Post by Inkeri on Aug 27, 2021 20:39:51 GMT 2
VAROITUS: Sisältää väkivallan kuvailua, en suosittele herkimmille.
Voittamaton
Mun yritykseni leipoa Siiristä kenttäratojen mestari oli alkanut megalomaanisen loistavasti. Pelkkä hyvin olisi ollut silkkaa vähättelyä. Mun oli välillä vaikea uskoa, että mun parilla hassulla tonnilla ostamani ruma ankanpoikanen oli kuoriutumassa joutseneksi -- se oli kahminut mukaan neljä ruusuketta kesän Norjan matkalta ja tuntui olevan jokaisen esteen edessä ihan elementissään. Siiri oli ollut mulla jo yli puolitoista vuotta, ja mä jaksoin silti olla joka päivä varmempi, että olin tehnyt elämäni parhaan hankinnan. Joten aika varma mä siitä jo tässä vaiheessa olin -- ja ylpeä.
Loppukesän kaatosade oli päässyt yllättämään meidät just sinä päivänä, kun oltiin päätetty suunnata maastoesteradalle treenaamaan. Onneksi Siiri ei ollut hienohelma, tai pelännyt vettä, mutta mä en ollut varautunut minkäänlaisiin sadekuuroihin ohuen -- ja sikakalliin -- treenipaitani kanssa. Läpimärkänä, kylmästä hytisten raahasin ponini päätallin käytävälle turvaan tuhansien vesipisaroiden läimäytyessä vasten rakennuksen peltikattoa. Kirosin itsekseni iltatallia, jonka olin luvannut tehdä Eedin puolesta sen tarvitessa edelleen vähän lisähappea Noksun yllättävän kuoleman jälkeen.
Riisuin Siirin varusteet ja asettelin ne viereisen karsinan edustalle odottamaan. Tamma -- mun hieno kenttäratsuni -- näytti harvinaisen surkealta siinä seistessään korvat lerpattaen laiskasti molemmin puolin sen päätä. Sen jo hieman nopeammin kimoutumaan lähtenyt, harmaa karva valui vettä, ja silmät olivat puoliksi ummessa alahuulen roikkuessa rentona. Mä silitin sen kaulaa ja hymyilin. Se oli selvästi antanut tänään kaikkensa.
Valitettavasti meidän herkkä hetki keskeytyi vähän liian nopeasti, ja yhtäkkiä mä näin punaista. Kirjaimellisesti. Punainen kiharapehko keinahteli korostetusti Milla-Riinan astuessa sisään musta sadetakki päällään ja kumisaappaat jalassaan. Mut nähdessään sen suupieliin piirtyi omahyväinen hymy, ja se nosti leukaansa hieman ylöspäin tuhahtaessaan säälivästi.
“Joko menestys nousi sulla niin pahasti hattuun, ettei voi enää pukeutuakaan kuin merkkikuteisiin?” pahanilmanlintu kujersi ja nyökkäsi merkitsevästi kohti mun punaista paitaani, joka oli valittu sävy sävyyn Siirin satulahuopien ja jalustimien kanssa. “Toisille on onneksi suotu älynlahjojakin sen verran, että ymmärtävät vilkaista säätiedotusta ennen ulos lähtöä.”
“Niinpä niin”, mä mutisin vedellessäni Siirin karvaa metallisella hikiviilalla kuivemmaksi. “Toiset sentään ostelevat merkkikuteensa ihan omilla rahoillaan.”
Tuli hiljaista. Se oli meidän kahden välillä harvinaista, mutta mä tiesin osuneeni arkaan paikkaan. Koko talliporukka luuli Milla-Riinan olleen joku varakkaampikin tyyppi -- sellainen, jolla oli rahaa ostaa suvukas ja kyvykäs puoliverinen, jollainen harvalla oli. Indi oli hevonen, jollaisia näki lähinnä Kallan kilpareissuilla asumassa siellä Auburn Estaten kristallikruunujen alla. Liekkijärvellä sellaisia ei ollut -- täällä päin hienon hevosen määritelmäkin oli ihan eri. Ne asuivat Artsin ravitallilla ja juoksivat -- kyläläiset eivät olleet suurimmaksi osaksi ratsuihmisiä.
“Eipä se sunkaan lompakko kuulemma paksuimmasta päästä ole”, Milla-Riina tiuskaisi. “Vai joko olet maksanut velkasi?”
“Ainakin molemmat ponini ostin itse, enkä jonkun kultalusikka perseessä syntyneen kilparatsastajan rahoilla.”
Niinpä niin, Milla-Riina ei ollut se, joksi kaikki sitä luulivat. Mä olin hykerrellyt innoissani sattuessani kerrankin oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan Sommersolvervin after rideilla. Siellä aina niin itsevarman oloisella punapäällä oli pyyhitty lattioita ihan kuusnolla, kun joku komistus vaati siltä englanniksi rahojaan takaisin ostamastaan hevosesta. Mannykin oli seissyt mun vieressä katselemassa tilannetta hetken ja pyytänyt mua mukaansa takavasemmalle, mutta tilanne oli ollut kerta kaikkiaan aivan liian mehukas sivuutettavaksi. Olin siemaillut tyytyväisenä gin toniciani oviaukossa ja seurannut näytöstä myhäillen tyytyväisenä. Kun Milla-Riina oli nähnyt mut, se oli kiehunut raivoa: mä olin hehkunut onnea niin, että sitä ärsytti vielä kahta kauheammin.
Kuten nytkin. Se oli pysähtynyt Indin karsinan eteen, riisunut märän takkinsa ja jäätynyt tuijottamaan mua silmät leiskuen. Mä koetin pysyä mahdollisimman viileänä ja välinpitämättömänä hoitaessani poniani, vaikka suorastaan nautin tilanteesta. Mahanpohjassa kihelmöi, kun kuulin naisen ottavan askeleita eteenpäin mua kohti. Siirikin oli nostanut korvansa ylös jännittyneen tunnelman myötä.
“Kerjäätkö sä verta nenästäsi?” nainen tivasi hampaidensa välistä aivan mun korvan juuressa samalla äänensävyllä kuin Disney-leffojen pahikset.
Eikä mun tarvinnut kuin kääntää päätäni refleksinomaisesti, jolloin kohtasin sen jäänsinisen katseen aivan liian lähellä. Ehdin tuijottaa sitä ehkä sekunnin kymmenesosan, kun avokämmen iskeytyi mun kasvoihin voimalla.
Siiri säikähti. Se kääntyi käytävällä niin poikittain kuin ikinä pystyi, sen sieraimet olivat valtavat ja silmänvalkuaiset pyörähtivät näkyviin. Mutta ensi kertaa saatoin sanoa, että mä en välittänyt ponistani. Se oli kadonnut mun tajunnastani iskun voimasta.
Ainoa, jonka näin edessäni, oli Milla-Riina. Enkä mä epäröinyt, kun tartuin sitä nopeasti sen ärsyttävästä tukasta ja löin. Enkä edes avokämmenellä, vaan tiukaksi puristetulla nyrkillä keskelle kasvoja. Se kirkaisi kuuluvasti, ja näin, kuinka sen nenä vuosi solkenaan verta, mutta se ei välittänyt. Se repäisi mun vaaleasta poninhännästä niin, että musta tuntui kuin mun hiukset olisivat irronneet kerralla juurineen, ja antoi takaisin vähintään samalla mitalla.
Milla-Riina oli mua noin päätä pidempi, mutta en antanut sen haitata. Me mätkittiin toisiamme pitkin seiniä, ja mun päässäni oli pimennyt täysin. Joka paikkaa särki ja silmät näkivät lähinnä pätkiä sieltä sun täältä. Mun suussa maistui vereltä -- seesteisestä talliympäristöstä muistutti enää rauhaton kavioiden kolina, joka kaikkosi koko ajan kauemmas.
Punapää kompastui kumisaappaisiinsa, mätkähti selälleen tallin kiviselle lattialle, otti kämmenillään vastaan irvistäen kivusta. Mä näin silmät kiiltäen tilaisuuteni tulleen, hyökkäsin sen päälle ja tartuin sen kaulasta kiinni painaen sen päätä vasten betonia. Milla-Riina sätki vastaan, raapi mun kasvoja ja potki raivokkaasti yrittäen kääntää asetelman päälaelleen.
“Vitun hullu”, se sai pihistyä, ja mä löin sitä vielä kerran.
Adrenaliini kohisi mun suonissani -- kuulin sen ja tunsin sen voimakkaana kuin jylisevän vesiputouksen. En ollut koskaan kokenut vastaavaa -- en edes kenttäkisojen maastoesteosuudella, enkä silloin, kun Sarah Reyes hävisi samat kisat, joissa mä voitin. Haljenneet hampaat yhteen puristuneina mä katsoin allani makaavaa naista, ja tajusin, että mä olisin voinut vaikka tappaa sen.
Mä olisin voinut tehdä mitä vain. Uhma sinisten silmien takana kaikkosi sekunti sekunnilta -- mä olin voittamaton.
Askeleita, kavioiden kopinaa -- talliympäristö muistutti jälleen itsestään yhden punaisen sekunnin ajan.
“Mitä ihmettä täällä tapahtuu?!” järkyttynyt Emmy huudahti tallin ovelta pidellen käsissään mun poniani.