18.05.2020 - Ensimmäinen
Pukeuduin beigen värisiin ratsastushousuihin ja vaaleanharmaaseen villapaitaan, jonka olkapäillä oli kauniita vaaleita helmikoristeita. Suin punertavanruskeita kiharoita kääntymään oikeaan suuntaan ja lisäsin kerroksen huulipunaa. Töissä aina rähjääntyi kun joutui kuuntelemaan teinien turhaa valitusta. Tekisivät elämälleen jotain, eivätkä vain valittaisi onnettomia oireyhtymiään, jotka olivat, tai heidän vanhempansa olivat diagnosoineet googlen perusteella.
"Sä olit menossa minne?" Esko kysyi ja katsoi minua lasiensa yli. Mies näytti papparaiselta lukiessaan hesaria lempinojatuolissaan.
"Seppeleeseen, sinne hevostallille", vastasin ja laitoin äitienpäivälahjaksi saamiani timanttikorvakoruja korviini.
"Jaahas, etkai sä ole missään semmosessa käyny sitten Danten jälkeen", Esko sanoi ja käänsi katseensa takaisin lehteen.
"Dianan", sanoin hampaitani kiristellen. En tiedä oliko pahempaa, ettei mies muistanut vai se, että hän olisi tehnyt tuon tahallaan. "Siirrä Veeralle satanen, sen pitää ostaa ruokaa ja opintotuki ei ole vielä tullut."
Kaarsin Seppeleen pihalle mustalla Volvollani ja katselin ympärilleni. Olin käynyt täällä muutamaan kertaan joskus vuosia aiemmin kun Veera oli kinunnut ratsastustunteja itselleen, mutta se into oli lopahtanut varsin lyhyeen. Enkä minä häntä syyttänyt, en ollut tarpeeksi kannustava, vaan taisin kiirehtiä aina itsekin tallille. Esko nyt ei tietystikään lasten harrastuksiin mitenkään osallistunut, paitsi kuskaamalla ja rahallisesti, tietysti.
Kävelin talliin etsimään Salmaa, jonka kanssa olin aiemmin viestitellyt orastavasta halustani palata hevosihmiseksi. Aina niin ystävällinen tyttö, tai nainen kai hän jo oli, vaikkei ollutkaan tytärtäni vanhempi, ehdotti vuokrausdiiliä, mikäli kemiat mustan puoliverisen kanssa kohtaisivat. Salma käveli kohti minua ja onnistui näyttämään äärettömän hyväntuuliselta, onnelliselta ja niin mahdottoman nuorelta. Miksipä hän ei olisikaan ollut, oko elämä vielä edessä.
"Kaisu Salokannel, mutta sano ihan Kaijaksi vaan!" Tervehdin naista ja jatkoin heti perään tietäväisenä. "Onnittelut muuten eilisestä kakkossijasta ja estetähteydestä! Luin sieltä facebookista."
"Kiitoksia kovasti!" Salma sanoi iloisena kun oli esitellyt itsensä.
"Mitäs sun ponille kuuluu?" Kysyin. "Olette tainneet pitää aika pitkään yhtä."
"Hyväähän sille", Salma kertoi. "Lähdetäänkös katsomaan Black Poemia, sitähän sinä varmaan tänne ensisijaisesti tulit katsomaan."
Musta ori oli nuoren näköinen, mutta se oli selkeästi jo ihan oikean kouluhevosen näköinen, eikä sellainen nälkiintynyt ja lihasköyhä, mitä esteratsut
aina usein tuossa iässä olivat. Ori vilkuili uteliaasti tarhanlaidalle saapuneita ihmisiä, muttei nostanut päätään heinäkasasta. Sen selässä oli kurainen läikkä, eikä se muutenkaan vaikuttanut yhtä siistiltä tapaukselta kuin Diana oli ollut. Kaduin heti orin vertaamista Dianaan, sillä Diana nyt oli Diana, eihän kukaan voinut sitä korvata.
"Ystävällisen näköinen, hyvässä karvassa ja aika iso. Hyvä vain, paremmat askeleet kuin sellaisilla kääpiöillä, mitä näkee joskus myös kouluradoilla", tuhahdin.
"Niin, mutta kääpiön kyydistä ei tipu korkealta", Salma naurahti.
"Ai niin, sinullahan oli itselläsi poni. Poni sentään onneksi on poni, ei kääpiöhevonen. Ja kyllä SINUN ponisi tietysti on hieno", sanoin sovittelevasti. "Onkos tuo kauan asunut täällä?"
"Ei, se tuli ihan vasta. Viimeviikolla", Salma kertoi.
Ori nosti päänsä ja leijui portille päätään heitellen. Se kävi ravaamassa ohitsemme ja karkasi liitelevään laukkaan, kunnes palasi takaisin heinäkasalleen.
"Voi nuoruuden intoa tuolla pikkumustalla", hymähdin. "Hyvät askeleet sillä kyllä on."
"Ne ovat kyllä upeat", Salma sanoi. "Se on tosi kaunis, mutta rakastaa piehtaroimista eli on aina kurassa ja mudassa."
"Niinpä tietysti. Ainahan miesten kanssa on omat kommervenkkinsa", sanoin tietävästi.
Ori oli upea, eikä minun sen kummemmin tarvinut miettiä. Tietysti tahtoisin alkaa vuokraamaan sitä, orien ja ruunien kanssa kyllä pärjäsi kun tekisi selväksi kuka oli pomo. Tammat olivat huomattavasti rasittavampia diivailuineen ja ärsyttävyyksineen. Pikkumustan minä kyllä kesyttäisin ja kietoisin pikkusormeni ympärille. Hymyilin tyytyväisenä ja tunsin nuortuvani vuosia.