8.5.2022 – Julivibojakello 14.50
Mä olin tuskin saanut kahvikuppia vietyä mun huulille, kun Jasmiina Rantakari (Seppeleen uusin mimmi) paiskasi taukohuoneen oven auki ja asteli sisään. Se korjasi pitkiä hiussuortuvia pois naamaltaan, pyyhkäisi kosteaa otsaansa, kiiruhti lavuaarille, täytti kupin vedellä ja kulautti sen ahnaasti suuhunsa.
”Saiks Inkeriltä vai Aprillipäivältä turpaas?”, mä tyrskähdin, kun olin toipunut tästä dramaattisesta sisääntulosta. Jasmiina kääntyi: punaisuuden ja hikisyyden lisäksi se oli täynnä jotain pieniä oljenkorsia ja pölyläikkiä. Se näytti siltä kuin olis paininu jommankumman kanssa. Varmaan Inkerin, koska April ei vaikuttanut Ailenia kauheammalta kaviokaverilta. Tässä vaiheessa mä kuitenkin muistin, ettei Inkerin pitänyt olla enään tähän aikaan töissä – kai?
Mä vein kahvikupin takaisin huulilleni ja hörppäsin – puolivälissä ryystämistä mä kuitenkin vilkaisin Jasmiinaa, joka pyyhkäisi kädellään suutaan.
Se hymyili vinosti: ”No en kummaltakaan. Mä siivosin karsinaa.”
Sitten se osoitti vielä sihisevää kahvipannua sormellaan kysyvästi. Mä nyökkäsin sille sanomatta mitään, kyllä sillekin kahvia riittäisi, jos se tykkäsi läträtä sitä enemmän maidolla.
”Ja älä sano Aprilia aprillipäiväksi.”, se huomautti ääntäen hepan nimen kuin britti, ja kaataessaan kahvia astiakaapista lainattuun mukiin.
”Mm-m, no ihan miten vaan.”
Mä en ollut saanut tästä Jasmiinasta vielä kummoisempaa irti, koska se oli niin uusi kasvo Seppeleessä. Tai no- ehkä sen, että se ei ollut kovin arvostanut sitä, kun olin meinannut
"ajaa sen yli" pyörällä toissa päivänä. Kuitenkin in my defense, se mimmi oli vaan rynnännyt sieltä dösästä ulos, keskelle tietä. Vähän kuin hirvi. Ja niitähän aina leimattiin tyhmiksi eläimiks, kun ne säntäili päätä pahkaa keskelle ajotietä auton lähestyessä. Eli tässä yhtälössä, Jasmiina oli yhtä kuin hirvi.
Mä tyrkkäsin puista penkkiä taemmas ja nousin, ja tunsin mun naaman valahtavan automaattisesti pieneen irvistykseen. Reisilihaksia kivisti, ja oikeaa pohjetta kolotti: koska Juli oli potkassu eilen mua vahingossa siihen.
Me oltiin treenattu, tai enemminkin mä olin opettanut Julia pelaamaan jalkapalloa liekkiksen urheiluareenalla. Ja Juli oli oikeasti ollut ihan kohtalaisen hyvä, ainakin ihan keltanokaksi. Mä olin siltä varmistanutkin, että oliko se aikaisemmin pelannut. "
En oo!"- oli ollut sen vastaus, ja sitten se oli taas potkaissu pallon kohti maalia – kengän kärjellä (sen ainoa vika).
”Me ollaan vissiin ainoat vuokraajat täällä nyt.”, Jasmiina oli möläyttänyt hetken hiljaisuuden jälkeen, kuin se ei kestäisi sitä. Mä kävelin sen taakse, hivuttauduin penkin ja pöytätasojen välistä vasempaan nurkkaukseen, ja aloitin kahvikuppini tiskauksen.
”No mut tänään on äitienpäivä.”, mä tokaisin. ”Siks varmaankin.”
Mun olan takaa kuului, kuinka posliininen muki laskettiin puiselle pöydälle. Sitä seurasi kevyt myötäilevä äännähdys, mutta sekin muuttui pitkäksi huokaukseksi. Asetin tiskiharjan sille kuuluvalle paikalle ja laitoin mukin kuivumaan.
Äitienpäivä oli, no ainakin mulle, maailman turhin
juhlapäivä. Ihan vaan koska mulla ei ollut enää äitiä. Oma oli kuollut jo kauan sitten, eikä vielä elossa olevaa äitipuolta voinut asettaa samalle jalustalle.
Faijakin oli lähettänyt tosi laimean tekstarin, jossa oli lukenut vaan ’
…äitienpäivä?’. Mutta mä olin ignoorannut senkin. Pysyisin sitten Liekkijärvelle, kuten ne oli kaavailleetkin. Mun puolesta ne vois kutsua vaikka Villen nuolemaan niiden perseitä ja ostamaan kukkia tai suklaata äitipuolelle, koska multa ei heruis kumpaakaan vaihtoehtoa. Ei, vaikka ne uhkailis elinkautisella vankeuslomalla tänne.
Ikuisuuden vietto täällä ei tuntunutkaan siinä samassa niin pahalta, sillä olihan mulla nyt Juli ja Ailen.
”Miks sä oot muuten tallilla?”, mä kysyin sitten lopulta, puhtaasta mielenkiinnosta. ”Eiks sun pitäis olla himas?”. Nyt se posliinikuppi kolahti kovemmin pöytää vasten. ”Koska mun vanhemmat on ihan täys ääliöitä.”
”Ahaa.”, mä tuumailin neutraaliin äänensävyyn, vaikka oikeasti en tiennyt, että mitä tuollaiseen pitäisi edes vastata? Sori et satuit syntymään väärille vanhemmille?? Mutta taas toisaalta, kyllä mä sitä tajusin,
tavallaan. En mäkään omistanut maailman parhaita vanhempia. Mä asetin käteni blondin olkapäälle sarkastisesti lohduttaen. ”Sellasii ne on.”
Jasmiina hätkähti ensin mun kosketusta, mutta sitten tuhahti itsekseen. Mä irrotin mun käden.
Luulisi että kuukaudessa pääsisi kärryille heppatallin arkeen. Ja olinhan mä päässytkin, jotenkin. Tai ainakin tarpeeksi tietääkseni, että Ailen olisi syönyt jo pian päiväheinänsä. Mä nappasin sohvan käsinojalla lojuneen mustan hupparini, ja heitin sen kevyesti olalle. Sitten mä nostin käteni ilmaan lähdön merkiksi, ja poistuin kaapin kautta alas vieviin portaisiin.
Painoin Cellan lahjoittaman, mustan cowboy-hatun mun päähän (vaikka tuuli meinasi viedäkin sen mennessään) ja nojauduin metsätarhan porttiin. Se oli kaikista viimeisin tarha, ja ihan leirimökkien vieressä, joten sen paikka oli helppo muistaa. Ailenkin oli helppo aina huomata tarhasta, sillä a) se oli tarhan ainoa pilkkukasa ja b) se oli ainut, joka noteerasi mun vislauksen.
Ailen, tai Aikku kuten mä sitä joskus sillä kutsuin (
koska Alluksi sitä ei kuulemma saanut sanoa), hörähti samaan tuttuun tapaansa mulle ja siirtyi korvat hörössä puisten aitojen toiselle puolelle. Mä ujutin käteni aidan raon välistä ja silitin kämmenselälläni sen silkkistä turpaa.
Sen sieraimista puhahti lämmin ilma.
”Heii…”, mun suusta pääsi maailman hennoin tervehdys ikinä. Ja jos Juli olisi kuullut mun pehmoilevan tällä lailla, se olisi varmasti nauranut aivan kippurassa. Tai ei- ei ehkä nauranut vaan letkauttanut jotain sarkastista. Tai... äh. En mä tiennyt enää, miten se olisi reagoinut.
Tuuli heittelehti Ailenin mustia hännän- ja harjanhaituvia pitkin sen kaulaa ja takajalkoja. Ja mä olisin voinut vannoa, että mulla oli jopa yksi hiussuortuva mun suussa jossain kohtaa. Mä hivuttauduin portista läpi tarhaan, kiinnitin sen kuljetusnarun siihen pääkapistukseen, ja ohjasin tamman pois metsätarhasta.
Hanamikisaajien oli määrä olla vielä tämän päivän Ruotsissa, ja se näkyi myös tallin käytävällä, joka oli ihan tyhjä. Ailenia taluttaessa eteenpäin, mun huomion kiinnitti se, että lattia oli puunattu lähes pölyttömiksi, karsinoiden ovet oli laitettu siististi auki sekä lantakikkareet noukittu. Pelkkien arvausten varaan jäi kuitenkin se mysteeri, että kuka täällä oli oikeasti siivonnut: yläkerran Jasmiina vai Inkeri?
Se yläkerran blondi oli myös mitä ilmeisemmin tuonut Aprilin sisälle. Sillä kun mä olin vienyt Aikun omaan karsinaan, oli se kokoruskea hevonen hirnahtanut niin korviavihlovasti, että mun olisi tehnyt mieli tukkia korvat porkkanoilla.
Ja siinä samassa, ja kuin Aprilin käskystä: Jasmiina ilmestyi varustehuoneesta pidellen käsissään Aprilille kuuluvaa harjapakkia.
”Mikä toi on?”, se oli kysynyt oudoksuen, ja nyökäyttänyt leukaansa mun päätä kohti.
”Mikä?”
”No toi hattu.”
”No, se on Stetsonin länkkähattu?”, Cella olisi varmaan ollut ylpeä, jos olisi kuullut mun sanovan hatun mallin nimen oikein. Se olisi ehkä jopa läimäyttänyt rajusti mun selkää, kertonut pari länkkä-faktaa ja sitten taas vannottanut mua tekemästä mitään typerää. Tyypillinen Cella, mutta juuri sellainen Cella tuntui kaikista parhaammalta opettajalta.
Hitto. Oliskohan Allun silmät levinneet kauhusta, jos se olisi kuullut mun sanovan kaipaavani Cellaa takaisin Seppeleeseen. Nimittäin mä olisin sen Kanada-reissun jälkeen halunnutkin kuulla lisää länkkärivinkkejä. Ja vaikka pari opetustuntiakin barrel racingista tai reiningistä.
Aleksanterin sijaan se oli kuitenkin Jasmiina, jonka silmät levisivät lautasten kokoisiksi: ”Aijaa, en mä tiennyt et sä oot joku cowboy.”
"Kamoon, ootsä kattonu mua ollenkaan?", mua nauratti, kun mä solmin Ailenin kuljetusnarun kiinni kalteriin. Ailen pärskähti, kuin mua kompaten ja räpsäytti säihkysilmiään.
"No, siis... en mä tiiä.", Jasmiina sanoi, tönöttäessään hölmistyneenä keskellä käytävää. Sitä tarkemmin katsellessa mä huomasin, kuinka sen aikaisempi nuttura hiussuortuvilla oli vaihtunut tiukalle poninhännälle.
Mä hymähdin huvittuneena. "Mut joo, oon mä.", selvensin ja jatkoin Ailenin lyhyen etuharjan epämääräistä sukimista.
Jasmiina katsoi mua hetken arvioivasti, päästä varpaisiin – kunnes Aprilin kimeä huudahdus näytti tuovan sen takaisin todellisuuteen. Mun kulmat vaipuivat sekunniksi ryppyyn.
"No, nyt kun sanoit... niin kyllä sä vähän vaikutatkin sellaselta.", kylmänviileä toteamus yllätti jopa mut. Sitten se kääntyi, ponnarilla olevat hiukset heilahtaen, ja jatkoi matkaansa eteenpäin.
Mä tuhahdin, ja jäin tuijottamaan sivusilmällä blondin kaikkonevaa kuvajaista, vaikka tunsin Ailenin asettavan päänsä mun olkapäälle. Siitä lähti lieviä juliviboja.