Post by Tuulia on Jan 12, 2019 0:33:23 GMT 2
Talven ihmemaa
12. tammikuuta, #52
12. tammikuuta, #52
Anni
Lumipenkat reunustivat juuri aurattua tietä. Mun katse harhaili talvisiin maisemiin, jotka huusivat maastoilun puolesta. Kello läheni kahtatoista ja mitä lähemmäs Seppelettä ajoin, sitä enemmän toivoin jonkun olevan maastoilutunnelmissa. Tällaista päivää ei kannattanut heittää hukkaan ja olin aika varma, ettei Lailakaan pistäisi pahakseen irrottelevista laukkaspurteista.
Seppeleestä oli viime syksynä tullut mulle paikka, jossa mä kävin vähän kuin vierailijana. Se ei ollut huono asia, päinvastoin - omien tallitöiden jälkeen oli ihanaa vain mennä valmiiksi siivottuun talliin, hakea Laila tai Egsy harjattavaksi ja mahdollisesti käydä selässä. Tunnille meneminen oli yhtä vapauttavaa, koska siihen ei kuulunut mitään ylimääräistä: sen kun varustit ratsun - ellei se jo ollut juossut edellisellä tunnilla - ja nousit satulaan.
Maneesi rakentui hyvää vauhtia, ainakin sen näkymän mukaan, mitä parkkipaikalta käsin sai. En ollut varma, kuinka nopeasti se valmistuisi, mutta musta tuntui, että työmaa oli edennyt jo muutamassa päivässä huimin harppauksin. Mua ulkona ratsastaminen ei ollut haitannut, koska sitä mä tein kotonakin. Olisi kuitenkin ollut valheellista väittää, ettei ajatus maneesista kiehtonut missään määrin - kai se aina kiehtoi.
“Moi?” hymähdin Tuulialle, joka käveli kohti tammatarhaa. Olin nähnyt naisen puuhailevan Hestian kimpussa, joten ilmeisesti kaksikko oli päätynyt taas mutkan kautta yhteen. Aurinko väläytti säteitään jostain pilvien takaa ja mun oli nostettava käsi otsalleni pystyäkseni katsomaan Tuuliaa, jonka matkan olin onnistunut pysäyttämään.
“Mitä suunnitelmia? Mä olisin halunnut maastoon”, kerroin hymyillen. “Lähdetkö mukaan?”
Tuulia
Vapaapäivä ensimmäisen työviikon jälkeen houkutti minut lähtemään Seppeleeseen, etenkin, kun sääkin oli niin kaunis. Lunta oli tupruttanut uutena vuotena tänne vaikka kuinka paljon lisää Aapelin mukana, kun itse olin ollut Mikun kanssa reissussa. Olin onnellinen, kun sain taas viettää talvea Suomen lumisissa maisemissa, vaikka Saksan vuoret olivatkin olleet omalla tapaa ihmeellisiä. Nyt pääsin jälleen saunomaan ja avantoon tai vaikka hankeen kierimään, jos teki mieli hullutella.
Olin juuri matkalla hakemaan Hestiaa tarhasta, kun Anni pysäytti mut ja pyysi lähtemään mukaan maastoon.
“Tottakai”, olin vastannut, sillä tällä säällä olisin joka tapauksessa maastoillut. “Siitä onkin aikaa, kun ollaan viimeksi satuttu samaan aikaan maastoilemaan. Toki aattona, mutta silloin meitä oli muutama muukin”, naurahdin.
Auringonpaiste oli tainnut tuoda lisää elämäniloa hevosiinkin pimeän talven keskellä. Ne innostuivat meidän huhuiluista ja kirmasivat hetken tarhaa ympäri. Hesti jopa heitti pienen ponipukin, joka sai meidät nauramaan.
“Tästä taitaa tulla vauhdikasta”, totesin. Lopulta Hesti ja Laila antoivat kuitenkin kiinni, pieniä huuruja pakkasilmaan puhallellen. Hevosten talvikarva sai ne näyttämään niin ihanan pehmeiltä ja pörröisiltä! Kopsuttelimme talliin ja hevosten karsinat oli onneksi aika lähekkäin. Onneksi oli viikonloppu ja hiljaista. Siinä sitten alettiin hoitamaan ratsuja.
“Mitä sulle kuuluu?” kysyin Annilta. Emme nimittäin olleet hetkeen vaihtaneet kuulumisia.
Anni
Tuulia oli suostunut, eikä siinä sitten ollut jäänyt aikaa ihmettelylle: hevoset mukaan ja menoksi. Laila ja Hestia tosin olivat olleet eri mieltä ja olisi voinut luulla, että me oltiin pyydystämässä kahta ponia sen sijaan, että yritin saalistaa itselleni ratsuksi ehtaa puoliveristä.
“Pöhelö”, olin mutissut Lailalle saatuani lennokkaan tamman narun päähän.
Laila oli kasvattanut itselleen melkoisen talvikarvan ja maneesiton talvi oli taannut sen, että tamma oli myös saanut pitää karvansa. Olihan sitä loimitettu, eikä karva vetänyt vertoja monien mammutteja lähentelevien ponien talvikarvaa, mutta silti: Lailan turkkia sualla läpi pyöritellessäni mun oli vähän vaikea nähdä edessäni hevosta, joka oli vielä pari vuotta takaperin pärjännyt ratsastuskoulumestaruuksissa.
“Kaikkea arkista”, naurahdin Tuulian kysymykseen. Oli kätevää, kun tammojen karsinat sijaitsivat niin lähekkäin, ettei kuulumisia tarvinnut kailottaa koko tallin kuullen.
“Jirillä riittää kengityskeikkaa ja mä hoidan tallia”, jatkoin napatessani Lailan suojat karsinan edustalta. Tamma kurkottautui nuuhkimaan niitä, kuten sillä oli tapana. Laila oli niitä harvoja hevosia, jotka jaksoivat tutkia tututkin suojat siltä varalta, että niihin olisi voinut ilmaantua jotain epäilyttävää sitten viime käyttökerran.
“Mitäs sulle? Ja Mikulle?” tiedustelin karsinan ovelta Lailan saatua suojat jalkaansa.
Tuulia
“No nyt on meilläkin alkanut taas arki, kun palasin töihin”, vastasin Annille putsatessani pöläriä Hestin talvikarvoista karsinan ovella. “Tosin Miku sai hullun idean alkaa remppaamaan naapuritilan navettaa talliksi. Sen omistaja on jo vuosia asunut hoivakodissa, niin se antoi sille vapaat kädet ulkorakennusten suhteen, mut saa nyt nähdä kauan sitä huvittaa rakennella”, jatkoin loppuun hymähtäen.
Hetken rupateltuamme Anni lähti hakemaan varusteita. Itse olin napannut suitset jo harjoja hakiessa, satula saisi jälleen jäädä talliin. Lunta oli satanut jo niin paljon, ettei siihen haittaisi tippuakaan, vaikka ponipukit jatkuisi ratsailla. Maneesin kanssa olisi eri asia, eikä mua haitannutkaan yhtään, ettei se ollut vielä valmis. Ei mulla mitään kammoa ratsastamista kohtaan ollut jäänyt, mutta maneesissa saattaisi vähän hirvittääkin. Sen laitaan kun oli kaikkea muuta kuin mukava lentää.
Pyyhin kuitenkin aiheen pois mielestäni, kun pääsimme pirteään ulkoilmaan. Hevoset kopsuttelivat korvat höröllä ulos tallista ja auringonpaiste sai meidätkin hymyilemään.
“Tänään on kyllä niin kaunis päivä”, ihastelin pihamaalla. Nousimme hevosten selkään ja suuntasimme kohti maastopolun alkua, jota lumioksaiset puut reunustivat.
Anni
Mua hymyilytti kuunnellessani Tuulian selostusta Mikun remontointi-innosta: siitähän se oli meilläkin lähtenyt. Ensin ulkorakennuksesta oli tullut koti Väiskille, sitten Lusmulle. Alma oli ollut viimeinen niitti sille ajatukselle, että tilat kävivät pieneksi ja siitä se ajatus oli sitten lähtenyt. Nyt meillä oli oikea talli, enkä olisi voinut olla tyytyväisempi saadessani pitää omat hevoset pihassani.
“Niin on”, hymähdin Tuulian kommenttiin päivän kauneudesta. Laila tuijotti pihan laitaan korvat hörössä ja käytin tilaisuuden hyväkseni kavuten tamman satulaan. Tuulia oli jättänyt Hestian satulan talliin, mutta mä tunsin Lailan ja sen taipumukset säpsyilyyn. Ei se varsinaisesti estänyt satulattomuutta, mutta pysyisinpähän suuremmalla todennäköisyydellä kyydissä.
Hestia sai kävellä edellä. Polku oli auki, koska sitä pitkin ratsastettiin liki päivittäin. Laila tuijotteli metsää, puhisi itsekseen ja kiihdytteli käyntiään niin, että mun piti välillä jarrutella tammaa sen lähestyessä edellä kävelevän ponin kirjavaa perää.
“Mennään jonnekin, jossa voi ottaa pari reippaampaa pätkää”, ehdotin Tuulialle, koska sää ja hyvä pohja suunnilleen huusivat sitä.
Polku leveni metsätieksi, jossa oli hyvä verrytellä ravissa. Kevensin Lailan ravin tahtiin ja annoin tamman venyttää kaulaansa pidemmällä ohjalla. Sen korvat pyörivät, mutta puoliverinen ei tuntunut asiakseen etsivän pelättävää. Miksipä olisikaan, koska kyllähän maastoilu totisen kentällä puurtamisen voitti.
Tuulia
Annin idea houkutti minuakin, ja hetken metsätiellä ravailun jälkeen sivulle aukeni pelto, jonne meni kavion jälkiä useammastakin kohtaa.
“Tossa vois ottaa hyvät laukat”, totesin, ja niin mekin ylitettiin oja pellon puolelle. Hevoset tuntuivat innostuvan entisestään, eikä aikaakaan, kun annoimme niille luvan nostaa laukka. Lailan pitkät koivet kuljettivat ratsukkoa suurin askelin eteenpäin, mutta Hestia pinkoi parastaan perässä, eikä oikeastaan jäänyt jälkeen. Pakkasilma sai silmät vuotamaan väistämättä, mutta vauhdin hurma tuntui ihanalta. Liian pian pellon reuna alkoikin lähestyä, ja jarruttelimme hevosia. Hesti heitti pienen pukin vastalauseeksi, mutta se ei meitä haitannut.
“Olipa vapauttavaa”, sanoin Annille vesiä poskilta pyyhkien. Hevoset puuskuttivat kevyesti, ja päätimme jatkaa käynnissä samaa metsätietä pitkin. Sen syvyyksistä kuului vain pikkulintujen laulu, muuten oli hiljaista. Vain lumi narskui kavioiden alla.
“Onks sulla jotain suunnitelmia tälle vuodelle?” kysäisin Annilta. En itse ollut suunnitellut mitään sen kummempaa tälle vuodelle, mikä oli ehkä ihan hyväkin. Viime vuosi oli ollut niin täynnä suuria muutoksia.
Anni
Laukkapätkä oli ollut juuri niin piristävä kuin olin maastosta ensimmäistä kertaa tallimatkalla haaveillessani ajatellutkin. Laila oli pysynyt suhteellisen hyvin nahoissaan ja olin voinut hyvillä mielin antaa tamman baanata lumisella pellolla. Hanki oli ollut täydellisen syvyinen ja pelkkää pehmeää puuterilunta, josta täytyi nauttia vielä ennen hankiaisia, joiden jälkeen pelloille ei enää ollut asiaa.
Nyökkäsin naurahtaen Tuulian kommenttiin. Hestia oli pysynyt hyvin Lailan perässä, vaikka ponilla oli puolet lyhyemmät jalat ja hanki oli tarjonnut sille enemmän vastusta.
“Suunnitelmia?” toistin mietteliäänä. “Eipä oikeastaan. Kyllä niitä tulee sitä mukaa kun tarve on.”
Virnistin sanojeni perään - mitä olin elämästä oppinut, se yleensä toi sisältöä ihan ilman erillistä suunnitteluakin.
Ehdotin pientä ravipätkää, jotta hevoset saisivat palautella lihaksiaan hangessa laukkaamisen jäljiltä. Laila oli virtaisampi laukkaamisen jäljiltä, mutta toisaalta se myös liikkui paljon vetreämmin kuin alkumatkasta. Istuin hetkeksi satulaan ja testasin, irtosiko Lailasta muutakin kuin höntsäravia. Ja kyllähän siitä irtosi heti, kun otin ohjat kunnolla käteen ja ratsastin tammaa pohkeella eteen. Se asettui työskentelymoodiin ja otti takajalat rehellisesti alleen, mikä vaikutti siihen, että satulassa oli mukava istua. Laila oli niitä hevosia, joiden ravi oli ainakin mun makuuni miellyttävä istua vasta, kun tamman moottori oli lämmennyt.
Hyvänmittaisen ravipätkän jälkeen hevoset saivat taas kävellä. Lailan mielestä kävely oli tylsää ja tamma keksikin säikähtää lumipenkkaa kaarteessa, josta me oltiin Seppele-vuosinani kävelty miljoona kertaa.
“Just”, tuhahdin sykyilevälle Lailalle, joka ei ollut ihan varma, liikkuako taakse, eteen vai sivulle. Kannustin tammaa reilummin eteen ja parin raviaskeleen jälkeen puoliverinen oli taas kutakuinkin ruodussa.
“Matka jatkuu”, totesin Tuulialle, jonka ratsu ei toivottavasti ollut ottanut kipinää Lailan pönttöilystä.
Tuulia
Laila oli liidellyt kaunista ravia, hitaasti mutta varmasti etumatkaa kerryttäen, kunnes päätti säikkyä jotain ja saimme ratsukon kiinni. Onneksi Hestia oli alkuajoista kasvanut ja rauhoittunut, eikä innostunut törttöilemään.
“Eipä mullakaan ole sen kummempia suunnitelmia”, kerroin hidastettuamme jälleen käyntiin. “Ei ollut viime vuodellekaan Saksasta kotiin palaamisen lisäksi, ja silti vuosi täyttyi kaikeinlaisista mullistuksista. Jospa tää vuosi olisi tavallisempi, vaikka alku olikin jo eriskummallinen”, jatkoin. Anni vilkaisi minua kysyvästi.
“Me saatiin Zenin tallilta loppuvuodesta kutsu uuden vuoden gaalailtaan Latviaan. Zen toimii nykyään siellä Dzelzainin linnassa. Toki me sitten mentiin sinne, ja olihan se nyt utopistista, ikäänkuin olisi eletty muutama sata vuotta historiassa. Vieraita oli Suomesta, etenkin Auburnista, mutta myös ulkomailta, jopa Kanadasta Orange Woodista.”
Vuoden vaihde oli tosiaan ollut ikimuistoinen. Kutsuvieraille oltiin niin ystävällisiä, kaikki oli järjestetty majoituksesta alkaen. Olisimme saaneet tuoda vaikka hevoset mukana, muttei meidän keskenkasvuiset hevoset eikä itsepäinen aasikaan oikein sopineet linnan tunnelmaan, ja olisihan se ollut pöhköä lennättää hevosia sinne. Me nautittiin uskomattomista maisemista linnan omilla, uljailla hevosilla parina päivänä ennen aattoiltaa, joka oli kuin hevosihmisten linnan juhlat. Ihmettelin vieläkin, mistä linnan väki oli saanut idean kutsua meidät, eihän meillä ollut kunnon talliakaan, jota edustaa. Ainakaan vielä, saa nyt nähdä, jos Miku vaikka saisikin tallin käyttökuntoon ja vielä vaikka jotain toimintaakin pystyyn.
Anni
“Oho, vau”, henkäisin Tuulian kertomukseen Latvian reissusta. Meidän uuteen vuoteemme verrattuna se kuulosti hohdokkaalta ja kaikkea muuta kuin arkiselta. Toisaalta mä pidin mun ja Jirin arjesta, jota värittivät lähinnä Alman päähänpistot ja Väiskin irtokengät. En mä osannut kaivata enempää.
Laila tuntui rauhoittuneen, joten annoin sille pykälän pidemmän ohjan ja kumarruin rapsuttamaan tamman kaulaa. Siinä oli kyllä mainio hevonen. Lentävä-Laila, Neiti Pönttöpää, Lallipalli. Lisänimet korostivat useimmiten Lailan vähemmän hauskoja puolia, mutta siinä tammassa oli paljon muutakin kuin mörköjen pelko. Parhaimmillaan Laila oli nimittäin ratsastajan peili ja se kulki kuin ajatus, jos sä olit reilu ja rehellinen. Tamma oli opetusratsuna painonsa arvosta kultaa ja hevosystävänä vielä enemmän.
“Joko lähdetään takaisin tallia päin?” kysyin Tuulialta, kun mahdollisuus poiketa metsäpolulle loppumatkaksi tuli risteyksessä vastaan. Nuori nainen nyökkäsi, joten pysäytin Lailan päästääkseni Hestian edelle. Laila nytkähti omin päin ponin perään, mutta mä annoin sen kävellä. Tamma tajusi kyllä, että polku johdattaisi meidät lopulta tallipihaan saakka, eikä halunnut jäädä norkoilemaan tienvarteen kaverin marssiessa päättäväisenä edellä.
Tuulia
Maasto alkoi olla lopullaan, kun menimme käyntiä polkua pitkin kohti tallia. Hevosilla riitti edelleen intoa, taisivat nekin tunnistaa polun vievän kotiin. Itse ihailin lumista metsää, sillä puihin tarttunut lumi oli yksi kauneimmista näyistä. Lunta saattoi olla vaikka kuinka, mutta jos suojakeli oli sulattanut lumet puista, ei maisemat olleet läheskään tämän veroisia.
Annikin taisi nauttia hiljaisesta metsäpolusta maisemineen, emmekä pahemmin häirinneet tunnelmaa juttelemalla. Pian talli kuitenkin ilmestyi näkyviin, ja ratsastimme tallin edustalle. Piha oli yhäti rauhallinen, mutta pian hämärtäisi, kentän valot syttyisivät, ja iltaihmiset tulisivat ratsastamaan. Ennen iltaruuhkaa ehtisimme kuitenkin jo kotia.
“Olipa kiva käydä maastossa yhdessä pitkästä aikaa”, sanoin, kun talutimme hevosia talliin. Ajattelin Hestiaa harjatessa, että taisi olla hyvä idea alkaa jälleen hoitajaksi, vaikka hevosia oli kotonakin. Täällä nimittäin näki muitakin ihmisiä, kuin Mikua ja mummia. Mikukin kävi vielä toisinaan valmentautumassa Ruskamäessä, mutta tallin vakioporukassa se ei juurikaan viihtynyt enää. Ehkä se jossain vaiheessa alkaa viihtymään enemmänkin mun mukana Seppeleessä.
Pian olimme valmiita Annin kanssa. Hevoset vaikuttivat tyytyväisiltä, ja niin mekin punaposkinemme.
“Mennään jossain vaiheessa taas maastoilemaan”, ehdotin, ja Anni oli samaa mieltä.
“Törmäillään”, hän sanoi autoille päästyämme. Höttölumi ei ollut ihan potkukelkkakeli, niin minäkin olin autolla liikkeessä. Moottori käyntiin ja radio päälle. Näin oli hyvä.