12.6.2023
Loki on pitkäkoipinen ja kapea hevosenkuvatus, jonka lautaset leijailee varmaan viisi senttiä etupäätä ylempänä. Se on vuotias puoliverivarsa pahimmassa kasvuvaiheessaan ja sen suosikkiharrastus on tallipihan terrorisointi yksin tai Piinan kanssa. Niinpä Eediä naurattaa, kun Marjaana ihailee varsaa sen vieressä yrittäen kuulostaen uskomattoman uskottavalta. Loki nakkelee niskojaan seisottuaan mielestään liian pitkään käytävällä, ja Eedi naurahtaa rapsuttaen sen epätasamittaista harjaa.
”Pitäs nyppiä tää, vaikka ei se kyllä kokonaiskuvaa paljoo auttais”.
”Tosi nättihän tää on”, Marjaana hymyilee edelleen sen näköisenä että on tosissaan, mikä Eedin mielestä on täysin uskomatonta.
”Nojoo, jos se ois joku karjahevosvarsa”, Eedi nauraa irrottaessaan tamman käytävänaruista.
Konkeliksi hevosenpoikaseksi Loki liikkuu metsässä yllättävän sujuvasti, se on saanut paljon harjoitusta sekä Eedin että Seben raahatessa varsaa metsäkävelyille pitkin ja poikin tuntilaisten vallatessa päivittäin Seppeleen tilat. Enää se ei pelkää jokaista kantoa, kiveä ja kania. Linnut sitä pelottavat edelleen ja kaatuneiden puiden yli varsa liikkuu valtavin loikin. Marjaana kulkee Eedin ja Lokin edellä kysellen Eedin ratsastettavista Ilvessuolla. Eedi vastailee puoliksi ajatuksissaan, sen mielessä pyörii toinen samanlainen lenkki kuukautta aiemmin, silloin niiden edellä oli kävellyt Iiris. Kuukaudessa on tapahtunut paljon.
”Sori muuten kun mä olin niin poissaoleva sillon kun pidit sen brunssin, piti sanoo eilen mut ei me sit oikein puhuttu”, Eedi aloittaa kun Marjaana pitää tauon kysymyksissä Eedin ratsastamasta Illistä.
”Ai en mä edes huomannu, olit yhtä kiva kun ennenkin. Ja Iiris teki kans tosi paljon, se sai teidät sinne ja kaikkee et ei se nyt pelkästään minä ollu”. Eedillä on paha olo siitä, millainen kuva Marjaanalla on siitä jos Eedin käytös brunssilla oli ollut sen mielestä tavanomaista. Eikä mieltä paranna maininta Iiriksen osallisuudesta.
”No… kuitenki”, Eedi mutisee ja keskittyy Lokin kompurointiin.
”Mä… tai siis, olitko sä Iiriksen kans? Sillon” Eedi kysyy hevosen saavuttaessa jälleen tasapainon.
”- tai sori, ei se mulle kuulu”, lisää äkkiä. Marjaanan ryhti Eedin edessä näyttää muuttuvan.
”Ollaan me kavereita et ollaan me nähty”, sen ääni tuntuu tavallista korkeammalle ja Eedi huokaa vähän.
”… joo okei”, Eedi sanoo hiljaa. Eedi ei usko Marjaanan ymmärtäneen kysymystä näin väärin. Ja sen täytyy tietää, koska, no, sen vain täytyy.
”Kyl sä tiedät mitä mä tarkotan. Mut niinku sanoin, ei se kuulu mulle ni… no, nii”. Marjaana on epätavallisen hiljaa ja Eedi katsoo Lokia varsan askeltaessa sen vieressä (melko) rauhallisesti. Hiljaisuus venyy tavattoman pitkäksi.
”Joo, me oltiin” Marjaana sanoo lopulta. Eedistä sen vastaus tuntuu hiljaisemmalta kun yleensä.
”Okei”, Eedi vastaa ja yrittää ravistaa pienen pettymyksen tunteen mielestään. Pettymyksen tunne, jonka syytä Eedi osaa paikantaa. Hiljaisuus venyy hetkeksi. Eedi selvittää kurkkuaan.
”Meneeks sulla hyvin sen Maraboun kans?”
”Se on edistynyt tosi kivasti, mut me kyllä tarvittais joku hyvä valmentaan meitä. Ehkä sä voisit tulla joku kerta?” Marjaanan ääni on palannut normaaliin rytmiinsä ja Eedi huokaisee salaa helpotuksesta.
”Katotaa, mut en mä nyt mikää huippuvalmentaja oo kuitenkaa” se vastaa tasaisella äänellä, meinaten lisätä jotain Iiriksen valmentamisesta, mutta sivuuttaa aiheen. Juttelu palaa tutun turvallisiin uomiinsa ja pieni nalkuttava ääni on hetken hiljaa Eedin takaraivossa.
Metsän reuna lähestyy. Harvinaisen hyvin lenkin ajan käyttäytynyt Loki astelee pirteästi eteenpäin kodin lähestyessä, se varmaan arvelee ruoka-ajan olevan lähellä. Eedi yrittää hidastella, se tietää että matka ja mahdollisuus on käymässä vähiin.
”Tota… mä aattelin, tai siis, voinko mä kysyy yhtä juttua?”
”Tietty, kysyit jo”, Marjaana nauraa ja jos Eedi tajuaisi kiinnittää huomiota, se voisi huomata Marjaanan äänessä tavoitellun keveyden alla väreilevän jotain muuta.
”No siis… tykkäätkö sä siitä?” Eedi kysyy tavoitellen välinpitämätöntä äänensävyä.
”Mistä?” Marjaana kysyy ja Eedillä on taas olo, että se tietää kyllä mistä Eedi puhuu.
”… Iiriksestä”.
”Kyllä mä siitä tietenkin pidän, se on mun kaveri”, Marjaana vastaa ja nyt Eedikin jo huomaa sen sävyn olevan epäselvä. Se antaa olla. Vastaus ei ole ei ja kyllä se tietää, Iiris on Eediä parempi ja Marjaanakin on vihdoin huomannut ettei sen kannata hengata kokoajan Eedin ympärillä kun Iiriskin on vaihtoehto. Loki säikähtää jotakin ja ottaa pari epämääräistä loikkaa sivulle.
”LOKI” Eedi komentaa varsaa, joka tanssahtelee eteenpäin loppumatkan.
”Kiva et jaksoit tulla meidän kans” Eedi hymyilee tallissa Marjaanalle, jonka kiltteys tuntuu kohteliaisuudelle. Eedistä alkaa tuntua, että se on kuvitellut puolet niiden välillä tapahtuneista asioista. Kun Marjaana ajaa pois Seppeleestä ja Eedi jää vielä putsaamaan varusteita, siitä tuntuu kuin jokin olisi juuri loppunut. Se on samanlainen tunne kuin kirjan sulkeminen viimeisen sivun jälkeen, vain vähemmän tyydyttävä, koska loppu ei ole oikeasti loppu vaan odottamassa seuraavaa osaa jonka päähenkilö on joku toinen. Se liittyy samaan universumiin, mutta kertoo eri tarinaa eikä nido samoja ihmisiä yhteen kuten aiempi osa.