Joulumieltä
Nostin käteeni liilan penaalin jossa oli mustan hymyilevän ponin kuva. Avasin penaalin, katsoin sisään ja käänsin hintalapun.
" Hei Cami! Kato tätä penaalii! " Huudahdin ystävälleni Camillalle, joka laski pinkinvärisen harjan käsistään. Ojensin liilan penaalin hänelle ja hän käänteli sitä. Lopulta hän katsahti minuun sillä ootko tosissas-ilmeellä ja laittoi penaalin paikalleen.
" Tää on kyllä niin idioottimaista! " Tuhahdin.
" Miten niin? " Camilla kysyi.
" Ensinnäkin, me ollaan lahjaostoksilla marraskuussa. Ja toiseksi, sä haluat olla mukana kun mä aion ostaa sun joululahjas! " Korotin ääntäni. Kaverini vai hymyili ja taputti minua olalleni.
" En mä oikeastaan ole sun kanssas kun sä OSTAT mun lahjan, mä vain valitsen mun lahjan sun kanssas ja menen kaupasta pois sitten kun ostat mun lahjan. " Hän kertoi ja hymyili levästi. Hymähdin ja jatkoimme ostoksia. Camilla osaa kiihdyttää suuttumukseni nollasta sataan, mutta hän osaa myös ne tietyt kikat jolla minut saa rauhoittumaan. Kävelimme Hööksin käytävällä ja katseeni osui johonkin pinkkiin pussukkaan. Livahdin sen pussin luokse ja näin sen oikean lahjan. Vaaleanpunaisen meikkipussin jota koristivat laukkaavat mustat hevoset.
" Mikä ny? " Camilla kysyi ihmeissään ja kuulin hänen askeleensa. Hän ei saisi nähdä lahjaansa.
" Ei mikään! Mennään kattomaan harjoja! " Lipsautin nopeasti ja käänsin hänet ympäri. Työnsin hänet harjojen luokse. Katselimme erilaisia harjoja. Cami nosti kirkkaanpinkin harjan pärstäni eteen. Väri oli melkein niin kirkas että silmiin sattui.
" Tän mä tahtoisin lahjaksi! " Hän huudahti ja katsoi minua koiranpentu-ilmeellä. Nyökkäsin ja osoitin kaupan ovea.
" Häivyppäs nyt, nii mä ostan sun lahjas. " Sanoin ja Camilla juoksi ulos kaupasta. Huomasin hänen kipittävän vieressä olevaan Body Shopiin. Laitoin harjan nopeasti takaisin ja hain meikkipussin. Kiirehdin kassalle ja kaivoin ylös kahdenkympin setelin. Ojensin sen kassaneidille ja sain takaisin vitosen. Työnsin rahat ratsastushousujeni takataskuun ja pyysin naista paketoimaan Camillan joululahjan. Nyt sitten olisi aika mennä tallille...
Sujautin Camin lahjan siniseen kaappiini.
" Mikäs se on? Lahja salaiselta ihailijalta? " Oleskeluhuoneen ovea vasten nojaava Kirsikka kysyi ilkikurinen hymy suullaan.
" Hahahaha! Oikein hauskaa! " Sanoin ja näytin tytölle kieltä.
" Tää on mun kaverin joululahja. En mä sitä kotiinkaan voi viedä kun hän löytää sen kuitenkin. " Jatkoin ja lukitsin kaappini.
" Muuten ootko jo nähnyt Liinun varsan? " Kimi kysyi. Pudistin päätäni.
" Milloinkas varsa putkahti Sebeen? " Kysyin häneltä ja hän vastasi että Liinu oli varsonut pari päivää sitten.
" Mennäänkö moikkaamaan niitä kahta? " Nyökkäsin vastaukseksi ja talsimme Liinun karsinalle. Kurkistin kaltereiden välistä ja siellä oleva varsa sulatti sydämmeni.
" Voiiii! Kuinka sulonen! " Lepertelin ja pieni varsa tuijotti meitä kahta mustilla nappisilmillään.
" Varsan nimi on Seppeleen Huijari. " Kimi kertoi. Raotin varovaisesti karsinan ovea ja Huijari työnsi päänsä ulos. Rapsutin sitä hellästi korvan takaa. Kirsikka silitti varsan pehmeää turpaa.
Ulkona oli pakkasta ja lunta tuprutti kirkkaalta taivaalta. Pakkasta ei ollut paljoa, sellaista pikkupakkasta vain. Avasin hevostarhan portin ja menin hakemaan ruunan talliin. Frank oli laitumen toisella puolella. Astelin huolettomasti hevosta kohti kunnes kuului se tietty ääni.
" Yöööö!! " Kiljaisin ja aloin hinkata tallikenkääni maatavasten. Viti valkoinen lumi muuttui parissa sekunnissa lannan ruskeaksi. Bravoo Catrina, turmelit puhtaat kenkäsi yhdessä päivässä! Hinkkasin kenkääni vielä hetken... Katsoin kengän pohjaani. Lanta oli tarrautunut inhottavasti kenkääni. Huokaisin ja jatkoin matkaani välikohtauksesta välittämättä. Ruohoa nyppivä Frank nosti kiinnostuneena päänsä kun kuuli askeleeni, kiljaisuni ja matalan kiroiluni. Ruunalla oli joulun punainen loimi.
" Moi Frank. " Mutisin viellä vähän ärsyyntyneenä. Ruuna ihmetteli käyttäytymistäni ja katsoin minua kysyvästi. Hymyilin vähän kun hevonen puhalsi lämmintä ilmaa naamaani.
" Sä olet kyllä ihana. " Sanoin ja hymyilin. Frank muistutti minua vähän Camillasta. He molemmat osaavat tehdä kamalasta päivästä maailman mukavan. Molemmat saavat hymyn huulilleni. Tosin Frank ei osaa millään tavalla suututtaa tai ärsyttää minua. Laitoin riimunnarun kiinni päitsiin ja talutin ruunan sisään. Frank lepuutti turpaansa olkapääni päällä ja nuuhki kaulaani.
" Ei saa kutittaa! " Lepertelin hymyillen ja silitin ruunan turpaa.
Laitoin kultsin päitsistä kiinni käytävälle. Miksiköhän en ollut tehnyt tätä aiemmin? En tiennyt itsekkään vastausta. Napsautin toisen ketjun kiinni ja ruuna ravisti päätään. Se varmaan yritti saada ketjut pois.
" Moi Catrina! " Käytävää pitkin talsiva Salma tervehti.
" Moi, voisitko kattoa Frankkia hetken niin käyn hakemassa sen harjat? " Kysyin. Salma nyökkäsi ja minä hain hepon harjat. Pitäisi keksiä joku juttu jonne laitan harjat ettei tarvitsisi joka kerta mennä pääkäytävän päätyyn kun haluan harjata ruunan. Nappasin harjapakin kainalooni ja menin takasin Salman ja Frankin luokse.
" Kiitti että vaivauduit. " Sanoin ja hymyilin Salmalle. Hänkin hymyili ja katosi Bonnien karsinaan. Otin ensiksi punaisen loimen pois ja laitoin sen viikattuna karsinan eteen kiinnitettyyn telineeseen. Otin esiin kumisuan ja aloitin sen tavallisen harjausrituaalin. Frankin karva kiilsi valkoisena urakkani jälkeen. Harjauksen jälkeen puhdistin hevosen kaviot. Raaputin kaiken lian pois kunnolla ja huomasin pienen haavan oikean etusen vuohiskuopan yläpuolella. Tutkin nirhaumaa tarkemmin ja näytti siltä että se oli tullut hokista. Tallin hevosethan olivat saanneet hokit jonkin aikaa sitten... Haavasta ei tullut verta, mutta en ottanut riskejä. Aikoisin desinfioida haavan, voihan olla että haava tulehtuu. Nousin ylös ja menin talliapteekille. Pieni kaappi oli tulenpunainen ja sen päälle oli kasattu erivärisiä pinteleitä. Kaapin ovessa oli valkoinen risti ja joku oli kirjoittanut oven kulmaan " Kamu " ja huomasin pienen sydämmen nimen jälkeen. Otin kaapista pumpulia ja kastoin sen desinfiointi litkuun. Kipaisin takaisin Frankin karsinalle ja sivelin haavaa varovaisesti. Ruuna säpsähti kirvelyn takia, mutta tein sen nopeasti ja Frank ei kärsinyt sen enempää.
Oleskeluhuoneen vanha ovi natisi hieman, kun työnsin sen auki ja astuin sisään. Huoneessa leijui iihana tuoksu. Se... sehän on... glögin tuoksu! Tuoksuun oli hyvä syy, Pipsa ja Taru. Tytöt tekivät glögiä ja Taru oli kaatamassa pilkottuja manteleita ja rusinoita pieneen kippoon.
" Heippa Cati! " Taru hymyili ja asetti kulhon pöydälle. Sohvalla istuvat Britta ja Linnea odottivat innoissaan että saisivat käsiinsä lämpimän mukin glögiä.
" Liity seuraan! " Linnea sanoi ja taputti sohvaa. Mitään sanomatta istuin ja aloimme kaikki rupatella Salman pikkujouluista. Yhtäkkiä ovi kolahti taas ja tällä kertaa oven suussa seisoi Salma. Pyysimme häntäkin mukaan ja me kaikki odotimme että glögi olisi valmista.
" Tääl tuoksuu ihan joululta! " Britta sanoi. Me kaikki nyökkäsimme ja Taru alkoi penkoa kaappeja. Hän otti esiin ison rasian piparkakkuja. Me ryntäsimme pöydän ääreen ja aloimme mutustaa keksejä.
" Mitäs täällä tehdään? " Ovelle ilmestynyt Anne kysyi.
" Öööhh... Me pidetään pienet glögikekkerit... " Mutisin suu täynnä keksejä.
" Mahtuuko tänne lisää? " Anne kysyi ja nyökkäsimme. Hän istui pöytään ja siinä sitten rupattelimme joulusta, söimme keksejä ja joimme glögiä.
" Salma, tuutko mukaan maastolenkille? " Kysyin penkillä istuvalta nuorelta naiselta samalla kun laitoin mustan kypärän päähäni.
" Juu, menen vaan laittamaan tammalle varusteet. " Sitten katosimme molemmat hakemaan varusteita. Nostin Frankin painavan satulan syliini ja heitin suitset olalleni. Tepastelin ruunan karsinalle ja avasin kitisevän karsinanoven.
" No niin kultsi, nyt mennään liikkumaan! " Tokaisin, laitoin satulan sä'än päälle ja liutin sen oikealle paikalleen. Kiristin satulavyön ja kuten useimmat hevoset, Frank pullisteli. Kiristin vyötä niin paljon kun pystyin, tarkistaisin sen myöhemmin uudestaan. Kultani otti kuolaimet kiltisti suuhun ja säädin suitsien remmit oikein. Kurkistin Bonnien karsinaan ja Salma oli kiristämässä vyötä.
" Ootko valmis? " Kysyin ja Bonnie katsoi minua tummilla silmillään.
" Ihan kohta, mee vaikka ulos oottaa, jooko? " Nyökkäsin ja tartuin Frankin ohjiin. Kaviot kopisivat äänekkäästi tallin sementtilattiaa vasten kun talutin ruunan ulos. Lunta tuprutti vielläkin, mutta lumisade oli jo onneksi laantunut. Yritin nousta korkean Frankin selkään. Pääsin juuri ja juuri ruunan selkään. Onneksi se pysyi koko ajan paikallaan vaikka pihisin ja puhisin sen korvan juuressa. Kaviot kopisivat uudemman kerran lattiaa vasten ja se oli Salma.
" Mennäänkö? " Kysyin ja annoin ruunalle pohkeita.
Maastoreissusta tuli leppoisa. Ei säikähdyksiä vain rauhallista pälpätystä. Juttelin Salman kanssa enimmäkseen pikkujouluista ja sen ohjelmasta. Lahjoja, rekiretki, hevosia ja joulumaasto... Miten minä jaksan odottaa?
" Se joulumaasto kuullostaa kyllä tosi mukavalta! " Sanoin ja hymyilin Salmalle.
" Mä en kyllä todellakaan tiedä minkälaisen asun mä laitan jos teemana on metsän väki... " Mutisin sormi suussa.
" Sä voisit olla vaikka... Peikko! " Salma sanoi ja alkoi kikattaa. Purskahdin itsekkin raikuvaan nauruun.
" Jaa, mä siis näytän ihan peikolta! " Tuhahdin ja aloin nauraa uudelleen.
" Sähän voisit olla joku suohirviö! Semmonen asu sopis sulle kuin nenä päähän! " Nauroimme siinä noin viisi minuuttia kunnes unohdimme mistä nauroimme. Rupattelimme vähän kaikesta kunnes saavuimme täydelliselle laukkasuoralle. Katsoin Salmaa pieni ilkikurinen virne huulillani.
" Kukahan ehtii ekaksi ton puun luokse? " Kysyin ja osoitin sormellani yhtä puuta.
" Bonsku, tietty! " Salma sanoi.
" Frank. "
" Bonnie. "
" Frank. " Jatkoimme väittelyä hetken kunnes päätimme kisata.
" Jos mä voitan ostat mulle limun tallilla, mut jos sä voitat mä ostan sulle limun, okei? " Salma nyökkäsi.
" Yy, kaa, koo! " Hän kiljaisi ja kannustin ruunan laukkaan.
8HM