Sunnuntaidannit, 28.10.2018Sama tarina täällä.DanielOli sunnuntai-iltapäivä, ja mulla oli jotenkin poikkeuksellisen tyyni olo. Mä olin herännyt siihen, etten ollut yksin (taikka kahdestaan Cellan kanssa, mikä oli aina vähän outoa) talossa. Näin reilu vuosi häistä ei kai olisi pitänyt kummastella sitä tosiasiaa, että heräsi samasta rakennuksesta oman vaimonsa kanssa, mutta meidän avioelämä oli ollut mutkaista. Sellaista se kai joskus oli.
Joka tapauksessa mulla oli ihan hyvä fiilis, ja sitten Lynn aikoi jäädä toiseksikin yöksi. Sen lupauksen tuoma helpotus näkyi tänään Zodiacin treeneissäkin. Ensimmäistä kertaa aikoihin mä ratsastin sillä muutenkin kuin rutiininomaisesti askellajeja läpi käyden. Avut vaan loksahtelivat kohdilleen, ja oli helppo vaatia hevoselta enemmän, vaatia itseltäni enemmän kuin välttämättömät. Hitot tässä mitään maneesia tarvittiin; vielä oli mahdollista tehdä GP:n suuntaisia treenejä ulkokentälläkin. Ja sitten voitiin lähteä maastoon loppukäynneille.
“Odota, odota, odota!” mun perässä kaikui. “Me tullaan myös!”
Jarruttelin Zodiacia ymmärrettyäni, että joku puhui mulle. Vilkaisin taakseni. Se joku oli Anni, joka hoputti Egsyä hevoselle epätyypillisen pitkään käyntiin ehtiäkseen maastoon meidän kanssa.
“Mä meen vaan loppukäynnit”, ilmoitin vähän tylyyn sävyyn.
“Se sopii hyvin, koska mä aion mennä vaan alkukäynnit”, Anni tiedotti nokkavasti. “Ja samalla sä kerrot, mikä sua risoo.”
Vai niin. Terapiasessio? Sellaista mä en ollut tilannut.
AnniOlin koko syksyn ajan pyhittänyt sunnuntait Seppeleelle, koska silloin mä ehdin tallille kaikessa rauhassa ja otin yleensä käsittelyyn sekä Lailan että Egsyn. Säät eivät olleet suosineet reissujani, mutta ei mulla ollut maneesia kotonakaan - enkä mä ollut sokerista.
Olin bongannut Zodiacin kentältä taluttaessani loimensa yltä päältä liannutta Egsyä talliin. Daniel oli jäänyt pyörimään päähäni, koska olin tajunnut, ettei miehestä ollut kuulunut oikeastaan mitään pitkiin aikoihin. Siihen törmäsi - jos törmäsi - silloin tällöin, mutta siihen se oli jäänyt. Satunnaiseen törmäilyyn, koska valmennuksetkin olivat vähentyneet Väiskin ja Caran saikuteltua vuoroviikoin.
Mä kaduin tuppautumista Danielin mukaan maastoon sillä sekunnilla, kun kuulin miehen tympääntyneen vastauksen. Samalla se kuitenkin provosoi mua samaan tapaan, kun Jirin “mähän tyhjensin astianpesukoneen eilenkin” -kommentti sen jälkeen, kun olin tehnyt iltatallin ja liikuttanut sitä ennen pari hevosta. Eli mä olin raivosta suunniltani, ehkä suurimmaksi osin siksi, etten mä ymmärtänyt Danin käytöstä lainkaan.
Jouduin hoputtamaan Egsyä reippaampaan käyntiin, koska Zodiacin askel oli joko vielä pidempi ja ripeämpi kuin olin muistanutkaan tai Daniel halusi päästä musta eroon enemmän kuin olin ajatellut.
“No?” kysyin haastavasti kulmiani kohotellen, vaikkei eihän Daniel sitä nähnyt. Olin kuulevinani murahduksen, tai sitten se oli vain oletus. En mä oikeastaan enää edes muistanut, miten Daniel reagoi asioihin.
Daniel“Ai mikä mua risoo?” lausuin, en nyt sentään huvittuneena, mutta… niin. Miten sen lausuin? Yllättyneenä en ainakaan. Tietysti Anni halusi nyhtää musta irti sellaisia asioita, joita mä en vaan luovuttanut kenellekään.
Me käveltiin pitkään vaitonaisina. Hevosilla oli ihan erilaiset käyntiaskeleet, mun Zode kulki niin kuin se kouluratsu jollaiseksi se oli syntynyt ja koulutettu, ja Egsyn käynti oli juuri sellaista kuin sillä oli. Sen piti tehdä töitä pysyäkseen kouluratsun matkaavoittavassa ja voimakkaassa askelluksessa mukana.
“Tänään mua risoo vähemmän kuin muulloin”, totesin ja kohautin olkiani. “Lynn ja Lilian on mun luona yötä tänään. Oli viime yönkin, ja ovat tänään taas.”
Katselin syksyä, joka eleli ihan omaa elämäänsä. Viime vuonna ehkä suunnilleen näihin aikoihin mä olin ollut vielä autuaan tietämätön lapsesta, joka meillä nyt Lynnin kanssa oli. Vielä tietämättömämpi mä olin ollut siitä, ettei me edes asuttaisi samassa osoitteessa, kun me sitä mukeloa kasvateltaisiin vauvasta kohti taaperoikää.
“Lynn ei enää asu kotona”, urahdin Annille, enkä tiedä miksi, mutta kai, koska tiesin, ettei se luovuttaisi kuitenkaan. “Tavallaan.”
AnniMulla ei ollut odotuksia, enkä lähtenyt spekuloimaan syitä Danielin käytökselle pääni sisällä. Mies oli ollut poissaoleva koko syksyn ja mitä harvemmaksi törmäämiset olivat jääneet, sitä suuremmaksi kynnys kuulumisten kysymiseen oli tullut.
Vedin henkeä Danielin avatessa suunsa. Lynn ja Lilian olivat olleet Danin
luona yötä. Se särähti mun korvaani, mutta pysyin hiljaa, tunnustellen Egsyn kiireisiä askeleita. Ne olivat töksähtelevän ripeät, kun ruuna teki parhaansa pysyäkseen Zodiacin matkassa.
“Lynn ei
mitä?” ynähdin yllättyneenä. Räpyttelin silmiäni ja puristin ohjia vaistomaisesti nyrkkiini ajatuksen iskostuessa tajuntaani. Daniel lisäsi jotain, joka meni multa ohi, koska yritin käsittää, kuinka edessä ratsastavan miehen vaimo ja ainoan lapsen äiti ei enää asunut saman katon alla sen kanssa.
“Sori kun mä”, aloitin ääni säikähdyksestä tummana. “..tolleen utelin.. Jos mä olisin tienny..”
Mua hävetti, mutta vielä enemmän suretti Danielin puolesta. Pelotti. Hetken mietin tilannetta, jossa en enää asuisi yhdessä Jirin kanssa, kun hevoset ja mun koko elämä sijaitsivat sillä tontilla, kuten Susinevoillakin. Se tuntui käsittämättömältä ja sitä oli vaikea ymmärtää.
Egsy pärskähti ja venytteli kaulaansa. Ohjat lipuivat pidemmiksi sormieni lomassa. Mä en olisi huomannut, vaikka ruuna olisi kääntynyt takaisin tallille, niin solmussa mun ajatukseni olivat.
DanielOli ehkä absurdia ajatella lähinnä sitä, miten mielissäni mä olin Zodiacin käynnin tahdista ja rentoudesta. Tässä keskusteltiin kuitenkin mun avioliitosta (ei mennyt hyvin) ja perheestä (hajalla). Siinä mä kuitenkin istuin kouluratsastajan perikuvana ja tunnustelin hevosen tahtia ja rytmiä allani. Vitsi, jos Zode esittäisi tätä käyntiä tuomareiden edessä…
… ai mutta Anni. Ja tämä typerä maastokävely. Ja mun säpäleiksi lyödyn avioelämäni käsittely.
“Niin. Se muutti Pirrelle ja vei mun tyttären mukanaan”, mä ilmoitin, niin kuin se nyt olisi ollut mikään
ilmoitusluontoinen asia. Silleen
hei kaikki, olen Daniel, avioliittoni on telakalla ja lapseni asuu eri osoitteessa kuin mä.
“Ei siinä”, aloitin ja kohautin olkiani. “Ethän sä olisi voinut tietää.”
Joo ei. En mä ollut puhunut aiheesta kenellekään. Olin vältellyt aihetta kuin ruttoa ja pitänyt vähäiset puheenvuoroni Seppeleessä hevosaiheisina ja muualla… neutraalinaiheisina. Kas kummaa, kun aihepiiri oli mulle vähän arka, jos niin voi sanoa.
“Kantsii pitää suhde hyvänä, jos siihen on mahdollisuus”, neuvoin kokemusasiantuntijana ja kohautin taas olkiani. “Mekin kyllä edistytään taas, mutta läpimurtoa on ehkä turha odottaa… hetkeen.”
Rapsuttelin Zodiacin kaulaa ja vaikenin. Vittu että vitutti. Se oli mun yleismieliala muutamalta viime viikolta. Optimismi oli lyhytikäistä, ja juuri sillä hetkellä Zoden selässä istuessani mä toivoin, ettei Lynn ampuisi tätä yksilöä alas ihan heti. Että se jäisi mun luokse vielä vähän pidemmäksi aikaa.
AnniEi mulla ollut sanoja - miten sellaiseen uutiseen reagoitiin? Oli häiritsevää tuijottaa Danielin selkää, koska se vei mahdollisuuden lukea tunteita miehen kasvoilta. Ne eivät olleet koskaan olleet kovinkaan ilmeisiä, mitä Danin kivikasvoihin tuli, mutta olin ainakin kuvitellut oppivani tunnistamaan pieniä muutoksia, joita niissä silloin tällöin tapahtui.
Mikä oli ajanut avioparin siihen pisteeseen? En olisi halunnut asettua kenenkään puolelle, mutta siinä hetkessä mun kävi enemmän sääliksi Danielia. Se oli kuitenkin jäänyt yksin, vaikka olinkin kuullut aiheesta vain murto-osan.
Danielin suhdevinkit olivat vähän pelottavia ja mä olisin halunnut entistä enemmän nähdä miehen kasvot. En halunnut vastata, vaikka ajatus, joka päähäni oli juolahtanut oli tietenkin se, että pitäisin Jiristä kiinni kaikin voimin. Kyllä mä tiesin, että suhdetta täytyi vaalia etenkin kiireisessä ja hevosentäyteisessä arjessa, mutta eihän sekään aina riittänyt.
Hoputin Egsyä ja ruuna otti pari raviaskelta, joiden aikana se kiri Zodiacin vierelle. Musta ratsu ei tuntunut pahemmin välittävän seuralaisesta, joten mä saatoin kurkistaa varovasti, miltä ilme Danielin kasvoilla näytti.
“Kyllähän mä tajusin, että jokin on vikana, mutta en mä.. En mä mitään tällaista aavistanut”, sanoin varovasti, kulmat kurtussa. En halunnut tunkeilla millään muotoa, vaikka se oli ehkä jo vähän myöhäistä. Mua harmitti, että asia oli tullut esille mun painostuksestani. Olisiko Daniel kertonut itse, jos mä olisin ollut parempi ystävä?
DanielAavistanut? Olisinpa itse aavistanut, niin ehkä tämä ei olisi mennyt tähän. Jos mä olisin tajunnut, miten tosissaan Lynn oli ollut niinä kertoina, kun se oli kaivannut multa enemmän aikaa ja läsnäoloa - mutta mulla oli mun unelmat, ja okei, ne oli välillä ristiriidassa keskenään. Oli hiton hankalaa olla sekä menestyvä kilparatsastaja että läsnäoleva perheenisä. Siinä mulla oli vielä tasapainoteltavaa, ja sopi vain toivoa, että Lynn antaisi mulle mahdollisuuden löytää se tasapaino.
“Joo no. Ei tämä mitään uutta ole”, sanoin koruttomasti, ja sitten sanoin jostakin vielä tänäkin hetkenä itselleni tuntemattomasta syystä: “Avioliittojahan menee nurin maailman sivun.”
Ihan kuin olisi ollut mulle yhdentekevää, miten meidän liiton kävisi. Yhden avioeron jo lapsena kokeneena multa tietysti saattoi odottaa mitä vain: joko välinpitämätöntä niin-se-joka-tapauksessa-menee-suhtautumista tai ehdotonta takertumista siihen, mitä meillä oli Lynnin kanssa joskus ollut. Hitto, me oltiin molemmat nuoria, ja me voitaisiin saavuttaa elämässämme onnea vielä monella tavalla. Toistemme kanssa, yksin, paremmin sopivien kumppaneiden kanssa - kuka helvetti tiesi, mikä oli viisainta?
Reitti, jonka mä olin valinnut, heitti meidät takaisin palaneen maneesin raunioiden taakse. Palaneita raunioita, ai miten kuvaavaa. Zodiac ei enää säpsyillyt hiiltynyttä maneesinmuistoa. Kävisikö mullekin joskus niin? Ehkä mä tottuisin avioliittoni hiiltyneisiin raunioihin. Jatkaisin elämääni ja antaisin asian olla.
Vaan ei. Vielä mä en ollut luopunut taistosta, ja jostain syystä tuntui tarpeelliselta sanoittaa se myös Annille:
“Mutta ei me olla luovutettu vielä. Mä en ainakaan ole. Liikaa syitä jatkaa taistelua. Lilian etunenässä, mutta…”
… myös Lynn. Vaiko vain ajatus siitä, että mä voisin onnistua rakkaudessa paremmin kuin omat vanhempani?
Miksi mä takerruin niin voimakkaasti ajatukseen siitä, että me Lynnin kanssa selvittäisiin vielä?
AnniDanielin olemus ja se tyyneys, jolla se vain totesi avioliittojen menevän nurin alituiseen oli huolestuttavaa. Vaikka kuinka toivoin, en saanut luettua miehen sivuprofiilista mitään ainakaan Egsy-paran kiireisen tikityksen tahdissa hytkyessäni.
Huomasin Danielin katseen kiinnittyvän maneesin raunioihin, joiden katsomista mä itse välttelin yleensä viimeiseen saakka. Koko palo ja sen jälkimainingit ahdistivat, koska se oli ollut aikaa, kun mun arkeni oli pyörinyt niin tiiviisti omien hevosten kanssa, etten ollut ehtinyt olla läsnä ja apuna. Kai mä podin huonoa omatuntoa, joka aloitti kolkuttelun heti maneesin hiiltyneet tähteet nähdessäni.
Yllätyin vähän, kun Daniel avasi vielä suunsa. Miehen lauseen päätös jäi leijumaan ilmaan ja huomasin Egsyn pysähtyneen vasta, kun Zodiacista näkyi enää mulle vain takaosa. Hoputin omasta mielestään valmiin ja päivän työnsä tehneen ruunan edelle karanneen ratsukon perään tietämättä, olisiko mun keskittymiskykyni enää sitä luokkaa, että voisin saada Egsystä mitään irti kentällä.
“Hyvä”, puuskahdin, kun Egsy oli taas kuljettanut mut Danielin kuuloetäisyydelle. “Siis se, ettet sä ole luovuttanut. Ei sun pidäkään.”
Eivät ne sanat varmaan lämmittäneet Danielin mieltä, mutta mun oli pakko sanoa jotain.
DanielTallipiha otti meidät vastaan melkein täsmälleen sellaisena kuin mä muistin sen olleen jo vuosikaudet. Vain maneesi puuttui, mutta pääpiirteissään mikään ei ollut muuttunut. Oli idyllinen aitta, valkea päärakennus ja punavalkoinen tuttuakin tutumpi talli. Sitä kaikkea katsellessa olo oli yleensä tyyni ja rauhallinen. Nyt mä olin kuitenkin levoton ja rauhaton, vaikka ei kai sitä musta kovin selvästi nähnyt.
Mä pysäytin Zodiacin. Hartiat lysyssä mä istuin siinä hetken tekemättä yhtään mitään. Sitten mä annoin murheellisen huokauksen karata ilmoille.
“Harmi vaan, ettei näissä asioissa aina riitä yhden ihmisen päätös”, tokaisin, ennen kuin heilautin itseni maahan Zodiacin vierelle.
Löysäsin mustan orin satulavyötä ja nostin jalustimet. Sen enempiä puhumatta nykäisin hevosen liikkeelle.
Ehkä enemmänkin hyvien tapojen velvoittamana kuin siksi, että mulla oikeasti olisi ollut vielä asiaa, avasin kuitenkin vielä suuni. Olisi varmaan ollut korrektia ottaa katsekontakti henkilön kanssa, jolle puhui, mutta ihan kaikkeen mäkään en näinä päivinä pystynyt. Silmiin katsominen oli yksi vaikeimmista tehtävistä.
“Hyvää treeniä”, toivotin koruttomasti, ja sitten katosin tallin suojiin hevosineni.
AnniDanielin toiminta, olemattomat eleet ja sanat olivat automatisoituneita ja ne huolestuttivat mut. Mun kurkkua kuristi, kun mä ajattelinkin miehen tilannetta ja sitä tosiasiaa, ettei mulla ollut juuri työkaluja sen auttamiseen. Ja vaikka olisikin ollut, mä en tiennyt olisiko Daniel halunnut sitä.
Se raskas huokaisu, joka kantautui korviini särki mun sydämeni. Jos mä olin koko syksyn oleskellut Seppeleessä lähinnä omissa oloissani siitä syystä, etten ollut osannut ottaa tarpeeksi osaa muiden murheisiin maneesipalosta ja hevosmäärän vähentämisestä, ne kaikki piilottelemani empatian tunteet rysähtivät päälleni kerralla. Ja mä olin täysin avuton niiden kanssa.
Seurasin katseellani Danielia, joka jalkautui Zodiacin selästä, löysytti satulavyön ja nosti jalustimet tottuneesi ylös. Sen sanat soivat mun päässäni, kun yritin päättää, pitikö niihin vastata. En ehtinyt tehdä ratkaisua, kun Daniel oli jo toivottamassa mulle hyvää treeniä varoen katsomasta muhun päinkään.
Mä olin sanaton kaksikon kadotessa talliin, koska sillä hetkellä mä en kokenut tuntevani Danielia sen enemmän kuin itseänikään.