Post by Ellady on Apr 5, 2009 9:21:28 GMT 2
Juu elikkäs sain Josefiinalta luvan ja aloitan pitämään tämmösiä tavallisia tunteja. Ei siis kokoaikaa mitään koulua. Tää on vähän SiPRin tapasta muttei silti sitäkään. Eli siis joka tunti on jotain erilaista. Joskus maastoja joskus esteitä jne. Mutta siis vakkarioppilaita otan 7. Ratsut arvotaan tuntsareista.
Jos ei maksua tuu kahden viikon sisällä niin valitettavasti otetaan joku aktiivinen kävijä paikalle.
Osallistujat:
- Cäpä
- Sone
- Dreamer
- Iina
- Carkki
- Ruu
- Elkku
Ratsukot 1h: (arvottu)
Cäpä - Blondi
Sone - Anttu
Dreamer - Tiia
Iina - Jambo
Carkki - Blade
Ruu - Pella
Elkku - Pikku

Peruskoulutunti 11.4.09
Toimistossa. Toimistossa kävi hirvittävä kuhina. Ratsastajat odottivat hevosten jakoja ja
ensimmäisen tunnin aihetta.
- Milloinkohan se Ella tulee? Iina kysyi salaperäisesti.
- Kyllä siinä varmaan kestää kun se hoitaa luultavasti Pikkua, Carkki tokaisi malttamattomasti.
- Moikka tytöt! Anteeksi että tulin vähän myöhässä, kuitenkin pidän peruskoulu tunnin jossa
on tarkoituksena että näytätte osaamuksenne niin voidaan sitten katsoa mitä tehdään, Sanoin kun läimäytin oven auki ja astuin sisälle homssuisena.
Tytöt katsoivat minuun silmät kiiluen kunnes Elkku rikkoi hiljaisuuden:
- Juu vähän uutta tulee kuitenkin että tulee tämmösiä perustunteja.
- Niin on ja tällaista olen kyllä odottanutkin, Cäpä toisti ja katsoi Roosaan.
- Mukavaa kuitenkin että pidätte ideasta mutta luulen että odotatte innolla ratsuja
joten mennäänpä asiaan. Arvoin siis ratsut ja tässä ne tulee:
- Cäpä ja Blondimamma
- Iina ja Jamboboy
- Carkki ja Bladeleidi
- Ruu ja Suloinen Pella
- Elkku ja iki ihana Pikku – herra.
- Dreamer ja Tiia lehmäalias sekä
- Sone ja Anttu
- Mukavaa että saan kokeilla Jamboa, Iina sanoi ja hymyili.
- En muistanutkaan että Blondi on tuntikäytössä, Cäpä sepitti.
- Vähään aikaan en oo Bladella mennytkään, Carkki lisäsi vielä loputtomaan hiljaisuuteen.
Puolituntia myöhemmin > Lähdin etsimään oppilaita ja jokaiselle kerroin:
- Voitte mennä laittamaan hevosia valmiiksi.
Jokainen lähti yksikerrallaan laittamaan hevostaan valmiiksi. Kävelin Iinan luokse joka yritti
pärjätä kiukuttelevan Jambon kanssa.
- Tuota noin näytät tarvitsevan apua, Sanoin tälle joka yritti toivottomasti putsata pojan kavioita.
- Joo tämä ei suostu nostamaan kaviotaan, Iina voihkaisi kun repi ärsyyntyneen Jambon kaviota.
Astuin sisälle ja menin heti neuvomaan tyttöä.
- Minullakin on ollut tällaisia ongelmia silloin kuin aloitin Pikun hoitamisen, sinun kannattaa nojata vähän enemmän jalkaan ja jos ei onnistu niin nosta vuohiskarvoista mutta älä revi, Neuvoin tätä joka ilmiselvästi kuunteli minua.
- Voinko minä kokeilla niin harjaa vähän enemmän vielä pölyä pois koska selkä on hirvittävän likainen, Jatkoin nopeasti koska vastausta ei kuulunut.
Tyttö nyökkäsi ja rupesi harjaamaan Jambon selkää.
- En kai ollut ilkeä sinulle? Kysyin huolestuneesti.
- Et todellakaan! Minä vain mietin erästä asiaa, Iina viimein vastasi.
Sain nostettua Jambon kavion pienen vedon avulla. Iina tuli heti putsaamaan kavion ja annoin
hänen putsata muutkin kaviot.
- Lähden katsomaan että tarvitseeko kukaan apua mutta hihkaise jos itse tarvitset, Sanoin kun tyttö putsasi takakaviota.
Hän nyökäytti kun katsoi minuun. Kävelin jalat kolisten Pikun karsinalle.
- Mites täällä menee? Kysyin ja silitin Pikun turpaa.
- Ihan hyvin, herra on yllättävän herttainen tänään, Elkku sanoi kun harjasi pojun takajalkaa.
- No hyvä! Pikku on minusta aina herttainen, mutta kuitenkin menen katsomaan muita, Tokaisin sitten ja lähdin laahustamaan Antun luokse.
- Hyvinhän sie pärjäät täällä! Huudahdin iloisesti ja Sone vastasi heti:
- Juu tää on silti vähän äkäinen tänään.
- Menen katsomaan mitä muille kuuluu, Kerroin ja kävelin Tiian karsinalle.
- Aij moi! Voitkos harjata sillä aikaa kun putsaan kaviot? Dreamer kysyi heti kun huomasi minut.
- No toki! Siks mää tulin tänne katsomaan tarvitsetko apua, Vinkaisin iloisesti ja tartuin pölyharjaan.
- Sää oot todella kokenut musta Dream oot pärjänny hyvin Bladen kanssa vaikka Reega lopettikin, Kehuin tyttöä joka ujosteli lauseeni jälkeen. Katsoin häneen mutta päätin pitää suuni kiinni. Kaappasin harjauskiven jolla vedin karvoja pois.
- No eikös nyt ole aika hyvä? Kysyin kun olin saanut Tiian puhtaaksi.
Dream nyökkäsi ujosti ja lähdin pirtsakan Carkin luokse.
- Mites täällä sitten edistyy? Kysyin uusin tuulin Carkilta joka laittoi pinteleitä Bladelle.
- Ihan hyvinhän täällä menee, Carkki kertoi keskittyneesti mutta iloisesti.
- Sä oot kyllä pitkällä, tokaisin vielä viimeisenä ja menin Blondin karsinan luokse.
Kurotin pääni ja katsoin kun Yuffin avustuksella Cäpä harjasi Blondia.
- Kiva että sait apuakin ettei tarvitse laittaa yksin kun Roseleykin on vielä täällä, Kerroin hymyilevästi.
- Joo Yuff oli täällä touhuamassa jo alusta asti, Cäpä kertoi ja Yuff katsoi minuun.
- Mutta hei käyn katsomassa vielä Roosaa, Sanoin empeillen ja yritin hymyillä.
Tytöt olivat todella taitavia.
Pellan karsinassa kävi kuhina. Roosa laittoi suitsia viheilevän ponin päähän.
- Sää pärjäät todella hyvin! Huudahdin tälle kun saavuin karsinan ovelle.
- Tottahan mä! Roosa huuhdahdi takaisin.
- Mutta kello on viittä vaille joten voisit jo valmistella lähtöä kun olet valmis, Lisäsin vielä.
Kävelin sisälle lämpimään talliin.
Katsoin jokaisen vielä läpi että he olivat valmiina.
- Pella ja Ruu tulee ensimmäisenä aitasta, me mennään maneesiin, Kerroin kaikille ja lähdin. Muut tulivat perässä.
Kaikki kuurasivat kaartoon maneesiin.
- Jos tarvitsette apua niin hihkaiskaa sitten, Huusin mikkiin.
Iina hihkaisi heti ja kävelin tämän luokse.
- Voitko kiristää vyön ja painaa kun nousen hevosen selkään? Tyttö kysyi rehellisesti.
- Toki! Nouse ensiksi ja sitten kiristetään vyö, Neuvoin heti innokkaasti.
Painoin toiselta puolelta kun Iina ponkaisi kyytiin. Aloin heti neuvomaan:
- Vedä vyötä kireämmälle sieltä ylhäältä ja minä laitan sen reikään.
Iina sai vyön paljon kireämmälle mitä itse olisin saanut.
- Pärjäätkö nytten jos menen auttamaan Elkkua? Minä kysyin varmistukseksi.
Tämä nyökkäisi ja hipsin sitten Elkun luokse mutta katsahdin Iinaan että tämä saisi varmasti jalustimet hyvin.
- Voitko auttaa jalustimissa? Elkku kysyi ja vastasin:
- Toki! Onko liian pitkät vai lyhyet?
Pian kaikki pääsivät uralle kävelemään vapain ohjin. Kesä teki tulojaan ja katolta tipahti paljon lumikasoja. Seppeleen hevoset eivät olleet niin säikkyjä että olisivat säikähtäneet niitä.
Otin eväspussista energiajuomaa jota lipsuttelin samalla kun katsoin ratsukoita.
Join kurkusta alas ainakin puolet. Laitoin kolme törppöä kentän keskelle.
- Sitten voitte ottaa ohjia tuntumalle ja herätellä hevosia ja poneja! Huusin kolmen kierroksen jälkeen pirtsakasti.
Jotkut laiskasti rupesivat keräämään ohjia ja jotkut kuten Cäpä ja Carkki pirtsakasti ottivat ohjia käteen ja herättivät hevosensa.
Aloitin tunnin alkuverkalla:
- Hyvä! Aloitetaan alku verkka eli siis jokaisella pitkällä sivulla tehdään loivakiemura ura harjoitusravissa joka tähdätään törppöjen väliin, törppöjen välissä tehdään uralle päin voltti kevyessä ravissa, lyhyet sivut mennään käynnissä.
Katsoin hetken aikaa ja rupesin heti neuvomaan:
- Hyvä istunta ja tie Carkki!
- Katse eteen ja nyrkit pystyyn Elkku! Huusin Elkulle ja otin pari hörppäystä sitten katsoin Cäpään:
- Mamma on hyvässä vireessä tänään Cäpä mutta kantapäät alas!
- Siiri melkein laukkaa joten rentoudu ja rauhoita sitä Sone, Sanoin ohimenevälle Sonelle joka pomppi satulassa kuin trampoliini. Neuvoin myötätuntoisesti Dreameria:
- Jalat samassa linjassa pepun ja pään kanssa, ravi on kyllä hyvä.
- Anna raipalla äläkä potki Jamboa Iina! Huusin kauhistuneena mutta ymmärsin silti.
- Noin se lähti kuin nappitakista! Jatkoin heti kun Iina sai Jambon liikkeeseen.
- Hyvältä näyttää Roosa, rentoudu silti vielä sinne penkkiin! Kehuin Roosaa. Kuului rysähdys ja Blade säpsähti mutta Carkki oli silti varma. Kerroin kaikille:
- Käyn katsomassa mikä se oli mutta sanoin vaan että hevoset pelkäävät vain jos tekin pelkäätte, olkaa itsevarmoja niin hevosetkin luottavat ja eivät pelkää!
Kävelin ulos ja katsoin sitten. Arvausteni mukaan se oli lumiläjä nurkasta.
- Se oli vain lumiläjä, Sanoin itsevarmasti ja jatkoin:
- Sitten jatketaan suoraa uraa pitkin kevyessä ravissa.
- Carkki vaihdappa kevennys! Huusin mikkiin ja hörppäsin energiajuomaa varoen mikrofonia.
- Jambo ja Iina kärjessä rata leveys-suuntaan leikkaa ja suunnan vaihto seuraavalta pitkältä sivulta! Minä ohjeistin ja kääriydyin vilttiin.
Katsahdin hetkeksi aikaa tyttöihin ja sitten jatkoin:
- Tarkistakaa kevennykset ja korjatkaa jos ovat väärät!
Odotin hetken aikaa ja neuvoin tyttöjä jotka eivät huomanneet omaansa.
- Sitten tehdään jokaisella lyhyellä sivulla voltti ja pitkillä sivuilla temponlisäys joka jatkuu pitkän sivun keskelle jonka jälkeen selkeä hidastus ja kääntö voltille jonka jälkeen uusi temponlisäys kulmaan asti, Minä ohjeistelin hetken mietinnän jälkeen ja hörppäsin energiajuomaa.
- Istut vähän sivussa Roosa, Sanoin ja katsoin tölkkiin pettyneenä koska energiajuoma oli loppunut.
Kävelin pussille päin ja katsoin ratsastajia neuvoen:
- Hyvä ja reipas temponlisäys mutta voltilla oli liian lisätty ravi Dreamer.
- Katse voltille ja rauhoittele ennen volttia kun Anttu rynnii noin edelleen! Kuiskasin mikkiin joka kuului melkein huudahtuksena.
Kaappasin toisen tölkin pussista ja ryyppäsin sitä pari kulausta.
- Hyvä istunta ja ravi, ota vain vähän välimatkaa Elkku, sanoin vieressä hurahtavalle ratsukolle.
Tsiigasin Cäpään ja Blondimammaan jotka reippailivat iloisesti ja yhteistyömäisesti.
- Näytätte kunnon parilta kun keskitytte ja rentoudutte, Kehuin iloisesti ja hymyilin.
Cäpä hymysi takaisin kun vilkaisi minuun. Siirryin katsomaan Iinaa:
- Iloiselta näytät ja Jambokin näyttää hyvältä, myötäät sopivasti mutta pidät silti tuntumaa muutenkin näyttää upealta.
- Vähän vaisu ravi tuossa temponlisäyksessä ja voltti oli neliö mutta huomaa silti että osaat hoitaa hommasi, Kerroin rentoutuneelle Carkille.
Tuijotin nelistävää Tiiaa ja sitten rauhallista Pikkua. Katsoin heitä sekaisena kunnes huomasin Roosan huolestuneen ilmeen. Säpsähdin ja jatkoin opetusta uudella ohjeella:
- Sitten voidaan siirtää hevoset käyntiin ja antaa pitkät ohjat!
Kaikki katsoivat minua ihmeellisesti ja ajatellen: ”Ei laukkaa?”
Naurahdin koska tiesin heti mitä tehdä. Kello oli vasta puoli!
Katsoin Soneen joka katsoi kelloaan. Tämäkin naurahti ja Roosa avasi suunsa:
- Mitä te kikatatte?
- Hehe kello on vasta puoli ja kaikki näytitte luulevan että tunti loppuu, Sone kikatti.
- Hahaha on hauskaa! Dreamer ulvahti.
Vanhempani kielsivät juoda yhtä purkkia enempää mutta salaa olin käynyt ostamassa toisenkin ennen tallipäivää.
Hörpin toista juomaa toisten katsoen minua huvittuneena. Hehe millonkohan tulisin energia juoma humalaan.
- Nonniin sitten voidaan kerätä ohjat uudestaan käteen, sanoin ja esitin toikkailevaa juoppoa keskellä kenttää.
Tytöt eivät uskoneet ennen kuin lopetin ja sanoin tosissani:
- Ihan oikeesti!
Iina kikatti ja lopetti heti kun katsoin häneen loukkaantuneesti.
He rupesivat keräämään ohjia nopeasti.
- Sitten siirrytään kevyeeseen raviin ja jakaannutaan kentälle ohjeitteni mukaan eli
Elkku kääntää radan poikki, Cäpä kääntää myös mutta tekee voltin heti sen perään, muilla on ihan hyvät etäisyydet, Neuvoin heitä ja katsoin Soneen joka kuunteli ohjeitani.
- Juu ja sitten siirrytään käyntiin! Huusin ja sana kaikui ympäri maneesia.
Katsoin hidastavia ratsukkoja ja sitten huolestuneena katolle. No mikäs sille mahtaa että kesä tulee.
Mietin pari sekunttia rataa ja sitten jo kekkasin.
- Ruvetaan tekemään laukkaharjoituksia sillälailla että ensimmäinen tulee oven puoleista pitkää sivua harjoitusravissa, keskellä käännetään leveyshalkaisijalle , sitten käännetään toiselle puolelle jonka kulmassa tehdään laukan nosto, noston jälkeen laukataan toisen puolen pitkän sivun keskelle ja käännetään uudelle leveyshalkaisijalle jossa vaihdetaan suunta
jonoon päin ja siirrytään raviin, toiset tekevät sillä aikaa kevyttä ravia päätyympyrällä, Mietinnän jälkeen selitin rataa joka oli kyllä älytön mutta haastetta riitti.
- Menkää sinne mettä päätyyn ympyrälle niin Pikku ja Elkku voivat vaikka aloittaa.
Katsoin hellästi ratsukkoa jotka rämistivät kohti käännöstä.
- Katsos jo menosuuntaan päin ja tee kohta puolipidäte! Selostin hyvin menevälle Elkulle.
- Duodanoin vähän vaisu laukka kannustas enemmän ja ohjaa uralle mutta muista silti kääntää! Jatkeskelin opettavaisesti.
Elkku märehteli laiskalla tuulella olevan Pikun kanssa ympyrää kohti.
- Ihan hyvä suoritus mutta räväkkyyttä enemmän peliin! Loppu sepityksen huitaisin.
- Iina ja Jamboboy voisivat sitten tulla, Sanoin hymyillen.
Iina pomppi kuin tramboliinilla mutta katsoi eteensä reippaasti.
- Hyvä nosto! Älä kuitenkaan jää nojaamaan taaksepäin vaan selkä suorassa ja katse eteen, Minä neuvoin epäylpeänä ja katsoin suoritusta kunnes he pääsivät raviin:
- Hyvin meni mutta selkä suoraksi ja kantapäät alas.
Heti katsoessa taakseni näin jo että Sone oli tulossa Antulla. Kehumiset vain:
- Hyvä että tulit vaikka en edes sanonut mitään ettei tarvitse odotella.
Anttu lähti laukkaamaan jo keskellä leveyshalkaisijaa.
- Se nosti väärän joten koetappa korjata, Kerroin rauhallisena ja jatkoin heti:
- Noin! Tosi hyvä vaihto.
Hymyilin ja katsoin suoritusta.
- Jarruttele vähän että se menee raviin eikä laukkaile ylimääräisiä, Katsoin ja sanoin kun tämä meni vielä täydessä laukassa leveyshalkaisijalla.
- Se innoistui lopussa, aseta enemmän jolla saat heti oikean laukan, Sanoin suorituksen lopussa.
Carkki ravasi herkällä Bladella joka sipsutteli reippaasti tytön alla.
- Ihan hyvä ravi mutta istu alhaalla, neuvoin rauhallistuneena ja hörppäsin energia juomaa.
Carkki ei saanut laukkaa nostettua joten aloitin:
- Käännä uudestaan leveyshalkaisijalle ja noista samanlaisella tempulla laukka ja sitten vaihda suuntaa!
Katsoin kun tämä ravasi herkällä Bladella uudelle tehtävälle.
- Nyt tuli upea nosto! Et jäänyt nykimään vaan myötäsit!
Istuhan alhaalla kun jarruttelet, Sanoin mysteerisesti.
Katsoin sitten Roosaan joka kipitteli Pellan kanssa leveyshalkaisijalle.
- Istu alas eläkä kevennä katso vielä menosuuntaan, Selostin ja jakelin ohjeita katsahtaen ympyrään nopeasti että kaikki oli okei.
Pella ja Roosa laukkasivat jo täyttä hönkää.
- Hyvä laukka ja nostokin varmaan! Kehuskelin heitä parina.
Cäpä ja Blondi matelivat minua kohti.
- Reippaampaa ravia! Ei se nyt tommoisesta ravista laukkaamaan lähde, Neuvottelin ja hörppäsin juomaa uudestaan.
Pieni raippa isku auttoi laukan saantia ja ravi muuttui möngerrys laukaksi.
- Kannusta vähän reippaammaksi tuota laukkaa! Lisäsin loppuun ja katsoin Dreameriin.
Dreamer katsoi minuun epävarmasti.
- Onko sul jotain hätänä? Kysyin rohkaisevasti tältä.
- Tota en tiiä että voinko laukata kun tää säikähteli noita lumia, Dreamer kertoi silmät kiiluen minulle.
- No voithan sää vaikka tulla niin että oon siinä vieressä juoksemassa että jos se säikähtää niin otan heti kiinni vaikka Tiian ei pitäisi tehdä niin, Myötätuntoisena keksien ratkaisun sanoin.
Dreamer hymyili ja ravasi reippaalla tuulella olevan Tiian kanssa.
Laukka nousin kulmassa sopivasti. Dream ja Tiia saivat kehut:
- Hyvä! Eihän se mitään pelkää.
Suorituksen jälkeen sanoin:
- Sitten jatketaan suoraa uraa pitkin harjoitusravissa isoin välimatkoin.
Osa katsoi minuun hölmistyneenä mutta silti tekivät kuten käskettiin. Pella ja Pikku menivät aika lähekkäin.
- Käännäs se Pella toiselle puolelle kenttää kun siellä on paljon tilaa ja se ei luultavasti pysy Antun perässä, Neuvoin Roosaa joka käänsi reippaasti Pellan pois. Odottelin että kaikki olivat sopivalla kohdalla.
- Valmistellaan puolipidätettä ja laukan nostoa! Huusin kaikille ja he näyttivät sitten todella keskittyneinä jatkoin hetken päästä:
- Sitten voidaan nostaa laukka ja varmistaa että on tilaa!
Dream sai heti oikean laukan nousemaan. Joillakin se oli vähän hakusessa:
- Seuraavassa kulmassa nosta se Elkku! Carkillakin on väärä korvatkaa ja tarkistakaa että sisäjalka aloittaa askeleen!
Jotkut joutuivat korvaamaan omansa.
Katsoin ratsastajia ylpeänä. He olivat todella hyviä vaikka joillakin tuli perusvirheitä kuten istunta ja katse.
- Hyvin meni! Sitten voitte siirtää hevoset kevyeeseen raviin! Kehuin heitä katumatta ryhmääni. Upean näköistä se oli ja olin todella tyytyväinen.
Odottelin että oltiin ravattu pari kierrosta ja opastin:
- Sitten voidaan siirtyä rauhallisesti käyntiin ja kun ollaan rauhoitettu niin annetaan pitkät ohjat!
Osa antoi jo heti ja otti jalustimet pois jaloista.
- Rentoutukaa satulassa ja antakaa ponien vetää päänsä alas, Ohjeistin loppussa ja menin yksikerrallaan kyselemänä mielipiteitä ja neuvomaan.
- Sitten voidaan kääntää hevoset kaartoon! Jatkoin tunnin lopun perus lauseen.
Kaikki odottelivat toisiaan ja tulivat sitten selästä.
Odottelin että kaikki olivat valmiina.
- Voidaan tulla Cäpä ja Blondi nokassa täältä ulos, Huusin kaikille ja kiitin heitä että osallistuvat. Useat kiittivät minua. Hymyilin kaikille vastaukseksi ja lähdin talliin.
Cäpä ja Blondi
Blondi oli pirtsakka alussa ja hyvin työskentelit.
Näytitte välillä kunnon parilta kun keskityitte todella
toisiinne ja opetukseen. Laukka oli laimeata mutta
se silti johtui saattoi johtua tiineydesä. Ilo oli katsoa!
Sone ja Anttu
Anttu jätti harppoi paljon mutta pidit sen luonteen
aisoissa ja tämän mielikuvitus pääsi valloilleen.
Todella mallikas laukan vaihto tuli lopputunnista.
Dreamer ja Tiia
Kokemus näkyi jo kaukaa.
Tiia on aika luotto ratsu ei se säiky helpolla.
Vähän herkempi näkyi olevan tällä tunnilla mutta
hallitsit sen todella upeasti. Tästä on hyvä jatkaa!
Iina ja Jambo
Jambo kiukuttelee usein ja
nytten se näytti pitävän sinusta vaikka
oletkin aika uusi näky täällä Seppeleessä.
Ihan hyvältä ratsastus näyttikin vaikka saattoi
tullakkin niitä perusvirheitä.
Carkki ja Blade
Blade on herkkä mutta sait sen kulkemaan.
Sipsutteli vähän tossa laukassa mutta
se ei haittaa. Vaikka näkee heti että tunnet
hevoset niin siltikin kuten kaikilla on vielä opittavaa.
Alkutunnista meni täydellisesti!
Roosa ja Pella
Näytitte söpöltä parilta yhdessä.
Tasapainossa on hiomista mutta
kyllä sinä sen vielä opit!
Elkku ja Pikku
Olen tottunut näkemään sinut Epun kanssa
mutta mukava näky oli ratsastuksesi.
Hevosmies taitosi näkyvät hoitaessasi
ja ratsastaessasi. Pikku oli aika reippaalla
tuulella.
Kaikki siis voivat olla tyytyväisiä ratsastukseensa
Maksut voi panna samaan viestiin.
Maksut:________________________________________
Maksu tunnille 1 - Blondi
Blondi pärskähti hiljaa. Taputin tammaa kaulalle, ja annoin sille pitkät ohjat. Vilkaisin nopeasti sivulleni, jossa Roosa ja Pella hidastivat käyntiin. Tuntia oli kestänyt jo viitisentoista minuuttia, ja nyt oli pienen lepotauon aika. Pidätin Blondia hieman, sillä edessämme kävelevällä Pikulla oli lyhyempi askel.
Ellady hääräsi pitkin kenttää pystyttämässä tötteröitä. Pian saimmekin ottaa taas ohjat käteen, ja jatkaa matkaa ravissa. Blondi kulki todella mukavasti, ravissa oli hyvä tempo, eikä se jäänyt kulmiinkaan jarrutelemaan. "Hyvä", kehaisin aina silloin tällöin, kun se suoritti jonkin tehtävän poikkeuksellisen hyvin.
Pian oli aika aloittaa laukkaharjoitukset. Blondi alkoi muuttua heti veltommaksi, kun Elkku ja Pikku siirtyivät laukkaan; se arvasi, että olisi pian itse vuorossa. Kun tuli meidän vuoromme, jouduin näpäyttämään ratsuani kevyesti raipalla, ennen kuin sain sen siirtymään laukkaan.
Blondi laukkasi hidastempoista ja vetelää laukkaa, mutta topakoitui päästyämme pitkänsuoran alkuun.
Pian laukatkin oli laukattu, ja siirryttiin loppuverryttelyyn. Blondi alkoi jo hieman myödätäkin, ja olin todella tyytyväinen tuntiin. Jalkani olivat hieman väsyneet, sillä ratsastin nyt ensimmäistä kertaa pariin viikkoon.
Käänsimme hevoset kaartoon, ja hyppäsimme alas selästä. Taputin Blondia kaulalle, ja kiitin hyvästä tunnista. Moikkasin myös Elladya, ja lähdin taluttamaan Blondia talliin.
- Cäpä -
- Sone
- Dreamer
- Iina
- Carkki
- Ruu
- Elkku
Ratsukot 1h: (arvottu)
Cäpä - Blondi
Sone - Anttu
Dreamer - Tiia
Iina - Jambo
Carkki - Blade
Ruu - Pella
Elkku - Pikku

Peruskoulutunti 11.4.09
Toimistossa. Toimistossa kävi hirvittävä kuhina. Ratsastajat odottivat hevosten jakoja ja
ensimmäisen tunnin aihetta.
- Milloinkohan se Ella tulee? Iina kysyi salaperäisesti.
- Kyllä siinä varmaan kestää kun se hoitaa luultavasti Pikkua, Carkki tokaisi malttamattomasti.
- Moikka tytöt! Anteeksi että tulin vähän myöhässä, kuitenkin pidän peruskoulu tunnin jossa
on tarkoituksena että näytätte osaamuksenne niin voidaan sitten katsoa mitä tehdään, Sanoin kun läimäytin oven auki ja astuin sisälle homssuisena.
Tytöt katsoivat minuun silmät kiiluen kunnes Elkku rikkoi hiljaisuuden:
- Juu vähän uutta tulee kuitenkin että tulee tämmösiä perustunteja.
- Niin on ja tällaista olen kyllä odottanutkin, Cäpä toisti ja katsoi Roosaan.
- Mukavaa kuitenkin että pidätte ideasta mutta luulen että odotatte innolla ratsuja
joten mennäänpä asiaan. Arvoin siis ratsut ja tässä ne tulee:
- Cäpä ja Blondimamma
- Iina ja Jamboboy
- Carkki ja Bladeleidi
- Ruu ja Suloinen Pella
- Elkku ja iki ihana Pikku – herra.
- Dreamer ja Tiia lehmäalias sekä
- Sone ja Anttu
- Mukavaa että saan kokeilla Jamboa, Iina sanoi ja hymyili.
- En muistanutkaan että Blondi on tuntikäytössä, Cäpä sepitti.
- Vähään aikaan en oo Bladella mennytkään, Carkki lisäsi vielä loputtomaan hiljaisuuteen.
Puolituntia myöhemmin > Lähdin etsimään oppilaita ja jokaiselle kerroin:
- Voitte mennä laittamaan hevosia valmiiksi.
Jokainen lähti yksikerrallaan laittamaan hevostaan valmiiksi. Kävelin Iinan luokse joka yritti
pärjätä kiukuttelevan Jambon kanssa.
- Tuota noin näytät tarvitsevan apua, Sanoin tälle joka yritti toivottomasti putsata pojan kavioita.
- Joo tämä ei suostu nostamaan kaviotaan, Iina voihkaisi kun repi ärsyyntyneen Jambon kaviota.
Astuin sisälle ja menin heti neuvomaan tyttöä.
- Minullakin on ollut tällaisia ongelmia silloin kuin aloitin Pikun hoitamisen, sinun kannattaa nojata vähän enemmän jalkaan ja jos ei onnistu niin nosta vuohiskarvoista mutta älä revi, Neuvoin tätä joka ilmiselvästi kuunteli minua.
- Voinko minä kokeilla niin harjaa vähän enemmän vielä pölyä pois koska selkä on hirvittävän likainen, Jatkoin nopeasti koska vastausta ei kuulunut.
Tyttö nyökkäsi ja rupesi harjaamaan Jambon selkää.
- En kai ollut ilkeä sinulle? Kysyin huolestuneesti.
- Et todellakaan! Minä vain mietin erästä asiaa, Iina viimein vastasi.
Sain nostettua Jambon kavion pienen vedon avulla. Iina tuli heti putsaamaan kavion ja annoin
hänen putsata muutkin kaviot.
- Lähden katsomaan että tarvitseeko kukaan apua mutta hihkaise jos itse tarvitset, Sanoin kun tyttö putsasi takakaviota.
Hän nyökäytti kun katsoi minuun. Kävelin jalat kolisten Pikun karsinalle.
- Mites täällä menee? Kysyin ja silitin Pikun turpaa.
- Ihan hyvin, herra on yllättävän herttainen tänään, Elkku sanoi kun harjasi pojun takajalkaa.
- No hyvä! Pikku on minusta aina herttainen, mutta kuitenkin menen katsomaan muita, Tokaisin sitten ja lähdin laahustamaan Antun luokse.
- Hyvinhän sie pärjäät täällä! Huudahdin iloisesti ja Sone vastasi heti:
- Juu tää on silti vähän äkäinen tänään.
- Menen katsomaan mitä muille kuuluu, Kerroin ja kävelin Tiian karsinalle.
- Aij moi! Voitkos harjata sillä aikaa kun putsaan kaviot? Dreamer kysyi heti kun huomasi minut.
- No toki! Siks mää tulin tänne katsomaan tarvitsetko apua, Vinkaisin iloisesti ja tartuin pölyharjaan.
- Sää oot todella kokenut musta Dream oot pärjänny hyvin Bladen kanssa vaikka Reega lopettikin, Kehuin tyttöä joka ujosteli lauseeni jälkeen. Katsoin häneen mutta päätin pitää suuni kiinni. Kaappasin harjauskiven jolla vedin karvoja pois.
- No eikös nyt ole aika hyvä? Kysyin kun olin saanut Tiian puhtaaksi.
Dream nyökkäsi ujosti ja lähdin pirtsakan Carkin luokse.
- Mites täällä sitten edistyy? Kysyin uusin tuulin Carkilta joka laittoi pinteleitä Bladelle.
- Ihan hyvinhän täällä menee, Carkki kertoi keskittyneesti mutta iloisesti.
- Sä oot kyllä pitkällä, tokaisin vielä viimeisenä ja menin Blondin karsinan luokse.
Kurotin pääni ja katsoin kun Yuffin avustuksella Cäpä harjasi Blondia.
- Kiva että sait apuakin ettei tarvitse laittaa yksin kun Roseleykin on vielä täällä, Kerroin hymyilevästi.
- Joo Yuff oli täällä touhuamassa jo alusta asti, Cäpä kertoi ja Yuff katsoi minuun.
- Mutta hei käyn katsomassa vielä Roosaa, Sanoin empeillen ja yritin hymyillä.
Tytöt olivat todella taitavia.
Pellan karsinassa kävi kuhina. Roosa laittoi suitsia viheilevän ponin päähän.
- Sää pärjäät todella hyvin! Huudahdin tälle kun saavuin karsinan ovelle.
- Tottahan mä! Roosa huuhdahdi takaisin.
- Mutta kello on viittä vaille joten voisit jo valmistella lähtöä kun olet valmis, Lisäsin vielä.
Kävelin sisälle lämpimään talliin.
Katsoin jokaisen vielä läpi että he olivat valmiina.
- Pella ja Ruu tulee ensimmäisenä aitasta, me mennään maneesiin, Kerroin kaikille ja lähdin. Muut tulivat perässä.
Kaikki kuurasivat kaartoon maneesiin.
- Jos tarvitsette apua niin hihkaiskaa sitten, Huusin mikkiin.
Iina hihkaisi heti ja kävelin tämän luokse.
- Voitko kiristää vyön ja painaa kun nousen hevosen selkään? Tyttö kysyi rehellisesti.
- Toki! Nouse ensiksi ja sitten kiristetään vyö, Neuvoin heti innokkaasti.
Painoin toiselta puolelta kun Iina ponkaisi kyytiin. Aloin heti neuvomaan:
- Vedä vyötä kireämmälle sieltä ylhäältä ja minä laitan sen reikään.
Iina sai vyön paljon kireämmälle mitä itse olisin saanut.
- Pärjäätkö nytten jos menen auttamaan Elkkua? Minä kysyin varmistukseksi.
Tämä nyökkäisi ja hipsin sitten Elkun luokse mutta katsahdin Iinaan että tämä saisi varmasti jalustimet hyvin.
- Voitko auttaa jalustimissa? Elkku kysyi ja vastasin:
- Toki! Onko liian pitkät vai lyhyet?
Pian kaikki pääsivät uralle kävelemään vapain ohjin. Kesä teki tulojaan ja katolta tipahti paljon lumikasoja. Seppeleen hevoset eivät olleet niin säikkyjä että olisivat säikähtäneet niitä.
Otin eväspussista energiajuomaa jota lipsuttelin samalla kun katsoin ratsukoita.
Join kurkusta alas ainakin puolet. Laitoin kolme törppöä kentän keskelle.
- Sitten voitte ottaa ohjia tuntumalle ja herätellä hevosia ja poneja! Huusin kolmen kierroksen jälkeen pirtsakasti.
Jotkut laiskasti rupesivat keräämään ohjia ja jotkut kuten Cäpä ja Carkki pirtsakasti ottivat ohjia käteen ja herättivät hevosensa.
Aloitin tunnin alkuverkalla:
- Hyvä! Aloitetaan alku verkka eli siis jokaisella pitkällä sivulla tehdään loivakiemura ura harjoitusravissa joka tähdätään törppöjen väliin, törppöjen välissä tehdään uralle päin voltti kevyessä ravissa, lyhyet sivut mennään käynnissä.
Katsoin hetken aikaa ja rupesin heti neuvomaan:
- Hyvä istunta ja tie Carkki!
- Katse eteen ja nyrkit pystyyn Elkku! Huusin Elkulle ja otin pari hörppäystä sitten katsoin Cäpään:
- Mamma on hyvässä vireessä tänään Cäpä mutta kantapäät alas!
- Siiri melkein laukkaa joten rentoudu ja rauhoita sitä Sone, Sanoin ohimenevälle Sonelle joka pomppi satulassa kuin trampoliini. Neuvoin myötätuntoisesti Dreameria:
- Jalat samassa linjassa pepun ja pään kanssa, ravi on kyllä hyvä.
- Anna raipalla äläkä potki Jamboa Iina! Huusin kauhistuneena mutta ymmärsin silti.
- Noin se lähti kuin nappitakista! Jatkoin heti kun Iina sai Jambon liikkeeseen.
- Hyvältä näyttää Roosa, rentoudu silti vielä sinne penkkiin! Kehuin Roosaa. Kuului rysähdys ja Blade säpsähti mutta Carkki oli silti varma. Kerroin kaikille:
- Käyn katsomassa mikä se oli mutta sanoin vaan että hevoset pelkäävät vain jos tekin pelkäätte, olkaa itsevarmoja niin hevosetkin luottavat ja eivät pelkää!
Kävelin ulos ja katsoin sitten. Arvausteni mukaan se oli lumiläjä nurkasta.
- Se oli vain lumiläjä, Sanoin itsevarmasti ja jatkoin:
- Sitten jatketaan suoraa uraa pitkin kevyessä ravissa.
- Carkki vaihdappa kevennys! Huusin mikkiin ja hörppäsin energiajuomaa varoen mikrofonia.
- Jambo ja Iina kärjessä rata leveys-suuntaan leikkaa ja suunnan vaihto seuraavalta pitkältä sivulta! Minä ohjeistin ja kääriydyin vilttiin.
Katsahdin hetkeksi aikaa tyttöihin ja sitten jatkoin:
- Tarkistakaa kevennykset ja korjatkaa jos ovat väärät!
Odotin hetken aikaa ja neuvoin tyttöjä jotka eivät huomanneet omaansa.
- Sitten tehdään jokaisella lyhyellä sivulla voltti ja pitkillä sivuilla temponlisäys joka jatkuu pitkän sivun keskelle jonka jälkeen selkeä hidastus ja kääntö voltille jonka jälkeen uusi temponlisäys kulmaan asti, Minä ohjeistelin hetken mietinnän jälkeen ja hörppäsin energiajuomaa.
- Istut vähän sivussa Roosa, Sanoin ja katsoin tölkkiin pettyneenä koska energiajuoma oli loppunut.
Kävelin pussille päin ja katsoin ratsastajia neuvoen:
- Hyvä ja reipas temponlisäys mutta voltilla oli liian lisätty ravi Dreamer.
- Katse voltille ja rauhoittele ennen volttia kun Anttu rynnii noin edelleen! Kuiskasin mikkiin joka kuului melkein huudahtuksena.
Kaappasin toisen tölkin pussista ja ryyppäsin sitä pari kulausta.
- Hyvä istunta ja ravi, ota vain vähän välimatkaa Elkku, sanoin vieressä hurahtavalle ratsukolle.
Tsiigasin Cäpään ja Blondimammaan jotka reippailivat iloisesti ja yhteistyömäisesti.
- Näytätte kunnon parilta kun keskitytte ja rentoudutte, Kehuin iloisesti ja hymyilin.
Cäpä hymysi takaisin kun vilkaisi minuun. Siirryin katsomaan Iinaa:
- Iloiselta näytät ja Jambokin näyttää hyvältä, myötäät sopivasti mutta pidät silti tuntumaa muutenkin näyttää upealta.
- Vähän vaisu ravi tuossa temponlisäyksessä ja voltti oli neliö mutta huomaa silti että osaat hoitaa hommasi, Kerroin rentoutuneelle Carkille.
Tuijotin nelistävää Tiiaa ja sitten rauhallista Pikkua. Katsoin heitä sekaisena kunnes huomasin Roosan huolestuneen ilmeen. Säpsähdin ja jatkoin opetusta uudella ohjeella:
- Sitten voidaan siirtää hevoset käyntiin ja antaa pitkät ohjat!
Kaikki katsoivat minua ihmeellisesti ja ajatellen: ”Ei laukkaa?”
Naurahdin koska tiesin heti mitä tehdä. Kello oli vasta puoli!
Katsoin Soneen joka katsoi kelloaan. Tämäkin naurahti ja Roosa avasi suunsa:
- Mitä te kikatatte?
- Hehe kello on vasta puoli ja kaikki näytitte luulevan että tunti loppuu, Sone kikatti.
- Hahaha on hauskaa! Dreamer ulvahti.
Vanhempani kielsivät juoda yhtä purkkia enempää mutta salaa olin käynyt ostamassa toisenkin ennen tallipäivää.
Hörpin toista juomaa toisten katsoen minua huvittuneena. Hehe millonkohan tulisin energia juoma humalaan.
- Nonniin sitten voidaan kerätä ohjat uudestaan käteen, sanoin ja esitin toikkailevaa juoppoa keskellä kenttää.
Tytöt eivät uskoneet ennen kuin lopetin ja sanoin tosissani:
- Ihan oikeesti!
Iina kikatti ja lopetti heti kun katsoin häneen loukkaantuneesti.
He rupesivat keräämään ohjia nopeasti.
- Sitten siirrytään kevyeeseen raviin ja jakaannutaan kentälle ohjeitteni mukaan eli
Elkku kääntää radan poikki, Cäpä kääntää myös mutta tekee voltin heti sen perään, muilla on ihan hyvät etäisyydet, Neuvoin heitä ja katsoin Soneen joka kuunteli ohjeitani.
- Juu ja sitten siirrytään käyntiin! Huusin ja sana kaikui ympäri maneesia.
Katsoin hidastavia ratsukkoja ja sitten huolestuneena katolle. No mikäs sille mahtaa että kesä tulee.
Mietin pari sekunttia rataa ja sitten jo kekkasin.
- Ruvetaan tekemään laukkaharjoituksia sillälailla että ensimmäinen tulee oven puoleista pitkää sivua harjoitusravissa, keskellä käännetään leveyshalkaisijalle , sitten käännetään toiselle puolelle jonka kulmassa tehdään laukan nosto, noston jälkeen laukataan toisen puolen pitkän sivun keskelle ja käännetään uudelle leveyshalkaisijalle jossa vaihdetaan suunta
jonoon päin ja siirrytään raviin, toiset tekevät sillä aikaa kevyttä ravia päätyympyrällä, Mietinnän jälkeen selitin rataa joka oli kyllä älytön mutta haastetta riitti.
- Menkää sinne mettä päätyyn ympyrälle niin Pikku ja Elkku voivat vaikka aloittaa.
Katsoin hellästi ratsukkoa jotka rämistivät kohti käännöstä.
- Katsos jo menosuuntaan päin ja tee kohta puolipidäte! Selostin hyvin menevälle Elkulle.
- Duodanoin vähän vaisu laukka kannustas enemmän ja ohjaa uralle mutta muista silti kääntää! Jatkeskelin opettavaisesti.
Elkku märehteli laiskalla tuulella olevan Pikun kanssa ympyrää kohti.
- Ihan hyvä suoritus mutta räväkkyyttä enemmän peliin! Loppu sepityksen huitaisin.
- Iina ja Jamboboy voisivat sitten tulla, Sanoin hymyillen.
Iina pomppi kuin tramboliinilla mutta katsoi eteensä reippaasti.
- Hyvä nosto! Älä kuitenkaan jää nojaamaan taaksepäin vaan selkä suorassa ja katse eteen, Minä neuvoin epäylpeänä ja katsoin suoritusta kunnes he pääsivät raviin:
- Hyvin meni mutta selkä suoraksi ja kantapäät alas.
Heti katsoessa taakseni näin jo että Sone oli tulossa Antulla. Kehumiset vain:
- Hyvä että tulit vaikka en edes sanonut mitään ettei tarvitse odotella.
Anttu lähti laukkaamaan jo keskellä leveyshalkaisijaa.
- Se nosti väärän joten koetappa korjata, Kerroin rauhallisena ja jatkoin heti:
- Noin! Tosi hyvä vaihto.
Hymyilin ja katsoin suoritusta.
- Jarruttele vähän että se menee raviin eikä laukkaile ylimääräisiä, Katsoin ja sanoin kun tämä meni vielä täydessä laukassa leveyshalkaisijalla.
- Se innoistui lopussa, aseta enemmän jolla saat heti oikean laukan, Sanoin suorituksen lopussa.
Carkki ravasi herkällä Bladella joka sipsutteli reippaasti tytön alla.
- Ihan hyvä ravi mutta istu alhaalla, neuvoin rauhallistuneena ja hörppäsin energia juomaa.
Carkki ei saanut laukkaa nostettua joten aloitin:
- Käännä uudestaan leveyshalkaisijalle ja noista samanlaisella tempulla laukka ja sitten vaihda suuntaa!
Katsoin kun tämä ravasi herkällä Bladella uudelle tehtävälle.
- Nyt tuli upea nosto! Et jäänyt nykimään vaan myötäsit!
Istuhan alhaalla kun jarruttelet, Sanoin mysteerisesti.
Katsoin sitten Roosaan joka kipitteli Pellan kanssa leveyshalkaisijalle.
- Istu alas eläkä kevennä katso vielä menosuuntaan, Selostin ja jakelin ohjeita katsahtaen ympyrään nopeasti että kaikki oli okei.
Pella ja Roosa laukkasivat jo täyttä hönkää.
- Hyvä laukka ja nostokin varmaan! Kehuskelin heitä parina.
Cäpä ja Blondi matelivat minua kohti.
- Reippaampaa ravia! Ei se nyt tommoisesta ravista laukkaamaan lähde, Neuvottelin ja hörppäsin juomaa uudestaan.
Pieni raippa isku auttoi laukan saantia ja ravi muuttui möngerrys laukaksi.
- Kannusta vähän reippaammaksi tuota laukkaa! Lisäsin loppuun ja katsoin Dreameriin.
Dreamer katsoi minuun epävarmasti.
- Onko sul jotain hätänä? Kysyin rohkaisevasti tältä.
- Tota en tiiä että voinko laukata kun tää säikähteli noita lumia, Dreamer kertoi silmät kiiluen minulle.
- No voithan sää vaikka tulla niin että oon siinä vieressä juoksemassa että jos se säikähtää niin otan heti kiinni vaikka Tiian ei pitäisi tehdä niin, Myötätuntoisena keksien ratkaisun sanoin.
Dreamer hymyili ja ravasi reippaalla tuulella olevan Tiian kanssa.
Laukka nousin kulmassa sopivasti. Dream ja Tiia saivat kehut:
- Hyvä! Eihän se mitään pelkää.
Suorituksen jälkeen sanoin:
- Sitten jatketaan suoraa uraa pitkin harjoitusravissa isoin välimatkoin.
Osa katsoi minuun hölmistyneenä mutta silti tekivät kuten käskettiin. Pella ja Pikku menivät aika lähekkäin.
- Käännäs se Pella toiselle puolelle kenttää kun siellä on paljon tilaa ja se ei luultavasti pysy Antun perässä, Neuvoin Roosaa joka käänsi reippaasti Pellan pois. Odottelin että kaikki olivat sopivalla kohdalla.
- Valmistellaan puolipidätettä ja laukan nostoa! Huusin kaikille ja he näyttivät sitten todella keskittyneinä jatkoin hetken päästä:
- Sitten voidaan nostaa laukka ja varmistaa että on tilaa!
Dream sai heti oikean laukan nousemaan. Joillakin se oli vähän hakusessa:
- Seuraavassa kulmassa nosta se Elkku! Carkillakin on väärä korvatkaa ja tarkistakaa että sisäjalka aloittaa askeleen!
Jotkut joutuivat korvaamaan omansa.
Katsoin ratsastajia ylpeänä. He olivat todella hyviä vaikka joillakin tuli perusvirheitä kuten istunta ja katse.
- Hyvin meni! Sitten voitte siirtää hevoset kevyeeseen raviin! Kehuin heitä katumatta ryhmääni. Upean näköistä se oli ja olin todella tyytyväinen.
Odottelin että oltiin ravattu pari kierrosta ja opastin:
- Sitten voidaan siirtyä rauhallisesti käyntiin ja kun ollaan rauhoitettu niin annetaan pitkät ohjat!
Osa antoi jo heti ja otti jalustimet pois jaloista.
- Rentoutukaa satulassa ja antakaa ponien vetää päänsä alas, Ohjeistin loppussa ja menin yksikerrallaan kyselemänä mielipiteitä ja neuvomaan.
- Sitten voidaan kääntää hevoset kaartoon! Jatkoin tunnin lopun perus lauseen.
Kaikki odottelivat toisiaan ja tulivat sitten selästä.
Odottelin että kaikki olivat valmiina.
- Voidaan tulla Cäpä ja Blondi nokassa täältä ulos, Huusin kaikille ja kiitin heitä että osallistuvat. Useat kiittivät minua. Hymyilin kaikille vastaukseksi ja lähdin talliin.
Cäpä ja Blondi
Blondi oli pirtsakka alussa ja hyvin työskentelit.
Näytitte välillä kunnon parilta kun keskityitte todella
toisiinne ja opetukseen. Laukka oli laimeata mutta
se silti johtui saattoi johtua tiineydesä. Ilo oli katsoa!
Sone ja Anttu
Anttu jätti harppoi paljon mutta pidit sen luonteen
aisoissa ja tämän mielikuvitus pääsi valloilleen.
Todella mallikas laukan vaihto tuli lopputunnista.
Dreamer ja Tiia
Kokemus näkyi jo kaukaa.
Tiia on aika luotto ratsu ei se säiky helpolla.
Vähän herkempi näkyi olevan tällä tunnilla mutta
hallitsit sen todella upeasti. Tästä on hyvä jatkaa!
Iina ja Jambo
Jambo kiukuttelee usein ja
nytten se näytti pitävän sinusta vaikka
oletkin aika uusi näky täällä Seppeleessä.
Ihan hyvältä ratsastus näyttikin vaikka saattoi
tullakkin niitä perusvirheitä.
Carkki ja Blade
Blade on herkkä mutta sait sen kulkemaan.
Sipsutteli vähän tossa laukassa mutta
se ei haittaa. Vaikka näkee heti että tunnet
hevoset niin siltikin kuten kaikilla on vielä opittavaa.
Alkutunnista meni täydellisesti!
Roosa ja Pella
Näytitte söpöltä parilta yhdessä.
Tasapainossa on hiomista mutta
kyllä sinä sen vielä opit!
Elkku ja Pikku
Olen tottunut näkemään sinut Epun kanssa
mutta mukava näky oli ratsastuksesi.
Hevosmies taitosi näkyvät hoitaessasi
ja ratsastaessasi. Pikku oli aika reippaalla
tuulella.
Kaikki siis voivat olla tyytyväisiä ratsastukseensa

Maksut voi panna samaan viestiin.
Maksut:________________________________________
Maksu tunnille 1 - Blondi
Blondi pärskähti hiljaa. Taputin tammaa kaulalle, ja annoin sille pitkät ohjat. Vilkaisin nopeasti sivulleni, jossa Roosa ja Pella hidastivat käyntiin. Tuntia oli kestänyt jo viitisentoista minuuttia, ja nyt oli pienen lepotauon aika. Pidätin Blondia hieman, sillä edessämme kävelevällä Pikulla oli lyhyempi askel.
Ellady hääräsi pitkin kenttää pystyttämässä tötteröitä. Pian saimmekin ottaa taas ohjat käteen, ja jatkaa matkaa ravissa. Blondi kulki todella mukavasti, ravissa oli hyvä tempo, eikä se jäänyt kulmiinkaan jarrutelemaan. "Hyvä", kehaisin aina silloin tällöin, kun se suoritti jonkin tehtävän poikkeuksellisen hyvin.
Pian oli aika aloittaa laukkaharjoitukset. Blondi alkoi muuttua heti veltommaksi, kun Elkku ja Pikku siirtyivät laukkaan; se arvasi, että olisi pian itse vuorossa. Kun tuli meidän vuoromme, jouduin näpäyttämään ratsuani kevyesti raipalla, ennen kuin sain sen siirtymään laukkaan.
Blondi laukkasi hidastempoista ja vetelää laukkaa, mutta topakoitui päästyämme pitkänsuoran alkuun.
Pian laukatkin oli laukattu, ja siirryttiin loppuverryttelyyn. Blondi alkoi jo hieman myödätäkin, ja olin todella tyytyväinen tuntiin. Jalkani olivat hieman väsyneet, sillä ratsastin nyt ensimmäistä kertaa pariin viikkoon.
Käänsimme hevoset kaartoon, ja hyppäsimme alas selästä. Taputin Blondia kaulalle, ja kiitin hyvästä tunnista. Moikkasin myös Elladya, ja lähdin taluttamaan Blondia talliin.
- Cäpä -