Sharing is caring
Tutkin Indin jalkaan tullutta naarmua. Se ei ollut pahannäköinen, pieni pintaraapaisu vain, mutta silti mua turhautti Hanneksen typerät reittivalinnat. Ajantaju oli kadonnut ainakin itseltäni ja todennäköisesti myös kaikilta muiltakin – mies pyöritti meitä tunti tolkulla ihme reiteillä ja horisi päättömyyksiä kaiken maailman kivistä ja muista saatanan murikoista, mitä matkan varrella näkyi. Jotkut leiriläiset jaksoivat kuunnella, ehkä silkkaa kohteliaisuuttaan, mutta suurimmasta osasta paistoi pelkästään turhautuminen ja väsymys.
“Tunnetteko, kuinka luonnon ihmeellisyys suorastaan ruokkii sielujanne?” oli Hannes kysynyt siinä vaiheessa, kun hevosparat uupuneine ratsastajineen raivasivat tietään umpeenkasvanutta ryteikköä pitkin.
“Kyllä tässä alkaa olla jo sen verran nälkä, että pelkällä sielunenergialla ei kohta enää satulassa pysytä”, oli Valtteri tokaissut vastaukseksi. Pojan äänessä kuulsi ärtymys, eikä se ollut todellakaan yksin tunteidensa kanssa. Pientä muminaa oli havaittavissa koko hevosletkassa, ihmisten myötäillessä Valtterin sanoja.
Hannes hyräili tyytyväisenä, ja jos olisin sillä hetkellä saanut käsiini mitään heitettävää, olisin varmasti paiskannut sen päin miehen kypärää.
“Niin että koska ollaan siellä laavulla??” Cella hiillosti kärsivänä jostain letkan puoliväliltä. Kaikkien korvat höristyivät Hanneksen vastausta odottaen. Mies ei paljoa kiirehtinyt – iloinen hyräily jatkui jatkumistaan, ja mä kiristelin hampaitani.
“Pian... Pian on levähdyksen aika”, Hannes maalaili haaveksien, ja siellä täällä kuului helpottuneita huokauksia.
Helpottunut tunnelma kuitenkin vaihtui silkaksi raivoksi, kun tämä ‘levähdys’ osoittautui taas vain yhdeksi turhaksi pysähdykseksi jossakin paikassa, jossa ei laavua oltu koskaan nähtykään. Ties miten harhaan Hannes oli meidät tällä erää vienyt ja luoja ties kuinka kauan joutuisimme vielä kärsimään, ennen kuin pääsisimme syömään.
Piikikkäät oksat olivat naarmuttaneet Indin jalkaa. Koska tamma ei vaikuttanut olevan moksiskaan, pystyin hieman huokaamaan helpotuksesta, mutta silti pieni osa musta tahtoi vähintään taittaa Hannekselta niskat. Mietiskelin, kuinka helposti saisin nälkäiset ja turhautuneet leiriläiset nousemaan kapinaan ja syrjäyttämään Hanneksen johdosta - mulla oli luottoa enemmän jopa joukon junioriin Kristaan ja siihen, että se veisi meidät johonkin tätä paikkaa mielekkäämpään sijaintiin.
Vähän matkan päässä Anton hankasi kämmenillä kasvojaan ja nojasi Chillyn jykevään kylkeen. Jasmiina hieroi pohkeitaan ja Salma tarjosi vettä silminnähden huonovointiselle Saagalle, joka oli juonut oman vesipullonsa tyhjäksi päivän mittaan.
“Ei vittu tää oo todellista”, sanoin, kun Hannes taapersi pikkulapsen tavoin innoissaan johonkin saniaispuskien suuntaan ja kumartui niin, että siitä jäi näkyviin pelkkä sottainen hiuspehko. Kului minuutteja, ja tunsin omankin vatsani kurisevan.
Tämä taukopaikka oli
tuskainen. Määränpäässä olisi oltava pian, mutta Hannes se vain tutki maasta löytämiään kvartsipaloja. Olivat kuulemma todella erikoista laatua. Allu poltteli tupakkaa ja Juli räpläsi kännykkää, joka oli suojattu minigrip-pussilla. Satoi jo vettä.
Talutin Indin lähemmäs Holman sisaruksia ja vein marlboron huulilleni. Sanomatta mitään Allu ojensi mulle sytkäriä ja otin sen kiitollisena vastaan, sytyttäen tupakan palamaan.
“Mä alan epäilemään, ettei tolla äijällä oo aikomustakaan viedä meitä mihinkään laavulle”, sanoin lopulta, kun olin saanut vedettyä muutamat henkoset ja katsahdettuani heiluviin saniaispuskiin, joiden sekaan Hanneksen röllipeikkomainen olemus oli kadonnut jo kokonaan.
“Mulla on ainakin ihan hirvee nälkä”, Juli rutisi ja näpytti puhelintaan kuin hullu. En tiedä mitä se oikein teki sillä, ei täällä jumalan selän takana ollut oikein kenttääkään, puhumattakaan mistään wolttausmahdollisuuksista.
“Mitä se oikein etsii”, Allu kysyi. Se puhalsi rauhallisesti savua ulos keuhkoistaan ja katsoi myöskin suuntaan, johon Hannes oli hävinnyt, ennen kuin käänsi katseensa muhun. Kohautin olkiani ja hieroin otsaa ja silmiäni. Sadepisarat ropisivat maahan ja jouduin suojaamaan kämmenelläni tupakkaa, ettei se kastuisi.
“Toivottavasti itselleen hautakiveä, koska mä niittaan sen ihan vitun kohta jos se ei ala hilaamaan itseään takaisin satulaan”, puuskahdin turhautuneena. Nälkä teki musta kiukkuisen, ja olin alkanut pikkuhiljaa katumaan koko vaellukselle lähtemistä. Vielä me ei oltu kovin kaukana – ehkä voisin vain palata takaisin Seppeleeseen ja jättää muut kärsimään tästä kivikierroksesta, joksi koko paska oli pikkuhiljaa paljastumassa.
Allu näpersi Rutun ohjaa mietteliäänä. Lopulta se käveli Rutun toiselle puolelle ja kaiveli hetken aikaa sen satulalaukkua. Palatessaan sen luota sillä oli käsissään vähän kärsineen näköinen myslipatukka.
“Haluutko tän? Se on mansikan makuinen. Jos sulla on tiiätkö, nälkä tai väsy”, se sanoi ja ojensi sitä hieman ujosti mua kohti. Toljotin sitä hetken, kunnes ojensin käteni ja tartuin Allun tarjoamaan eväspatukkaan.
“Kiitos. Ei kai tää oo sun viimeinen?” kysyin ja Allu pudisti päätään.
“Ei oo... Tai on. Mut en mä tarvi sitä, tai silleen, jos sä tarviit sitä enemmän.”
Mä hymyilin pienesti Allulle. Indi höristi korviaan, kun kuuli kääreen rapinan mun avatessani myslipatukkaa ja taittaessani sen puoliksi. Ojensin puolikkaan takaisin Allulle, joka katsoi mua kysyvänä.
“Sharing is caring. Etköhän säkin tarvi energiaa tässä tosielämän Bear Grylls-haasteessa", hymähdin ja Allun suupielet nytkähtivät, kun se otti oman puolikkaansa vastaan.
“Kiitti”, se hymyili pienesti. Hetken aikaa oli hiljaista, kun me molemmat mutustelimme mansikalta ja jogurtilta maistuvaa myslipatukkaa tahoillamme. Oli pakko myöntää, että tässä tilanteessa se maistui suorastaan jumalaiselta. Lopulta kärsimätön ääni kiiri jostain leiriläisten joukosta, se taisi kuulua ehkä Inkerille:
“
Hannes saatana, nyt tulet sieltä ja lähdet viemään meitä sinne laavulle ja sassiin, jos et halua että me kaikki kuollaan nälkään ja hypotermiaan ja helvetti vie vitutukseen!!!”
Hannes, joka oli kerännyt sylinsä täyteen jotain kivenkappaleita ja näytti typerän haaveksivalta lastatessaan niitä Pinja-paran kyytiin, hymyili vain kuin mikäkin buddhamunkki.
“Matka jatkukoon...”
Katsoin merkitsevästi Alluun ja pyöritin silmiäni kammetessani itseni takaisin Indin selkään.
Mulla oli aavistus, että tästä vaelluksesta tulisi vielä pitkä ja tuskainen.