All Hallow's Eve
”Minen kyllä ymmärrä tätä halloweenhöpötystä. Eihän se ole eres suomalaista! Suomessa on pyhäinmiestenpäivä, sillä sipuli. Tulee kunnioittaa menetettyjä viemällä kynttilöitä haudoille, enkä mie ole koskaan eläissäni…”
Mä kuuntelin nöyränä plikkana mummin jorinointia sen olohuoneen pehmeällä matolla istuen, ja koitin kovasti olla nauramatta. Mun mummini oli mahtava – se oli terävä, hauska, hyvä kokki ja elänyt aivan mielettömän elämän – mutta joissain asioissa se oli vanhanaikainen kuin faaraon tohveli. Ihmiseksi, joka iPhonellaan lähetteli mulle kesken mun lakituksen whatsapissa niitä kakkaläjä-hymiöitä, sillä oli aika vahvat mielipiteet muutamasta kurpitsasta ja kummituksesta.
”No me viedään sut Tatun kanssa kyllä haudoille kynttiläiltaan huomenna, älä sitä epäile.”
”Mutta silti”, mummi puhahti, ja kurtisti ennestäänkin pienten ryppyjen peittämää otsaansa. ”Ei kaiken tarvitse olla niin kuin Ameriikoissa! Ja ne puvut! Nuoret tytöt verkkosukissa ja rintaliiveissä laittaa kypärän päähän, olevinaan palomiehiä!” Mummeli oli nojatuolissaan päässyt vauhtiin, joten en mää raaskinut sitä keskeyttää. Suupieli pikkuisen nykien mä vedin suuren laukkuni lähemmäs itseäni, ja tunnustelin olihan vetoketju varmasti visusti kiinni. Jos mummi näkisi, millanen määrä lateksia mun laukkuun piilotettuun halloweenasuun kuului, se jättäisi mut perinnöttömäksi.
Suukotettuani vanhan naisen otsaa ja luvattuani kuudennen kerran hakea sen huomenillalla kynttilöitä viemään, kiiruhdin mummin talosta ulos kadulle. Siellä Rosa odottelikin jo lämpimässä autossaan.
”Heyy, mitäs mummille kuului?” brunette kysäisi kun olin ahtautunut kyytiin, ja me oltiin suunnattu kokka kohti Seppeleen halloweenkekkereitä.
”Ehti haukkua mulle kaiken halloweenhumputuksen ja Vain Elämää –sarjan, ja sit ruokkia mut ylitsepääsemättömään ähkyyn, joten aika tavallista. Nyt, näytä mulle sneakpeak sun asusta!”
Niin puheenaihe vaihtui mummista tulevaan iltaan, sen osa-alueisiin ja tapahtumiin – ja niistä vasta juttua riittikin.
Halloweenriehunnan kaksi ensimmäistä vaihetta meni ohi kuin hujauksessa. Pukuratsastuksessa musta tuntui kuin oisin päätynyt vanhojen tansseihin all over again – nyt tosin mekkojen kimalluksesta ja tyyppien kauneudesta hihkumisen sijaan porukka intoili siitä, että Pyry näytti kuin olisi saanut ruttotartunnan. Jokaisen pukeutuneen ratsukon esiintulo aiheutti samanlaisen riemun yleisössään, ja sain kyllä ulvoa naurusta niin, että naapurikunnissa varmaan annettiin jo susivaroituksia.
Lyhtymaastoilun jälkeen koko iso porukka kopisteli ihanan lämpimään tupamökkiin kohmeisia sormiaan hieroskellen. Sää oli suosinut tänä perjantai-iltana, mutta lämpimäksi kukaan ei voinut oloaan kuvailla parhaalla tahdollakaan. Mökkiin siirtymisestä alkoi myös halloweenjuhlan itse juhlintaosuus. Pöydät notkui kauhuteemaisia ruokia ja kyseenalaisen näköisiä juomia, musiikki soi ja jengi jakautui pieniin porukoihin istuskelemaan, kuitenkin ympäriinsä liikuskellen. Mä pääsin vihdoinkin tutustumaan loppuunkin talliporukasta: muun muassa aina hymyilevään esteopeen Pirittaan, superystävälliseltä vaikuttavaan Tuuliaan, hiljaisempaan mutta mukavaan Nuuttiin, ja moniin muihin. Melkein koko talli oli mukana näissä kekkereissä, eikä meno jäänyt kakkoseksi parhaimmillekaan mökkibileille!
~
Monta tuntia myöhemmin mä makasin makuupussissani kuunnellen siskonpedissä mun viereisillä patjoilla nukkuvien Salman ja Rosan unista tuhinaa. Mun kroppa oli aivan voimaton kaikesta nauramisesta, mutta pää kävi aivan ylikierroksilla, joten unenpäästä kiinni saaminen ei ollut helppoa. Ei siinä, olihan illan ja yön aikana tapahtunutkin vaikka ja mitä.
Herkkujen napostelun, myrkkyboolin litkimisen sekä yleisen hölinän ja naureskelun lomassa me oltiin ehditty kertoilla kaikenkarvaisia kummitustarinoita (jotka useimmiten karkasivat täysin käsistä ja muuttuivat järkyttäviksi parodioiksi), lämmittää saunaa (jossa pojat heitti aina liikaa löylyä) ja julkistaa pukukisailun voittajat, joiksi oli äänestetty melko kirkkain äänimäärin luurankotytöt Clara ja Walma. Kauhuleffakin ehdittiin pyörittää, tosin mä, Tuulia ja parit muut tytöt taidettiin katsella enemmän omien kämmentemme pohjia kuin itse rainaa. Anne lupasi suupieli nykien hommata ensi vuonna illan elokuvaksi Shrekin – ellei sekin oisi meille vähän liian jännittävä.
Leffan päätyttyä vasta riehunta repesikin. Porukkaa kirmaili kummittelemassa ja hihittelemässä ympäri Seppeleen tiluksia pitkälle aamuyöhön, ja oli sitten syy merkillisessä boolissa tai superhyvässä porukassa, mutta kukaan ei meinannut malttaa mennä nukkumaan. Rosan ja mun idea lähteä halloweenjatkoille Liekkijärven hulppeaan yöelämäänkin oli kaatunut siihen, ettei me raaskittu lähteä ja ottaa riski, että missattaisiin mitään talliporukan tapahtumia.
”Hyvä”, oli Inksu todennut meidän tehtyä päätöksemme, ja silmäillyt sitten meidän halloweenasuja kuin olisi kasvattanut suurenkin kukkahatun päähänsä. ”Olis sen jälkeen kummasti kasvanu Seben asiakaskunta keski-ikäsillä miehillä.”
Mulla ei ollut hajuakaan paljonko kello oli – ajantaju oli kadonnut illan edetessä aivan täysin. Aloin hapuilla puhelintani pimeässä tarkistaakseni asian, ja tökkäsin vahingossa mun pääpuolessa nukkuvaa Fiiaa naamaan. Punapää murahti uneliaasti ja käänsi kylkeään, muttei onneksi herännyt. Puhelinkin löytyi kierähdyksen seurauksena, Fiia oli nukkua puksuttanut onnellisena sen päällä.
”Cella?” Kuiskaus kuului selkeänä hiirenhiljaisessa huoneessa lähes heti, kun olin napauttanut puhelimeni näyttöä ja sokaistunut sen kirkkaudesta. Silmät tihrussa koitin hahmottaa kuka mua mökissä kaipaili, mutta kännykän valosta aiheutunut valkea neliö pompahteli mun näkökentässä.
”Mitä?” supisin takaisin, ja havaitsin liikettä oven lähistöllä, missä Inksu ja Eetu pitivät majaa.
”Ootko hereillä?” kuiskailija kysyi. Nousin kyynärpäideni varaan nähdäkseni ovelle paremmin. Inksuhan se siellä häiriköi.
”Veikkaisin että oon.”
”Tuu mun kaa pihalle, mullon idea!”
”Nytkö? Ootsä tosissas?”
”Veikkaisin että oon.” Naurahdin hiljaa Inkerin osuvalle comebackille, ja könysin sitten niin äänettömästi seisomaan kuin kahisevalta makuupussiltani pystyin. Pieni blondi oli jo sukkuloinut Eetun ylitse, saanut takin päälleen ja avannut ulko-oven, kun mä lähdin pomppimaan mökkituvan keskeltä talloen matkalla ainakin kuusi nukkuvaa tallikamuani. Kouluratsastajaksi mä olin kyllä melkoisen koordinaatiokyvytön köntys.
Tarkisteltuamme ettei kukaan tallilaisista herännyt meidän liikehdintään ja kuiskutteluun, me sukellettiin lähes turhankin lämpimästä mökistä jäätävän kylmälle tallipihalle.
”Mä aattelin että nyt tehään kunnon halloweenpila, pukeudutaan ja herätetään kaikki pelästyttämällä”, Inksu alkoi selittää ideaansa ovela salaliittolaisilme naamallaan. Se johdatteli mua selvästi hiljalleen kohti talleja:
”Tallin toimistossa Annella on ainaki tosi paljon vanhoista halloweenkemuista jääneitä naamareita ja asuja, käydään kattoon sieltä! Jos löydettäis jotain oikein mehevää.”
Tallin ovi avautui narahtaen. Anne ei ollut laittanut täksi yöksi hälytyksiä sun muita päälle, tietäen että halloweenin viettäjiä pyörisi yölläkin tallin liepeillä, ja että joillain meistä oli yöpymistarvikkeet ja vaihtovaatteet omassa kaapissa. Hevoset kopsuttivat kurkkimaan puolioviensa yli odottavan näköisinä: ne tiesivät aamiaisajan olevan pian, vaikka pihalla olikin yhä säkkipimeää.
”Ei laiteta valoja, ettei mökissä kukaan huomaa”, Inksu sanoi, ja normaali puheääni tuntui kaiken kuiskailun jälkeen kauhean kovalta. Tyttö naksautti taskulampun päälle, ja sukkuloi sitten käytävää eteenpäin kunnes pysähtyi toimiston ovelle.
”Jää sä tähän käytävälle vahtiin, en haluu että kukaan tulee pilaamaan. Ja pidä tätä”, Inksu tuuppasi kädessään pitelemänsä puhelimen mun taskuun, ja katosi sitten silmät innosta kiiluen koluamaan toimistosta kaikkea tarpeellista meidän yllätystä varten. Mä jäin hymyillen oven toiselle puolen kuuntelemaan, kuinka tyttö ähisi siirrellessään tavaroita ja kurotellessaan hyllyille. Veikkasin, että tässä oli kyse lähinnä Eetun säikyttämisestä puolikuoliaaksi: pariskunnalla oli ollut kauhea väittely kauhuleffan aikana siitä kumpi pelästyi helpommin. No, oli syy mikä tahansa, tää oli kyllä kutkuttavan jännittävää.
Hetken päästä mä kyllästyin seisoskeluun ja lähdin vaeltelemaan tallikäytävälle, jota valaisivat vain ovien päälle sijoitetut hätäuloskäyntivalot. Huomasin mun jalkojen kuljettavan mua Windin karsinalle, joka oli yllättävän helppo tunnistaa pimeässäkin. Se oli se, josta ei kurkotellut yhtäkään ystävällisenä ja uteliaana katselevaa päätä.
”Moro typy, kuis hurisee?” mumisin tervehdyksen nurkassa erottuvalle knabille. Se puhisteli hetken ärtyneenä, mutta laahautui sitten lähemmäs ovea mua katsomaan. Se oli siltä aika paljon. Taisi olla jääkuningatar sulamaan päin – tai sitten se käveli unissaan.
”Hengaan tässä sun kaa kun oottelen että Inksu löytää ettimänsä, toivottavasti sopii”, supisin pilkulliselle tammalle hiljaa, ja katsoin kun se nuuhki välinpitämättömänä mun sormia. Sen mielenkiinto lopahti muhun melko nopeasti, ja se alkoi kuikuilla korvat hörössä mun ylitse kohti vastapäisessä karsinassa seisovaa Kössiä. Windi oli ollut niin ihmeellinen nyt pari päivää: se ei ollut käynyt kuumana pelkästään tallin oreja kohtaan, vaan myös ruunia, ihmismiehiä, kollikissoja, miehenpuolta muistuttavia puita ja kaikkia mahdollisia heppitirehtöörejä kohtaan, eikä sillä kaiken järjen mukaan pitäisi olla kiimakaan meneillään. Nytkin Kössi sai sellaisia katseita, että ei tainnut ruunanrupsukka tietää, mitä menetti. Mua vähän nauratti kun hipelöin tamman harjaa samalla kun se pörisi hyvin epä-windimäistä soidinlauluaan. Ehkä tää oli vaan joku rakkaudenkaipuuvaihe.
Mun naureskelu ja ajatusten virta katkesi ulkoa kuuluvaan, vaimeaan kolahdukseen. Mä katsoin kummastuneena ovelle, mutta kun muuta ei kuulunut pudistelin päätäni ja pistin äänen tuulen piikkiin. Eihän Inksu tai kukaan mökeistä mahdollisesti heränneistä tallilaisista tuolla ovella olisi, täähän oli kaikkein kauimpana mökeiltä katsottuna.
Inkerin puhelin rikkoi seesteisen hiljaisuuden, ja aiheutti mulle suunnilleen sydänhalvauksen pirahtaessaan soimaan. Multa pääsi pieni iloton naurahdus, kun kaivelin mölisevää luuria taskun pohjalta. Täähän oli kuin parhaastakin kauhuleffasta: miljöönä halloweenyö ja pimeä talli, epämääräiset kolinat ja keskellä yötä soiva puhelin. Mä taisin sitten olla se bimbo blondi, joka aina kuoli ensimmäisenä.
”Eetu soittaa”, luin näytöltä hiljaa ääneen saatuani puhelimen käteeni, ja huhuilin sitten Inksulle tämän puhelimen soivan. Käytävältä ei kuulunut vastausta, mutta sen sijaan mun takana olevalta ovelta kuului jälleen töminää. Tällä kertaa kaikki käytävän hevosetkin kääntyivät katsomaan ovelle. Nekin oli kuulleet jotain.
”Inksu? Eetu soittaa sulle jo toista kertaa, kannattaa tulla vastaamaan ettei tuu ryppyjä rakkauteen!” Mä olin avannut lukossa olevan oven, ja nojailin nyt sen karmiin tuijotellen pimeään, tyyneen yöhön. Fuck this, ajattelin mä. Inkerillä oli ainoo taskulamppu, joten mä napsautin valot talliin nähdäkseni pihalle edes vähän. Hevoset kolistelivat karsinoissaan yllättyneinä äkillisesti syttyneistä valoista, ja mä käänsin silmiäni räpytellen katseeni takaisin pihalle. Meinasin saada toisen sydänkohtaukseni viiden minuutin sisään.
Juuri ja juuri tallin ovesta tulvivan valon vaikutuspiirissä kentän aidan vierellä seisoi hahmo. Se oli ihan selvästi ihminen, mutta siinä oli jotain vääristynyttä – aivan normaalin näköisessä vartalossa oli kiinni hyvin nukkemainen pää. Mä lamaannuin kauhistuksesta niin pahasti, etten saanut edes lataamaani kiljaisua ulos suusta. Luojan kiitos mun aivot pian rekisteröi mitä oli tapahtunut, ja mun sydänriepu lähti taas liikkeelle.
”Hyi helv… Inksu! Toi on friikein asu mitä oon koskaan nähny, et sä tossa voi ketään pelästyttää! Ne ei herää siitä koskaan”, mä sanoin säikähdyksen ja siitä seuranneen jäätävän huojennuksen takia hiukan kimeällä ja hengästyneellä äänellä. Inksu liikahti asunsa sisällä muttei sanonut mitään: nukkemaskin takaa oli varmaan vaikea puhua, se näyttikin kovin aidolta.
”Tuu nyt, mennään toisesta ovesta, tää oli lukossa. Ja katotaan joku muu puku, joku valkonen lakana kummituksen asuun on ihan riittävä! Kellä helkatilla on ollu tollanen nukkeasu, hyi että…”
”Cella?”
Mä käännyin ääntä hätkähtäen ympäri, ja jäin napittamaan mun takana valoisalla käytävällä seisovaa Inksua silmiin.
”Mää etin sua, luulin että oot jo lähteny mökkiin kun et ollu siinä toimiston eessä! Haha kato mitä löysin, tällänen hevosnaamari, tää on varmaan niin hyv… öö… Cella? Onks kaikki hyvin? Ja kelle sä puhuit?”
Mä voin vaan kuvitella miltä näytin. Tuntui kuin mun koko alaruumis olisi puutunut ja että kaikki veri mun ruumiista olis pudonnut lattian läpi ja kaivautunut Kiinaan. Mä en uskaltanut kääntyä katsomaan edelleen auki olevasta ovesta kentälle päin, en millään.
”Mä… öö… mä”, sanat tuntui suussa puurolta ja päässä kohisi. Jos Inksu oli tossa, niin se…
”Tuu nyt, kohta alkaa porukka herätä!” Inksu puhahti kärsimättömänä, yhä yhtä innoissaan kuin ennen toimistoon luikahtamista. Se ei tainnut edes tajuta, että sen partner in crime alias meitsi oli taantunut kalpeaksi vihannekseksi kauhusta. En ehtinyt edes älähtää, kun Inksu asteli mun ohi, ja vetäisi mun pitelemän oven kiinni. Sulkeutuvan oven raosta ehdin nähdä vilauksen täysin autiosta, marraskuun huurruttamasta kentästä. Ei ihmisiä, ei nukkeja.
”Nonii, sit reippaasti! Ota sä tää naamari, mä otan tän. Hihhi, haluun niin nähä kaikkien ilmeet!” Inkeri hihkuili, ja paineli jo puolessa välissä käytävää kun mä sain koipeni ja aivoni liikkeelle.
”J-joo", puhahdin hiljaa, ja kiiruhdin toisen perään niin nopeasti kuin pääsin. "Niin mäkin haluan.”
Hyytävää Halloweenia koko Seppeleen porukalle!