Post by Manny on Jan 25, 2024 21:13:56 GMT 2
Radiohiljaisuus
Manny & Arktik #28
Manny & Arktik #28
Pitkään jatkuneen pakkasjakson jälkeen suojakelit tuntuivat tervetulleilta. Ne kuitenkin toivat tullessaan myös sään epävakauden, puhaltavat tuulet ja räntäsateet.
Seppeleen tallipiha oli autio, eikä ihmekään, sillä tänään oli juurikin kunnon koiranilma. Mistä lie sekin sanonta juonsi juurensa – ainakaan Bonnie ja Jackie eivät olleet osoittaneet minkäänlaista mielenkiintoa lähteä piiskaavaan tuuleen ja sateeseen, vaan ne olivat tyytyväisinä jääneet sohvalle nukkumaan, kun tein lähtöä tallille.
Tallin autious sopi mulle paremmin kuin hyvin. Uuden vuoden jälkeisenä aamuna mut oli vallannut järkyttävä häpeä ja paniikki, kun mulle oli selvinnyt, mitä Fleimissä oli tapahtunut. Varsinkin, kun pelkkä julkinen nöyryytys ei ollut riittänyt - Anton oli vielä kaiken lisäksi videoinut koko tapahtuman, kun Fleimin kuvaruuduille oli ilmaantunut joidenkin paikallisten huligaanien kuvaama video musta juoksemassa pihalla pelkässä kylpytakissa.
Ilman housuja.
“No totta kai sä teet rikosilmoituksen”, oli Riinis sanonut, kun olin melkein itkenyt sille mun kokeman nöyryytyksen määrää. “Ainakin niistä nuorista. Mun puolesta voisit tehdä saman tien Antonistakin, mutta sut tuntien et viitsi kuitenkaan.”
Lopulta mä en kehdannut tehdä asialle yhtikäs mitään. Mä kuljin tallilla seiniä pitkin ja välttelin viimeiseen asti yhtään kenenkään näkemistä. Mua ahdisti ja hävetti ja toivoin vain, että kaikki unohtaisivat koko jutun ennen pitkää.
Arktik ei onneksi tiennyt hoitajansa noloudesta mitään - se mutusteli tyytyväisenä mun takin hihaa herkkujen toivossa ja jäi sitten nuokkumaan rauhassa aloilleen, kun istahdin karsinan puruihin ja nojasin seinään. Mä istuin tätä nykyä usein Arktikin karsinalla ja olin vaan. Joskus mä juttelin Arktikille niitä näitä ja se kuunteli, jopa ne kaikista surkeimmatkin vuodatukset, eikä ollut millänsäkään. Se oli sillä tavalla luotettava kaveri, ettei se tuominnut mua tai kääntänyt juttuja mun pilkaksi, vaikka kerroinkin sille mun noloistakin sattumuksista.
Puhelin piippasi taskussa, mutta mä en vaivautunut katsomaan, kuka siellä viestitti. Seppeleen ryhmäkeskustelun mä olin mykistänyt heti uuden vuoden jälkeen, eikä mulle tätä nykyä hirveästi muut viestitelleetkään kuin äiti tai Riinis. Jälkimmäinenkin lähinnä silloin, kun sen talosta oli kosahtanut joku valokatkaisija tai muuta vastaavaa, mihin se tarvitsi sähkärin apua.
“Jos mulla ei ois sua ja Nayaa ja äitiä, mä muuttaisin pois”, kerroin Arktikille. Sen alahuuli lerpatti, eikä se reagoinut mun puheisiin juuri muuten kuin korvaa pienesti liikauttamalla.
“Mä voisin muuttaa Kanadaan. Säkin varmaan muistat, miten kivaa siellä oli. Silloin Cowboy Mounted Shootingissa.”
Arktik huokaisi. Tulkitsin sen myöntymisen merkiksi - ehkä se maalaili mielessään haavekuvia Orange Wood Ranchin kilpa-areenoista.
Puhelin piippasi taas. Mä ignoorasin sen edelleen.
“Onneksi kohta on kevät ja me lähdetään taas sun kanssa Texasiin. Majina ja Dochas tulee myös. Muistatko sä ne? Ne oli kivoja ihmisiä.”
Arktikin silmät lupsuivat kiinni. Mä katselin oria hetken, kunnes käänsin katseeni aitan takaseinään ja vaivuin omiin ajatuksiini. Niin, Westernweek teki taas tuloaan. Se oli oikeastaan mun tämän hetken ainoa kiintopiste, jokin, johon ripustautua ja mitä odottaa. Joutilaat päivät ja työttömänä olo alkoivat hiljalleen turruttaa ja yhtäkkiä musta tuntui, että olin syrjäytyneempi ja erakoituneempi kuin koskaan ennen. En enää edes halunnut nähdä ketään - musta tuntui, että kaikki ajattelivat mut nähdessään vain sitä kamalaa videota.
Vittu, miksi kaiken piti aina mennä vituiksi.
Puhelin tärisi taas, ja nyt mä vedin ärsyyntyneenä puhelimen taskusta ja avasin näytön. Tyynnyin kuitenkin nopeasti, kun huomasin että viestejä pommittanut henkilö oli Betsku. Ei sillä mitään tärkeää asiaa ollut, se vain laitteli kuvia Tanskasta, jossa se oli löytänyt jonkun boheemin belgialaisen, jonka kanssa se maisteli viiniä. Olisipa Betsku ollut täällä. Se ainakin olisi saanut mun ajatukset muualle.
Hajamielisesti avasin Instagramin ja selailin sen syötettä. Kuvat vilisivät toinen toisensa jälkeen ruudulla, kunnes yksi kiinnitti mun huomion. Peukalon liike pysähtyi - sitten kelasin nopeasti taaksepäin.
Mun sydän alkoi hakkaamaan ikävästi rinnassa, kun katselin ruudulla näkyvää kuvaa.
Sarah Reyes oli kuvissakin tyrmäävän kaunis ja meripihkan väristen silmien katse tuntui läpitunkevalta ruudullakin. Sarah oli soittanut – tietenkin se oli soittanut, sillä tietenkin Anton oli lähettänyt sen kamalan videon myös sille – enkä mä ollut vastannut. Mä olin ollut nukkumassa, mutta kun aamulla mulle oli selvinnyt se, mitä Fleimissä oli tapahtunut, mä en ollut soittanut takaisinkaan. En laittanut viestiä, en yhtään mitään.
Enhän mä herran jumala kehdannut.
Mua hävetti, hävetti se, että Sarah oli nähnyt sen videon, mutta myös se, ettei mulla ollut pokkaa laittaa sille edes viestiä ja pahoitella.
Mun peukalo häälyi hetken aikaa ruudun päällä, kunnes painoin varovaisesti kuvan nurkassa olevaa pientä sydäntä.
Pitäisikö mun...?
Sarah
Minä klo 11:12
Hei, anteeksi kun musta ei oo kuulunut. Hävettää se uusi vuosi.
Olisitko halunnut lähteä joku päivä vaikka kahville?
Jos lupaan, etten tuu kylpytakissa.