07/05/2017 Tallikierros & hoitotuokio
"Muuten, sähän oot melko innokas heppatyttö?" Tuulia kysyi minulta yhtäkkiä eräänä päivänä istuessamme lukion käytävällä hyppytunnilla.
"Niin, mitä siitä?" kysyin vähän ihmeissään.
"Mietin vaan, että kun mä hoidan Seppeleessä sitä Huiskaa…" tyttö aloitti.
"Joo, oot kertonu siitä vaikka ja mitä! Mitä siitä?" kysyin malttamattomana.
Tytöllä oli varmasti jotain mielen päällä kun se puhui noin erikoisesti.
"Niin sitä vaan, että haluaisitko sä alkaa sen apuhoitajaksi? Kun mulla on nyt melko paljon kiireitä eikä oikein aikaa sille. Se tarvii reippaan hoitajan joka huomioi sitä ja viettää sen kans paljon aikaa eikä tällaista laiskaa, joka käy sen luona silloin tällöin kun ehtii. Se sopii Annellekin paremmin kuin hyvin, oon kysynyt siltä jo!" tyttö selitti.
"Anteeks mitä mä just kuulin? Ai Huiskan apuhoitajaksi, ihan oikeestikko? No totta mooses mä haluan!" kiljaisin ja kapsahdin tytön kaulaan, joka nauroi innokkuudelleni.
"Nähdäänkö sunnuntaina parkkipaikalla kympin aikaan?" Tuulia kysyi päästyään irti halauksestani. "Voisin esitellä sulle kaikki paikat ja tietty voitas touhuta Huiskan kans."
"Joo, mikspä ei!"
"Sovittu!"
Tuon keskustelun lopputulemana olin nyt pyöräilemässä Seppelettä kohti, jossa olisi Ilo-Huiska -niminen suomenhevostamma, jonka apuhoitajaksi olin päässyt. Odotin innolla pääsyä tallille, joten laitoin pyörään vähän lisää vauhtia. Olisi kiva päästä myös tutustumaan uusiin ihmisiin ja saada kavereita, joiden kanssa viettää vapaa-aikaa. Täällä Suomessa minulla ei vielä ihme kyllä sosiaalisena tapauksena muita kavereita ollutkaan kuin Tuulia, johon olin tutustunut koulussa. Hän oli vuoden minua vanhempi ja lukion viimeisellä luokalla, abi siis.
Parkkipaikalla minua odottikin jo kultatukkainen tyttö, joka heilutti kättään nähdessään minut. Hänen vieressään seisoi toinen tyttö, jota en ollut koskaan ennen nähnyt.
"Moikka Sara, mä oon Wilma ja hoidan Heastiaa, semmosta kirjavaa pikkutammaa!" punapää huikkasi päästyäni tyttöjen luokse. "Tuulia kertoi, että sä oot Huiskan uus apuhoitaja, kiva saada uusia kasvoja tänne."
"Aivan, sä oot se Wilma josta Tuulia aina puhuu. Ja joo niin oon, Tuulia lupas näyttää mulle vähän paikkoja täältä", vastasin tytölle.
"Ompa tää iso paikka, Ruotsissa kävin semmoisella pienellä ratsastuskoululla", ihmettelin katsoessani ympärilleni. "Täällähän on tarhojakin vaikka miten paljon!"
"Ai mitä, ooksä asunu Ruotsissa? Ootko sä suomenruotsalainen?" Wilma kysyi ihmeissään. "Sitä ei Tuulia oon kyllä mulle kertonut, ettäs kehtaatkin!"
"Joo oon, me muutettiin takas tänne Suomeen talvella. Me astuttiin seitsemän vuotta Tukholmassa", kerroin Wilmalle, joka toljotti minua kuin olisi aaveen nähnyt.
"Mitä ihmeellistä siinä on ku sä mua noin tuijotat?" kysyin hihittäen hermostuneena.
"Sittenhän sä osaat super hyvin ruotsia, mä oon ihan surkee siinä!"
"No se on mun toinen äidinkieli, vastasin hymyillen."
"Puhu vähän sitä!"
"No en mä nyt", vastasin punastuen. "Ei se oo niin ihmeellistä."
"Ompas!"
"No ihan sama, voidaanko me nyt mennä talliin ja heppojen luokse?" kysyin tytöiltä.
"Joo, mennään vaan", tytöt vastasivat kuin yhdestä suusta ja niin me suunnattiin tallia kohti.
"Tuossa oikealla on pihatto, sen tarha ja ponitarha, vasemmalla on oritarha ja sen vieressä toinen", Tuulia selitti kävellessämme tarhojen välistä valkeaa rakennusta kohti.
"Ja tää on päärakennus", hän jatkoi saapuessamme sen kohdalle.
Ohitimme päärakennuksen vasemmalta puolelta ja tulimme pienelle tallipihalle, jonka edessä seisoi suuri, vanhaan navettaan tehty talli. Oikealla puolella oli punainen aitta ja päärakennus jäi taaksemme.
"Mennään käymään eka tallissa", Wilma ehdotti. "Hestia asuu siellä, nyt se on tosin ulkona."
"Missä Huiska sitten on?" kysäisin tytöltä, joka oli jo avannut tallin oven.
"Se asuu tuossa aitassa", sain vastauksen Tuulialta.
Astuimme tallin sisään ja eteeni ilmestyi ovi ulos ja molemmille puolille tallikäytävä. Wilma oli jo ehtinyt vasemmalle puolelle, erään karsinan eteen.
"Tällä on Heastia, tuu kattoon sitä se on sittenkin täällä eikä ulkona!" hän hihkaisi ja viittoi minua luokseen.
Wilma oli jo pujahtanut karsinaan tamman luokse ja rapsutteli sitä lautasilta.
"Vooi, ompa se kivan värinen! Ja sillä on tosi ihana pää!" ihastelin pientä tammaa. "Se ei taida olla kovin iso?"
"Ei niin, tää on 140 senttinen pikkutamma" Wilma virnisti. "Sopii mulle ku oon itekkin tällanen hobitti."
Kohta jatkoimme tallikierrosta ja jätimme Heastian karsinaansa. Tytöt esittelivät minulle satulahuoneen, josta nappasimme mukaan Hestian harjapakin, odottelutilan, wc:n, rehulan, tallin vanhan puolen ja kaiken muun oleellisen. Pyörähdimme myös tallin yläkerrassa, jossa sijaitsee oleskeluhuone, jossa ei niin aikasin aamusta ollut vielä ketään, ja hoitajien kaapit. Sain myös itselleni sieltä oman kaapin. Kävimme myös kentän ja maneesin luona.
"Nyt ku on talli esitelty me voitas mennä Huiskan luokse, sitä sä kummiskin haluat", Tuulia virnisti ja astuimme ulos tallista takaisin tallipihalle josta suuntasimme aitalle.
"Tää keskimmäisin karsina on Huiskan", Tuulia ilmoitti saapuessamme aitan kuistille.
"Haetaan Huiska tarhasta niin voidaan sit hoitaa se tossa hoitopuomilla ja hae sä Wilma Hestiakin!" hän jatkoi.
"Joo!" Wilma innostui ja kohta hän olikin jo kadonnut takaisin tallin sisään. Me Tuulian kanssa nappasimme mukaamme Huiskan riimun ja narun ja menimme hakemaan hepoa tarhasta.
"Huiska on tuolla", Tuulia sanoi ja osoitti tarhan perimmäisessä nurkassa seisovaa hevosta kohti.
Kohta olimmekin jo tamman luona, joka nosti päänsä kiinnostuneena heinäkasasta.
"Hei Huiska, mä oon Sara. Sun uus apuhoitaja, mitäs siihen sanot?" höpöttelin tammalle kun pujotin sille riimua päähän. "Tuuhan tänne niin harjataan sut."
Tuulia hymyili vieressä höpinöilleni, mutta ei sanonut mitään vaan menimme sitten tarhan porttia kohti. Huiska tallusteli perässämme rauhallisena ja tuli nätisti tarhasta ulos Tuulian avatessa portin. Kohta olimme jo hoitopuomilla ja sidoin Huiskan Heastian viereen seisomaan hoitamista varten. Harjasimme hevoset huolella samalla jutellen kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin. Wilmankin kanssa tulin tosi hyvin juttuun, rämäpäisen punapään jutut olivat makuuni ja kikattelimmekin välillä aivan tyhmille jutuille. Meistä tulisi varmasti hyvät kaverukset!
Hoitotuokion jälkeen palautimme Huiskan tarhaansa ja Wilma vei Heastiankin tarhaan karsinan sijaan. Tammat suuntasivat yhdessä nurkassa olevalle heinäkasalle, jonne upottivat päänsä yksissä tuumin. Me veimme harjapakit takaisin paikoilleen ja suuntasimme sitten parkkipaikkaa kohti. Pari tuntia oli vierähtänyt uuteen talliin ja hevosiin tutustuessa ihan hetkessä! Sovimme uuden kerran, jolloin tulisimme taas yhdessä tallille ja lähdin sitten polkemaan kotia päin.
Sara & Huiska 1hm