Post by Kajo on Oct 7, 2018 13:53:24 GMT 2
"Vähän asennetta nyt!"
3.10. Keskiviikko-iltaVaelluksen kolmas päivä. Kolmas kokonainen päivä satulassa ja takamukseni todellakin tunsi sen.
Yritin korjata asentoani mukavammaksi Majorin pyöreässä selässä. Kärttyisä ruuna askelsi pehmeästi edessä kulkevan Pyryn ratsun, jonka nimi ei ollut jäänyt päähäni, perässä.
Olimme ratsastaneet jo pitkän matkaa kauniissa, ruskan värjäämissä tunturimaisemissa jotka vain jatkuivat ja jatkuivat ja jatkuivat. Aurinko oli alkanut laskea värjäten taivasta keltaisen ja punaisen eri sävyillä, saaden ruskan loistamaan vielä kauniimmin. Yhä muutamankin päivän jälkeen huomasin yllättyväni, kuinka paljon aikaisemmin tuo valopallo täällä pohjoisessa jo laskeekaan. Mutta nämä maisemat ja kaikki, en ollut koskaan ennen nähnyt tai kokenut mitään tällaista, vaikea uskoa meidän olevan edes Suomessa!
Vääntelehdin satulassa vähän lisää. Joka paikkaa kolotti ja särki, sillä en tietenkään ollut tottunut tällaiseen.
-Alkaako tuntua? virnistelevä Emmy ratsasti takaamme Majorin rinnalle verkkaisen Tino-ponin kanssa, Salma vanavedessään.
Naurahdin.
-Vähän…
-Et oo ainoa, Pyry huikkasi edeltä hieman tuskainen ilme kasvoillaan.
Aloin jo toivoa, että olisimme pian kolmannella yöpymispaikallamme. Laskeva Aurinko vain jatkoi laskemistaan ja sen myötä lämpötilakin. Ei erityisesti houkuttanut ajatus pimeässä ja kylmässä erämaassa ratsastamisesta.
-Hitto ku alkaa tulla vilu, Emmy kaivautui syvemmälle takkinsa kaulukseen.
-Mmm. Ja mulla on jo mun paksuin takki päällä, ku aamulla oli viel nii kova tuuli, mumisin huokaisten katsellessani Majorin kuuntelevia korvia.
Matkantekoa kului vielä reipas tunti, kunnes lopulta saavuimme yöpymispaikalle. Hämärässä puurajassa tönöttävä kotamaja näytti kovin kutsuvalta, vaikkei mitenkään luksukselta.
-Mä vähän toivoin jotain kunnon taloa, Bellan selästä loikkaava Sinttu tokaisi.
En voinut väittää, ettenkö olisi toivonut samaa. Aiemman yön maatila oli ollut ihan mukava.
Jalkauduin ähkäisten Majorin kyydistä ja ensitöikseni venyttelin särkeviä paikkojani. Tuntuipa hyvältä!
Matkanvetäjämme, mukavanoloinen Jasper, ohjeisti meitä hevosten yöpuulle hoitamisesta. Majapaikkamme takana oli katos, joka sisälsi muutaman pitkän puomin. Hevoset viettäisivät yönsä siellä.
Harjailin vähän Majorin paksua karvaa sen rouskuttaessa heiniään omalla kohdallaan puomissa. Sormeni olivat aivan jäässä hanskoista huolimatta ja mieleni olisi kovasti tehnyt haudata ne ponin tuuhean harjan alle, mutta tiesin ettei Major olisi arvostanut sitä.
-Öitä, Mörri.
4.10. Torstaiaamu
-Mitä *sensuroitu* tää nyt on!?
Yritykseni kiskoa ratsastushousuja lämpöhousujen päälle keskeytyi varsin värikkään ja äänekkään taivastelun kantautuessa ulko-ovelta.
-Oliks se Jutta? Salma kuikuili äänen suuntaan kassinsa luota, josta nainen yritti löytää jotain kaulansa suojaksi.
Hyppelehdin housuja kiskoen muiden perässä ovelle, missä kohde järkyttyneelle älämölölle valkeni. Kirjaimellisesti.
-Oi, lunta! hihkaisin.
Maahan oli tosiaan sadellut yön aikana pieni lumikerros ja hiutaleita leijaili yhä harvakseen alas taivaalta.
-Nyt on lokakuu! Jutta tuijotteli yhä eteensä avautuvaa valkoista maata silmät pyöreinä.
-News flash, me ollaa pohjosessa, Robert tokaisi jostain sisältä. -Takkia niskaan ja menoks!
Samaan aikaan kaksoset Jonne ja Janne, Jasperin nuorimmat pikkuveljet, pelmahtivat rakennuksen takaa hevosten luota.
-Hyvvää huomenta, onpa mukava pirteä aamu! toinen toivotti. Jompikumpi, en minä niitä erottanut toisistaan.
-Aamupalaa löytyy tuolta grillikodasta ja sitte teillä jatkuuki matka! ilmoitti se, joka ei äsken puhunut.
Nappasin takkini ja tungin villasukkaiset jalkani lämpimiin talvisaappaisiini. Onneksi olin ollut fiksu ja tajunnut, että parempi ottaa ne kesäsaappaiden sijasta.
Aamupalana oli ehkä parasta kaurapuuroa mitä olin koskaan maistanut, kera ruisleivän.
-Ai hitsi tää on hyvää! Jaksaa koko päivän tän jälkee, kehuin saaden myönteisiä muminoita muilta suun täydeltä kauhovia.
-Nyt on vaa kauhee ähky, Sinttu valitti laskiessaan tyhjän lautasen takaisin pöydälle.
-Ja tulee kylmä… Jutta yhtyi.
-Täytyyks meiän ihan heti kohta lähteä, mä äänestän ruokalepoa, Cella nosti kätensä hakien katseellaan kannatusta idealleen.
Kieltämättä itsenikin olisi tehnyt mieli kömpiä vielä hetkeksi takaisin peiton alle. Haaveilin siitä lämpimästä sängystä, josta olin vastikään noussut. Kuinka mukavaa olisi maha kylläisenä päästä vielä pötköttelemään…
-Ihan tosi, vähän asennetta nyt! Robert suoristi selkänsä.
-Me tultiin tänne vaeltamaan, ei päikkäreille. Ihan varmasti kans tiesitte, että syksyllä on kylmä ni nyt sitä hemmetin vaatetta päälle ja hepan selkää, poika risti vielä kätensäkin tuiman näköisenä.
Kaikki tapittivat brittiä hiljaisina, yllättyneinä yhtäkkisestä saarnasta.
-Jeez… Cella nosti nyt molemmat kätensä antautumisen merkiksi ja nousi.
-Lähetään siis vaeltamaan! Emmy pomppasi myös ylös, innokkaana palauttaen kepeän tunnelman.
Sen saattelemana viimeisetkin tyhjensivät lautasensa ja suuntasimme hevosten luokse.
Major tönötti toista takastaan laiskasti lepuutellen siellä mihin sen illalla jätin, eikä liikauttanut korvaansakaan tullessani sen luokse satulan kanssa.
-Herätys, ukko, ravistin satulaa käsivarsillani saaden vyön soljet kilisemään.
Vastaukseksi sain vain luimistetut korvat, mutta reippaasti heilautin satulan ponin selkään ja väistin nopealla lantion liikkeellä kylkeäni uhkaavat hampaat.
-Äh, joka kertako! kurtistin kulmiani Majorille, joka katsoi aivan samanlaisella ilmeellä takaisin.
-Meinaakohan tää lumi pysyä koko päivän? Emmy pohdiskeli suitsiessaan vastakkaisella puomilla olevaa Tinoa.
-Tuskin, Robert heitti Matamin takaa. -Aika varmasti nousee plussalle päivän mittaa, ku taivaski näyttäs kirkastuvan.
Sain suitset Majorin päähän ja vein sen kauemmaksi muista noustakseni selkään. Jotkut paikat kehostani muistuttivat heti satulaan istuttuani siitä, että takana oli jo kolme päivää siellä keikkumista.
Pian kaikki olivatkin jälleen valmiita ratsastamaan koko päivän läpi vielä tällä hetkellä lumisten maisemien.
-Nonni, näkyillään seuraavassa kohteessa! Jasper totesi kaksosille ratsunsa selästä.
Matkamme alkoi jonosta, mutta koska ratsastimme avarassa maastossa, ratsukot levittäytyivät hissukseen. Itse havahduin jälleen ihailemasta kumpuilevaa tunturimaastoa Majorin valitessa seurata edelleen Pyryn ratsua.
-Tähän maisemaan ei oikeesti kyllästy, huokaisin.
Edeltä kuului Jasperin ehdotus ottaa laukkaa, että potkaistaisiin päivä käyntiin vauhdikkaasti!
-Tuutko Kajo meiän eteen, Kwiatek kulkee paremmin pienellä vetoavulla, Pyry pyysi.
Kannustin Majorin ravissa puoliverisen ohi ja muiden mukana pyysin laukkaa. Major pärskähti nostaen pehmeästi pyörivän, mutta reippaan laukan.
En voinut kuin hymyillä katsoessani ympärilleni. Emmy, Salma ja Sinttu laskettivat pikkuhepoillaan menemään vähän etäämmällä, Jutta oli pyytänyt laukan sijasta vauhdikasta tölttiä issikaltaan ja etualalla Jasperin perässä puksuttivat Kristerin, Fiian ja Sartsun hevoset. Minun ja Pyryn takana laukkasivat Robert ja Cella.
Nautin täysin siemauksin. Tämähän oli kuin elokuvasta!