jotenkin löytämään tiemme toimistoon, sieltä innokkaiden tuntiratsastajien ja vähemmän innokkaiden tuntiponien (ne näyttivät enemmän siltä että olisivat mieluummin jääneet talliin syömään) välistä. Toimistossa meitä tervehti vaalea, pirteän oloinen nainen.
-Tämä tyttö tässä haluaisi hoitoponin, äiti sanoi naiselle ja tuuppasi minua kevyesti selästä, jotta saisin vauhtia mennä esittelemään itseni.
-Joo… mutisin jalkoihini tuijottaen, mutta tunsin äidin pistävän katseen selässäni, joten tiesin että pitäisi olla reippaampi. Kohensin ryhtiäni ja katsoin suoraan vaaleaan naiseen päin.
-Niin siis, olen Gia Aaltonen ja haluaisin hoitoponin, ilmoitin kuuluvasti.
-Sepäs on kiva, nainen vastasi minulle pöydän takaa ja nousi seisomaan. -Olen Emmy, toinen tallin omistajista ja voin esitellä hoitajaa hakevat ponit.
Matkalla ensimmäisen ponin luo Emmy kyseli vähän kokemuksestani hevosten kanssa, joten totta kai kerroin että olin oikeastaan ratsastanut aika montakin vuotta, mutta hoitoponia minulla ei ollut vielä ollut. Emmy johdatti meidät ulos isosta tallirakennuksesta, pienelle punaiselle puurakennuselle tallin vieressä.
-Gekko asuu aitassa, Peck sen sijaan löytyy autotallin karsinoista ja Halla siirtotallista, Emmy selitti.
Pian huomioni kiinnittyi pieneen vaaleanrautiaaseen poniin aittarakennuksessa. Voi kun se oli suloinen! Rapsutin ponia vähän, se vaikutti kiltiltä.
-Se sopii hyvin aloittelevalle hoitajalle, Emmy sanoi. -Se on kiltti, mutta ratsastaessa saattaa kenkkuilla, esimerkiksi jähmettyä keskelle kenttää. Ja esteillä se on hieman arka.
Okei, poni oli kyllä ihan super suloinen, mutta en tiedä, Emmyn kertoman perusteella en ihan vakuuttunut. En tykännyt kenkkuilevista poneista, ja arkuus esteillä huolestutti, koska olin välillä itsekin arka esteillä.
-Mennäänkö katsomaan toista ponia? ehdotin.
Niinpä olimme pian pienessä kahden karsinan tallissa, jossa asusti pieni ja karvainen, ruunikko russiruuna Peck. Se oli ehkä vieläkin söpömpi kuin Gekko!
-Peck ei ole ehkä se nätein poni, eikä hyvätapaisinkaan, mutta ihan kiva se loppujenlopuksi on, Emmy esitteli.
Tosiaan, Peck näytti melkoista hapanta naamaa enkä ollut ihan varma, uskaltaako sitä silittää.
-Ruoka on sen suurin rakkaus, Emmy naurahti. -Kuten ehkä näkyy. Se saattaa näykkiä ahneuksissaan, joten kannattaa olla varovainen.
Hylkäsin ajatuksen Peckin silittämisestä, vaikka minusta se olikin tosi söpö. Ei tosiaan ehkä se näteimmän näköinen poni, mutta söpö silti.
-Joo, tuota et ainakaan hoitoponiksi ota, äiti tuhahti. Arvasinkin, että äiti tuskin olisi Peck-fani, ja huomasin hänen tuijottavan pyöreää ponia nenänvarttaan pitkin. Muuten hän pysyi melko hiljaa koko ajan, mikä oli harvinaista äidille, ehkä hän ei vain tiennyt mitä poneista olisi pitänyt sanoa, hän kun ei varsinaisesti mikään poni-ihminen ollut.
Viimeisenä oli jäljellä Halla. Se asui taas eri paikassa, toisella puolella tallipihaa. Samalla kun pyörimme Seppeleen tiluksilla, Emmy esitteli mitä kaikkea pihalta löytyykään. Lähinnä siellä oli tarhoja, jossa hevoset ulkoilivat, sekä iso ratsastuskenttä ja maneesi. Ihan viihtyisän oloinen tallialue, mietin.
-No niin, tässä on sitten meidän viimeinen poni, joka hakee hoitajaa, Emmy ilmoitti ja viittilöi yhteen karsinaan päin.
Kurkistin karsinaan ja jäin vain tuijottamaan siellä seisoskelevaa ponia lumoutuneena. Se katsoi minua lempeillä silmillään korvat hörössä, kuin odottaen että tulisin hoitamaan sitä.
-Mä haluun tän, ilmoitin, vaikka Emmy ei ollut vielä ehtinyt kertoa ponista mitään.
-Se on kyllä tosi kiva poni, kiltti ja hyvätapainen, ratsastaessakin miellyttävä. Jos haluat joskus kisata niin Hallasta saa siihenkin hyvän kaverin, Emmy sanoi.
Tämän oli pakko olla unta, ei näin täydellistä ponia voinut olla olemassa. Ehdin jo kuvitella meidät kisaradoille, me voitettaisiin ihan kaikki luokat, ja saataisiin monia ruusukkeita, ehkä joku hieno pokaalikin, joka kimaltelisi upeasti hyllyn päällä valon osuessa siihen…
-Haloo? äiti herätteli minua päiväunilta. -Emmy kysyi että oletko aivan varma että haluat tämän… Mikäs sen nimi nyt olikaan… hoitajaksi?
-Joo, täysin varma, hihkuin innoissani. - Ja sen nimi on Halla.
Olin varma, ettei äiti muistaisi nimeä enää hetken päästä, mutta enköhän minä ehtisi muistuttaa siitä aika monesti tulevaisuudessa.
-Hienoa, mä näytän missä sen harjat on, niin voit harjailla sitä vähän. Se menee vasta päivän viimeiselle tunnille kahdeksalta, joten tässä on hyvin aikaa, Emmy sanoi.
Haimme Hallan harjat yhdessä Emmyn kanssa, kunnes hän lähti takaisin toimistohommiin ja jätti minut, äidin sekä Hallan kolmistaan. Äiti katseli arvioivasti, kun harjasin Hallaa.
-No, onko se kiva? äiti kysyi.
-Tosi kiva, vastasin hymyillen. Halla seisoskeli rauhassa paikallaan ja antoi minun harjata itseään kaikkialta ilman mitään temppuiluja. Edes mahan alta harjaaminen ei saanut sitä ärsyyntymään.
-Kiva että mieluisa poni löytyi, äiti sanoi, hänkin hymyillen. -Mutta voitaisiin kohta lähteä kotiin, voit vaikka huomenna tulla uudestaan tallille.
Harjasin Hallan loppuun ja putsasin vielä vähän kavioita, jonka jälkeen vein hoitotarvikkeet takaisin paikoilleen.
-Mä käyn vielä sanomassa Hallalle heipat, sanoin äidille. Hän lähti jo kävelemään parkkipaikalle päin, jossa automme odotti. Kipitin Hallan luo ja syöksyin halaamaan sen kaulaa.
-Nähdään huomenna, sanoin sille ja painoin päätäni sen kaulaa vasten. -Ja ole sitten kiltisti tunnilla, sanoin sille kun irrottauduin vihdoin sen kaulasta pitkän halauksen jälkeen.
-Huomiseen! huikkasin tammalle ja lähdin askeltamaan reippaasti kohti parkkipaikkaa, jossa äitini varmasti jo kärsimättömänä odotti. Eka päivä uudella tallilla oli ollut tosi kiva, odotin innolla mitä huominen toisi tullessaan!
Ei välttämättä aina tuu näin pitkiä tarinoita mutta tässä nyt tälläinen kuitenkin