Jenny
Perustallilainen
Hoitoheppa: Gitta
|
Post by Jenny on Oct 14, 2012 16:35:20 GMT 2
14.10.2012 Hetki satulahuoneessa
Upotin sienen vesiämpäriin, puristin liiat vedet pois ja hieroin sienellä ylimääräistä töhnää pois Alman kuolaimista. Olin hangannut kuolaimia varmaan jo viitisen minuuttia, mutta ikivanha ohje: "Pese kuolaimet niin puhtaiksi, että pystyisit itsekin laittamaan ne suuhusi!" kaikui syvällä päässä. Torjuin omituisen, nolottavan halun laittaa kuolaimet suuhun ja sen sijaan kuivasin ne pyyhkeellä. Tervehdin ohimennen Miiraa, joka kantoi Myntin satulaa ja otin toisen poskihihnoista.
Varusteiden putsaaminen oli omituisen tyydyttävää puuhaa. Ainakin Alma saisi päähänsä puhtaat suitset. "Moi!" Vilkaisin satulahuoneen ovelle, jossa seisoi suunnilleen meikäläisen ikäinen brunette. "Moi", vastasin. "Etitkö sä jotain?" "En, tulin vain hakemaan Fränkenstainin harjapakkia." Tyttö esittäytyi Catrinaksi, joka oli kärpäskimon uusi kaitsija. Vaihdoimme muutaman sanan hoitopolleistamme ennenkuin Catrina palasi tallin puolelle. Aloin pikkuhiljaa kokoamaan Alman suitsia hyräillen aamulla radiosta tullutta biisiä jota olin kuunnellut samalla syödessäni leipää kiireessä.
Tarkastelin vielä hetken aikaansaannostani, ennenkuin ripustin suitset takaisin. Satula saisi odottaa muutaman minuutin, että ehtisin käydä hakemassa eväät yläkerrasta.
A&J 26 HM[/font][/size]
Olen elossa(:
|
|
Jenny
Perustallilainen
Hoitoheppa: Gitta
|
Post by Jenny on Oct 30, 2012 6:50:18 GMT 2
30.10.12 Olipa kerran "Hyrrh, mä jäädyn", jupisen itsekseni ja kapuan puiset portaat ylös lokerikoille. Ulkona kököttäminen ja bussia odottaminen eivät ole herkkua näin kylmällä säällä. Olen törmätä Salmaan, joka on tulossa oleskeluhuoneesta. Luon tytölle pikaisen, anteeksipyytävän hymyn ja ohitan tämän. Astelen vanhalle kunnon lokero numero vitoselle ja avaan sen metallisella avaimella.
Etsin kaapista ikivanhat, pieneksi jääneet sormikkaat, jotka saavat kelvata nyt paremman tarpeessa ja harmaan sydänkuvioisen pipon. Kaikenmaailman krääsän alta löytyy vielä raidallinen huivikin, jonka kiedon kaulan ympärille. Laitan päähän upouuden kypärän. Työnnän kaappiin vielä tallirepuksi ristimäni laukunpahasen ja palaan alakertaan.
Tallissa ei ole melkeinpä ketään ihmistä. Viimeinen jatkotuntilainen kokoaa kamansa kasaan ja katoaa värikkääseen lehtisateeseen, joka on täyttänyt koko pihan. Noudan varustehuoneesta satulan ja suistet. Marssin Alman luo jo hiukan lämmenneenä. Luon kateellisen katseen pohjoisruotsalaisen talvikarvaan, jota heppa on jo alkanut kasvattaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni toivon olevani jokin karvainen eläin, jonka ei tarvitse jäätyä vaikkei pitäisikään päällään Adidaksen toppatakkia.
Harjaan Almaa kaikessa rauhassa. Sekin ottaa iisisti. Heppa nuokkuu kaula kaarella, silmät puoliummessa ja alahuuli roikkuen. Teen harjauksen päätteeksi Alman otsatukkaan vielä letinkin, joka näyttää sen verran naurettavalta, että revin sen pois.
Laitan satulan Alman leveään selkään ja joudun tappelemaan vielä hetken satulavyönkin kanssa. Suitsiminen onnistuu helpommin ja pian kävelenkin jo kohti kenttää.
Viileä tuuli ei Alman päivää haittaa, mutta itse olen hieman kylmissäni. Ajatus kuumasta kaakaosta kannustaa ja käännän Alman keskelle kenttää.
Nousen tamman selkään...
Jenny ja Alma 27HM
|
|
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Jun 25, 2013 8:41:52 GMT 2
25.6.2013: Ensimmäinen hoitokertaKävelin hiekkatietä pitkin. Ei enää pitkä matka. Hetken päästä edessäni näkyikin jo pieni pihatto, johon olin menossa tapaamaan uutta hoitohevostani Almaa. Alma olisi pohjoisruotsinhevostamma. Olin nähnyt Alman ennenkin, sillä se asui ennen Seppeleessä, jossa olin käynyt talvella tunnilla. Alma oli kuitenkin jo vanha, joten se muutti tänne, pihattotalliin, viettämään eläkepäiviään. Minua jännitti hoitajaksi alkaminen aika paljon, jonka takia valitsin pihattotallin Seppeleen sijasta. Astuin pihattotalliin. Suurin osa hevosista oli kyllä ulkona, mutta näytti sisälläkin jokunen hevonen olevan. Yritin tunnistaa Almaa muista hevosista, mikä ei ollut vaikeaa, sillä Alma työnsi heti päänsä luukusta ja katsoi minua kummaksuen. -Hei Alma! menin rapsuttamaan hevosen otsaa. Alma nuuhki kättäni tarkasti, jonka jälkeen nautti saamistaan rapsutuksista. -Sinä taidat olla Iiris? kuului selkäni takaa. -Ai hei Anne! toivotin hänelle tunnistaessani henkilön. -Mukavaa, että aloitit Alman hoitamisen. Hoitajakurssilla opittiinkin vähän Seppeleen arkea, mutta täällä ei tarvitse auttaa ratsastajia tai mitään muuta sellaista. Hevosen liikuttaminen kuuluu hoitajalle, ja hoidetaan suurimmaksi osin maastoilemalla. Alman varusteet löytyvät satulahuoneesta, mutta suosittelen menemään ilman satulaa, koska Alma on kantavana eikä vyö mene pian kiinni. -Kuulostaa hyvältä, sanoin, -mistä Alman harjat löytyvät? -Tuolla pihattotallin toisella puolella on kaikkien hevosten harjalaatikot, Anne neuvoi. Hetken juteltuamme Annen piti lähteä takaisin Seppeleeseen. Kävin hakemassa Alman harjat ja otin tamman harjattavaksi käytävälle. Riimun kanssa oli vähän ongelmia, koska Alma ei millään halunnut laittaa päätään tarpeeksi alhaalle. Onneksi olin kuitenkin pitkä, joten sain riimun lopuksi laitettua tamman päähän. Harjatessa Alma oli kiltti, vaikkakin hieman luimi, kun harjasin sitä vatsasta. Hevonen ei ollut kovin likainen, joten harjaamisessa ei mennyt kauaa. Kävin satulahuoneessa hakemassa suitset ja laitoin ne Alman päähän. Sitten hain vielä kypäräni, hanskani ja raipan, jonka jälkeen irrotin riimun ja talutin Alman ulos. Ulkona nousin kannon päältä selkään ja lähdin liikkeelle. Kävelin tallipihalla ja ravailinkin vähän. En mennyt enempää tällä kertaa, koska en halunnut lähteä maastoon yksin vielä, kun vasta ensimmäistä kertaa hoidin tammaa. Alma näytti kuitenkin tyytyväiseltä kun laskeuduin selästä. Ratsastuksen jälkeen harjasin Almaa vielä hiukan. Se ei onneksi ollut hikinen. Sen jälkeen vein tamman takaisin pihattoon, ja se ravasi heti ulos kavereidensa seuraan. Iiris & Alma 1 hm (En ole varma pitääkö pihattohevosilla merkitä noin, mutta päätin kuitenkin laittaa varmuuden vuoksi)
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Jul 1, 2013 15:24:07 GMT 2
01.07.2013 Puunaamista
Pyöräilin pihattotallille ruostuneella pyörälläni. Jätin pyörän tallin seinustalle ja menin sisään. Huomasin heti Alman olevan ulkona, joten otin riimun ja narun ja lähdin ulos hakemaan sitä. -Alma-kulta! Huudahdin tammalle, joka nosti pääns heinäkasasta. Se huiskutteli hännällään ötököitä. Avasin portin ja menin tarhaan. Alma antoi minun laittaa riimun päähänsä ja lähdin taluttamaan sitä sisälle. Sisällä kiinnitin tamman käytävälle ja hain sen harjat. -Tänään ajattelin harjata sinut huolellisesti! sanoin iloisesti hevoselle, joka ei ollut todellakaan yhtä innostunut harjaamisesta kuin minä. Ryhdyin harjaamaan ponia puhtaaksi. Alma ei ollut kovin likainen, siinä oli vain vähän pölyä. Silti jaksoin harjata hevosta pitkään. Lopulta siitä ei lähtenyt pölyhiukkastaan - tai no, ehkä ihan vähän, mutta sen puhtaammaksi en Almaa saanut. Tänään en ehtinyt ratsastaa Almalla, mutta olin ilmoittanut siitä ajoissa. Niimpä hyvästelin Alman ja lähdin pyöräilemään kotiin.
(sori, en ehtinyt tehdä tällä kertaa pidempää)
Iiris & Alma 2 hm
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Jul 22, 2013 17:35:36 GMT 2
21.07.2013: Ukkosta Pyöräilin taas Liekkijärven tallille. Ilma oli sähköinen, joten pian alkaisi varmaan ukkostaa. Jätin pyöräni tallin seinustalle ja menin moikkaamaan Almaa. - Hei tyttö! huudahdin ja Alma nosti päänsä ylös kiinnostuneena. Sitten se tallusti luokseni ja nuuhki kättäni. - Tänään voidaankin varmaan käydä maastossa kävelemässä, ehdotin Almalle. Harjasin Alman äkkiä, jonka jälkeen puin sille suitset ja talutin sen pihalle. Pihalla nousin korokkeelta selkään. - Ei mennä kovin kauas, koska pian voi alkaa ukkostaa ja vaikka olen pyörällä tutkinut maastoja, en tiedä vielä kaikkea, sanoin ja maiskautin hevosen liikkeelle.
Metsässä oli hiljaista, edes linnut eivät laulaneet. Kuulin Alman kavioiden kopinan selvästi. Kop kop kop kop.. Sitten päätin ravata hetken, joten maiskautin tammalle ja se siirtyi raviin. Minulla ei ollut vaikeuksia pysyä Alman kyydissä, sillä sillä oli pyöreähkö selkä. Alma pärski ja huiski ötököitä hännällään. Hetken päästä kokeilin myös vähän laukkaa, ja Alma lähti innokkaana, joten jouduin vähän pidättelemään sitä. - Nyt voitaisiin kääntyä kotiin, sanoin Almalle ja käänsin sen laukan jälkeen ympäri. Jatkoin matkaa käynnissä. Yhtäkkiä alkoi jyristä hieman. Koska pelkäsin ukkosta, menin melkeimpä paniikkiin, ja paniikissa hevosen ohjaaminen käy vaikeaksi. Olimme juuri laukanneet, joten en viitsinyt laukata kotiin. Niimpä jatkoimme reippaalla käynnillä ja vain toivoin parasta.
Eipä aikaakaan, kun pisara tippui nenälleni. Todella pian alkoi satamaan enemmän ja enemmän ja sade vain ylti. Pian satoi jo kaatamalla ja olin aivan märkä. Olimme ehkä puolivälissä matkaa, joten tulisin ihan märkänä kotiin. Sitten välähti ja melkein kiljaisin, kunnes muistin, ettei hevosen selässä sovi kiljua. Siirsin Alman äkkiä raviin ja pidin kauhuissani harjasta kiinni. - Sisään, ulos.., koitin hengityksellä rauhoittaa sekä minua että ratsuani. Välähteli ja jyrisi ja sade jatkui jatkumistaan. Alman korvat kääntyivät tarkkaavaisina puolelta toiselle, se oli valppaana juoksemaan pakoon, mikäli ukkosherra päättäisi syöksyä pusikosta. Rauhoittelin Almaa minkä pystyin.
Onnekseni tallin piha näkyi edessäni. Hyppäsin pihalla alas selästä ja talutin kiireesti Alman sisälle. Muut hevoset olivat kömpineet ulkoa sisätiloihin. Otin Amalta varusteet pois ja harjasin sen nopeasti. Sitten menin satulahuoneeseen odottamaan sateen loppumista.
Iiris & Alma 3hm
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Sept 16, 2013 15:40:57 GMT 2
16.09.2013Liiallinen muokkaaminen on joskus hyvästä... Iiris & Alma 4 hm
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Oct 7, 2013 15:58:14 GMT 2
26.9.2013Pari viikkoa taaksepäin tuo päivämäärä, skanneri ei ole toiminut joten en ole voinut skannata kuvaa... Ja anteeksi taas kuva, kaksi tarinaa on kirjoitettavana kunhan jaksaisin....Nyt kyllä raivostun skannerille, pilasi koko kuvan... Alhaalta lähti pala pois ja ylhäälle jätti noi reiät.... Iiris & Alma 5 hm
|
|
Iiris
Uusi ihmettelijä
|
Post by Iiris on Dec 11, 2013 17:26:05 GMT 2
11.12.2013Tulin pihatolle tänään yhden maissa, sillä olin päässyt koulusta kahdeltatoista. Alma löntysti minua vastaan, josta oli positiivisesti yllättynyt. En ollut käynyt tamman luona nimittäin vähään aikaan. - Moi Alma! huudahdin tammalle ja se puhalsi ilmaa sieraimistaan, jolloin ilmaan muodostui höyryä. Talutin pohjoisruotsalaisen sisälle harjattavaksi, missä ei mennyt kovin kauaa. Alma kuopaisi silloin tällöin kärsimättömänä maata, sillä se ei olisi jaksanut seistä paikallaan. Kun olin harjaamisessa valmis, vein harjat takaisin paikoilleen. Takaisin kääntyessäni silmiini osui kaksi vierasta hevosta. - Hetkonen, täällähän on uusia hevosia? Menin tutustumaan hevosiin, ja molemmat vaikuttivat mukavilta. Rapsuttelin niitä hetken, kunnes huomasin kellon olevan jo aika paljon. Hain Alman varusteet ja puin ne hevoselle. Laitoin vielä loimet tamman selkään, jonka jälkeen talutin tamman pihalle. Pihalla huomasin kuitenkin auringon jo laskevan, joten jouduin muuttamaan suunnitelmiani. Minun olisi pitänyt mennä ensimmäistä kertaa Seppeleen maneesille Alman kanssa, mutta pimeän aikaan en sinne viitsisi mennä. Niimpä riisuin loimen ja ratsastin vain pihalla. Hömpöttelin lähinnä ja otin kaikki askellajit läpi, jonka jälkeen talutin Alman jo takaisin pihattoon. Hoidin sen vielä lopuksi, vein hieman heinää hevosille ja lähdin kotiin. Ehkäpä pääsisin Seppeleeseen asti ensi kerralla, vaikkapa viikonloppuna? Iiris & Alma 6 hmJa anteeksi kun en ole hoitanut pitkiin aikoihin, minulla on toisella tallilla hoitohevonen jota olen hoitanut aika paljon viime aikoina. Olen kuitenkin joka päivä käynyt täällä ja suunnitellut tarinoita!
|
|