09. toukokuuta 2010 - Uusia tuttavuuksia
"Äiti, meen nyt!" huusin äitilleni eteisestä.
"Hei kuules neitiseni. Mitäs jäi?"
"Öö..." katselin ympärilleni ja vaatteitani. "Ei mitään."
Äitini tuli luokseni reippain askelin ja katsahti minuun merkitsevästi. Punastuin ja sanoin hiljaa katsellen kengänkärkiäni:
"Hups... No tota, käykö että tyhjennän sen sit ku tuun?"
"Huoh, hyvä on, mutta sit kasilta kotiin, viimeistään, ettei mee taas liian myöhään"
"Okei okei..."
"Moikka"
"Moi"
Juoksin nopeasti pyörälleni ja hyppäsin sen satulaan. Laukku tiukasti olallani pyöräilin kohti Seppelettä, jännittyneenä siitä, mitä saisin tallilla kohdata. Yhtäkkiä mieleeni kuitenkin iski epäilys ja manailin itsekseni sitä, että olin niin ujo aina uudessa paikassa. Tässä tulisi taas yksi ujouden puuska... Yleensä olen niin rempseä kaveri kun on tuttuja ihmisiä, mutta nyt, kaikki olisi uutta. Jonkun satunnaisen hoitajan olen ehkä saattanut tavata jossakin muulla tallilla tai kilpailuissa, mutta emme millään voisi muistaa toisiamme, vai voisimmeko?
Pyörän polkimet pyörivät vinhaa vauhtia, tietenkin, sillä halusin päästä Seppeleeseen mahdollisimman nopeasti, Siken takia. Pian näin Seppeleen kauniin tallirakennuksen edessäni ja poljin yhä sutjakkaammin eteenpäin.
'Täältä minä tulen, Seppeleen väki...' Käänsin pyöräni tallin pihaan ja vein sen tallirakennuksen seinustalle. Katsahdin ympärilleni, en nähnyt ketään. Tämä oli tavallaan hyvä juttu, sillä ei siten tarvinnut heti kun tulee pihaan, tutustua kehenkään vaan saa ensin kipaista talliin. Hoitajien yhteiseen huoneeseen en halunnut vielä mennä, sillä en halunnut kauheata kyselyvyöryä niskaani. Kyllähän minä tiesin, että Seppeleen väki oli hyvin kohteliasta ja ystävällistä porukkaa, varsinkin uusille, mutta en minä silti halunnut sinne mennä tieten tahtoen, minua ehkä hiukan ujostutti, eikä ihan vähän... Kävelin tallin ovelle ja avasin sen, rauhallisesti ja päättäväisesti. Talli oli hiljainen, vain pari satunnaista hevosta seisoskeli karsinoissaan. Kävelin pitkin käytävää ja etsin Siken karsinaa. Jouduin kulkemaan tallin pikkupuolelle, jotta lopulta pääsin lukemaan karsinassa olevan kyltin, jossa luki vuonon nimi ja tästä pientä perustietoa.
'On se niin söpö' mietiskelin hiljaa katsoessani karsinaan.
'Tai ei ehkä sittenkään...' Näin suuret lantakasat Siken karsinassa ja ähkäisin, mitä tekisinkään?
"Hei!" kuulin joten käännähdin. Pienen matkan päässä minusta seisoi tyttö.
"Ootko se Siken uus hoitaja?" tämä nuori tyttö kysyi.
"Juu, olenhan minä", sanoin punastuen, mutta yritin olla rohkea, hiukan ujo kun uusille tuttavuuksille kuin olin.
"Kiva, tervetuloa Seppeleeseen!" tyttö hymyili ja jatkoi:
"Olen muuten Pipsa, Siken omistaja ja Pampulan hoitaja."
Pipsa hymyili minulle kaunista hymyään, joten olihan sitä siihen pakko sitten vastata. Hymyilin tälle ja kysyin:
"Mitäs voisin tehdä tänään Siken kanssa?"
Tyttö mietti hetken, mutta sanoi innokkaana:
"Juu, sori kun latelen tässä tehtäviä, mutta se ei varmaan haittaa."
Nyökkään.
"Eli voisit vaikka siivota ton karsinan, heh, ja sitten voisit vähän tutustuu Sikkeen. Aion mennä kohta ratsastaan Sikellä, joten viittitkö vaikka hoitaa sen kuntoon?"
"Juu, sopii!" hymyilen leveintä hymyäni, innoissani kuin oli. Ujouskin oli jo puoliksi kaikonnut.
"Hyvä! Mä tästä meenkin. Jos vaikka tuon eka Siken tänne ja hoidat sen, sitten siivoat karsinan. Juukostas?"
Nyökkään jälleen kerran ja hymy säilyy edelleen. Pipsa lähtee Siken riimunarun kanssa kohti tarhoja, minä itse kiirehdin viemään laukkuni oleskelutilaan yläkertaan. Onneksi rappuset ylös olivat kohtuullisen lähellä Siken karsinaa, sillä olisin varmaan muuten eksynyt. Kiipesin rappusia ylös. Pian alkoi kuulumaan heleää naurua ja jutustelua, scary, eh?
Astuin oleskelutilaan. Samassa hiljeni ja katsoin ympärilleni. Kuitenkin joku rohkaistui ja sanoi kättään heilauttaen:
"Hei!"
"Heips vaan" vastasin hymyillen, kuitenkin hiukan hämilläni.
"Kukas sie oot? Minä ainaki oon Jokeri, hoidan Flooraa.
"Ja minä oon Juli, hoidan ihanaa Siiri-ponia" tytön ääni oli täynnä rakkautta. Pian olikin käynnissä jo esittelykierros.
"Jutta, hoitsuna Myntti"
"Siiri, hoitsuna Taiga, jonka Wear omistaa... "
"Sini ja Humu on mul hoitsuna"
"Sanni, Aksu hoitsuna."
Pian oli minun vuoroni näiden kauniiden tyttösten jälkeen:
"No tota... Mä oon siis Siken uus hoitaja, Dimma"
"Tervetuloa Seppeleeseen!" kaikui kuin yhdestä suusta, vaikka jokainen sen sanoikin.
"Kiitos" hymähdin. Juttelimme pienen hetken hoitajien kanssa kunnes kysyin:
"Onks Brenna viel kuvioissa?"
Hoitajien keskuudessa syntyi supinaa, kunnes joku vastasi:
"Ei sitä ainakaan oo näkyny pitkään aikaan, taitaa olla lopettanut. Tunsitsä sen?"
"Juu, ollaan vanhoja kavereita ekalta asti tai jotai..." vastasin hiljaa, kunnes Pipsan ääni kuului alhaalta:
"Ootkos sie Dimma jo tulossa? Sikke on jo odottanu aika kauan..."
"Joo tulen", vastasin nolona ja heipatin tytöille. Ensimmäinen Siken hoito, ja olin jo nyt myöhässä... Pääsin alas ja pyytelin Pipsalta anteeksi.
"No joo, ymmärän hyvin. Mullekin kävi noin sillon ku ekan kerran tänne tallille tulin", tyttö naurahti ja kävelimme Siken luokse.
"On se niin nätti..." sanoin huoahtaen. Pipsa vain hymähti kiittävästi.
"Jätin Siken käytävälle, jotta olis enemmän tilaa hoitaa. Tossa on sulle muute harjatki. Hoitamisen iloa!" Pipsa toivotti ja jätti meidät Siken kanssa kahden kesken. Tästä se lähtisi... Minun ja Siken yhteinen taival nimittäin.
Kävelin Siken viereen ja katselin tammaa ihastuneena.
"Sä oot niin kaunis..." sanoin tälle olennolle, joka haisteli ojennettua kättäni. Tamma tökkäisi minua turvallaan.
"Ei mul herkkui oo, sori. Ellei si löydy laukusta, mutta en sua kyl tänne yksin jätä. Vois tulla sanomista jos päättäisit täst lähtee", naurahdin Sikelle. Käännyin ja otin harjan. Käteeni osui pöläri, joten päätin aloittaa sitten sillä. Näytin Sikelle pöläriä, jotta tamma ei kummastelisi, mitä aion tehdä. Tämä koitti nappasta sen hampaillaan, mutta tönäisin sen turvan hellästi pois.
"Ei se oo mitää hyvää. Sä oot niin hassu..."
Laskin pölärin tamman kaulalle ja vetelin varovasti pölyt pois sen herkältä kaulalta. Tamma ei näyttänyt välittävän mitään, kummasteli vain, joten painoin vähän enemmän. Olen aina aluksi hirveän varovainen uusien hoitsujeni kanssa, sillä en tiedä miten ne suhtautuvat erilaisiin toimenpiteisiin. Tämä tamma suhtautui kaikkeen yllättävän hyvin.
"Hoitotoimet ovat yleensä mukavia helliä hetkiä" muistin Pipsan sanovan, mutta muistin myös erään toisen asian:
"Tämä erittäin orimaisen käyttäytymisen omistava tammaa yllätääkin kaikki tulijat hiukan oudon luonteensa vuoksi"
Orimainen? Ja pah... Mutta silloinhan en tiennyt vielä mitä oli tulossa, monet hoitokerrat. Etenin pölärin kanssa helposti tamman karvalla selkään ja kylkiin. Vetelin voimakkaita vetoja ja huomasi heti pölyn lähtevän irti.
"Sus on paljo pölyä, kuules neitiseni, mutta muuten et näytä olevan kauhean kökköinen. Paitsi no, jalkoja ei lasketa..." katseeni oli lipunut sanojen keskellä tamman jalkoihin, jotka tosiaan olivat kauheita mutapesäkkeitä. Sikke ei tästä välittänyt vaan jatkoi pakosuunnitelmiaan ulos ruohon keskelle. Pian olin käynyt tamman pölärillä läpi, päätin ottaa kovemmalla harjalla jalat. Tamma ei oikein tykännyt jalkojen putsauksesta, vaan koitti välillä niitä nostella.
"Oos ny kunnolla..." totesin temppuilevalle tammalle. Tämä oli varmasti pientä siihen verrattuna, mitä olisi tulevaisuudessa luvassa. Pian sain kuitenkin tamman jalat puhtaiksi, kova työ se olikin. Nappasin kaviokoukun ja astuin Siken vasemman etujalan viereen. Laskin vapaan käteni Siken jalalle ja liu'utin sitä alaspäin kohti kaviota.
"Nosta!" sanoin tammalle, joka nostikin jalkansa ihmeen hyvin ja kannattelikin sitä melki kokonaan itse. Kehuin tammaa kun olin saanut kavion putsattua. Siirryin takajalalle ja tamma nosti taas kavion hyvin. Taputin Sikkeä ja siirryin tamman toiselle puolelle tekemään rutiininomaisesti saman. Sain tamman kaviot putsattua alta aikayksikön, joten halusin käydä hakemassa sen varusteet, jotta Pipsalla ei olisi valittamista :'D Laitoin kaviokoukun takaisin paikoilleen ja sanoin Sikelle:
"Venaa iha hetki siinä. Haen vaan sun varusteet."
Sikke ei välittänyt yhtään, vaikka lähdinkin reippaasti hakemaan varusteita.
Astuin varustehuoneen ovesta sisään, ei ketään, katselin ympärilleni ja näin aimo kasan varusteita. Katselin satulakoukkujen päissä olevia nimiä.
"Pikku, Topi, Myntti... Sikke!" luettelin hiljaa ääneen, paitsi hoitsuni nimen kohdalla melkein kiljaisin. Olin etsinyt melkein koko huoneen läpi. Suitset olivat satulan yläpuolella, joten nappasin nekin mukaani ja palasin Siken luo.
Kävelin tamman viereen ja se näytti olevan iloinen palatessani. Tamma hörähti, vaisusti, mutta kuitenkin! Hymähdin. Laskin satulan lattialle ja laitoin suitset koukkuun karsinan oveen. Nostin satulan kuitenkin takaisin käsivarsilleni ja ojensin käteni kohti Sikkeä. Laskin satulan tamman selkään ja liu'utin sen oikeaan kohtaan. Taputin tammaa ja laitoin satulavyön kiinni. Sitten käännyin, otin suitset koukusta ja kävelin Siken eteen.
"Nyt suitset päähän ja menoks!" hihkaisin tammalle ja aloin vängertää suitsia sen päähän.
"Riimu alta pois ja sit on hyvä" hymyilin tammalle. Otin riimun pois, tein viimeiset säädöt suitsiin ja sitten katselin kätteni töitä. Tamma oli kaunis varusteissaan, olihan hän ilmankin, mutta nytkin, vaikka tätä peitti suitset ja satulat.
"Oot söpö... Ainiin se pintelit!" muistin ja kävin hakemassa kaksi paria pinteleitä. Palasin tamman luokse ja aloin kieputtamaan pintelejä sen jalkoihin. Siinä olikin urakka, sillä pintelit olivat kohtuullisen pitkiä. Kieputin ja kieputin. Kieputin aikani ja pian työni oli valmis! Huokaisin helpotuksesta ja siinä samassa Pipsa jo tulla porhalsikin paikalle, mistä lie kuusesta...
"Oliko kiva hoitaa?" tyttö kysyyy taluttaessaan tammaa maneesiin. Hymyilen tälle ja vastaan:
"Sikke on ihana ja tosi kiltti."
"Voi kun näkisit sen pahempina päivinä..."
"En taida tulla sillon tallille"
"Hah! Oot sen hoitaja, sun täytyy, muhhahhaahaa..."
"Mut sä oot sen omistaja"
"No joo, toi on kyl totta."
Pipsa nousee Siken selkään, minulla olisi vielä urakka edessä, karsina. Mutta yllätyksekseni Pipsa sanoo:
"Lähe vaan kotiin, kyl mää sen karsinan hoidan. Taisin vähän vakoilla tota sun hoitamista ja puunasit tamman kyllä viimesen päälle. Lähetäänkö näyttelyihin?"
Pipsa kumartuu Siken puoleen ja pussaa tätä kaulalle.
"Ei, kyl mä voin sen siivota..." sanoin vaatimattomasti.
"Ei kuule Dimma... Sä lähet ny kotiin!" Pipsa sanoo tomerasti, mutta ystävällisesti. Kiitän tätä ja menen maneesin laidalle. Olen juuri astumassa ovesta, mutta käännän katseeni takaisin kentälle.
'Pipsa on taitava Siken selässä, ja Sikke niin kaunis. Voi kumpa olisin joskus tuollainen kuin Pipsa. Kaunis näky...' Hymyilen ja astun ovesta. Tämä oli aivan mahtava eka päivä Siken kanssa, vaikka vain hoidin sen. Mutta tutustummehan ensin, eh?
Eli tässä tämä eka kertomus, jossa sait vähän patistaakin, mutta toivon, että oli sen arvoista Eli, hoidin Siken, jotta pääsisit ratsastamaan. Oli ihana eka päivä Seppeleessä, ja varmasti tulen takaisin, ja nopeasti!