Hyvää joulua Seppele!Olin valunut koulun joulujuhlan jälkeen väsyneenä kotiin, syönyt ja kellahtanut sängylleni makaamaan.
Ihanaa. Nyt alkoi loma. Ei aikaisia aamuja, kiireisiä päiviä, kokeita, esseitä, sanakokeita. Loma, hevosia, rentoja hetkiä ystävien kanssa ja leppoisaa lukemista ylppäreihin. Ja ranskan opiskelua. Vaan silloin mieleeni muistui, etten ihan vielä lomalle pääsisi.
Pikkujoulut.Ei auttanut muuta, kuin singahtaa sängystä, kiskoa jättisuuri tonttulakki päähän, kerätä tallikamat ja juosta ulos lumisateeseen. Otin potkukelkan ja pistin menemään tiellä, johon lumi oli tamppaantunut ja jäätynyt niin, ettei kelkka kovin monesti ottanut kiviin kiinni. Potkukelkka, joka oli kuulemma mummin papan vanha. Ei siis ihan nuori, mutta vallan käyttökelpoinen vielä.
Olin kiireestä hengästynyt kun saavuin Seppeleeseen vievän polun risteykseen. Nostin kelkan osaan puskien taa suojaan - sieltä löytäisin sen taas. Ilmeisesti huomenna, jos pitkäksi venyy iltamamme. Kävelin kapeaa kinttupolkua kohti Seppelettä, ja ihailin jouluisaa rauhaa. Lumihiutaleetkaan eivät juuri yltäneet paksun kuusimetsän läpi, mikä piti maan vihreänä.
Tallilla oli täysi tohina päällä, mutta mattimyöhäsellekin tarjoiltiin torttuja ja pipareita.
"Sitten koristellaan koko talli! Täältä laatikoista löytyy kamaa", Anne huuteli iloisen puheensorinan yli.
"Salmahan on jo aittaa koristellut, mutta tahdon kyllä viiä jotain Ruusan oveen", naurahdin vieressäni istuvalle Sussulle.
"Mäki tahon jotaan Rokin oveen, Birk muuttaa kohta ja sitten Rokki pääsee takasin aittaan", Sussu sanoi.
Kun koko talli koreili jouluisena, siirryimme takaisin vintille oleskeluhuoneeseen.
"Mä jaan jokaiselle lapun, johon kirjotatte nimenne", Pirre sanoi. "Sitten kerään ne ja jokainen nostaa itselleen lappusen. Pääsette tekemään joulukortteja, Anne tuo tarvikkeet kohta toimistosta", hän jatkoi.
Sain lapusta Salman nimen. Päätin ottaa vesivärit ja tyhjän kartonginpalan, jolle taiteilin kuutamon ja tyttötontun.
"Jokos kaikki on valmiita?" Pirre kysyi myöhemmin. Silloin jaoimme kortit. Minä sain Pipsalta kauniin joulukortin.
Koristelimme myös pipareita, mutta omani meni niin pieleen, etten kehdannut laittaa sitä kisaan mukaan. Sokerimassatuubissa oli ilmiselvästi jotain vikaa, kun siitä tuli niin huomosti... Tai siis.. Ehkä taiteelliset lahjani eivät vain riittäneet noin yksinkertaiseen hommaan kuin piparin koristelu.
Päästiin me puuhaamaan ponienkin kanssa, kun tuli jouluponikisan vuoro. Mä olin tuonut kotoota valtavan leveetä lahjanauhaa ja rusetteja, jotka sidoin Ruusan harjaan. Yksinkertainen on kaunista, mutta ei riittänyt, kun pikkuinen Clara oli virittänyt Netan ihan reen eteen.. He olivat kyllä mahtava näky, niin jouluinen ja suloinen.
Ilta oli jo pitkällä ja osa porukasta lähti kotiin. Pari autolastillista tallin täysi-ikäisiä (plus Inkeri) lähti johonkin baariin tai jonnekin.. Yh, itseä kuvotti ajatuskin jostain vettä väkevämmästä. Täyttäisin kesällä kaheksantoista, mutta ei, ei tehnyt mieli edes kokeilla.
Me jäljelle jääneet istuttiin vallan lämpimäksi käyneessä oleskeluhuoneessa rupatellen ja nauraen.
"Hei mä keksin!" huudahdin hieman itsellekin yllätyksenä. "Mennäään leirimökkiin! Lämmitetään sauna ja voidaan jäähä sinne vaikka yöks!"
"Joo!" "Mahti idis!" "Käykää kysyy Annelta!" "Hahaa laitetaa Kassu lämmittää saunaa meille!" "Tuikku mee sä kysyy!"
Niinpä mä kävin kysyy luvan Annelta ja etsimässä Kassun, joka onneton oli juuri laahustamassa kohti asuntoaan.
"Kassuu! Et viittis käyä lämmittää leirimökin saunaa ja laittaa siellä patterei päälle? Pliis, me mentäs sinne porukalla vielä."
Näytin varmaan armoa anelevalta pupujussilta, mutta se sai Kasperin suostumaan. Hihkaisin riemusta ja halasin serkkua.
"Oho, mun tonttuhattu", naurahdin kun se oli valahtanut naamalleni. "Tää on vähän iso", selitin kun pistin sitä paremmin päähän.
"Noh mees nyt takas heppatyttöjen luo", Kape tokaisi, kuitenkin vähän hymyillen.
Tästä illasta tulisi hauska - ei me tarvittu vettä väkevämpää tai muutakaan - me oltaisiin parhaitten ystävien kaa, pelailtaisiin, naurettaisiin, kuunneltaisiin vielä vähän lisää joululauluja ja naurettaisiin vähän lisää. Mahtava alku joululomalle!
Kiitos ihanasta tapahtumasta!