|
Post by Piritta on Oct 11, 2014 10:53:15 GMT 2
Tehoestetunnit ratsastetaan tavallista pienemmissä ryhmissä. Maanantaina 20.10. järjestetään helppo tehotunti: tehtävät harjoittavat perusratsastustaitoja ja estekorkeudet pysyvät noin 60cm kieppeillä. Tunti on avoin neljälle hoitajalle ja yksärinomistajalle. Huomioithan osallistuessasi taitotasosi? Myöhemmin viikolla järjestetään vaativa tehotunti. Voit osallistua vain toiselle viikon tunneista.
Tunnin toteutus: Tähän viestiketjuun tulee kuvaukset tunnilla tehdyistä tehtävistä. Maksettuasi tunnin tarinalla (ja/tai kuvalla) saat vastakommentin.
Osallistujat 4/4 Cella - Gitta ok Elina - Myntti ok Nadja - Elmo Tuulia - Hestia ok
Kuvaus: Tunnin aluksi ratsastettiin ravissa kavalettilinjojen yli. Toinen linja oli kuudesta puomista koostuva suora linja, toinen koostui viidestä puomista, jotka ylitettiin ympyrän uralla. Ensimmäinen hyppytehtävä oli pääty-ympyrällä muutaman kerran molemmassa kierroksessa hypättävä ristikko. Myöhemmin siihen yhdistettiin kokorataleikan tiellä ylitettävä pystyeste. Viimeiseksi rataan lisättiin pitkällä sivulla oleva suhteutettu linja (pysty - okseri), jonka väliin tuli hieman hevosesta riippuen luontevasti joko kolme tai neljä askelta. Tunnilla keskityttiin paljon ratsastajan istuntaan ja apujen käyttöön.
|
|
|
Post by Piritta on Nov 28, 2014 13:51:53 GMT 2
Tunti on tullut. Nöyrimmät pahoitteluni piiiitkästä viivästyksestä.
|
|
|
Post by Tuulia on Dec 1, 2014 23:26:36 GMT 2
Tehoestetunti 20. lokakuuta Kokeilin vähän vaikeempaa kuvakulmaa ja pitkästä aikaa ihan paperille <3 (koulutyöt siirty taas.. =D ) Kiitti tehoisasta tunnista!
|
|
|
Post by Cella on Dec 2, 2014 11:44:51 GMT 2
Tehoa kerrakseen Hauskannäköiset esteet, lokakuun harmaus ja nätti ponitamma - siitä oli meidän tän päivän estetunti tehty. Mua jännitti aika pirskatisti kun mä keräilin hiljalleen Gitan ohjia tuntumalle, olihan mulla koulupainotteisena tyyppinä vierähtänyt jo hetki kun olin valvonnan alla päässyt hyppäämään. Toivoin ettei me näytettäisi ainakaan kauheasti perunasäkiltä. Gitta ei ollut kosketusherkkyydeltään ehkä mitään iPhonen näytön luokkaa, mutta mä en antanut sen järkyttää. Alkuverkkailtiin aika itsenäisesti Piritan potkiskellessa kentän keskellä puomeja suorempaan, joten mulla oli hyvin aikaa etsiä rauhassa oikeaa pohkeen paikkaa ja ratsastaa ponitammaa syvälle maneesin kulmiin. Ensimmäinen kavalettitehtävä suoralla linjalla meinasi mennä meillä hiukan läpijuoksuksi: Gitta yllätti mut innostumalla juuri ensimmäisen kavaletin edellä pyrkimällä kovasti laukkaan, ja vaikka mä sain sen toppuuteltua oikeaan askellajiin, kärsi meidän suoruus ja rytmi aika pahasti. Pirre kehotti meitä koittamaam saman linjan heti perään uudestaan, ja tällä kertaa se onnistui onneksi paljon paremmin. Me päästettiin seuraavat suoralle linjalle, ja lähdettiin itse reenailemaan kaarevaa linjaa ympyrälle. Se sujui yllättävänk hienosti, vaikka itse sanonkin, Gitta oli piristynyt ja pyrki hyvin eteen, mutta pysyi mun kevennyksen säätelemässä rytmissä. Annoin sille ohjaa ojentautua kunnolla kavalettien yli. Itse hyppytehtäviin lähtiessä mä jättäydyin ponin kanssa suosiolla hetkeksi toiseen päätyyn katselemaan, eikä me tuppauduttu hyppyjärjestyksen alkupäähän. Kaikki tunnin hevoset tuntui olevan koikka-loikkanen-tuulella, ja kun toisten lajitovereiden riemu lisättiin vielä omaan, vauhtia riitti. Ratsastelin Gittaa ravissa pitkäksi ja vasta kun sain sen pärskimään merkiksi rentoutumisesta ja tuntumaan hyvin ohjan toisessa päässä, mä ratsastin sen ristikkopäätyyn. Ristikkotehtävä sujui meltä ongelmitta: meillä ilmeisesti kaarevat linjat ja lähestymiset oli tänään ehdoton vahvuus. Pieni ryhmä teki tunnista todellakin tehokkaan, jokainen pääsi vuoroon paljon useammin ja sai kunnolla henkilökohtaista ohjausta - mullekin Pirren huomautus jalan heilumisesta hyppyhetkellä teki ison muutoksen heti seuraavaan kierrokseen. Hiljalleen esteitä tuli lisää - ristikkoon lisättiin pysty, jolle käännyttiin ympyräuralta lävistäjää myöten, ja myöhemmin lähekkäin sijoitetut pysty ja okseri pitkälle sivulle. Kun Piritta selitti rataan lisättyjä viimeistä kahta estettä, se mainitsi kolmen tai neljän askelen välistä. Vaikka Gitta poni olikin mä arvelin sen ison laukan pyörivän luonnollisimmin kolmeen askeleeseen, ja sen mukaan mä päättelin sen välin ratsastaa. Voisihan sen korjata, jos neljä mätsääkin paremmin! Tunti alkoi lähestyä loppuaan, ja me nosteltiin ympyrällä laukkaa meidän viimeiselle kierrokselle. Ohjasin tammani jo tutulle ympyräreitille kohti ensimmäistä estettä, ristikkoa, ja pienen puolipidätteen saattelemana ojentauduin mukaan Gitan hyppyyn. Se hyppäsi korvat iloisessa hörössä ja laskeutui hyvään tasapainoon, josta oli helppo mun lähteä kaartamaan sitä asetuksella ja pohkeella kohti pystyä. Heti oikealle linjalle päästyämme suoristin ponitamman huolella. Gitan turpa nousi innosta, ja se olisi mielellään syöksynyt päättömästi puomien yli, mutta mä sain pidäteltyä sen istunnalla pysymään tasapainoisessa laukassaan. Meidän askelmerkki venähti hippusen liian lähelle estettä, mutta Gitta ponnisti sen yli taitavasti kuin mikä, kolauttamatta kaviotaan puomiin. Kiitin sitä nopealla rapsutuksella harjan tyveen, ja nostin sitten katseeni ohjaamaan kohti viimeisiä esteitä. Gitta kaarsi rullaavassa laukassaan pysty-okseri-setin eteen. Mä olin jo aivan hapoilla pitkästä esteistunnassa pysyttelystä, ja kuulin seuraavan tuntilaisratsukon valmistautuvan omaan rataansa. Gitan innokkuus hymyilytti, mutta nyt en voinut päästää sitä liian pitkäksi, muuten tulisi lyhyellä välillä pulmia. Tamma ponnisti just eikä melkein oikeasta paikkaa, ja liiteli noin puolimetrisen pystyn yli. Mä jäin kevyeen istuntaan ja pidin harjasta kevyesti kiinni, jotta olisin horjauttamatta ponin rytmiä. Yksi... kaksi... kolme! Kolme askelta osui oikein, ja niin me ojentauduttiin vielä viimeisen pidemmän okserin yli kunnialla. Tamman kaviot tussahti maneesin hiekkaan esteen toisella puolella, ja mä kiittelin sitä molemmin käsin kuullessani Piritan kehuvan huikkauksen. Annoin ratsulleni ohjaa ja päästin sen laukkaamaan pitkänä päätyyn asti. // Kiitti kovasti mukavasta tunnista!
|
|
Elina
Uusi ja innokas
Koulutaso: HeB
Estetaso: 75cm
|
Post by Elina on Dec 5, 2014 14:58:40 GMT 2
Odoteltiin hyppyvuoroa Myntin kanssa Kiitos kivasta tunnista!
|
|