Post by Emmanuel on Sept 15, 2022 17:18:59 GMT 2
Vauvakuumetta ja kisamatkoja
Manny & Arktik #14
Manny & Arktik #14
Viileä syystuuli pyöritteli keltaisia ja ruskeita lehtiä pitkin tallin pihaa. Vedin maastonvihreän takin kauluksia ylöspäin samalla kun astelin tutulle röökipaikalle ja katselin, miten Arktik kiersi kentällä kehää pikkuruinen alkeistuntilainen selässään.
Olin nukkunut pari viime yötä poikkeuksellisen huonosti. Suoraan sanottuna aloin muistuttaa enemmän elävää kuollutta kuin minkään sortin normaalia, työssäkäyvää, suhteellisen nuorta ihmistä, ja tuon tuostakin suustani karkasi makea haukotus.
Nojauduin maneesin seinustalle ja hieroin toista silmääni samalla, kun pyörittelin palavaa sätkää sormien lomassa. Tänään tallihommien jälkeen oli tarkoitus mennä käymään sairaalassa ja hakea samalla äiti kotiin. Jos kahvikaan ei enää auttaisi, joutuisin varmaan jäämään sinne yöksi, sillä en tasan jaksaisi enää ajaa sieltä omille kämpille.
Milla-Riinalla oli onneksi sairaslomaa, joten se voisi käyttää Bonnien lenkillä. Se ei ollut kehdannut mennä töihin silmäkulma mustana ja posket ruvilla, jotka se oli saanut kynnettyään Fleimin takapihaa naamallaan.
Musta tuntui, että silmät painautuivat melkein väkisin kiinni, kun nojailin seinään ja imailin tupakkaa. Vasta lähestyvät askeleet saivat mut havahtumaan takaisin valveille, ja avatessani silmät näin Cellan lähestyvän rööki kädessä ja hiukset sojottaen, kun tuuli heitteli niitä ilmaan.
“Moi Manny”, se sanoi samalla kun sytytti tupakan. Mä olin tervehtimässä, mutta mun suusta pääsi jälleen vain iso haukotus ja mä tyydyin vain heilauttamaan kättäni.
“Säpäs näytät pirteältä”, se sanoi ja seisahtui mun eteen, toinen käsi taskussa ja toinen puoliksi koholla savukkeen palaessa sen sormien lomassa.
“Joo, ollut vähän rankat viikot”, mä sanoin ja hieraisin otsaani.
“Sitä on liikkeellä”, Cella vastasi kuivakasti. “Mitä oikeen puuhailet?”
“Kunhan venailen ton tunnin loppua. Lupasin auttaa hoitamaan Arktikin kuntoon, kun toi ratsastajatyttö on alkanut pelkäämään varustamista ja muuta sen jälkeen, kun Peck murjoi sen varpaat.”
Cella nauroi ja imaisi röökiään.
“No, se ei oo vielä mitään verrattuna tuohon pikku monsteriin, mikä sikisi Windistä. Eilen ei ollut kaukana, että olisin nyt yhtä sormea köyhempi.”
Naurahdin pienesti, ennen kuin stumppasin röökin ja vedin kädet taskuihin.
“Ei kait se niin paha voi olla? Sehän on vasta vauva.”
Cella pyöräytti silmiään ja pudisteli päätään.
“Voi kuule, kyllä voi. Ootsä nähny sitä vielä? Voidaan käydä katsomassa, oisko sunkin sormet sen mielestä hyvä välipala.”
Jos Windi ois ihminen, se ois varmasti siristänyt silmiään ja naksautellut rystysiään, kun mun pää ilmaantui keikkumaan Arktikin karsinan edustalle. Sen takana pälyilevä, ruskean ja valkeankirjava värisekamelska ei näyttänyt yhtään sen onnellisemmalta, kun tiirailin sitä kohti. Oikeastaan ainoa, joka tuntui suorastaan loistavan onnea, oli Cella, vaikka huomasinkin että se hieroi toisen kätensä punertavaa etusormea peukalollaan.
“On se kyllä suloinen”, sanoin, johon varsa reagoi painamalla pieniä korviaan tiukasti niskaan kiinni.
“Jep”, Cella sanoi ja avasi karsinan oven. “Ja helvetin temperamenttinen. Tuu moikkaa!”
“En mä -”, ehdin aloittaa, mutta Cella oli jo vetäissyt mut karsinan puolelle.
Windi kääntyi sivuttain ja hetken pelkäsin, että se lataisi täyslaidallisen mummokavioita mun ohimooni, mutta Cella laski kätensä sen pyöreälle kyljelle niin kuin Windi olisi ollut lempeä labradorinnoutaja, ja tamma jämähti paikalleen sieraimiaan levitellen.
“Mä annoin sille nimeksi Metta, mutta on se kyllä enemmän Piina kuin Metta”, Cella selitteli ja ojensi kättään varsaa kohti. Sen jalat näyttivät hurjan epäsopusuhtaisilta sen vartaloon nähden - tai oikeastaan koko otus näytti mittasuhteiltaan ihan vääristyneeltä - kun se asteli lähemmäs ja haisteli Cellan kättä.
“Ihan hyvä nimi”, mä sanoin ja katselin, miten vauvahevonen hamuili nyt Cellan taskunreunaa. “Oisinpa mäkin yhtä luova keksimään nimiä. Mä oisin varmaan antanut ton nimeksi Pilkku tai Täplä.”
Cella nauroi ja katseli Mettaa, kuljettaen kättään sen karvojen muodostamien pilkkujen päällä.
“Tosi upeita nimiä. Melkein kuin viisivuotiaan suusta.”
Blondi kääntyi katsomaan mua ja viittoi mua lähemmäksi. Otin pari askelta, ja Metta nosti päätään Cellan taskuilta ja kurotti haistelemaan mun kämmentä.
Silitin sen pehmeää varsakarvaa, ja mua alkoi hymyilyttää.
“Miltä se tuntuu”, mä sanoin samalla, kun Metta nypläsi mun housun kangasta suullaan. “Omistaa oma hevonen?”
Cella veti kätensä taskuihin ja katseli varsaa mietteliäänä.
“Hyvältä. On siinä se oma vastuunsa, mutta mitään en vaihtaisi pois. En edes niitä huonoja päiviä.”
Blondin katse siirtyi muhun ja sen kasvoilla käväisi tietäväinen virne.
“Ei kai Mannylle iskenyt vauvakuume?”
Metta pärskähti ja viskoi pientä häntäänsä villisti ylös ja alas, samalla kun se tepasteli äitinsä kylkeen kiinni. Windi päästi urahduksen, joka saattoi kieliä uupumuksesta tai siitä, että sen mielestä mun vierailuaika alkoi tulla päätökseensä.
“Ei.. Kunhan mietin.”
Me käveltiin perätysten taukotupaan, jossa Eedi ja Inkeri keskustelivat (eli Inkeri valitti, Eedi kuunteli) jostain, mikä ilmeisesti liittyi Hanneksen tekemiin ja mitä ilmeisimmin ei-niin-Inkeriä-miellyttäviin uudistuksiin hevosten tarhausajoista (“Miten vitussa jotkut vitun tähdistöt ja niiden näkyvyys vaikuttaa hevosten hyvinvointiin?? Vittu minä haluan nähdä omin silmin, kun joku Rösti katselee Orionin vyötä ja päättää alkaa reippaaksi tuntiponiksi!”).
Vilkaisin Inkeriä, mutisin epämääräiset moikat ja kaadoin itselleni teevettä keittimeen. Sitten tallustelin Cellan viereen sohvalle.
“Voisipa kofeiinia saada suoraan suoneen”, sanoin ja hankasin silmiäni kämmenselkään. “Voisin olla sellaisessa tipassa vaikka kellon ympäri.”
Cella päästi jonkun tyrskähdyksen ja niiskauksen sekaisen äänen ja nappasi käteensä sohvan vieressä lojuvan Liekkisanomien lehden vuodelta 2016.
Eedi ja Inkeri poistuivat yksitellen taukotilasta, jolloin sinne lankesi hiljaisuus, jota rikkoi vain pöydällä poriseva vedenkeitin. Venytellen nousin kaatamaan itselleni teetä (tarjosin Cellallekin, joka kieltäytyi kohteliaasti yökkien), samalla kun Vili pyyhälsi taukotilaan.
“Mä ilmoittauduin tänään!” se julisti iloisesti ja nakkasi Cellaa jollakin lehtisellä. “Milloin varataan matkat?”
“Voidaan katsoa niitä vaikka viikonloppuna”, Cella sanoi ja hymyili Vilin innostukselle samalla, kun siirsi Vilin nakkaamaa lehtistä pois Liekkisanomien päältä. “Kato, Artsi on päässyt kuusi vuotta sitten lehteen. Reportteri on kysynyt, mikä on parasta syksyssä, ja se on vastannut, että ‘pimenevät illat, poikien pokeriturnaukset ja pontikka’. Runollista.”
Naurahdin samalla, kun istahdin tuvan pöydän ääreen ja dippailin teepussia höyryävässä vedessä.
“Musta on tosi siistiä päästä Kanadaan”, Vili sanoi, piittaamatta Artsin tähtihetkestä. “Saadaankohan me lassota lehmä?”
“Joo, ja napata karjavarkaita ja saada mainetta ja kunniaa paikalliselta seriffiltä”, Cella vastasi ja haukotteli. “Mä katselen niitä matkoja ja ilmoittelen sulle sitten. Nyt mä taidan lähteä kotiin”, se sanoi ja nousi ylös. Kävellessään ohi se pysähtyi mun kohdalla ja nakkasi mun eteen saman lehtisen, jonka Vili oli heittänyt sille aiemmin.
“Itseasiassa Manny”, Cella sanoi ja napautti lehtistä sormellaan. “Kato säkin tää. Mä luulen, että sua saattais kiinnostaa.”
Katsoin lehtistä, jossa komeili kuva asetta pitävästä, stetsonipäisestä miehestä ja sen alla teksti:
Orange Wood Ranch
COWBOY MOUNTED SHOOTING COMPETITION
September 24th, 2022 Canada