|
Post by Eedi Myllyoja on Oct 11, 2022 12:54:58 GMT 2
17. 11.10.2022Loki pääsi irrottelemaan maneesiin Ledin kanssa - ehkä varsasta tuleekin estehevonen?
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Oct 21, 2022 10:36:55 GMT 2
18. 21.10.2022 Ihanan kaunis ruskan vaihe on kääntynyt mutakaudeksi. Syksyn tuoksu leijailee edelleen ilmassa, mutta nyt hevoset näyttävät uineen mudassa ja sadepäivät vaativat loimittamista. Työpäivistä kuluu Eedin mielestä liiallinen aikamäärä ponien sadeloimiin sonnustamisessa. Etenkin kun osa niistä repii loimen pois heti tarhaan päästyään ja Eedi pääsee kiskomaan loimia milloin mistäkin lätäkötä. Tältä päivältä se on kuitenkin ohi, nyt Eedi rummuttaa sormillaan tarhan aitaa työvuoron päätyttyä eikä tällä hetkellä edes sada. Aurinko sen sijaan siivilöityy yllättävän lämpimänä puiden välistä. Eedin vatsassa pyörii ikävä pala joka kasvaa kuukauden lähestyessä loppua enemmän ja enemmän. Eedi on luvannut vastauksen Ilvessuolle kuun loppuun mennessä, mutta Emmyllä on kiire omassa elämässä eikä se osaa antaa vastauksia ja Hannes tuntuu välttelevän Eediä kuin Eedi olisi huutanut sille vihaavansa kiviä. Tosin Eedi ei ole huutanut sille. Tai vihaa kiviä, sen tunteet kiviä kohtaan on melko neutraalit. Loki ravaa kohti porttia ja jää parin metrin päähän tuijottamaan Eediä korvan hörössä. Se on kohta jo neljän kuukauden ikäinen, eikä Lediä kiinnosta seurata varsaa. Itseasiassa tamma taitaa nauttia pienisä hengähdyshetkistä. Eedi sen sijaan on iloinen varsan mielenkiinnosta ja hymyilee sille kyhnyttäen pikkutamman kaksiväristä kaulaa sen parkkeeratessa portin luo. ”Kyllä sä Ilvessuollakin viihtyisit”, Eedi mutisee yrittäen vakuuttaa itsensä siitä, että joka tapauksessa seuraava vuosi voi olla hyvä. Loki pärskähtää ja viskoo päätään, Eedi ei tiedä onko varsa samaa mieltä. Kuva © Lithy
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Oct 26, 2022 20:38:31 GMT 2
19. 27.10.2022 HalloweenMeridan hevonen on tänä vuonna hieman tavallista pienempi ja valkoisempi kuin tavallisesti, mutta silti aivan yhtä hieno.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Nov 5, 2022 14:35:00 GMT 2
20. 5.11.2022 Näyttelyharjoitukset Ilvesuolla Tuomarin kommentti: Selvästi kehän tapoja etukäteen opetellut, mutta tänään varsin reaktiivisella tuulella ollut nuori varsa. Ikänsä kannalta hyvässä kasvuvaiheessa etenkin suurikokoiseksi varsaksi. Myös suuriliikkeinen, välillä intoutuu esittelemään liikkeitä liikaakin. Reaktiivisuudesta huolimatta vaikuttaa rohkealle. Lupaava kouluvarsa luonteen pysyessä riittävän tasaisena, hyvä siedätys eri tilanteisiin kannattaa tämän varsan kohdalla pitää erityisen tiiviinä osana koulutusprosessia.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Nov 12, 2022 17:20:14 GMT 2
21. 12.11.2022 Sisarukset
[11:25] Ilari Vuorijoki > Eedi Myllyoja: Sain nää varsojen yhteiskuvat kuvaajalta Lokin sisar Gera (i. Okeanos), omistajansa Ilari, Ada ja Ledi sekä Eedi ja Loki näyttelyharjoituksissa.[11:36] Eedi Myllyoja > Ilari Vuorijoki: kiitti [11:37] Eedi Myllyoja > Ilari Vuorijoki: ne on niin söpöjä [11:37] Eedi Myllyoja > Ilari Vuorijoki: oli kiva tavata Gera!
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Nov 16, 2022 15:29:57 GMT 2
22. 16.11.2022 EnsilumiMarraskuun hämärä, muta ja ensilumi.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Nov 23, 2022 19:29:42 GMT 2
23. 23.11.2022
Tarhaan siirtyminen ei aina ole ihan helppoa.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Nov 29, 2022 21:10:19 GMT 2
24. 29.11.2022Ehkä tänä vuonna saadaan valkoinen joulu?
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Dec 13, 2022 13:02:44 GMT 2
25. 13.12.2022 Kesämuisto Lumi tuiskuttaa tallin ulkopuolella ja hevoset ovat saaneet jäädä aamulla sisälle tavallista pidempään. Joku paukuttaa karsinan ovea kiukkuisesti, mutta turha hevosia on ulos lumen armoille viedä. Eilenkin niillä oli ollut valtava kiire sisälle ja Eedi oli lähes kaatunut kinoksiin useamman kerran hevosten kiirehtiessä hangessa. Nyt Eedi istuu kahvikupin kanssa oleskeluhuoneessa ja kuuntelee tuulen huminaa tallin rakenteissa. Ikkunasta näkyy lumipyörre ja tallia ympäröivä pimeys. Eedi kaipaa kesää. Aurinkoisia päiviä, lämpimiä hetkiä ja aamuja ilman loimitusrumbaa. Pienen pientä Lokia Ledin kanssa laitumella. Nyt pikkutamma on jo lähes 140 senttiä korkea ja ärsyttää Lediä. Ledin kotiinpaluu on sovittu tammikuun ensimmäiselle viikolle, ja Eedi tietää jo, että sen tulee ikävä. Vuosi tamman kanssa on antanut paljon vaikka hevonen ei aluksi oman tyyppiseltä tuntunut, on vaikea erota Ledistä. Onneksi Loki jää. Loki, joka kimeästi hirnuu tallissa vastalauseita sisällä oleiluun.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Dec 17, 2022 12:44:00 GMT 2
26. 17.12.2022 Talven riemua
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Dec 22, 2022 14:29:26 GMT 2
27. 22.12.2022 JouluLoki, Ledi, Eedi & kirjoittaja toivottavat hyvää Joulua!
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Dec 28, 2022 19:14:58 GMT 2
28. 28.12.2022 Paluu satulan alle Loki on jo saman kokoinen kuin Halla. Mä mittasin sen eilen ja mulle konkretisoitui kuinka iso se jo on. Kyllähän mä tiesin, että siitä tulee iso – Noksu oli suorastaan valtava – mutta mä olin silti ajatellut varsaani vielä pienenä ja hentoisena otuksena. Sadanneljänkymmenenkahden sentin korkeudessaan se ei enää ole sellainen. Se on ison ponin kokoinen, mutta keskiverto ponia arvaamattomampi lennellessään mun ympärillä kaviot viuhtoen kun aamuhämärän on keskeyttänyt joku epämääräinen kolina. Lopulta varsa pysähtyy puhisemaan paikalleen ja saan sen emänsä kanssa samaan tarhaan. Samalla hengitän syvään ja lupaan itselleni, että kyllä me selvitään. Selvisin mä Noksunkin kanssa, ja Loki on sekä pienempi että kiltimpi kuin isänsä. Se on reaktiivinen, mutta ei samalla tavalla ihmistä kohtaan hankala käsiteltävä. Päinvastoin, pikkutamma rakastaa rapsutuksia ja on aina utelias. Loki on myös vähän mustasukkainen mun huomiosta, joten kun mä myöhemmin haen tarhasta pelkän Ledin se yrittää tunkea päänsä mun syliin syyttävästi. Varsa on viime viikkoina saanut opetella ilman Lediä olemista. Tamma lähtee jo viikon päästä takaisin kotiinsa ja mä yritän antaa sille ylimääräistä huomiota ennen sitä. Tänään mä rapsuttelen sitä pitkään Lokin kulkiessa hieman hermostuneesti pitkin tarhaa. Sitten varsa rauhoittuu ja mä alan kaivella Ledin varusteita pölystä toivoen, että ne edelleen ovat sopivat. Edelleen vähän pyöreäkylkinen tamma ei ole moksiskaan tutusta liilasta satulahuovasta selässään ja satulakin vaikuttaa edelleen sillä, että sillä kehtaa kevyesti ratsastaa. Auratulla kentällä on tyhjää ja Ledi tuijottaa tarhoille päin pää ylhäällä ja korvat tötteröllä. Mä rapsutan sen kaulaa rauhoittavasti ja kiristän satulavyön. Tarhoilta kantautuu Lokin hirnahdus, johon tamma kyljet värähdellen vastaa. Siihen varsa vaikuttaa tyytyvän, koska uutta vastausta ei kuulu. Yllätyksekseni huomaan kevyen jännityksen pyörivän vatsan pohjalla työntäessäni jalkani jalustimeen. Ledillä ei ole ratsastettu kahdeksaan kuukauteen, mutta sen ilme ei muutu kun mun paino laskeutuu satulaan. Turvallisen ratsuhevosen varmuudella tamma ottaa ensimmäiset askeleet eteenpäin kun mä vielä säädän istuntaani. Meidän ratsastus ei ole pitkä. Reilun puolen tunnin jälkeen Ledi alkaa jo hiota paksun talvikarvansa läpi, ja kun siirrän tamman rennosta ravista takaisin käyntiin se pärskähtää kerran ja ravistaa hieman päätään samalla kun mä pidennän ohjia. Mielessä kutkuttaa ajatus siitä, kuinka ihana on taas ratsastaa kotitallin kentällä omalla hevosella. Vaikka Ledi ei oikesti ole mun eikä Seppelekään pian enää mun päätalli. Työnnän mietteet mielestäni ja rapsutan tamman kaulaa, mun jännitys on sulanut pois ja Ledi tuntuu taas tutulle. Mulla on rauhallinen olo.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Dec 31, 2022 10:26:50 GMT 2
29. 29.12.2022 Maasto[28.12.2022 19:17] Eedi > Sebastian: haluutko lähtee mun ja hevosten kans maastokäveleen huomenna? [28.12.2022 19:20] Sebastian > Eedi: ofc! tääl liekkijärvel sitä mettää riittää nii pirusti et hyvä et tulee silleki käyttöö [28.12.2022 19:21] Eedi > Sebastian: jos yhelt tallil? [28.12.2022 19:21] Eedi > Sebastian: ni ehtii ennen pimeetä [28.12.2022 19:23] Sebastian > Eedi: joo, tehää nii Paluumatkalla hämärä alkoi jo hiipiä metsään. [/b][/div]
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Jan 6, 2023 22:22:57 GMT 2
30. 6.1.2023 Painajainen Puut mun ympärillä tuntuvat kasvavan pituutta ja taipumaan yllä peittämään tähtitaivaan. Uhkaava rahina kantautuu jostakin metsän siimeksestä polulle, jossa mä käsittämättömästi seison. Aaro pyörii mun jaloissa levottomasti ja Pentu tuijottaa mua hihnan päässä hämillään. Mun ei pitäisi olla täällä, mutta mä en tiedä missä Sisu on. Mun vatsan pohjassa kasvava möykky on sekoitus tuttuutta ja pelkoa. Rahina voimistuu, se on hiipinyt kokoajan lähemmäs ja Pentu alkaa pyöriä paikallaan. Sitten se kaikki katoaa, kun mä havahdun hereille. Rahina jatkuu, se on mun puhelimen tärinä yöpöydän pintaa vasten. Kirkkaan ruudun numerot vilahtavat mun silmien ohi kun tartun laitteeseen hiljentääkseni sen. Tallipuhelin soittaa, kello on vähän yli seitsemän. Samassa mä olen täysin hereillä – olenko myöhässä töistä? Onko jokin vialla? ”Erittäin kaunista huomenta Eedi” Hanneksen ärsyttävän rauhaisa ääni soljuu mun korvaan, kun painan viiveellä vihreää luuria. ”Huomenta”, mutisen takaisin aamukahvittomuuden mukaisella pirteydellä. ”Lokki on loukannut itsensä”. Mä en ehdi edes kyseenalaistaa sitä, että Hannes jälleen kutsuu mun hevosta linnuksi, vaan olen välittömästi yhtä hereillä kuin kolme kahvikuppia juoneena. ”Sori?” yritän varmistaa kuulleeni oikein ”Niin, että Lokki on loukannut jalkansa ja sinun kannattaisi tulla tallille”. ”Sen nimi on L-”, mä ehdin aloittaa, mutta linja katkeaa ja mä tuijotan puhelintani typertyneenä. [7:11] Eedi > Allu: lokin jalassa on jotain vikaa en tiiä mitä [7:12] Eedi > Allu: et varmaan oo hereillä mut jos oot voitko tulla tallil? Mä pääsen tallille puoli kahdeksan, Turo taluttaa tarhaa kohti Aprilia kun viiletän sen ohi puolijuoksua kohti tallin ovia. Vain Ledi on karsinassa, se syö rauhassa aamuheiniään tietämättä päivän suunnitelmista. Mun sydän hakkaa vasten rintalastaa niin, että kuulen sen kohinan korvissa yrittämättä. Missä mun hevonen on ja mikä sitä vaivaa? Jatkan matkaa tallin läpi aivot sumuisina. Inkeri on siivoamassa Akan ja Kertun karsinaa. ”Mitä sä tähän ai-” se ehtii aloittaa, kun pysähdyn karsinan eteen. ”Loki, missä se on?” tivaan ja näytän juuri heränneelle, hiukset sojottavat joka suuntaan enkä mä ole edes saanut aamupalaa. ”Tarhassa? Kuten pitäis?” Inkeri vastaa mulle kuin asia olisi itsestäänselvyys. Tuijotan sitä ja näen punaista, MUN hevonen on tarhassa JALKA RIKKI?? Puolijuoksu jatkuu kohti tarhoja. Ja siellä mun Loki on. Täysin terveen näköisenä. Mä en ymmärrä. Hannes ei enää vastaa tallipuhelimeen. Lopulta mä olen juossut tallin läpi kolmesti, ennen kuin löydän Hanneksen Pinjan karsinasta. ”Ai huomenta Eedi! Mukava että tulit, ei se ollutkaan se Lokki vaan tämä Pinni tässä. Sattuvat vain olemaan niin saman väriset” se höpöttelee mulle kuin mikään ei olisi vialla. ”SEN NIMI ON LOKI” mä ilmoitan ja Laila viereisessä karsinassa hätkähtää. ”No mutta Eedi, kai olet syönyt aamupalaa? Se näes on päivän tärkein ateria”. Mä en vastaa, vaan kävelen ulos tallista ja tuijotan mun hienoa varsaa. Sillä ei ole aavistustakaan, että muutaman tunnin kuluttua sen emä palaa kotiinsa eikä me enää nähdä Lediä. Mun omatunto kolkuttaa hiljaa, mutta mä tiedän että Loki on jo puolivuotias ja virallisesti vuotias, sen kuten kaikkien varsojen täytyy joskus kasvaa isoksi ilman emää. Ja Lediä Loki enää lähinnä äsyttää, joten tänään on aika. [8:01] Eedi > Allu: sori väärä hälytys [8:01] Eedi > Allu: oon vihane hannekselle Loki ensimmäistä kertaa vuotiaana.
|
|
|
Post by Eedi Myllyoja on Jan 15, 2023 23:03:50 GMT 2
31. 15.1.2023 Tuholainen
|
|