MAANANTAIYÖN KEHYSTARINA- Tytöt hoi, nukkumaan siitä! Roosa käskee lopulta, iltapalastelun ja höpöttelyn jatkuttua jo jonkin aikaa. - Huomenna ollaan lähdössä ajoissa, niin että nukkukaa hyvin ja makeasti mutta älkää pitkään.
Laahustamme telttoihimme, minä, Fiia, Jokeri ja Sirppa yhteen ja muut toiseen. Porukka on melko väsyneen oloista, ja ihmekös tuo - satulassa vietetty päivä on ollut pitkä. Lämmin makuupussi tuntuu kutsuvalta paikalta kääriytyä, joskin heti pussiin sujahdettuani joudun toteamaan, että minulle on jätetty se muhkuraisin nukkumapaikka lähimpänä teltan oviaukkoa. Kiehnään hetken aikaa enkä enää olekaan niin väsynyt kuin luulin; kuhmurat ja muhkurat painavat selkä enkä osaa kuvitellakaan nukahtavani saman tien, kuten vielä telttaan tullessani luulin.
- Vähänkö siistiä nukkua teltassa, Sirppa mumisee makuupussinsa sisästä teltan perältä. - Koskahan mä olen viimeksi telttaillut...
- Mmm, Fiia ynähtää vieressäni. - Mun makuupussin alla on nyt joku... kivi. Yäh.
- Mun makuupussin alla on kokonainen kivikko, haluatko kavereita sille kivelle? sanon kuivasti.
- Ei kiitos, en mä mitään kivieläintarhaa ajatellut perustaa, tää yksikin riittää mulle.
- Onneksi mun makuupussin alla ei ole mitään kiviä, Jokeri tuumaa ja saa minut ja Fiian mulkaisemaan suuntaansa.
- Onnenpekka. Vaihdetaanko paikkaa? ehdotan.
- Ei vaihdeta. Mä en halua sinne oviaukon viereen, ole sä vaan siellä mörönsyöttinä, Jokeri vastaa vakavasti.
- Lynni the mörönsyötti, Sirppa naurahtaa. - No, jos tänne mörköjä tulee, on varmaan hyväkin että Lynn on heti ovella. Se kiljaisee kuitenkin niin kovaa, että mörkö ei enää edes harkitse syövänsä ketään.
- Heko heko, vihjaaksä että mä olen joku arkajalka? hihitän väsyneesti. - Odottakaa vaan, tulette huomaamaan että te ette pystyisi nukkumaan eri teltassa mun kanssa! Mä suojaan teitä kaikilta möröiltä, enkä huutamalla vaan tappelemalla vastaan kuin mies.
- Lynnimies, Fiia tuhahtaa ja Jokeri kuuluu nauravan.
Möksähdän hieman, kun muut eivät tosiaankaan tunnu uskovan urheuteeni.
- Nyt suut kiinni, mä ainakin haluan nukkua, murahdan.
- Nukkuva vartiosotilas, Jokeri toteaa.
- Suu kiinni, toistan painavasti.
Nukahdan kuin nukahdankin, hetken aikaa kiehnättyäni. Epätoivoiset yritykseni tasoittaa makuualustaa eivät kyllä ole tuottaneet tulosta, mutta väsymys voittaa kuitenkin inhan maapatjan ja simahdan kuin saunatonttu ikään. Siinä vaiheessa kun minä alan nuokkua, muu teltta on jo täysin hiljainen ja tytöt hengittävät tasaisesti. Koko teltallinen on siis umpiunessa... kunnes tunnen Fiian tönivän minua hereille.
- Lynn... Lynn! tyttö suhahtaa hiljaa, mutta hyvin terävästi.
- Mmtähh? mumisen yhä suurimmaksi osaksi unessa.
- Ulkona liikkuu joku, ihan varmasti, Fiia jatkaa kuiskaten.
- Mikä siellä nyt muka liikkuisi? mutisen takaisin väsyneenä ja silmät ummessa.
- No mistä mä tiedän, mutta... taas! Kuuntele nyt!
Kuuntelemme molemmat hiljaisuutta, Fiia jännittyneenä ja minäkin pikkuhiljaa terästäytyen. Kyllä kyllä, ulkoa kantautuu jotakin ääniä. Ei, minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä ääniä ne sitten ovat.
- Ei kai täällä liiku villieläimiä? Fiia kysyy ääni värähtäen.
- Kai niitä voi liikkua vähän missä tahansa, mutta ei toi vaaralliselta kuulosta.
- Mut...
- Nuku nyt vaan, jotain metsän ääniä vaan, ei mitään sen huolestuttavampaa, murahdan ja olen hetkessä taas unessa.
Tunnen päättäväisen tönäisyn kyljessäni.
- Auh! Mitä nyt? ärähdän - en tosiaan ole parhaimmillani, kun minut on herätetty jo toistamiseen keskellä yötä.
- Lynn oikeasti, nyt siellä liikkuu joku, hevosetkin on levottomia!
- Mitä mä muka asialle voin tehdä? Äh, okei okei, mä menen katsomaan mikä siellä muka liikkuu! murahdan lopulta.
- Älä jätä mua yksin tänne! Fiia vinkaisee.
- No sähän se urhea olet. Onhan täällä Sirppa ja Jokeri.
- No ne nukkuu.
- Herätä ne, sanon, pujahdan makuupussistani ja konttaan teltan suuaukolle.
- Ei kun mä tulen sun mukaan, Fiia päättää ja niin me ryömimme peräjälkeen ulos teltasta yhä melko valoisaan kesäyöhön.
- Mistä päin se ääni kuului? kuiskaan hiljaa.
- En mä tiedä, jostain tästä läheltä...
- Shh, hyssytän kun ääni tuntuu kuuluvan uudestaan.
Seisomme vierekkäin kuuntelemassa, Fiia takertuu käsivarteeni ja minuakin alkaa jännittää. Melkein pelottaa, itse asiassa - kuitenkin vain melkein, sillä... äsh, kyllä minua pelottaa, ihan oikeasti. Katsomme Fiian kanssa toisiamme ja nyökkään päälläni, että lähdemme jatkamaan matkaa.
- Kierretään leirialueemme ja mennän sitten nukkumaan, jos ei mitään löydy, kuiskaan niin hiljaa kuin mahdollista ja saan vastaukseksi nyökkäyksen.
Hiiviskelemme leiriytymisalueellamme kiertäen teltat kaukaa sen jälkeen, kun Fiia on ollut vähällä kompastua Aimien, Carkin ja kumppaneiden teltan pystytysnaruun. Käymme tervehtimässä ja rauhoittelemassa hevosia, jotka tosin taisivat alun perinkin jännittyä vain, koska me hiiviskelimme lähistöllä. Pikkuhiljaa jännitys alkaa laueta, kun mitään äänen lähdettä ei löydykään, ja alamme hihittää voipuneina.
- Hehheh, ja sä luulit että täällä liikkuu joku peto, hihitän Fiialle, joka yhtyy nauruun.
- Heheh, ja sitten mä meinasin kompastua siihen naruun! Olisi siinä ollut tytöille herätys, kun mä olisin mätkähtänyt suin päin niiden teltan katolle, Fiia hekottaa.
- Oltaisiin jouduttu pystyttämään se teltta uudestaan, ennustan ja kuvitteellisen tilanteen koomisuus saa meidät nauramaan niin, että hevoset tuijottavat meitä kuin kahta pientä marsipaaniukkelia.
Ja yhtäkkiä etsimämme ääni kuuluu taas ja siinä samassa me hiljenemme ja jännitymme.
- M-mikä se oli? Fiia parahtaa.
- M-missä se oli? kysyn minä vuorostani.
Seisomme jännittyneinä kuin kaksi heinäseivästä ja sitten ääni kuuluukin uudestaan, ihan vierestämme. Emme jää ajattelemaan mitään, vaan kiljaisemme henkemme edestä ja pakenemme pää kolmantena jalkana suoraan takaisin teltoille. Sitten kaikki tapahtuukin äkkiä - tunnen jalkani takertuvan johonkin, otan kiinni Fiiasta estääkseni kaatumisen ja mätkähdämme molemmat maahan. Toisten tyttöjen teltta seuraa mukana ja samassa koko leiripaikka on täysin hereillä.
- Mitä hel...?!? kuuluu joku ähisevän teltassa.
- Apua! joku kiljaisee.
Näemme toisenkin teltan vetoketjuoven avautuvan ja Sirppan ja Jokerin mönkivän pihalle silmät selällään. Romahtaneen teltan, sieltä pikkuhiljaa yksitellen ryömivät ihmiset ja maassa röhnöttävän kaksikon - minut ja Fiian - nähdessään heidän suunsa loksahtavat auki.
- Lynn ja Fiia! Mitä ihmettä? Roosa kuuluu kysyvän.
- Me... aloitamme Fiian kanssa yhtä aikaa ja siihen se selitys sitten jääkin, kun rämähdämme molemmat hervottomaan nauruun.
Tämän jupakan selittämisestä tuleekin piiitkä juttu.
- - - - -
8. syyskuuta - Ilta-aurinko vaellusleirin lisämaksuTakana on pitkä matkapäivä, joka on jättänyt jälkeensä monia uskomattomia muistoja ja ilkeää lihassärkyä. Vaatteeni ovat yhä kosteat sateiden jäljiltä, kun lopulta pysäytän Sentin leiriytymispaikan reunamille. Muut tytöt näyttävät yhtä uupuneilta kuin minäkin ja ähisten ja puhisten joku saa itsensä kammettua alas hevosen selästä. Minä sen sijaan en jaksa nostaa jalkaani Sentin selän yli, joten rojahdan vain makaamaan sen kaulalle ja suljen silmäni.
- Harvoin sitä on helpottunut päästessään alas hevosen selästä, Humua ratsastanut Seri murjaisee, ja muut yhtyvät voipuneina kommenttiin.
- Lynn, mitä sä siellä vielä kiikut? Roosa kysyy.
- Nokun mä en pääse täältä alas, voihkaisen. - Voisko joku auttaa vähän?
Paikalle raahustavat Aimie ja Carkki, joista toinen kiskoo minua alas vasemmalta puolelta ja toinen työntää oikeaa jalkaani hevosen selän yli. Pehmeästi tömähtäen jalkani koskettavat vihdoin maata ja mieleni tekee vajota sinä silmänräpäyksenä maahan polvilleen.
- Maata jalkojen alla! hihkaisen, joskaan en kovinkaan innostuneen kuuloisena, sillä olen liian väsynyt hihhuloidakseni kunnolla.
Sentti on ollut koko päivän kuin unelma, eikä totisesti ole sen vika, että olen helpottunut päästessäni alas satulasta. Ori suoriutui upeasti niin kahlaamisesta kuin metikössä rämpimisestäkin, eikä edes säikähtänyt sorsaparvea kovin kovasti. Siinä vaiheessa se kyllä sai sätkyt, kun Tiia säntäili ympäriinsä sadeviitta kasvoillaan kuin mikäkin Halloween-kummajainen. Eipä Senttiä voi kyllä siitä moittia, olisin minäkin säikähtänyt jos olisin jaksanut. Ensimmäisen yön tapahtumat sekä pitkät ratsastukset kuitenkin painavat itse kunkin harteita, eikä kukaan muukaan näytä kovin pirteältä. Kello ei ole vielä huimaavan paljon, mutta metsässä on hivenen pimeää pilvimassojen takia. Onneksi pilvet näkyvät kuitenkin olevan pikkuhiljaa väistymässä, ja kun hoidamme hevoset, porukka alkaa vähitellen olla enemmän jutustelutuulella. Lauseet ovat vielä hivenen katkonaisia ja silloin tällöin hihittelemme väsyneinä. Yleistunnelma leirissä on hyvä, ja hevosetkin tuntuvat antaneen anteeksi märät olosuhteet ja hurjan kohtelun (siis sadeviittapelottelun) ja mutustelevat ruohonkorsia ja lehtiä.
Teltat taidetaan saada nyt pystytettyä jo hivenen sujuvammin kuin edellisenä iltana, sillä nyt kaikki tietävät jo suunnilleen, mikä naru tai keppi kuuluu mihinkin. Minä kuitenkin poistun paikalta kesken kaiken ja jätän suosiolla telttojen viimeistelyn muille. Hiipparoin hevosten luokse yhdessä Serin kanssa. Hellimme hevosia ja hihittelemme edellisillan, tai pikemminkin yön sattumuksille, kun Jokeri loikkii paikalle.
- Mitä te täällä nauratte? Meillä on ongelma telttojen kanssa, tulkaa auttamaan! tyttö anelee.
- Haha, minä ja teltat ei ehkä oikein sovita yhteen, kuten varmaan muistat, hihitän, mutta lähden silti katsomaan, mikä on ongelmana.
- Eihän tää voi mennä näin! kuuluu Sirppa sanovan.
- Voi hyvänen aika, rauhottukaa nyt, äheltää puolestaan Veronica. - Kyllä me tää pystyyn saadaan, kunhan vaan keskitytään.
- En olisi siitä niinkään varma, Carkki murahtaa. - Joka kerta kun me ollaan oltu lähellä ratkasua, tää on lässähtäny kasaan.
Pähkäilemme ongelmaa kaikki yhdeksän - toinen teltta on jo pystyssä, mutta toisen kanssa tuntuu olevan kummasti hankalampaa. Lopulta saamme kuitenkin yhteistuumin narut ja kepit paikoilleen ja ryhdymme laatimaan jonkinlaista syötävää itsellemme. Istumme pienellä aukiollamme ja syömme, samalla kun Roosa käy läpi tulevaa retkisuunnitelmaa.
- ... mutta ensin kyllä nukutaan kunnolla. Ei mitään eilisenkaltaista säätämistä, tämä vannottaa.
Kaikki kääntyvät katsomaan minua ja Fiiaa. Minun pokkani pettää ensimmäisenä, kun yön tapahtumat palaavat tuoreina muistiin. Pian hirnumme kaikki vedet silmistä valuen, nauramme sydämiemme pohjasta ja kipeytämme vatsalihaksiamme entisestään. Yhtäkkiä Veronica kuitenkin kiljaisee:
- Kattokaa, aurinko!
Syntyy yleinen hälinä, kun kaikki kääntyvät katsomaan pellon taakse laskevaa aurinkoa. Värit ovat henkeäsalpaavan kauniit, ja jokunen tytöistä huokaa syvään. Itse hiipparoin Sentin luokse, halaan sitä nopeasti ja jään vaitonaisena katsomaan auringonlaskua ja tunnen puhdasta onnea saadessani olla siinä tilanteessa rakkaan hevosen kanssa yhdessä. Olemme kokeneet kuluneiden kuukausien aikana niin paljon yhdessä, pohdiskelen liikuttuneena. Tuntuu kuin laskeva aurinko hymyilisi meille.
- Sä olet mulle hirmuisen rakas, kuiskaan Sentille ja nojaan poskeni sen poskea vasten.
Seisomme siinä aloillamme katselemassa, kuinka auringon viimeiset säteet katoavat hitaasti puiden taakse. Muut leiriläiset alkavat pikkuhiljaa jälleen jutella takanani, mutta minä jään Sentin luokse.