|
Post by Salma on Feb 8, 2020 22:40:49 GMT 2
Hallalle löytyi hoitaja Keskustan kautta!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 24, 2020 23:23:11 GMT 2
Harri P.
17-vuotias Harri Pitkälä ei ole ehkä ihan perinteisimmistä päästä oleva heppapoika.
Ulkonäöltään Harri on aika mitäänsanomaton, jäntevä 180-senttinen miehenalku. Blondiin vivahtavat hiukset ja ominainen skeittityyli ovat Harrin ulkonäön kulmakiviä. Vanssit, beaniet ja löysät hupparit, mitä niitä nyt on.
Harrilla on ollut aina omituinen perhe. Väsymyksen partaalla kamppaileva äiti ja Hollannissa asuva isä, jonka hommat eivät aina ole olleet lain puhtaalla puolella. Siispä Harri on joutunut ottamaan vastuutaan omasta elämästään jo varsin nuorena, ja tällä voi kuitata ihmettelyt ikäistään vanhemmasta olemuksestaan. Veljiä, siskoja tai bestiksiä hänellä ei ole ikinä ollut, mutta vaihtuvia kaveriporukoita ja epämääräisiä tuttavuuksia sitäkin enemmän. Siksi nuori mies ei osaa luokitella itseään oikein minkäänlaiseksi persoonatyypiksi, ei intro- eikä ekstrovertiksi, sillä häneltä sujuu niin small talkit kuin oleskelu ihan itsekseen.
Harrin elämänasenne voi vaikuttaa varsin pessimistiseltä ja harmaalta. Todellisuudessa, suojakuoren alla nuori mies on kuitenkin menevä ja huumorintajuinen kaveri, hän vain vaatii aikaa lämmetäkseen. Harri on harvoin vihainen, tai ainakin sitä on hyvin hankala huomata. Suutuspäissään poika usein vain vetäytyy omiin oloihinsa murehtimaan kuin paiskoo tavaroita.
Harri rakastaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Siksipä hän on sydänjuuriaan myöten maastoesteratsastaja, vaikka kelpaavat rataesteetkin hätätilanteessa. Urku auki viilettäminen on kuitenkin enemmän hänen heiniään, kuin pilkuntarkka askelten ratsastus ja etäisyyksien mittaus. Harrin ratsastustaso huitelee tällä hetkellä helpossa beessä ja esteitä hyppää niin korkealta kun hänelle vain asetetaan.
Harri tavoittelisi Karin tai Pinjan hoitajapestiä. Pinja vaikuttaa varsin reippaalta työmyyrältä, jonka kanssa jaksaisi puurtaa arki-iltojen hiljaisina tunteina. Kari taasen olisi oivallinen hoidokki, molemmilla persoonilla kun olisi varmasti paljon annettavaa toisilleen. Ja mikä parhainta, Karin kanssa olisi mahtavaa viilettää auttamaan neitoja hädässä.
|
|
|
Post by Salma on Feb 26, 2020 18:21:18 GMT 2
Harri, tervetuloa Pinjan hoitajaksi! Kirjoitathan hahmoesittelyn ja ensimmäisen hoitomerkinnän seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
jadee
Uusi ihmettelijä
|
Post by jadee on Apr 19, 2020 21:48:21 GMT 2
Heippa! Hassua, oon ihaillut Seppeleen tallia koko kolmen vuoden virtuaaliaikani, ja vasta nyt rohkaistun hakemaan mukaan. Mutta eikös se ollut parempi myöhään kuin ei milloinkaan? Mutta asiaan, itse hakemukseen. Hoitajaksi olisi hakemassa 16 vuotias tyttö nimeltä Jade Haapavuori. Tätä nykyä ysiluokkalainen on ollut hevospiireissä seiskaluokkalaisesta, ja tähän astinen hevoshistoria onkin vain yksi surkeiden sattumusten sarja. Hoitoponeja on tullut ja mennyt, ja aikaisemmilla talleilla on ilmennyt kiusaamista- jonka vuoksi Jade on melko hiljainen persoona. Hän ei tuo mielipidettään kaikista asioista esille, eikä tykkää olla huomion keskipisteenä. Ratsastuksen suhteen tuo on intohimoinen, ja rakastaa ratsastuskilpailuissa kannustamista. Ehkä tyttö uskaltautuisi itsekin vielä kilpakentille? Nyt tytöstä yleisesti. Jade on 166cm pitkä, ja onkin omasta mielestään suorastaan jättiläinen- kaikki muut suvun naiset kun ovat jämähtäneet 150 sentin paikkeille. Tyttö omaa paksut ja pitkät ruskeat hiukset, joita pitää usein erilaisilla leteillä, mutta yläponnarikaan ei ole tavaton näky. Tummakuontalo omaa maitosuklaanruskeat silmät, pitkät ripset sekä vaalean ihon, jossa on pientä aknenpoikasta poskilla. Hevosharrastuksen lisäksi Jade käy erilaisissa ryhmäliikunnoissa ja joogassa, ja nauttii silmittömästi liikunnasta- paitsi koululiikunnasta. Siitä hän ei nauti koulumaailman kilpailuhenkisyyden vuoksi. Tästä mitä mahtavin aasinsilta koulunkäyntiin, siellä Jaden lempiaineita ovat matematiikka, kuvaamataito seiä tekstiilityö, joka jaksaa hämmentää monia. Täm tykkää väkertää kaikkea pehmolelumarsun pyjamista kissanpeteihin saakka, ja tuo näkyy numerossakin. Inhokkiaineita ovat ruotsi ja englanti sekä koululiikunta, josta kerroinkin jo ylempänä. Peruskoulun jälkeen edessä siintävät syksyllä 2020 alkavat merkonomiopinnnot, joita tämä odottaa innolla. Ja vielä se tärkein, tyttö liikkuu paikasta A paikkaan B pastellin vaaleanpunaisen värisellä skootterillaan, joka on kuin suoraan Barbie-elokuvista. Ajattelin vielä kertoa minusta täällä ruudun toisen puolen. Olen 15- vuotias, virtuaalipiireissä instan puolella pyörinyt karkeasti kolmisen vuotta. Foorumit ovat myös tuttuja noin puolen vuoden ajalta, joten uskon oppivani myös Seppeleen forkkaa käyttämään nopeasti! Jade on hahmona luotu minun pohjaltani, ja näin ollen uskon tarinoinninkin olevan helpompaa. Hehe, katsotaan millaista kaksoiselämää eletään Jaden kanssa vaikkapa vuoden päästä! Nyt siihen, mitä teen täällä. Ihastuin kuvankauniiseen Lumi-poniin, ja uskon, että sillä ja Jadella voisi synkata melko hyvin. Lumi vaikutti ponilta, jonka kanssa tylsää hetkeä tuskin tulisi, ja olisi ihana päästä tästä ponista turinoimaan! Nyt peukut pystyyn ja odottelemaan, josko onni suosisi. Ratsastustasot unohtui mainita! Ne ovat HeC-B ja esteillä ratana 60cm, yksittäisenä 80cm
|
|
|
Post by Salma on Apr 20, 2020 9:30:23 GMT 2
Jade, tervetuloa Lumin hoitajaksi! Kirjoitathan hahmoesittelyn ja ensimmäisen hoitomerkinnän seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 20, 2020 10:24:47 GMT 2
Hoitajahaku Hei, Haluaisin hakea hoitajaksi Vappu-tammalle. Olen Jinna Peltola, 15-vuotias hevoshullu. Ratsastusta olen harrastanut viisi vuotta, mutta omaa hoitohevosta minulla ei ole vielä ollut. Jokavuotisilla kesäleireillä toki olen saanut hoitaa viikon ajan samaa ponia. Ratsastustasoni on Helppo B, yhdet seurakisatkin olen sillä tasolla kisannut viime vuoden puolella. Tykkään myös hypätä esteitä, mutta olen tehnyt sitä vähemmän, enkä ole kisannut. Suurin hyppäämäni yksittäinen este oli 90cm. Hevosten rapsuttelu ja maastakäsintyöskentely on mielestäni parasta, sitten maastoilu ja sitten perustyöskentely kentällä. Kaikki muu on vaan plussaa. Valmistun tänä keväänä yhdeksänneltä luokalta ja aloitan syksyllä lukio-opinnot. Minulla on hyvä opiskelumotivaatio, enkä usko että tallilla pyöriminen alkaisi vaikuttaa koulunkäyntiin tai koenumeroihini. Pituutta minulta löytyy 155cm ja olen normaaleissa nuoren mitoissa. Luonteeltani olen hieman ujo, mutta viihdyn kuitenkin porukassa. Minulta löytyy huumorintajua ja olen hyvin nauravainen ja iloinen turvallisessa seurassa. Hevosten kanssa olen rauhallinen ja johdonmukainen, en koskaan hermostu. Vappu ihastutti minua ulkomuodollaan ja lempeällä luonteellaan. Uskoisin, että Vappu olisi minulle turvallinen vaihtoehto ensimmäiseksi hoitohevoseksi, vaikka siltä löytyykin hieman pilkettä silmäkulmasta. Vaikka tamma ei ole kovin korkealle koulutettu, tulee se varmasti viemään minua ratsastustaidollisesti paljon eteenpäin. Jään odottamaan vastaustanne. Hyvää kevään jatkoa, Jinna Peltola
|
|
Odessa
Uusi ihmettelijä
|
Post by Odessa on Apr 20, 2020 15:13:33 GMT 2
Moi!
Röstin hoitajan paikkaa hakee 19-vuotias Odessa. Odessaa voisi kuvailla lyhyesti kolmella sanalla: pirteä, sosiaalinen ja huumorintajuinen. Äänekkäänä ja puheliaana tyyppinä Odessa tutustuu helposti uusiin ihmisiin, mutta ei ole ehkä se paras kuuntelija. Lyhyen (huimat 154cm) pituutensa vuoksi onkin ikuinen poniratsastaja.
Ratsastuksen Odessa on aloittanut 6-vuotiaana. Erittäin kilpailuhenkisenä Odessan on tullut kierrettyä kaikenmaailman kissanristiäskilpailut hoito- ja myöhemmin vuokraponien kanssa. Tasoltaan Odessa on heB / re 100cm.
Listasta silmään pisti Rösti, poni vaikuttaa luonteeltaan mielenkiintoiselta ja ponissa voisi olla haastetta kilpailuhenkiselle Odessalle.
|
|
|
Post by Salma on Apr 20, 2020 16:11:06 GMT 2
Tervetuloa Vapun hoitajaksi, Jinna, ja Röstin hoitajaksi, Odessa!
Kirjoitattehan hahmoesittelyt ja ensimmäiset hoitomerkinnät seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
Rai
Uusi ihmettelijä
Hoitoheppa: Chilly
|
Post by Rai on Apr 24, 2020 5:04:55 GMT 2
Heippa! Rai haluaisi liittyä Seppeleen porukkaan. Hän on oikein motivoitunut heppailija, joka ei kuitenkaan koskaan ole kunnolla kehittynyt missään ratsastuksen lajissa vaikka onkin ratsastanut koko pienen ikänsä - ellei sitten erinomaisia maastoilutaitoja lasketa. Rai osaa laukata lujaa pelloilla mutta kyllä myös käyntimaastot onnistuvat, kesäisiä uittoreissuja tai talvisia hurjia hiihtoratsastustempauksia unohtamatta. Ratsastuskoulu on Raille harvinaislaatuinen hienous, sillä hän tulee köyhästä perheestä eikä ratsastustunteihin ole ollut varaa. Rai on hankkinut ratsastuskokemuksensa tätinsä suomenhevosilla, onpahan hän päässyt ajamaan saman henkilön raviponejakin. Ajaminen ja kuten aiemmin mainittu, maastoilu kyllä onnistuu, mutta kouluratsastuksen puolelta nuorukainen osaa melkein tehdä ympyrän (yleensä se näyttää neliöltä) ja hienoja estepuomeja tolppineen hän on nähnyt vain telkkarissa jostain ratsastuskisoista, maastossa Rai on sentään joskus hypännyt ojan tai kaatuneen puunrungon yli. Ehkä hieman yllättäen Rai haluaisi hoitohevosekseen Karin. Itsestäänselvin vaihtoehto olisi varmasti ollut sympaattinen Iita, tamma olisi varmasti oivallinen opetusmestari ja ajamaankin pääsisi, mutta kokeilun ja seikkailunhaluisena ihmisenä Rai päätti koittaa onneaan päästä upean hannoveriläisen hoitajaksi. Eihän hän ole ikinä sellaista hevosta edes nähnyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Rai kaipaisi nyt jotain uutta, sellaista projektia jonka kanssa voisi pitkällä tähtäimellä kehittyä vaikka kuinka korkealle ratsastajana. Salaa mielessään Rai haaveilee silmiähivelevän eleettömästä kouluratsastuksesta ja korkeiden esteiden ylittämisestä, ehkä hän ei ole uskaltanut aiemmin edes unelmoidakaan sellaisista kun on luullut ettei hänellä koskaan olisi mahdollisuutta oppimiseen laadukkaassa ratsastuskoulussa vaan joutuisi ikuisuuksiin puurtamaan parin suomenhevosen ja jääräpäisen ponilauman kanssa. Ulkonäöltään Rai on varsin hauska. Mieleenpainuvin on varmasti hänen hiusvärinsä, joka on pirteän vaaleanvihreä - jos erikoinen väri on jostain syystä vaikea muistaa niin hyvä muistisääntö on että Rai näyttää ihan rairuoholta. Rai on lisäksi pitkä ja laiha, mikä on omiaan lisäämään vaikutelmaa siitä että kyseessä on jonkinlainen ihmisruohonkorsi. Mutta silmät ne vasta erikoiset ovatkin, sillä toinen on väriltään ruskea ja toinen sininen. Lisäksi Railla on lävistys nenässään sekä alahuulessaan, useampia korvanreikiä unohtamatta. Hän tykkää myös käyttää erilaisia kaula- ja rannekoruja, mutta tallilla Rai pitää kuitenkin korut minimissä. Pukeutumistyyliltään Rai on myös varsin normista poikkeava, hän haluaa käyttää paljon erilaisia värejä eikä häntä voi kuvitellakaan näkevänsä pelkkään tylsään mustaan pukeutuneena. Joskus Rai käyttää pyöreitä silmälasejaan, mutta yleensä heppaillessa hän käyttää piilolinssejä, jotteivät silmälasit menisi rikki jos vaikka sattuu tippumaan hevosen selästä. Luonteeltaan Rai on hitusen ujo, mutta kuitenkin aina valmis uusiin haasteisiin ja seikkailuihin. Kärsii adhd:sta, yliaktiivisuutta ja keskittymisen puutetta on havaittavissa joskus enemmän, mutta joskus sairautta ei edes huomaa lääkityksen ansiosta. Lukion ja hevosten ohella Raita kiinnostaa yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja vapaa-ajalla hän onkin erittäin innokas yhteiskunta-aktivisti, Rain kanssa voi varmasti keskustella aiheesta kuin aiheesta ja hänellä on aina siihen mielipide. Eniten lähinnä sydäntä ovat kuitenkin ilmastoasiat, sekä eläinten ja vähemmistöjen oikeudet. Mainittakoon vielä että Rai itse kuuluu sukupuolivähemmistöön eikä koe olevansa mies eikä nainen, jos siis mahdollista niin hänestä ei käytettäisi sukupuolitettuja termejä Tässä tuli varmaan esille kaikki tarpeellinen ja ehkä vähän ylimääräistäkin, nyt vaan odottelemaan vastausta! Keväisin terveisin, Rai
|
|
|
Post by Salma on Apr 25, 2020 11:16:42 GMT 2
Tervetuloa Karin hoitajaksi, Rai! Kirjoitathan hahmoesittelyn ja ensimmäisen hoitomerkinnän seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
Verna
Uusi ihmettelijä
|
Post by Verna on May 7, 2020 13:50:10 GMT 2
Moi! Minä oon kurkkinut Seppeleen meininkejä tosi pitkään ja kerennyt välissä lopettaa (tai siis taukoilla) (virtuaali)heppailun kokonaankin. Nyt kuitenkin heräsi taas palo ja into kirjoittaa jotain muutakin kuin yliopistoesseitä joten täältä pesee hakemusta. Jännittävää!
Moikka! Minä oon Verna, 21-vuotias lähikaupan kassatyttö joka inhoaa työtään ja kaipaa muualle muuttaneita ystäviään. Mulla on historiaa ponityttönä jollainen oon oikeasti ollut aina ihan henkeen ja vereen. Jossain vaiheessa hevosharrastus kuitenkin kuihtui miljoonan muuton ja lopettaneen lähitallin takia.
Verna Salo, parhaitten kavereitten kesken Vepa on 21-vuotias päivänsäde ja tunteellisuuden maailmanmestari. Kaikkien tasapuoliseen huomioimiseen pyrkivänä tyyppinä sydänsuruilta ja riemukkailta kesäöiltä hän ei ole pystynyt välttymään. Verna tunnetaan värikkäästä luonteestaan ja hyväntuulisuudestaan. Silloin tällöin ylisosiaalisuus ja lukuisten ihmissuhteitten ylläpitäminen aina naapurin mummosta toisella puolella maailmaa asustavaan ystävään vaatii kuitenkin jotain vastapainoksi. Silloin Verna haaveilee omasta hoitoponista. Sellaisesta, joka laskee pään syliin ja sulkee siinä silmät. Sellaisesta, jolle ei tarvitse sanoa mitään tai jolle voi laulaa vaikka ensimmäisenä mieleen tulevan kertosäkeen kymmenen kertaa eikä se ärsyynny tai käske olemaan hiljaa.
Olen harrastanut ratsastusta ala-asteen alusta saakka. Mulla on ollut kolme eri hoitoponia, joitten kanssa oon puuhaillut vaikka mitä. Yhtenä kesänä mulla oli myös vuokralla poni. Bambi oli kyllä paras kaikista - se oli niin opettavainen ja kiltti. Sen kanssa pystyi tekemään mitä vaan ja missä vaan. Vähäsen mulla on sitä vielä ikävä. Mutta siis: osaan kaikki nää perusjutut ja ehkä vähän enemmänkin. Oon myös ihan hyvä ratsastamaan. Tai ehkä sellainen helppo B. Ainakin olin joskus. Tauosta huolimatta mä kyllä uskon, että kaikki jutut kyllä muistuu vielä hyvin mieleen! Enkä pelkää kysyä jos joku juttu ei olekaan niin selvä kuin voisi olla.
Alle 160-senttisenä ja sirona Verna on aina keskittynyt enemmän poneihin kuin isoihin hevosiin; hän pitää etuoikeutenaan saada ratsastaa ja puuhailla tallin pienempien kanssa. Ratsastustaustaa tytöltä löytyy muutaman vuoden takaa. Verna on ratsastajana ollut aina nopea oppimaan ja oivaltamaan uusia asioita. Helppo B:n asiat palautuvat luultavasti mieleen jos ja kun tyttö pääsee taas takaisin satulaan! Verna on kuitenkin aina pitänyt erityisen paljon hevosten ja ponien kanssa puuhailusta muualta kuin selästä tai ratsastuskentältä käsin. Kaikenlaiset talutusretket ja ilman satulaa metsäpoluilla tallustelut sekä valokuvaukselliset ruohonsyöttelyretket auringonlaskussa ovat asioita, jotka tekevät Vernan tallipäivistä niitä parhaimpia.
Mä huomasin, että Seppeleessä on muutama poni etsimässä hoitajaa, ja ajattelin kokeilla jos mua onnistaisi. Ihastuin todella paljon teidän Sintaan. Siispä: haen Sintalle hoitajaksi. Täällä sitä odotellaan haun tulosta sormet ja varpaat kahteen kertaan ristissä!
Aurinkoista kevättä toivotellen, Verna Salo
|
|
|
Post by Salma on May 8, 2020 9:24:47 GMT 2
Verna, tervetuloa Sintan hoitajaksi! Kirjoitathan hahmoesittelyn ja ensimmäisen hoitomerkinnän seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
Ruut
Uusi ihmettelijä
|
Post by Ruut on May 10, 2020 11:49:02 GMT 2
sunnuntaina 10.5.2020
Hei vaan!
Mä olen 23 -vuotias, rakennustekniikkaa korkeakoulussa opiskeleva Ruut Homanen. Pääosan vuodesta työskentelen työnjohtajana maanrakennushommissa, johdan asioita ja ihmisiä ja hoidan tarjouslaskentaa siinä ohella. Tämän kokoisessa pitäjässä, tämän kokoisessa yrityksessä, yhdelle ihmiselle kasaantuu hommaa ja vastuuta enemmän kuin ehtii tehdä. Päivän aivot käyvät niin ylikierroksilla mun säntäillessä paikasta toiseen, ettei ne meinaa rauhoittua enää illallakaan. Sen osaan kertoa, ettei ole aivan keksitty sanonta, että tällä alalla on entiset, nykyiset ja tulevat holistit. Näissä hommissa tarviis ehdottomasti vastapainoa työlle, jonkun kivan harrastuksen.
Kun mä olin nuorempi, olin intohimoinen heppatyttö ja vietin tallilla varmaan enemmän aikaa kuin kotona. Pappa tapasi ennustaa, että tiettyyn ikään päästessä vaihtuu hevoset poikiin. Mä aina irvistin sille, ja se oli lopulta oikeassa. Kun muutin uudelle paikkakunnalle lukion perässä, jäi uusi talli etsimättä. Jotenkin vapaa-ajan tunnit sai kulumaan muissakin puuhissa. Sääli, sillä mulla oli ihan lupaava alku kouluratsastuksen parissa. En mä esteilläkään aivan pöllö ollut, mutta enemmän se oli sellainen kesäleiri -harrastus.
Hoitajahakemus on kai tässä vaiheessa pulahdus suoraan syvään päähän, kun varpaatkin on vielä kastamatta. Mutta jos totta puhutaan, mä uskon, että hoitajuus muistuu kyllä vuosien takaakin sieltä kuuluisasta selkäytimestä – ratsastaminenkin paremmin, kun taas ohjatuille tunneille päästään. Höntsäilyn taito taas ei kai ruostu koskaan. Ajattelisin, että Laila natsaisi hyvin mulle rakkaan lajin pariin palaamiseen kaveriksi – näkisin, että me oltais varsin tasapainoisen säpäkkä kaksikko.
// Hoitomerkinnät tulevat varmasti pääosin olemaan kirjoitettua muotoa, jos tulen valituksi, mutta vermeet taiteiluunkin löytyy kyllä häkkivarastosta ja jo ne olisi syytä käydä hakemassa käyttöön. Lailan myötä löytyy varmasti uutta intoa ja motivaatiota ihan kaikkeen taiteenmuotoon!
Kevätterveisin,
Ruut H.
|
|
|
Post by Salma on May 11, 2020 16:25:46 GMT 2
Ruut, tervetuloa Lailan hoitajaksi! Kirjoitathan hahmoesittelyn ja ensimmäisen hoitomerkinnän seuraavien kahden viikon aikana. Tervetuloa Seppeleeseen!
|
|
|
Post by Manny on May 25, 2020 19:57:03 GMT 2
Ciao!
25-vuotias, italialaiset juuret omaava Emmanuel De Vito, tutummin Manny kokeilee onneaan ja ilmoittautuu halukkaaksi Arktikin hoitajan pestiin.
Mannyn äiti on työkyvyttömyyseläkkeellä oleva suomalainen Lena ja isä italialainen bisnesguru Dominic. Manny syntyi Milanossa, mutta oli alle 2-vuotias, kun hänen vanhempansa erosivat ja hän muutti äitinsä kanssa Suomeen. Välit Italiassa asuvaan isään ovat etäiset ja Mannyn italian kielen taito on hyvin hutera.
Tummat, italialaistyyppiset piirteet omaava Manny on kuin elävä tyttöjen päiväuni. Äidiltä perityt vihreät silmät, talvisinkin päivettyneen näköinen iho ja tummat, paksut hiukset yhdistettynä erottuviin lihaksiin ja timmiin kroppaan luovat illuusion oikeasta mallipojasta, jolla riittää naisia jokaiselle sormelle. Aivan niin, illuusion. Manny kun ei voisi olla enempää vastakohta sellaiselle.
Ainoana lapsena äitinsä kanssa varttunut Manny on hiljainen luonnonlapsi, joka rakastaa lukemista, kitaran soittoa, kasvien viljelyä ja eläimiä. Hevoset tulivat Mannyn elämään jo varhain, kun naapuriin muutti keski-ikäinen pariskunta, joilla oli kaksi suomenhevosta, Kymppi ja Iivari. Ala-asteikäinen Manny sai luvan käydä harjaamassa hevosia ja pikkuhiljaa hevoset valloittivat pojan sydämen. Muuten ujosteleva poika löysi ainutlaatuisen yhteyden liinaharjaisten ruunien kanssa ja ei aikaakaan, kun pieni Manny jo istui Kympin selässä ja säteili innostusta, kun naapurin rouva talutti liinakkoa tarhaa ympäri.
Manny työskentelee Forrex -nimisessä metsäkonefirmassa ja inhoaa monotomista työtään toksisen maskuliinisten äijien parissa. Homottelu ja "mafiosoksi" ilkkuminen on tullut tutuksi pitkätukkaiselle, vain 171-senttiselle Mannylle, joka kompensoi ikävää työtään kotonaan puutarhatöitä tehden ja koiransa, bordercollie Bonnien (joka on saanut nimensä Bonnie Raittin mukaan) kanssa puuhastellessa.
Nuorelle miehelle eläinten kanssa oleminen on aina ollut helpompaa kuin ihmisten. Manny on kyllä hyvin kasvatettu ja ystävällinen, mutta small talkin sijasta nuorukaiselle on tyypillistä vetäytyä kuoreensa ja puuhastella keskittyneenä omia juttujaan. Sen sijaan Mannyn voi hyvinkin yllättää soittamasta kitaraa ja laulamasta tai puhelemassa hevoselle tai vaikkapa muurahaisille. Mikäli Mannyn saa (ahdistettua) mukaan keskusteluun, on syytä varautua mitä omituisimpiin tietoiskuihin ja nippelitietoihin - Manny kun tykkää perehtyä kaikkeen kummalliseen, eikä aina muista ettei kaikille ole itsestäänselvyys, että etanoilla voi olla jopa 25.000 hammasta tai että toisen maailmansodan aikana brittiläisillä oli Pollyanna -niminen poro sukellusveneessä.
Mannyn ratsastusharrastus oli pitkään puskailu-tasoa, kunnes hänen mummonsa osti hänelle syntymäpäivälahjaksi kausikortin tunneille läheiselle ratsastuskoululle. Manny alkoi aktiivisesti ratsastamaan ja ihastui varsinkin kouluratsastukseen. Äidin jäätyä työkyvyttömyyseläkkeelle Manny alkoi kustantaa tuntejaan tekemällä tallilla töitä koulunsa ohella ja jatkoi vielä muutaman vuoden, kunnes harrastus jäi tauolle. Kaikesta huolimatta nuorukaisen sydän sykkii hevosharrastukselle, eikä Manny tiedä mitään parempaa kuin pitkät maastolenkit kesäiltoina.
Rauhallinen mutta varmaotteinen Manny vannoo sisäisenä hippisieluna yhteyden tärkeyttä, kun työskennellään eläinten parissa. Nuorukainen ei pelkää haasteita vaan pitää niitä vain hidasteina matkalla tavoitteisiinsa, oli sitten kyse pahaluontoisen hevosen käsittelystä tai omien taitojen kehittämisestä.
Nojasin Hiluxin oveen ja imin sätkää niin kovalla tahdilla, että tulipää oli venähtänyt pitkäksi kuin fusillipasta. Äiti istui tummaksi lakatulla puupenkillä ja pyyhkäisi vaalean hiuskiharan korvansa taakse. - En minä oikein tiedä. Forrexilla on taas ollut ihan helvetin paskaa, siihen onkin sitten tosi hyvä sovittaa tallilla käynnit perään, sanoin lopulta ja puristin lehdestä revittyä paperinpalaa nyrkissäni ryttyyn. - Juuri siksi kulta, äiti sanoi rauhallisesti ja hymyili, - Juuri siksi sinun kannattaisi harkita asiaa. Sehän olisi aivan loistava vastapaino töillesi. Ehkä stressisikin helpottaisi. Mieleni teki huomauttaa, ettei kyse ollut stressistä vaan siitä, että puhtaasti vihasin työtäni, mutta tyydyin vain tuhahtamaan ja nakkaamaan filtteriin asti palaneen sätkän maahan, kun viimeiset savut olivat ensin polttaneet huuliani ikävästi. - En minä varmaan enää edes muista, miten ratsastetaan, kuittasin lyhyesti ja kiristin puolihuolimattomaa nutturaani ennen kuin avasin Hiluxin oven. - Ainoa, mikä sinulla on päässyt unohtumaan, on optimistinen asenne, äiti tokaisi.
Kotona makasin sohvalla ja rapsutin Bonnieta ajatuksiini uponneena. Arktik, 6-vuotias eestinponi. Olin kyllä kuullut Seppeleestä, mutta koska en ollut ajatellut muutamaan vuoteen jatkavani ratsastamista, en ollut perehtynyt talliin sen syvemmin. Kohottauduin ylös ja Bonnie katsoi minua syyttävästi kun rapsuttelutuokio päättyi niin yllättäen, mutten kiinnittänyt siihen huomiota. Kävelin ovelle ja astuin ulos terassille ja samalla kun sytytin sätkääni palamaan, kohotin puhelimeni taskustani ja hitaasti näppäilin numeron, joka äidin antamassa ilmoituksessa oli kirjoitettuna.
Syteen tai saveen.
//Edit: Kaikessa tohinassa mulla on jotenkin mennyt ihan täysiä ohitse, että Salman hevonen on nimeltään Bonnie! Dogi-Bonnien nimen voi siis toki vaihtaa tarvittaessa!
|
|