|
Post by Nana on Nov 30, 2008 19:31:29 GMT 2
Sunnuntai
Lumihiutaleet laskeutuivat yksi kerrallaan maahan, ja sulivat pian pois. Auton ikkunassa piti olla koko ajan pyyhkijät päällä, jotta näkisi edes minne menee.
Loska roiskui kun hurautimme tallipihaan. ''Tuu tunnin pääst hakee.'' sanoin äidilleni ja läimäytin oven kiinni.
Varovasti kävelin ponitarhalle, josta otin mukaani aitan asukkaat. Pella ja Taiga menivät hienosti, olivat varmaan jo tottuneita. Mutta Hilla epäröi jokaista askeltaan. ''Hienosti.. tule vaan..'' kehuin issikkaa.
Pyyhkäisin lunta pipostani, kun Jambo ja Kallekin oli haettu sisälle. Taivalsin viellä hakemaan oritarhan asukkaat..
Sen jälkeen sekoittelin mössöt, ja kun kuulin äitin auton tuuttauksen, heitin rehut kaakeille ja juoksin reppu selässä ulos.
|
|
|
Post by Abby on Dec 1, 2008 9:03:27 GMT 2
Varovasti ja rauhallisesti.. 1.12
Hiljaa hyräillen kaarsin auton tallin pihaan ja hyppäsin ulos autosta. Varovasti kiersin tallin lukon auki ja suljin heti hälytys järjestelmän. Astuin sisään talliin ja aukaisin valot. Joka puolelta kuului väsyneitä, mutta kiinnostuneita hirnahdyksia ja pian myös Blondin pää tunkeutui karsinasta ulos. Marssin suoraan sekoittelemaan rehuja.
Katsoin pienestä lapusta, mitä ja paljon kenellekkin tuli ja hyräilleen sekottelin ruokia. Pian lähdin saapastelemaan takaisin hevosten luo ja aloin jakamaan ruokia hevosille. Innokas Leevi yritti työntää päänsä sankoon, mutta naurahtaen kaadoin ruoat nopeasti kuppiin. Onnekseni edes hammaskalustoa esittävällä Antulla ei ollut aikaa puraista minua ja nopeasti kaadoin ruoat lopuillekkin hevosille.
Pian ilmestyin suuren heinäkasan kanssa talliin ja jaoin hevosille vielä heinää. Heitin sitä innokkaiden ja hörähtelevien hevosten karsinaan ja vihdoin kaikilla oli se mitä ne tarvitsivat. Kipitin ylös oleskeluhuoneeseen ja nopeasti keitin kahvit. Rauhassa hörppäsin kahvia ja kuulin kuinka joku saapastali ylä kertaan. Pongahdin ylös ja juoksin ovelle. - Miten sie tääl, kysyi ällistyny Jaakko. - Hoitelen aamutalli, vastasin naurahtaen. - Mutta miehän.. sanoi Jaakko, mutta vaikeni pian. - Hoidan nykyään kuules Maanantain, tiistain ja keskiviikon, hymyilin miehelle ja katosin oleskeluhuoneeseen.
Pian oli saanut kahvin päätökseen ja käskis Jaakkoa viemään aitan hevosen. Itse lähdin viemään hevosia aloittaen yksäripuolelta ja innokas Leevi steppaili sinne ja tänne. Pian kuitenkin oli jäljellä enään hätäinen Aksu jonka kanssa sain tapella toden teolla.
Kun kaikki hevoset olivat ulkona, käytin mahdollisuutta hyväksi ja tuuppasin Jaakolle kottikärryt. Sanaa sanomatta hän lähti putsaamaan bokseja niinkuin minäkin. Melkein tunnin uurastuksen jälkeen talli oli hoidettu ja tartuin vielä luutaat. Hyräilleen aloi lakaisemaan tallin lattioita.
|
|
|
Post by Abby on Dec 2, 2008 7:22:28 GMT 2
Virkeää vai vähemmän virkeää toimintaa.. 2.12
Astuin autosta ulos ja huomasin Shinquan istuvan pihalla. - Mitä sie täällä, kysäisin nopeasti. - Muistin että koulu alkaakin myöhemmin, virnisti tyttö. Nyökkäsin ja avasin tallin oven. Suljin hälytysjärjestelmän ja avasin valot. Hörähteleviä päitä ilmestyi karsinoista ja moikkasin Anttua. Saapastelin rehuvarastoon Shinqua perässäni.
Katsoin lapusta mitä kenellekkin tulisi ja kaadoin kauraa ämpäriin. Shinquan avustuksella saimme äkkiä ruoat kasaan ja lähdimme jakamaa niitä. Tyttö vei ruoat yksityisille ja itse lähdin aittalaisia ruokkimaan. Palasin nopeasti talliin ja yhdessä jaoimme lopuille hevosillekkin ruokaa. Sanaakaan sanomatta molemmat lähtivät hakemaan hevosille heinää.
Palasimme talliin suuret heinäkasan mukanamme ja aloimme heittelemään niitä omiin karsinoihin. Jatkoin jakoa vielä yksityisillwe, kun Shinqua kuskasi aittaan heinät. Vihdoin jotain tuli tehtyä ja laahauduin oleskeluhuoneeseen. Nopeasti keitin itselleni kahvit ja istahdin sohvalle. shinqua oli jo lähtenyt, joten nautiskelin kahvista hiljaa ja hitaasti.
Löntystelin takaisin alakertaan ja aloin kuskamaan innokkaita hevosia ulos. Jotkut eivät olleet vielä syöneet, joten sain aina hetken odotella. Innokas Leevi steppaili sinnetänne ja onnekseni Hilla oli rauhassa, kun Taiga oli mukana. Vihdoin ja viimein kaikki hevoset olivat ulkona ja pystyin hetken levähtää. Tartuin huokaisten kottikärryihin ja talikkoon.
Hikipäissäni juoksin lantalaan ja takaisin. Jouduin pitämään hetken taukoa ennenkuin pystyin alkaa uusia kuivikkeita levittämään. Kiroaminen ei auttanut, mutta pian homma tuli tehtyä ja tartuin luutaan. Aloin lakasta lattioita ja hyräilemään jotain lsulua. Pian innokkaat hoitajat ilmestyivät talliin.
|
|
|
Post by Abby on Dec 3, 2008 8:50:28 GMT 2
Yksin vai vähemmän.. 3.12
Hyräillen avasin tallin ovet ja sammutin hälytysjärjestelmän. Avasin valot ja katselin väsyneitä päitä, jotka tunkeutuivat ulos karsinoista. Hetken aikaa rapsuttelin hevosia, mutta sitten lähdin laittamaan ruokia. Katsahdin omaan muistilappuuni, mutta sitten tungin sen takaisin taskuun. Muistin jo nyt kaiken ulkoa.
Aloin laittamaan hevosille ruokia ja muistelin kauran määriä samalla kun lauleskelin. Kaadoin kauhallisen prixejä Antun sankoon ja jo melkein kovaan ääneen lauloin. Nyt tartuin kivennäisiin ja annostelin sitä kaikille hevosille. Laulaen lähdin jakamaan ruokia hevosille ja se ihmetytti niitä.
Kuulin hörähteleviä ääniä, kun kaadoin ruokia kuppiin ja puolet tallista mussutti jo tyytyväisenä ruokaansa. Halasin nälkäistä Leeviä ja taputin sitä kaulalle. Annoin vielä pienelle Myntille ruokaa ja ahnaasti se alkoi syömään. Laulaen vielä aitalle ja takasin. Samalla annoin aittalaisille heinää.
Aloin heittelemään heinää kaikille hevosille ja innokkaina jotkut kävivät jo senkin kimppuun. Katselin hetken hevoseten innokasta touhua ja kuinka väsymys oli kadonnut. Lopulta kapusin yläkertaan ja laitoin kahvinkeittimen päälle. Samalla kun odotin kahvi, lauloin laulua, joka oli soinut päässäni monta päivää.
Olin saanut kahvit nopeasti juotua ja nyt lähdin viemään hevosia ulos. Kuskasin ensin aitan asukkaat pihalle. Seuraavaksi kaappasin mukaani yksäreitä ja Leevi steppaili innoissaan sinne ja tänne. - Anttuu, sanoin epätoivoisesti kun sain hänen purukalustonsa takapuoleeni. Vihdoin kuitenkin kaikki olivat ulkona.
Tartuin kottikärryihin ja saapastelin aittaan. Onneksi se oli mahdollisimman puhdas joten sain kaikki yhdelläkertaa paikalleen. Levitin sinne vielä kuivikkeet. Sitten palasin talliin ja aloin putsata yksäreiden karsinoita. Varmaan tunnin jälkeen levitin vielä uudet kuivikkeet ja sitten talli näytti melkein asialliselta.
Huokaisten tartuin vielä luutaan ja aloin lakaista lattioita. Kun kerran hevosia ei ollut paikalla, pistin lauluksi ja muuta en paljastakkaan. Harjasin heiniä ja roskia pois lattialta ja samalla hyppelin, sekä lauloi. - Siinä meillä aikuinen, virnisti Nana joka oli ilmestynyt ovelle. - Jep, sanoin ja naurahdin.
|
|
|
Post by Sastu on Dec 6, 2008 10:16:45 GMT 2
Reippahasti käypi askeleet ~Aamutalli 6/12/08
Kännykkä ilmoitti viestin saapuneeksi. Toinenkin viesti. Ja kolmaskin. Neljättä ei tullut heti perään, mutta sekin tuli.
-Kaikki ahdistelee mua, dramatisoin hevosille, jotka unenpöpperöisinä alkoivat syömään heiniä joita niille latosin.
Jambo ja Anttu jättivät minut rauhaan puraisuiltaan, josta olin ihan tyytyväinen. Kun olin jakanut hevosille ja poneille heinät, talliin ja aittatalliin, niin yhdistelin ruuat jos oli tarpeellista ja sekoittelin safkat yhteen. Jaoin ne hevosille.
Sekoitin saman tien iltatallinkin safkat, koska tekisin koko viikonlopun aamutallit ja iltatallit.
Sitten katsoin viestit.
-"Jätäthän Mankin sisälle? Tulen aikaisin tallille. T: Irene", luin viestin ääneen, ja katsoin muutkin viestit. -Eli Manki, Leevi, Myntti ja Bert jää sisälle, jatkoin.
Talutin hevosia kaksi-kolme hevosta kerrallaan, tosin orit vein yksittäin, kaiken varalta. Jätin sisälle pyydetyt hevoset, ja lakaisin tallin lattian. Sitten kapusin oleskeluhuoneeseen juomaan aamujaffani.
-Sastu
|
|
|
Post by Sastu on Dec 6, 2008 20:20:36 GMT 2
Lyhyt mutta ytimekäs iltatalli ~Iltatalli 6/12/08
Olin bussilla matkannut Seppeleeseen - en olisi jaksanut kävellä lumimyrskyssä Simorasta Seppeleeseen. Nyt kuitenkin olin potkimassa tuntilaisia ja hengailijoita pihalle tallista. "Maailma on julmaa", sanoin jokaiselle joka kitisi.
Tosin avukseni jätin Magnetin. Haimme loput hevoset, jotka olivat ulkona, sisälle. Oli mukava jutella Magnetin kanssa - pitkästä aikaa.
Loimitimme hevoset tarvittaessa, ja osa hevosista oli vähän kärttyisiä ruuan viivyttelemisestä. Lupasin niille, että kyllä ruokaa saapuu, muttei hevoset olleet kuulevinaankaan. Magnet oli jo jakanut heinät sillä aikaa kun olin loimitellut hevosia.
Jaoimme ruuat hevosille, ja päätin harjata käytävän huomenna - pääsisin minäkin joskus nukkumaan!
Kävelimme Magnetin kanssa dösäpysäkille, ja Magnet hyppäsi seuraavan dösän kyytiin. Heilautin kättäni hyvästiksi. Jatkoin matkaani kävellen kotiin.
-Sastu (+ Magnet)
|
|
|
Post by Sastu on Dec 7, 2008 8:33:42 GMT 2
Väsymys ei voita velvollisuutta ~7/12/08
Suuri ja makea haukotus muistutti puoliksi valvotusta yöstä. Silmäpussit kielivät univelasta. Märät, risat lenkkarit taas siitä, että talvi oli tullut.
Saavuin tallipihalle, ja kävin aitassa avaamassa yläluukut. Ponit olivat nukkuneet hyvin ja olivat pirteinä odottamassa aamiaista.
Tallista kuului pauketta, joten kiristin tahtia ja avasin tallin oven, sekä suljin nopeasti hälytyksen. Eipä ollut yllätys että Anttuhan se siinä oli äskön potkinut.
-Huomenta vaan kaikille, haukottelin.
-Huomenta, ääni takanani vastasi.
Hätkähdin ja käännyin ympäri. Jaakko ja sen pikkubroidi, Kristian, olivat saapuneet tallille.
-Tulitte just sopivasti auttamaan mua aamutallissa, virnuilin.
Jaakon ja Kristianin naamat venähtivät.
-Ööh... me ei tultu tänne auttamaan likkoja aamutallissa, Jaakko mutisi. -Ainiin, ootteko te jo tavannu? Tää on Kristian, mun pikkubroidi, Jaakko esitteli.
Kättelin minua noin vuoden vanhempaa poikaa.
-Mä oon Sastu. Tää Anttu on mun hoitohevonen ja Rensu - toi joka hirnuu - on mun oma, selitin.
Kristianin silmät pyöristyivät.
-Onks sul oma koni? Mont hevosvoimaa siin on, tämä vitsaili.
-Enemmän kun formulassa tai sun moottoripyörässäs, tuhahdin, lähtien rehulaan.
Jaoin hevosille nopeasti heinät, jotta ne eivät hajoittaisi tallia sillä aikaa kun minä sekoittelen ruokia.
Yllätys yllätys heinien jälkeen aloin valmistamaan safkoja. Osasin listan ulkoota, niin paljon on tätä tultu tekemään.
Ruokin hevoset ja vein ämpärit takaisin rehulaan. Lähdin tarhoille katsomaan vesitilanteita, siepaten vesiletkun mukaani.
Vaihdoin tai täytin vedet, sillä mikään vesistä ei ollut enään kelvollista Seppeleen tallin upeille ratsuille. Vesi oli sitäpaitsi myös jäätynyt aika kovaksi.
Samalla tarkistin silmämääräisesti tarhan kunnon. Kun kaikki oli ok, lähdin taluttelemaan hevosia pihalle. Otin kolme hevosta kerrallaan, tosin orit yksitellen.
Lakaisin lattian ja menin pesemään hevosystävieni kamoja.
-Sastu
|
|
|
Post by Sastu on Dec 7, 2008 20:08:12 GMT 2
Unten maille 7/12/08
Käänsin kylkeäni sohvalla. Olin nukkunut siinä jo jonkin aikaa, ja se tuntui selässä.
-Onks täs huonees joku, kysyin unenpöpperöisenä.
-Jep, Pipsahan se tässä. Muita ei olekkaan enään tallilla, tyttö selitti.
-Mmh... hyvä... paljon kello on, mutisin.
-Mitä, Pipsa kysyi.
-Vad ar klockan, yritin ruotsiksi.
-Aa, siis kello... se on yhdeksän.
Nousin pystyyn helskutin nopeasti.
-Apua nyt tuli kiire, parkaisin.
-Jos yhtään helpottaa, niin otin hevoset sisään, Pipsa kertoi pakaten laukkuaan, ilmeisesti tyttö oli lähdössä.
-Oi, kiitti, voihkaisin, juosten alas talliin.
Heitin hevosille ja poneille niiden tarvitsevat määrät heiniä supernopeudella, ja sekoitin ruokia kuin paraskin kokki. Jaoin ne ämpäreihin, joista ne sitten kiikutin nälkäisille koneille.
Annoin poneille ja koneille safkat, ja loimitin herkkänahkaisemmat. Tarkistin myös vesiautomaattien toimivuuden ja aittatallissa tarkistin veden laadun. Kaikki näytti olevan kunnossa ja hevoset täysin valmiita painumaan höyhensaarille.
- Öitä, heposet, nukkukaa hyvin, niin mäkin teen, naurahdin, aktivoin hälytysjärjestelmän ja lukitsin ovet huolellisesti.
-Sastu
|
|
|
Post by Abby on Dec 8, 2008 9:19:46 GMT 2
Nopea aamu 8.12
Hyräillen avasin tallin oven ja kurkistin varovasti sisään. Luikahdin sisälle ja sammutin hälytysjärjestelmän. Katsahdin hevosiin, kun karsinoista ilmestyi väsyneitä päitä. Rapsutin hetken Antun turpaa, mutta sitten lähdin rehuvarastolle päin. Puristin kädessäni muistilappua, vaikka muistin jo kaiken ulkoa.
Sekoittelin ruokia ämpäreihin ja varmuuden vuoksi vilkaisin lappuun. Aloin taas hyräilemään, kunnes kuulin koputusta. Käännähdin ympäri ja Sastu oli takanani. - Mie voisin hoitaa Rensun ja Antun, ehdotti tyttö anovasti. - Ole hyvä vaan, sanoin tytölle ja annoin 2 hevosen ruokaämpärit.
Sastu lähti minä perässäni talliin ja aloitin jakamaan ruokia ensin yksityisille. Moikkasin innokasta Leevi, mutta herralla ei ollut nyt aikaa minulle. Nopeasti kaadoin kaikkien ruoat kuppeihin. Kävin vielä sipsuttamassa aitalle ja annoin niillekkin omat ruokansa ja samalla annoin heinät.
Palasin talliin kottikärryjen kanssa ja heitin heinät kaikille hevosille. Annoin hevosten syödä rauhassa ja kävin tarkistamassa aittalaisten ruoat. Lähdin pikkuhiljaa kuljettamaan hevosia ulos, kun he olivat saaneet syödyksu melkein koko ruokansa.
Tartuin vielä talikkoon ja kottikärryihin. Huokaisten lähdin ensimmäiselle karsinalle ja aloin tyhjentämään sitä. Siirryin pikkuhiljaa seuraavalle ja kuskasin ne lantalaan. Noin tunnin kuluttua viimeistelin vielä käytävän lakaisun ja sitten löntystin yläkertaan juomaan kahvia.
|
|
|
Post by Abby on Dec 8, 2008 22:08:45 GMT 2
Nopeasti iltatallia tekemään 8.12
Hyräillen sekoittelin hevosten ruokia. Katsahdin kelloon ja se oli jo ihan liikaa. Hätäpäissäni lähdin kaatamaan tyhjiin karsinoihin ruokia. Kun kaikki ruoat olivat jaettu, kuskasin kottikärryllä heinää kasapäin talliin. Heitin kaikkiin karsinoihin tarpeellisen määrän heinää. Vein nopeasti vielä ruoat aittatalliin.
Lähdin hakemaan hevosia tallista ja heitin Shinqualle sekä Ilulle riimunnarut. Otimme Hevosia järjestyksessä sisälle. Taistelin kaikkeni Leevin steppaillessa edestakaisin. Onnekseni Ilu ja Shinqua toivat suurimman osan hevosista sisälle. Kävin vielä hakemassa aittalaiset sisälle.
Heitin nopeasti Shinquan ja Ilun ulos. Kävin katsahtamassa vielä yläkertaan. Bongasin oleskeluhuoneesta vielä muutamia ratsastajia ja hoitajia. Toivotin heille hyvät yöt ja katsahdin kelloon. Vielä ehtisin sopivasti lakaista lattiat.
Nopeasti aloin lakaista tallin lattialta roskia ja heinänkorsia. Hyräilin ajankuluksi vielä. Pian sain tallin lattian puhtaaksi ja kävin vielä läpi kaikki. Tarkistin vielä aittalaisten voinnin ja sitten suljin tallin valot. Laitoin hälytysjärjestelmän päälle ja laitoin oven huolellisesti lukkoon. Työni oli tällä kertaa tehty.
|
|
|
Post by Abby on Dec 9, 2008 7:23:32 GMT 2
Rankka aamu 9.12
Avasin varovasti tallin oven ja kurkistin sisään. Sisältä kuului hevosten liikettä ja hörähtelyä. Sammutin nopeasti hälytysjärjestelmän, ennenkuin pujahdin sisälle talliin. Saapastelin reippaasti sisälle ja tervehdin hevosia, jotka olivat päänsä työntäneet ulos karsinasta. Haukottelin suuresti samalla kun löntystelin rehuvarastoon.
Sekoittelin hyräillen ruokia ja painoin hetkeksi silmäni kiinni. Aamut olivat joskus minulle liiankin vaikeita, mutta aamutallit pitäisi vaikka väkisin hoitaa. Lähdin tallustelemaan ämpäreiden kanssa talliin ja aloitin ruoan jakamisen Myntistä. Kävin kaatamassa kaikille hevosille ruoat ja raahaudun aitalle.
Tervehdin Taigaa, joka iloisena meinasi jyrätä päälleni, kun kaadoin ruokaa kuppiin. Katsahdin Hillaan joka katsoi epäilevästi minua. Kuitenkin kaadoin ruoan tytölle ja pian se söi sitä tyytyväisenä. Annoin vielä kolmelle aitta asukkaalle heinät. Ennenkuin palasin takaisin talliin.
Heitin heinät kottikärryyn ja lähdin talliin. Katsahdin Aksun karsinaan, ennenkuin heitin herralle heiniä. Huokaisten heittelin heiniä jokaiselle ja kävin tervehtimässä rakasta hoitsuani. Kun heinät oltiin jaettu, laahustin oleskeluhuoneeseen juomaan aamu kahvit.
Päivä näytti uudelta ja kirkkaalta, kun olin saanut juotua kupposeni pohjaan. Tallustin takaisin alakertaan ja lähdin kuljettamaan innokasta Mynttiä ulos. TAitelin ensin yksityisten, sitten tuntihevosten ja lopulta päästin vielä Taigan ja Hillan ulos, jo laiduntavan kaverinsa kanssa.
Tartuin huokaisten kottikärryihin ja parkkasin ne Pellan boksiin. Otin kaikkie aittalaisten boksit samalla kertaa ja ennenkuin palasin talliin, levitin sinne vielä kuivikkeet. Aloin hyräillä jotain laulua. Kuljin pitkän aikaa lantalaan ja takaisin, kunnes kaikki boksit oli siivottu, seuraavana lähdin viemään hevosille uusia kuivikkeita.
Lakaisin juuri tallille saapuneen Sastun kanssa lattioita. Sastu kertoi jostain eilisestä tapahtumastaan ja kohteliaasti vastasin tytölle, vaikka en ollut varma mitä kuulin. Pian kuitenkin saimme lattian edustus kuntoon. Huokaisin helpotuksesta ja oion selkääni. Rankka aamu.
|
|
|
Post by Abby on Dec 9, 2008 21:02:13 GMT 2
Rauhallista menoa joo.. 9.12
Kaadoin Aksun ruokakuppiin omat herkkunsa ja katsahdin tallin käytävälle. Kaikki oli vihdoin jaettu ja enään pitäisi jakaa heinät, hakea hevoset ja lakaista lattiat. Huokaisin syvään ja hain kottikärryt. Kasasin heinää kärryihin, kunnes se oli suuren suuri kukkurallinen. Heittelin heinäkasoja karsinoihin ja ramppasin rehuvarastossa vähän väliä. Lopulta sain jaettua heinätkin.
Kaappasin riimunnarun matkaani ja lähdin tallustamaan kohti tarhoja. Otin matkaani Leevin, joka rynni innokkaana talliin. Talutin kaikkia hevosia hikipäissäni sisään ja monet näykkivät tai yrittivät syöde minua. Halasin vielä suloista Hillaa. Kävin nopeasti hakemassa vielä hätääntyneen Pellan tarhasta ja vihdoin kaikki olivat sisllä.
Hyräillen lakasin tallin lattioita ja kurkistelin eri karsinoihin. Anttu pyöri hermostuneena ympäri ämpäri. Moikkasin ruunaa ja se alkoi esittelemään minulle hampaitaa. Naurahdin hassulle hevoselle, mutta jatkoin tallin lakausua. Vihdoin kuitenkin talli alkoi näyttää puhtaalta, niinkuin sen pitikin olla.
Kävin tarkastamassa vielä aittalaiset nopeasti. Palasin talliin ja kävin hakemassa kamani. Kävin vielä jokaisen tallin hevosen läpi, ennenkuin sammutin valot. Laitoin hälytysjärjestelmän päälle ja laitoin oven lukkoon. Rauhassa tallustelin autolle. Paiskasin oven kiinni ja painoin kohta jo auton kaasua.
|
|
|
Post by Abby on Dec 10, 2008 8:56:37 GMT 2
Lauluja ja hyräilyjä 10.12
Kuuntelin kuinka tallin lukko naksahteli pikkuhljaa auki. Aukaisin varovasti tallin oven ja pujahdin sisään. Samutin hälytysjärjestelmän nopeasti. Lähdin kävelemään talliin ja kuuntelin hevosten hörähtelyjä. Tälläkertaa kävelin hevosista välittämättä suoraan rehuvarastoon.
Hyräillen sekoittelin hevosten ruokia ja muistelin mitä tuli kenellekkin. Tälläkertaa päätin hoitaa aittalaiset ensin. Lähdin nopeasti aitalle ja tervehdin juuri heränneitä hevosia. Kaadoin niiden ruoat kuppiin. Heitin 3 ponille vielä heinät ennenkuin lähdin jakamaan muille hevosille ruokia.
Istuin lämpönen kahvimuki kädessäni oleskeluhuoneessa. Olin juuri saanut viimeisenkin heinänkorren jaettua hevosille. Vilkuilin kokoajan kelloon ja kuuntelin radiota.Kopsautin tyhjän kahvimukin takaisin omalle paikalleen ja lähdin alakertaan. Osa hevosista oli saanut jo ruokansa, joten huokaisten tartuin riimunnaruun.
Avasin nopeasti portin ja päästin steppailevan Leevin sisään. Ravasin edestakaisin tallin ja tarhojen väliä, kunnes kaikki hevoset olivat tyytyväisenä ulkona. Tartuin kottikärryihin ja ohjasin ne aitan suuntaan. Heitin aittalaisten lannat lantalaan ja vein sinne uudet kuivikkeet. Seuraavaksi oli mentävä talliin ja sen urakka karmi minua.
Vihdoin olin saanut tallin putsattua ja lakaisin jo lattioita. Innokkaita aamu virkkuja näkyi jo tallilla ja se nostatti hymyni korviin. Nopeasti suin heinänkorsia ja roskia pois käytävältä, kunnes älysin laittaa soittimeni päälle. Laitoin hiljaa käytävällä ja entistä nopeampaa lakaisin lattiaa. Yht'äkkiä kuulin möreän naurahduksen takanani. Käännyin salamana ynpäri. - Heippa Jaakko, naurahdin. - Terve vaan, räkätti Jaako vastaukseksi ja katosi korjauskamoinensa ties minne.
|
|
|
Post by Abby on Dec 10, 2008 20:03:38 GMT 2
Tavallista iltaa viettelemässä 10.12
Olin saanut ruoat jattua joka karsinaan ja yritin saada Mynttiä karsinaansa. Luupäänä se kielsi tulemasta ja savu alkoi jo kihistä päässäni. Pian kuitenkin Myntti meni vastahakoisesti sisälle ja hikipäisäni lähdin hakemaan seuraava.
Huokaisin helpotuksesta kun kaikki hevoset olivat sisällä. Pyyhkäisin hikistä otsaani ja tartuin luutaan. Aloin hyräillen lakasta lattioita. Huokaisten vedin melkein puhdasta lattiaa harjalla, mutta lopetin heti kun se vain oli mahdollista.
Kävin sammuttamassa valot vielä yläkerrasta ja suljin oven. Kävelin reppu mukanani alakertaan. Laitoin hälytyjärjestelmän päälle ja sammuntin tallin valot. Kuuntelin vielä, kuinka lukko naksahti kiinni ja tyytyväisenä lähdin tepastelemaan autolleni.
|
|
|
Post by wear on Dec 13, 2008 16:10:14 GMT 2
Kirjottelin nyt sitten tämänpäivän iltatallin (:
13.12.08 lauantai - Pimeää
Oli hämärää. Melkein pimeää, korjatakseni. Lumi hohti ohuena kerroksena kuuraisen maan päällä, ja tuuli heilutteli valkoisen peitteen saaneita puita. Minä seisoin tallin ovella ja tiirasin ulos. Kohta pitäisi lähteä hakemaan hevosia sisään tarhoista. Jossu ilmestyi jostain vierelleni. - Joko mennään? Jossu kysyi, ja minä nyökkäsin. Tyttö roikutti viittä riimunnarua kädessään.
Saavuimme takatarhan porteille juuri ajoissa. Hevoset nimittäin yrittivät rynniä aidan läpi, niin kärsimättömiksi ne kävivät. Ne tiesivät että ruoka odottaisi niitä sisällä. Eppu työntyi porttia vasten, ja hirnui hermostuneena. Jossu vilkaisi hevosta otsa kurtussa. - Nää sitten tulee luultavasti aika lujaa, tyttö virkkoi. Minä nyökkäsin. - Jep, pitele kunnolla kiinni nauista. Minä otin Kallen, Jambon ja Epun itselleni käsihevosiksi, ja Jossu nappasi Antun ja Bertin. Kun lähdimme kävelemään kohti tallia, alkoi Eppu sekä Anttu pyörimään ensimmäisinä hermostuineina. Ne teppasivat molemmat, ja Eppu onnistui kiskaisemaan narunsa melkein kokonaan kädestäni. Puristin naruja tiukasti kädessäni, ja huomasin Jossunkin hermostuneen. Tyttö komensi tasajalkaa hyppivää Anttua tiukasti, ilman tulosta. Samassa ryöstäytyivät Jambo sekä Eppu minulta irti, ja niiden perään säntäsi Anttukin. Vain Bert ja Kalle jäivät hölmistyneinä paikoilleen. Ruunat säntäsivät onneksi suoraan tallin, jossa ne jäivät käytävälle pyörimään. Niiden omat karsinanovet olivat kiinni. Veimme ensin Jossun kanssa Kallen ja Bertin karsinoihin, ja kävimme sitten päästämässä muutkin niiden omiin bokseihin. Riisuttuamme kaikilta riimut kävimme vielä kaikki karsinat läpi, ja varmistimme, että ovet olivat kiinni.
Jossu lähti pian kotiin, ja minä jäin yksin hiljaiseen talliin. Napsautin radion päälle täyttämään hiljaisuuden. Minua ahdisti ja pelotti. Talli oli aivan autio ja synkkä. Tunsin kylmien väreiden kulkevan selkäpiitäni pitkin. Vedin kuitenkin syvään henkeä, ja jatkoin lattian lakaisua. Vasta lakaisemisen jälkeen annoin itseni levähtää, ja kiipesin oleskeluhuoneeseen keittämään lämmintä kaakaota. Saisin sulkea tallin vasta kahdeksalta, joten jouduin istuskella yksinäni puolisentuntia tyhjässä oleskelutilassa. Oli outoa olla yksin. Tai ei ollut outoa olla yksin, vaan oli outoa olla yksin tallille. Yleensä Seppeleen täytti iloinen rupattelu ja nauraminen, hevosten hirnunta ja muut talleille ominaiset äänet. Säpsähdin kun oleskeluhuoneen ovi kävi. Huomasin sydämmeni jättävän muutaman lyönnin väliin. Olin jo valmistautunut viskaamaan sohvatyynyn tulijan niskaan. - Ai moi wear! Anne huikkasi astellessaan huoneeseen. Tämäkin oli vähän pelästynyt minua. - Tosi outoa olla täällä yksinään, puhahdin. Anne nyökkäsi. - Tiedän tunteen. Mutta mä voin nyt olla tässä sun seuranasi jonkun aikaa. Ettei sun ihan yksinäs tarvitse olla.. Anne sanoi, ja rojahti vierelleni sohvalle. Hymyilin Annelle kiitollisena.
wear
|
|