Kursivoidulla kirjoitettu teksti on Tuulian näkökulmasta
Ruusa kutitti turpakarvoillansa minua nuuhkien naamaani, ja sai minut nauramaan ja höpöttelemään tammalle. Sen maha oli paisunut laitsaloman aikana ihan mielettömiin lukemiin, enkä tiennyt, miten ehtisin laihututtaa sen ennen tuntien alkua... Eihän sillä menisi satulavyökään kiinni! Tammalla oli nyös ollut mielettömästi energiaa, ja se oli kujeillut joka päivä. Pitkät maastot mäkineen ja ravipätkineen olivat saaneet tamman jo vähän parempaan jamaan, mutta se oli edelleen kuin läski villihevonen, joka ei suostunut yhteistyöhön. Nyt se kummasti oli rauhoittunut siliteltäväksi, mutta heti se jo keksi mennä etsimään maasta jotain heinänkorsia ja ruohoa, mitä mutustella.
Vilkaisin muita heppoja tarhassa ja myös tallipihaa, ja silloin huomasin Wilman lompsivan tarhan puolelle riimun ja narun kanssa. Ruusan omat roikotti portinnokassa.
"Moi Wilma!" tervehdin.
"No moikka Tuide!" hän vastasi tavalliseen, iloisen terhakkaan tapaansa.
"Tuoppa ne Ruusan kamat siitä portinnokssta!" huikkasin vielä ja lähdin kävelemään kohti Ruusaa. Nyt nappaisin villin rinsessaponin kiinni, ennenkuin se näkee riimun riimua! Onnistuinkin kävelemään sen viereen ja nappasin harjajouhista kunnon tupon käteen. Ei päöse poni karkuun!
"Tässä on riimu", Wilma sanoi kohdalleni päästyään.
"Kiitos paljon! Hestiäkö olet hakemassa?" kysyin tytöltä.
"Joo! Ajattelin lähteä maastoon, niin kuluu nuo liikakilot hiljalleen pois, sekin on yleensä niiin siro poni, mutta nyt sillä on makkaroita siellä täällä. En ihmettele, että joku on joskus keksinyt sanoa sitä Heseksi, sehän menisi melkein Hesen burgerista."
Nauroin Wilman lausahukselle ja mietin, miten tyttö hölpöttikään aina niin ihanan paljon ja iloisesti. Todellinen ilopilleri! Vastasin hänelle: "No melkeenpä, ite aina sanoin sitä Hestiksi, kun en Hese-nimelle lämmennyt. Tai siis sanonhan mä vieläkin, vaikkei se oo enää mun hoitsu!"
"Mut hei sä voit joku päivä ratsastaa Hestilläkin!" Wilma keksi. "Pidetään omat än äs vappuvaihtarit, haha", punatukka pälpätti.
"Ihan mahtava idea! Mut nyt voisin lähtee Ruusalla teidän mukaan maastoon. Voidaan mennä uimaankin, mulla ainakin on uikkarit kaapissa! Tänään on niin ihanan lämmin sää, ei näytä tulevan hetkeen kuuroakaan."
"Joo niinpä! Ihanan aurinkoista, melkein hellekin. Voidaan mennä sinne tallin taakse katokseen hoitamaan näitä, mut eka pitää metästää tuo villiponi Hestia", Wilma naurahti iloisesti.
Riimu kädessäni lähdin taivaltamaan kohti Hestiaa, joka möllötti tarhan varjoisassa osassa. Se kirjaimellisesti möllötti, se oli saanut laidunlomallaan ihan liikaa liikakiloja. En tajunnut miten joskus isommat tallitytöt valittivat lihoneensa, katsoisivat ponejaan mieluummin. Hestia näytti lähinnä rantapallolta.
"Huhhuh, on täällä kyllä tosiaan lämmin!", puuskahdin ja otin narun päähän Hestin, joka raotti vain hiukan toista silmäänsä huomatessaan minun saapuvan. Se seurasi perässäni nöyränä tallin viileyteen haukotellen samalla makeasti.
"Ei taida olla kovin vauhdikas maasto luvassa", naurahti Tuulia katsellessaan Hestiaa, joka mateli perässäni voipuneena.
"Jep! En kyllä tajua, lomanhan pitäisi virkistää eikä väsyttää", virnistin. Tuulia vei Ruusun aittakarsinaan hoidettavaksi ja minä vein Hestian omaan karsinaansa.
Haimme uikkarimme, kypärämme ja ratsastushanskamme yläkerran kaapeista ja palasimme sitten takaisin hevostemme luo. Sovimme olevamme lähtövalmiita noin vartin kuluttua. Hestia näytti koko hoitotoimenpiteiden ajan siltä, että se hetkenä minä hyvänsä nukahtaisi niille jalansijoilleen eikä liikkuisi siitä mihinkään vaikka kolmas maailmansota syttyisi tai uusi jääkausi alkaisi. Välillä mun oli ihan pakko tarkistaa oliko se edes elossa, niin liikkumattomana se seisoi.
"Laiskimus", tuhahdin ja tuuppasin Hestiaa hiukan jotta se siirtyisi. Tamma raotti silmäänsä ja astahti hiukan sivuun niin, että pääsin pujahtamaan sen ja seinän väliin kaviot putsatakseni. Laitoin Hestialle vielä suitset, ja sitten olimmekin jo valmiita. Talutin tammani pihalle, jossa Tuulia odottelikin jo Ruusun kanssa.
Katsoin hymyillen, kun Wilma talutti kirjavaa lehmäponia tallista ulos. Siinä se oli, tuttu poni, samat suitset karvapehmusteineen, nuo mitkä moneen kertaan viime vuonna pesin ja kaikkea. Tuttu poni, jonka lemppari rapsutuspaikat muistin tietysti. Hyvät ja pahat tavat ja kaikki. Vaan vielä tutumpi oli Ruusa, joka hermostuksissaan seisoi vierelläni, se halusi jo päästä juoksemaan. Mulla oli bikinien päällä vain uimashortsit ja teepaita, ja jalkaankin olin jättänyt nuo tavanomaiset kukkatennarini. Ei mulla ollut nyt satulaa matkassa, niin mitäpäs suotta mitään ratsastuskenkiä olisi laittanut jalkoja hiostamaan. Ja Wilmallakin oli kivat kesäiset vaatteet, eihän tässä lämmössä voinut noudattaa yleisiä pukeutumisohjeita pitköhihasista ja pitkistä housuista...
"Mä en kyllä pääse Hestin selkään nyt, liian pitkä matka kun sen maha ulottuu niiin kauas", Wilma jupisi ja punttasin sen Hestin selkään. Hesti oli korkeempi kun Ruusa ja Wilma minusta lyhkäsempi, niin ei ihmekään. Itse olin oppinut jo ponnaamaan kerralla Ruusan selkään, ja heti sinne päästyä se alkoi steppailemaan. Kasasin ohjia tiukemmalle heti ja ohjasin Ruusan Hestin sivuun ja lähdimme kulkemaan leirimökkien ohi metsäpolulle. Se oikaisisi tielle, niin pääsee nopeammin rantaan kun kiertämällä valaistua maastolenkkiä.
"Onpa täällä ihanan vilposta täällä varjossa", sanoin. "Ja koivujen oksat pyyhkii välillä kasvoja", jatkoin.
"Niinpä! Tykkään kyllä maastoilla, ja on tässä laiskimus-Hestissä se hyvä puoli, että on kivan rento mennä maastossa", Wilma selitti.
"Ruusalla taas on kova vauhti päällä jälleen, se on kerännyt supervoimat lomalla", nauroin. Tamma oikeastikin pyrki kokoajan eteenpäin, Hestin sivuun ja olisi halunnut vain nostaa ravin tuon pitkäkoipisen, suomiputtea siromman ponin rinnalle. Pysyimme kuitenkin käynnissä hyvin Hestin pehvan tuntumassa, kun Ruusalla oli niin kovasti intoa askelluksessa. Sain kyllä kokoajan jarrutella sitä..
Hymyilin vähintään yhtä aurinkoisesti kuin tuo jättimäinen taivaalla möllöttävä keltainen pallo, kun etenimme rennossa käynnissä eteenpäin. Tai no, Ruusun käynti meidän takanamme ei ollut järin rentoa, tamma halusi koko ajan juosta Hestin ohi. Ilmeisesti laidunloma ei ollut vaikuttanut samalla tavalla suomenhevoseen kuin Hestiin. Tien reunustavat koivut kaarsivat oksansa kuin katoksi tien ylle. Oksien varjossa oli vilpoista, ja varjoon oli seurannut muutama paarmakin, jotka nälkäisinä elättelivät toiveita herkkuateriasta. Yksi suurikokoinen yksilö laskeutui mun paljalle reidelle, mutta läpsäisin sen kuoliaaksi ennen kuin se ehti purra. Mulla oli ylläni vain farkkushortstit ja toppi ja jaloissani oli kangastossut. Ulkona oli täysi kesä, ja sen huomasi. Kerrankin ei satanut. Juttu ja nauru luisti, kun kävelimme vierekkäin leveällä hiekkatiellä. Tuntui kuin olisi ollut jonkun vanhan, tutun ystävän seurassa, jonka olisi tuntenut jo vuosia.
"Ravataanko vähän? Ruusu haluaisi niin jo juosta!" Tuulia huikkasi Ruusun paljaasta selästä.
"Joo!" painoin Hestian kylkiä pohkeillani ja siirsin sen raviin. Hevoskaksikko ravasi pitkin kaunista hiekkatietä eteenpäin saapuen pian pellon laitaan. Puita ei enää ollut, joten varjosta ei ollut tietoakaan. Siirsin Hestian takaisin käyntiin ja Tuulia toimi Ruusun selässä samoin.
Toimi ja toimi, mutta Ruusa ei olisi halunnut toimia. Vaikka olisi minullekin kelvannut pidempikin ravipätkä, se viilensi ihanasti. Mutta kohtahan me varmaan laukattaisiin vähän, niin saa pahimmat liikakilot pois, haha! Mutta jatkui meidän matka käynnissäkin hyvin rattoisasti nauraen ja rupatellen. Wilmalla oli kovasti hauskoja ja jänniä juttuja kerrottavana, ja sen iloinen pälpätys teki mut niin iloiseksi. Ja sen koko olemus oli jotenkin niin tuttu!
Eipä siinä hauskuudessa huomannut ajankuluakaan, ja pian olimmekin jo rannassa. Siellä oli muutama muukin, niin me talutettiin hepat ihan uimarannan sivuun, pois hiekka-alueelta vähän puskempaan. Kengät ja vaatteet pois ja sitten annoimme palaa! Ratsastimme veteen ja hevoset kuopsutti vettä, hörisi ja pörisi ja haisteli veden pintaa. Lopulta ne uskalsi tallata syvempään, vaikka luulin jo hetken, että prinsessa-Ruusa jää nirsoilemaan rannalle. Helle kuitenkin sai veden houkuttelemaan tamman syvempään, ja pian uida polskutin menemään hepan kanssa.
"Mihinkä te jäitte?" huudahdin, kun Wilmaa ja Hestiä ei näkynyt yhtä syvällä. Kurkistin kohti rantaa.
Tuulia vilkaisi syvemmältä meidän suuntaan ja alkoi nauraa nähdessään Hestian nyhtävän maukkaita vesikasveja matalammalla. Mä istuin ponin märässä selässä ja maiskutin äänekkäästi yrittäen saada Hestian liikkumaan johonkin suuntaan.
"Hestiin on iskeny joku ihmeen kesälaiskuus", puhisin, kun Tuulia vain nauroi iloista, hersyvää nauruaan Hestin katsellessa hämmästyneenä lumpeenvarsi suusta roikkuen kuin ihmetellen mille olkitukkainen tyttö nauroi. Lopulta Hestia sai ruokailuhetkensä hoidettua ja me polskuttelimme jo iloisina lämpöisessä vedessä. Muutamat kauempana uivat lapset tuijottelivat hevosia kiinnostuneina. Me nautittiin Tuiden kanssa täysin siemauksin kauniista, lämpimästä kesäpäivästä.
Kun ponit saivat polskuttelusta tarpeekseensa, asetuimme rannalle kuivattelemaan. Puin uikkareiden päälle takaisin vaatteeni ja sujautin tennarit paljaisiin jalkoihini. Muutama lapsi tuli äitiensä kanssa kysymään, saivatko he rapsuttaa hetken heppaa.
"Tottakai!" Tuulia hymyili lapsille. Ne lähestyivät hevosia vähän varoen ja ojensivat kätensä silittääkseen niitä. Hestia katseli pikkuihmisiä kauniilla silmillään ja laski päätään alemmas, jotta lapset yltäisivät rapsuttaa sitä. Äidit kyselivät meiltä mistä tallista tulimme, ja kun he kuulivat että olimme Seppeleläsiä, he kyselivät tallin alkeiskurssimahdollisuuksista. Tuulia lateli Annen puhelinnumeron ja pian lapset äiteineen lähtivät.
Olin iloinen siitä, että lapset lähti, sillä Ruusalla oli oikeasti vauhtipäivä tänään. Eihän lapset ees pahemmin Ruusaan koskeneet, kun Hesti oli niin ihana, mutta silti Ruusa oli vähän hermona.
"Kuule rakas puupääponi, ne oli vain lapsia, hölmö" höpöttelin sille. "Yhtä pikkuruisia kuin sinäkin", jatkoin naurahtaen. "Jatkettasko matkaa?" kysyin Wilmalta.
"Joo, mennään vaan", Wilma sanoi, ja autoin hänet Hestian selkään. Ruusa oli ihan märkä, mutta se ei haitannut koska mäkin olin ihan märkä.
"Oli kyllä ihanaa uida!" huikkasin lähtiessämme rannasta.
"Niin oli, vaikka Hesti on ihan laginen", Wilma naurahti.
"Meillä on kotona kans yks laginen vuonis", naurahdin vähän huokaisten. "Mummi jo suunnittelee istuttavansa äipän sen selkään, kun se on niin hidas ja pomminvarma heppa", selitin.
"Onks teillä paljonkin heppoja?" Wilma kysäisi.
"No toi vuonis on, sen nimi on Fjella. Sit on Viola, se on aika iso aasi, yhtä iso kun vuoniskin, joka on kyllä ihan ponikokonen. Ruusan kokosia molemmat suunnilleen. Sitä käy hoitaa se oranssitukkanen Nella, joka Sebessäkin pyörii", kerroin.
"Aa, oonkin nähnyt sen, sillon kun oli se yleisleiri! Ratsasti pikkusella Walmalla isompien leiriläisten keskellä", Wilma muisteli. "Niin sulosta!"
"Jep, ja sit mummi meni hommaa pikkusuokin, se on kaunis liinaharja, mutta tosi nuori vielä. Sen nimi on Haiku", selostin.
"Oi, kiva!" Wilma sanoi. "Teillä on paljon heppoja, kun on Rosakin vielä."
"Jep", vastasin. "Tuu joskus kattoo heppoja!" hymyilin matkamme jatkuessa kohti tallia.
Matka jatkui Seppelettä kohti naurun saattelemana. Hiekkatien vierellä olevan pellon yllä kaarteli kaksi pientä haukanpoikasta. Katselin pellon laidalla kyhjöttävää rusakkoa ja toivoin, ettei haukanpoikasten emo havaitsisi pitkäkorvaa.
"Ravataanko vähän, tuolta kauempaa näyttäisi tulevan pilviä, ehdittäisiin takaisin ennen sadetta", Tuulia huikkasi takaani.
"Joo", hihkaisin takaisin ja siirsin Hestian raviin. Ravasimme niin pitkään kuin pystyimme, siirryimme takaisin käyntiin vasta, kun käännyimme kapeammalle sivupolulle.
Metsä ympärillämme oli hiljentynyt ja ilma oli viilentynyt paahtavasta kuumuudesta. Ilmassa leijui sateen tuoksu.
"Taidetaan kastua", sanoin Tuulialle vilkaistessani harmaata pilvilauttaa, joka oli jo hyvin lähellä.
Olin oikeassa, hypätessämme alas hevostemme selistä Seppeleen tallipihalla taivas repesi ja alkoi sataa kuin saavista kaatamalla. Kiljahdellen pihamaalla ollut väki me mukaan luettuina siirtyivät sisään talliin suojaan sateelta.
"Mähän sanoin että me kastutaan", virnistin Tuulialle ja hypähdin sivuun kiljaisten, kun Hestia päätti kuivuakseen ravistella vedet itsestään ympärillä olijoiden niskaan.
"Voi Hesti sinua, olet kuin märkä koira!" naurahdin. "Jos vaan viiään nää tarhaan heti kun toi sade edes vähän hellittää.."
"Joo hyvä idea, ei tee mieli harjata märkää ponia."
"Mut onneks ehittii tallille asti ennen sadetta! Hui oikeesti kun tota tulee valtavasti", päivittelin.
"No niinpä, ei ois ollu kiva olla ratsastamassa just sillon kun ropahtaa. No, märkiähän me oltiinkin jo, kun uikkarit kasteli vaatteet, mutta toi sade ei tunnu kivalta", Wilma selitti pirteästi.
"No niinpä, vieläkun ois tullu rakeita niin aijai", huokasin. "Vaan katso, nyt se hellittää!"
Niin sade hiljakseen hiipui pelkäksi kesätihkuksi ja pääsimme taluttamaan ponskimme tarhaan. Siellä otimme niiltä suitset pois ja rapsutimme vielä kiitokseksi kivasta reissusta. Ja kun viimein lähdimme kävelemään kohti varustehuonetta, pilvilautan repeämästä pilkahtanut aurinko ehti maalata taivaalle värikkään sateenkaaren. Sitä oli ilo katsella pienestä tihkusateesta huolimatta.