Tilannekuvia
eli pieniä hetkiä leirin varrelta. ja miksei isompiakin.
Mulla oli ollut niin hyvä ja raukea olo saunan jälkeen. Leirin ensimmäiset tunnit oli takana, ja ennen kaikkea ensimmäinen tunti mun elämässä jonka ratsastin Hannele Appelgrenin silmien alla. Mä olin ajatellut, että tarinat Hanskin tunneista olivat edes VÄHÄN värikynää ja liioittelua, mutta olin tänään kokenut luissani ja ytimissäni, että ei ollut. Saunanlämpimissä lihaksissa oli sellainen kaikkensa antanut fiilis, mutta mä tiesin kyllä kokemuksesta, että huomenna jaksaisi taas.
Niin. Huomenna. Mun raukeus ja väsymys ei kauheasti Kasperia hetkauttanut, kun se iloluontoiseen tapaansa möristen tuli sitomaan meidän silmät ja ilmoitti, että oli leirikasteen aika.
Lokakuinen ilta oli jo aivan pimeä, lähentelihän kellokin jo varmaan yhtätoista, kun meitä johdatettiin sokkojen letkana pihamaan poikki. Pian mä törmäsin päin mun edessä kulkenutta Isabelia – ilmeisesti jono oli siis pysähtynyt. Nenääni hieroen kiitin varoituksesta kuuluvaan ääneen ja sain Kasperin kutsumaan mua painokelvottomalla lempinimellä.
”Kengät pois”, tallimestarin elämäänsä ja tällä hetkellä etenkin työhönsä kyllästynyt ääni narisi, ja sai aikaan hämmentynyttä mutinaa.
”Sä laitat meidät kuitenkin paljain jaloin kävelemään johonkin hevosenpaskaan!” Inkeri protestoi.
”Mä olen teidän kastemestari, voin laittaa teidät hevosenpaskaan jos haluan.”
”Hyi Kassu!!”
”No ei ole paskaa. Kengät pois nyt.”
Syksyinen iltakaste tuntui jääkylmältä varpaita vasten, kun mä olin kiskaissut lenkkarit ja sukat käteeni. Jono jatkoi kulkuaan, ja vain mun jalkapohjien tuntoaisti kertoi siitä, missä me kuljettiin. Tiiviiksi tamppautunut hiekka kieli tallipihasta, neulaset ja sammal metsän läheisyydestä, ja pehmeämpi hiekka taas tuntui tarhan pohjalta.
”Noniin”, Kasper kajautti, kun oli taas varoittamatta pysäyttänyt meidät paikoilleen. ”Teidän edessä on iso vesisaavi. Sen pohjassa on kaikille kolikko, etsikää yksi käsiinne.”
Kylmän veden koskettaminen aiheutti kiljahtelua leiriläisissä mun ympärillä, kun kaikki tunkivat kätensä kyynärpäätä myöten ilmeisesti pihattotarhan suureen juomasoikkoon. Mun sormet hipaisivat pohjaan uponnutta kolikon reunaa, mutta toinen, nopeampi käsi ehti napata sen mun edestä. Onneksi pian mäkin löysin omani, ja sain kiskoa raajani ulos liukkaasta astiasta.
Hetken läiskynnän jälkeen Kasper ilmoitti kaikkien löytäneen kolikkonsa, ja meidän jono kompasteli jälleen liikkeelle. Mä puristin tiukasti Isabelin ja takana tulevan Pipsan käsiä etten eksyisi joukosta, ja niiden kylmät ja märät kädet puristivat takaisin.
Oven aukeamisen ääni ja varpaiden tapailema kivilattiapinta kertoivat, että me oltiin palattu sisätiloihin. Kasperin ääni pysäytti meidät vielä kertaalleen, käskien tällä kertaa työntää käsi edessä olevaan aineeseen ja etsiä sen sisältä esineitä. Nyt tavaraa ei ollut yhtä jokaiselle, joten piti olla nopea.
”Mistä vetoa että se ’aine’ on hevosenpaskaa”, Inkeri jupisi jossain kuulomatkan sisällä, ja sai Kasperin puhisemaan.
”Voi pyhä Reino sentään, miksi sä luulet että mulla on pakkomielle saada teidät koskemaan paskaan??”
Aineesta huolimatta, kun Kassun käsky kävi, kaikki leiriläiset törmäsivät kädet edellä eteenpäin, varmoina löytämään kadonneita esineitä. Mä kaaduin päistikkaa pehmeään, tuoreelta puulta tuoksuvaan kasaan, ja sain niskaani samantuoksuisia kevyitä hiutaleita kymmenkunnan leiriläisen pöllyttäessä samaista kasaa. Puruja. Erittäin positiivinen yllätys.
”Löytyi!” Fiian ääni kuului kömpivän kasasta ulos ensimmäisenä, ja se kiihdytti meidän muiden etsintää entisestään. Kasperin virkayskämäinen kurkunselvitys ja huikkaisu kuitenkin käski meidän lopettaa.
”Hyvä, kiitos. Nyt olette virallisesti leiriläisiä.”
”Häh?? Eihän niitä esineitä löytyny kun yksi?” mä puhisin suu ja paidansisus ja paljaat varpaanvälit täynnä puruja.
”En mä jaksanut piilottaa enempää. Voitte ottaa huivit pois silmiltä.”
”Huh, aika helpotus”, Loviisa huoahti räpytellen liinan alta paljastuneita silmiään purulan valossa. ”Yleensä leirikasteessa päätyy kastumaan läpimär –”
Se lause ei ehtinyt loppuun, kun Kasper väänsi hanan päälle, ja käänsi loimipesurin suihkun kiljuvien, purujen peittämien leiriläisten niskaan.
Zodiac? Niin kuin…? Annen Zode? Danielin Zode? Iso Hieno Kouluhevonen??
Mulla oli vaikeuksia sisäistää päärakennuksen seinään lätkäistyjä ensimmäisen päivän hevosjakoja. Emmy mun vieressä hivutti kapeaa sormeaan listaa pitkin omaa nimeään etsien, ja sen kulmat kohosivat sen huomatessa saman kuin mä.
”Sä pääset Zodiacilla! Aika hyvä alotus leirille!"
Mun päässä rullasi jo iloinen mielikuva siitä, kuinka mä saisin osaavan Zodiacin kulkemaan ihan valtavan hienosti tulevalla tunnilla, ja kuinka kouluratsastusmaajoukkueen agentti (joka olisi luonnollisesti juuri tänään erehtynyt moottoritien liittymästä, ja ajanut nyt Seppeleeseen kysymään reittiohjeita) näkisi meidän suorituksen ja tahtoisi ehdottomasti ottaa tällaisen lahjakkaan ratsastajatähden siipensä suojaan. Anne haluaisi mun ratsastavan Zodella jatkossakin, yhdessä guru-Danielin kanssa, ja meistä tulisi maailmankuulu tiimi. Mä näin päässäni meidän tiimipaidatkin. Ehkä siniset.
Mun kävellessä satulahuoneeseen muiden leiriläisten lauman keskellä ja noustessa kurkottelemaan Zoden satulaa (huolella hupulla suojattua, paljon kalliimman näköistä kuin naarmuiset ja lukemattomia tuntilaisten pehvoja nähneet viereiset satulat) tämän glamöörin mielikuvan tilalle tuli toinen, aika paljon vähemmän kiva. Siinä kuvajaisessa mä en saanut Zodiacia toimimaan yhtään: orin pitkät mustat koivet menivät solmuun, se unohti mun huonon ratsastuksen takia kaiken mitä osasi, ja Anne tulisi pettyneen näköisenä kertomaan mulle illalla, kuinka orilla ei voinut tämän jälkeen startata kuin helppoa ceetä.
Mä ravistin päätäni vähän huvittuneena, ja kuljin kallis satula käsivarrellani yksärisiipeen. Kuvittelut sikseen, pianhan se nähtäisiin mitä tästä tulisi.
”Hei”, mä mutisin pehmeästi karsinanoven auetessa. Kiiltävä, musta ori puhahti mulle vastaukseksi.
Artsin päärakennuksen rapiseva maali näytti jotenkin jopa maalaisromanttiselta syksyisessä, kellertävässä auringonvalossa. Mä patsastelin suurimman tallirakennuksen edustalla kädet ristissä rinnalla, odotellen vielä muita vaellusporukkalaisia, jotka laittoivat hevosiaan lepokuntoon kuka missäkin. Windi oli ollut nopea laittaa levolle – useamman tunnin ratsastuspätkä Liekkijärven maastoissa oli imenyt siitä mehut sen verran huolella, ettei se ollut pistänyt yhtään vastahankaan mun riisuessa ja kotiuttaessa sen hieman vieraista lisähevosista ahtaaseen pilttuutalliin. Sinne se oli jäänyt mupeltamaan heiniään, kun mä olin lähtenyt valmistautumaan Artsin järkkäämään ohjelmaan. Arto itse asetteli jotenkin asiallisen oloisena erilaisia remmejä ja remeleitä pihamaan hiekalle, ja viereiseen puomiin sidottu jyhkeä suokkiravuri huiski hännällään joitain sitkeimpiä loppuvuoden ötököitä pois kimpustaan.
”Miksi tätä kutsutaan?” mä virittelin ilahduttavaa small talkia raviäijän kanssa meidän edelleen odotellessa muita leiriläisiä.
”Tekkeliksi”, Artsi murahti, ja vilkaisi mua sen näköisenä, että sen kysymyksen jälkeen se arvosti mua hevosihmisenä suunnilleen yhtä paljon kuin Snellmannin makkaratehtaan ukkeleita. Suomalaisena makkaran ystävänä luultavasti jopa vähemmän.
”Ahaa”, mä sirkutin iloisesti, ja ojensin sormiani mallihevosena toimivan orin haisteltavaksi.
”Opetatko sä meidät tänään siis ajamaan?” mä jatkoin, ja Artsi suoristi selkänsä varuste-esittelynsä luota niin että naksahti.
”En mäkään ihmeisiin pysty, mutta yrittää kuulemma pitää.”
Ei se ihmeitä vaatinutkaan, koska kaikki me saatiin sen iltapäivän aikana ajettua ihan onnistuneitakin pätkiä. Vaikka mä puinkin sen tekkelin ensin erheellisesti itseni päälle hevosen sijaan.
Vikellys oli vaikeaa. Muistin etäisesti uhonneeni leirin alussa olevani varmaan suhteellisen hyvä siinä, kiitos taitoluistelu- ja voimistelutaustan tuoman notkeuden ja tasapainon, mutta todellisuudessa se oli vaativampaa kuin miltä näytti. Mä en meinannut alkuun pysyä edes tynnyrin päällä temppuja tehdessäni, saati sitten liikkuvan hevosen.
Se, että olin 18-vuotiaana onnistunut tekemään spagaatin jäällä, ei paljoa siinä kohtaa lohduttanut.
”Onkohan kaikkien pakko kokeilla laukassa?” Pyry kuiskasi mulle vähän hermostuneena seuratessaan Sandran kapuamista Lyylin leveään selkään.
”No mä toivon todella että ei, en juo ikinä maitoa joten mun luut on heikot, en halua kokovartalokipsiin.”
”Cella! Sun vuoro!” Jutta huikkasi kentän keskeltä, jossa se toimi vuorostaan toisen vikellyshevosen juoksuttajana. ”Katsotaan millainen elastinen vikellysmestari sä sitten oletkaan!”
Ai niin. Se olikin Jutta, jolle mä olin vikellyslahjoistani pröystäillyt.
Kahvallisesta vikellysvyöstä oli hyvä ottaa kiinni kun mä kiikautin itseni Mintun selkään. Tamma vaihteli hieman painoa jalalta toiselle kummastuksissaan jälleen yhdestä oudosta selässäkeikkujasta, mutta ei aikaillut lainkaan Jutan kehottaessa sen käyntiin liinan toisesta päästä.
”J-joo… mennääs vaikka… maailman ympäri?” mä mutisin varovasti en-kellekään, ja heilautin jalkani Mintun sään yli toiselle kyljelle. Kun mä istuin takaperin, Jutta ehdotti laukkaa.
”Ei!” mä hätkähdin, ja Jutta virnuili. ”Tai siis. Ei ihan vielä. Kokeillaan kohta.”
Mä kiemursin itseni taas oikein päin selkään, ja vedin jalkapohjani aivan vikellysvyön vierelle, kuten tynnyrillä oltiin harjoiteltu.
”No nyt”, mä rohkaistuin, ja ilahtuneen näköisenä Jutta huiskautti Mintun laukkaan. Pyörivään laukka-askeleeseen oli helppo mukautua – ainakin istualtaan – ja pian mä ponnistin kyykkyasentoon kahvoista tiukasti kiinni pitäen. Inkerin kovaääninen kannustusvislaus kuului jopa tuulen huminan läpi.
”Seisomaan jo!” Jutta hoputti ja piteli Minttua tasaisessa laukassa. Tamman korvat kääntyilivät, kun mä hain jalansijaa sen selkärangan molemmin puolin, ja ponnistin kinttuni suoriksi. Pienen jännittyneen älähdyksen saattelemana päästin pieneksi hetkeksi vyön kahvoista irti hakien tasapainoa liikkuvan selän päällä, mutta noin nanosekunnin päästä tartuin taas tukeen kuin viimeiseen oljenkorteen. Jutan pettyneestä ilmeestä huolimatta mä olin aika iloinen mun anti-klimaattisesta suorituksesta: ehkä vanhemmiten riittävän mielihyväannoksen saa jo siitä, ettei joudu tarjoamaan kaikille kakkua ollessaan ensimmäinen turvalleen putoaja koko vikellystunnilla.
Koska sitä kakkua taatusti tultaisiin tänään saamaan joltakin.
Kiitos superkivasta leiristä!