|
Post by Fiia on Apr 27, 2008 18:33:32 GMT 2
27.3.08 Iltatalli Olin innoissani saapunut tallipäivää viettämään jo aamulla hyvien eväiden kanssa, sillä olin varannut myös iltatallivuoron. Rapsutin Pellaa otsasta ja jätin sen sitten karsinaansa odottelemaan ruokaa, joka olikin ensimmäinen haasteni.
Aloitin ruokinnan aittatallin hevosista. Renille tuli melassia, suolaa, kauraa, vitamiinia ja Pelletsiä, jotka sekoittelin ensimmäisenä. Saatuani Cassun ja Kamunkin ruoat laitetuksi vein nei aittaan, jossa myös lakaisi käytävän turpeesta, heinistä ja muusta irtoroskasta. Samalla aukaisin vesihanat sieltä ja tarkistin juomakuppien toimivuuden. Lopuksi jaoin vielä heinät ja käväisin sitten hakemassa aitan hevoset sisälle. Jokainen tuli pirteänä mutta vetämättä, nuori Cassukin käyttäyttyi erittäin mallikelpoisesti. Loimia ei niille enää tullutkaan.
Isossa tallissa tiputin ensin lisää heinää ja jaoin ne karsinoihin. Talli oli tyhjä lukuun ottamatta Pellaa, Taigaa ja Pikkua, jotka olivat karsinoissaan, hoitajatkin olivat jo lähteneet kotiin. Hyräilin vanhaa lastenlaulua aukaistessani vesihanat ja nauttiessani kolmen ponin tasaisesta pureskelun äänestä. Jaoin kaikille kaurat, mellasit ja muut iltasapuskat huolellisesti jo valmiiksi kuppeihin, ettei hevosten kanssa tulisi kiistaa matkalla talliin appeen äärelle.
Kaikki hevoset tulivat mielellään sisälle, pärskähtelivät tyytyväisinä ja olivat hiekkaisia, taisi ihana kevätkeli houkutella porukkaa piehtaroimaan... Ponit tuhisivat innoissaan kaurojensa äärellä, hevoset mässyttivät melassia, ihana syömisen ääni täytti muuten niin hiljaisen tallin. Kurkistin vielä jokaiseen karsinaan, sammutin valot, tarkistin yleiset tilat ja kytkin hälytysjärjestelmän päälle. "Hyvää yötä, heppaset", kuiskasin vielä tallin ovelta.
|
|
|
Post by Chao on Apr 28, 2008 8:08:56 GMT 2
28. huhtikuuta - maanantai-iltatalli
Huhhuh. Eppu oli ratsastettu ja olin Riinankin kanssa puuhaillut vaikka ja mitä, joten olisi iltatallin vuoro ja minäkin pääsisin kotia kohti. Delegoin hevosten ruokinnan kahdelle muulle hoitajalle, toinen jakaisi väkirehut, toinen heinät. Itse hääsin loput hoitajat matkaan ja sain inhottavia katseita niskaani, kun en antanutkaan kenenkään jäädä tallille yöksi. "Kyllä ne hepat pärjää täällä ihan hyvin yksikseen..." Tokaisin ja sain potkittua ulos vielä viimeisetkin rapsuttelijat. Kukka ja Ada auttelivat minua hakemaan hevoset tarhoista sisään. Saimme kaikki hevoset sisään pelkästään kahdella reissulla ja Kukka ja Adakin lähtivät siitä sitten kotiin. Lakaisin vielä tallikäytävän ja sammutin valot. Huikkasin hepoille moikat, vaikka sen peittivätkin hevosten tasainen rouskutus. Lukitsin ovet perässäni ja hyppäsin Nikon kyytiin ja lähdimme posottamaan kotia kohti.
|
|
|
Post by Mariel on Jun 7, 2008 20:31:11 GMT 2
( Varasin tämä päivän eli 7.6. iltatallin täällä --> seppele.proboards75.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=9&page=2Et vastannut viestiini, mutta teen iltatallin siitä huolimatta. Toivottavasti et pahastu  ) ------------------------------------------------------------------------------- 7.6.08 - Iltatalli, rauhallisissa merkeissä - Kävelin väsyneenä sisälle talliin. Olin toden teolla säikähtänyt, kun se "pirun" hirvi hyppäsi maastossa minun ja Cassun eteen ja sitten vielä säikytti Cassun niin, että minä tipuin selästä. Anne oli vielä toimistossa, joten päätin mennä kertomaan, että aloitan iltatallin tekemisen. Koputin toimiston oveen ja astuin sisään. - Mä aloitan nyt iltatallin, sanoin Annelle. - Okei. Eihän ketään ylimääräistä ole enään tallissa?, Anne kysyi. - Ei ole, Ros oli viimeinen kuka lähti ja se kävi hakemassa Blondin ja Rontin sisälle talliin. - Hyvä. Hae sä Cele ja Topi talliin, muut saakin olla jo ulkona. Nyökkäsin vastaukseksi ja lähdin hakemaan Celeä ja Topia. Pyydystin Celen tahasta ja katsoin, että Topi seurasi emäänsä karsinaan. Tiputin vintiltä paalin heiniä, jonka jaoin hevosille, sitten sekoittelin ilta mössöt ja lähdin kantamaan ruualla täytettyjä ämpäreitä ulos. Jaoin mössöt ensin ulkona oleville hevosille ja sitten Blondille ja Celelle talliin. Samalla kun kävin jakamassa ruuat tarkistin, että joka tarhassa oli tarpeeksi raikasta vettä. Palautin ämpärit rehulaan, jonka jälkeen lakaisin tallin käytävän. Vein lakaisemani roskat lantalaan, sitten rupesin tekemään lähtöni. Annekin oli jo ehtinyt mennä joten sammuttelin valot ja naputtelin hälytysjärjestelmän päälle, sitten pistin oven lukkoon ja lähdin polkemaan kotia kohti. Eka iltatalli oli mennyt hienosti.
|
|
|
Post by Chao on Jun 15, 2008 20:49:40 GMT 2
15. kesäkuuta , sunnuntai
Tein iltatallin Annen puolesta loppuun. Jaoin hevosille iltamössöt ja heinät, sammutin tallista valot ja lukistin ovet.
Ei mitään uutta länsirintamalla.
Chao
|
|
|
Post by Sastu on Jul 5, 2008 18:20:24 GMT 2
5.7.-08 Iltatalli
Ensiksi kävin tarkastamassa kaikkien tarhojen vesitilanteen, koska hevosethan oli yötä päivää ulkona, ja täytin tarvittaessa. Monet hevoset hörisivät minulle ja yrittivät tunkea itseänsä talliin, mutta sanoin vain, että kohta haen ne sisään. Kun olin veden tarkistanut, aloin hakea heppoja sisään kaksi kerrallaan. Hain ensin aittatallin hevoset, eli Rensun, Cassun ja Sentin, yksitellen, ja suljin karsinoihin. Sitten vein talliin Siirin ja Pampulan, jonka jälkeen vuorossa oli Leevi, jonka kanssa kestikin pidempään. Sitten hain Bertin ja Riston, ja jatkoin hakemalla sisään Epun ja Jambon. Topin hain yksin, ja pikku ori tahtikin innoissaan. Hain loputkin hepsut sisään, ja sainkin apua Ireneltä.
Hätistin pikkutytöt ja vähän isommatkin tallista ulos, ja osa jäi lorvailemaan aitan lähelle. Käskin heidän pois sieltä, vaikka jotkut eivät meinanneet jättää hevosia. Lopultakin sain viimeisetkin häädettyä, ja Irenekin lähti. Menin sekoittamaan hevosille mössösössöt, ja tarjoilin kaikille. Osa syöksähti heti ruuan kimppuun, osa taas odotti maltillisesti ruokiansa. Kun kaikki mutustelivat ruokiansa, menin jakamaan heinät tarhoihin. Sitten sainkin aloittaa hevosten ulostuomisen. Monet hevoset, etenkin orit, meinasivat ryntäillä mahdottomasti, ja sainkin volttailla niiden kanssa. Toiset taas, kuten Siiri ja Pampula, halusivat jäädä syömään vihreää, ja jouduin melkein vetämään niitä perässäni. Lopulta kaikki olivatkin ulkona heinien kimpussa.
Putsasin vielä tallin käytävää ja muutenkin tallia, ja tein loputkin hommani huolella. Katsoin hevoset ja tarhat vielä kerran läpi, ja kun kaikki näytti olevan hyvin, maltoin vihdoin lukita kaikki tallit sun muut jutskat, ja lähteä turvallisin mielin kotiin, nyt kun olikin jo myöhä. (kello näytti 21.00.)
|
|
|
Post by Mariel on Jul 12, 2008 16:46:04 GMT 2
12.7. - Tehtävä iltalli -
Olin saanut Cassun hoidettua uittoreissun jälkeen, joten löntystelin talliin suorittamaan ilta puuhia.
Pari viimeisellä tunnilla ollutta tyttöä maleksi vielä tallin käytävällä, mutta kehotuksestani, lähtivät hekin matkoihinsa.
" Noniin, nyt päästään itse asiaan" totesin itseksi ja lähdin rehulan suuntaan.
Sekoittelin kaikkien hevosten annoksen omiin ämpäreihin, sitten otin pari ämpäriä kerrallaan mukaani ja lähdin ruokkimaan hevosia yksi aitaus kerrallaan.
Ensiksi kiikutin ruuat Cassulle ja Antulle, seuraavaksi oli Leevi ja Bert poika, sitten Sentti ja Reni.
Nyt oli nuo kuusi heposta ruokittu. Seuraavaksi kannoin eväät ponitarharhan väelle, jonka jälkeen kiikutin eväät varsalaitumen asukeille. Viimeiseksi ruuat sai heppatarhan, takatarhan sekä minitarhan heposet.
Kaikki käyttäytyivät erittäin siivosti ruokinnan aikana, eikä kukakaan (ihme kyllä) yrittänyt syödä toisen eväitä.
Kävin heinäparvella tiputtelemassa pari paalia heiniä, jotka jaoin sitten tarhoihin. samalla tarkistin tarhojen vesi tilanteen.
Pian kaikki hevoset olivat ruokittu ja oli ilo katsoa kun varsat laukkasivat laitumella, välittämättä mammojen kutsuhuudoista.
Lakaisin vielä tallin käytävän ja kävin sammutelemassa valot. Vilkaisin vielä kerran tallin läpi, sitten laitoin hälytysjärjestelmän päälle ja lukitsin ovet.
Hain tavarani aitalta, jonka jälkeen nappasin pyöräni ja polkaisin ilta-auringon paisteessa kohti kotia.
- Mariel -
|
|
|
Post by Sastu on Jul 15, 2008 19:09:03 GMT 2
15.7.-08, Iltatallin teko
Rapsuttelin Anttua samalla kun juttelin Marielin kanssa, joka rapsutteli Cassua. Katsoin kelloani.
-Nyt pitää mennä tekee iltatalli, sanoin Marielille, joka tarjoutuikin avustamaan.
Sovimme, että toinen järjestää ruuat+heinät, toinen tarkistaa ja juottaa tarvittaessa hevoset, ja menee sitten jelppimään. Mariel hoiti vedet, ja minä jaoin heinät, ja aloin tekemään ruokia.
Mariel ehti vielä auttamaan kiikuttamaan heposille ruuat, ja vahtimaan hetken, kunnes sanoi, että hänen vanhempansa saisivat raivarin, jos olisi hetkeäkään pidempään. Kiitin avusta, johon hän vastasi;
-Mitä me hevostytöt emme tekisikään kavereiden ja hevosten vuoksi?
Pian, kun olin pitänyt jotkut hevoset erossa toisten ruokakupeista, oli heposetkin ruokittu. Laitoin aamuruuat valmiiksi sankoihin, mutten viennyt karsinaan. Lakaisin käytävän, ja viritin asetelmat, jottei talliin pääsisi. Hitaasti kävelin vielä tarhat läpi, pysähdyin jokaisen kohdalle, ja katsoin ulkoisesti, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Blondi kerjäsi rapsutuksia, niinkuin Marikin. Rapsuttelin tammoja sekä varsoja hetken, tarkistin vielä tarhat ja lähdin lompsuttamaan kotiin.
|
|
|
Post by Sastu on Jul 16, 2008 19:46:51 GMT 2
Iltatalli 16.7.-08
Tarkistin vedet ja hevoset, jaoin heinät ja sekoittelin mössöt. Vahdin, ettei kukaan syö toisten ruokia, ja sainkin olla koko ajan erottamassa hevosia ja poneja toisistaan.
Tarkistin tallin ja laitoin hälyttimen päälle. Lukitsin ovet.
|
|
|
Post by Chao on Jul 18, 2008 18:29:35 GMT 2
18. heinäkuuta - hiton perjantait...
Tulinpas vaihteeksi taas tekemään iltatallin, kun pitää tallillakin välillä käydä. Riinaa tai Eppua en kerta kaikkiaan ole taas muilta töiltäni ehtinyt ratsuttaa, hyvä jos edes rapsuttaa.
"Voi hemmetin hemmetti." Kiroilin kävellessäni sisälle talliin. Jaakko seisoi oven edessä ja hymyili vennosti. "Sä olet päässyt pois..." "Joo haista kukka." Ärjähdin miehelle ja rynnistin satulahuoneeseen. Jonne Jaakko rynnisti perässäni.
"No mitäs nyt?" "No astuin saatana koiranpaskaan." Nyt olin jo vihainen. Päivä ei muutenkaan ollut oikein mennyt,kuten piti, joten antipa palaa nyt sitten vain.
"Ai." Mies tokaisi, naurahti ja sitten hiljeni. Nousin ylös ja kävelin koirankakkakengilläni talliin. Kiipesin tallista ylisille, josta heitin hevosille muutaman paalin heiniä käytävälle. Jaoin heinät karsinoihin somiin pieniin kasoihin ja painuin rehuvarastoon.
Sekoittelin ltamössöt siinä jokaiselle erikseen, aikaa kun oli vaikka muille jakaa. Astelin polleana ja hieman ylpeänäkin ulos rehuhuoneesta ja ZÄDÄM! kompastuin omiin jalkoihini ja kaatua mätkähdin kaurakippojen kanssa lattialle saaden kaikki mössöt päälleni.
Jaakko nauraa räkätti henkitoreissaan pari metriä kauempana.
Vihan kyyneleet polttelivat jo silmiä, mutta urheasti kaivoin hymyn kasvoilleni. Nousin siitä sitten ylös ja sekoitin mössöt ihan uudestaan. Tällä kertaa pääsin karsinoille asti ja tökin ämpärit jokaisen ötökän karsinaan vuoron perään. Sitten lakaisin tallikäytäviltä heinänkorret ja hiivatin iltamössöjen ensimmäisen version pois lattialta.
Viritin taas narut tallin eteen, ennenkuin avasin laitumen portin.
'voi hittojen hitto ne mitään heiniä syö kun ne laitumella on... Ehdin ajatella, kun hevoset olivat jo syöneet sössönsä ja karauttaneet takaisin laitumelle.
Unohdin sitten senkin. Olinpas fiksu ja filmaattinen.
"Ei se haittaa." Jaakko kosketti kättäni. "Hoitajat hakee ne jossain vaiheessa kuitenkin sisään, ja tuntilaiset. Joten niille on tuntien välillä ihan kiva saada jotain tekemistä." En voinut kuin hymyillä.
Keräsimme yhdessä ruokaämpärit pois ja muisti jopa sulkea laitumen portin.
"Tuleeks sulle kyyti?" Jaakko kysäisi, kuin ohimennen. "Ei. Meen pyörällä." "Ai. Jätä pyörä tänne, ni mä heitän." En voinut kuin suostua.
Niinpä siis nousin Jaakon rämään pakettiautoon, joka käynnistyi räjähdysäänellä ja lähti kuin ontuen liikkeelle.
"Mun fillari olis varmana ollu turvallisempi..." Tokaisin.
Nauroimme.
Ja istuimme loppumatkan hiirenhiljaa.
|
|
|
Post by Mariel on Jul 25, 2008 19:50:11 GMT 2
25.4. - Iltatalli -
Vihdoin ja viimein selvisin tekemään iltatallia. Pipsa oli luvannut auttaa minua ja soveimme, että minä tarkistan tarhojen vedet sekä heinät, Pipsa taas rupesi sekoittelemaan mössöjä.
Availin vesihanoja ja viheltelin odottaessani saavien täyttymistä.
Vedet laskettuani hain kottikärryihin heiniä ja jaoin tarhoihin isohkot läjät hyvälle tuoksuvaa heinää.
Pian jaoimme yhdessä mössöt tarhoihin, jokaiselle hevoselle oma ämprinsä ja tarha kerrallaan.
Kiitin Pipsaa avusta ja katsoin kuinka tyttö katosi pyörällänsä mutkan taakse. Hätkähdin ajatuksistani ja huokaisin helpotuksesta, sillä kaikki olivat jo lähteneet.
Lakaisin vielä tallin käytävän ja nappasin hälyttimen päälle.
" Hyvää yötä hepat" Huudahdin polkiessani kauemmas Seppeleestä.
- Mariel -
|
|
|
Post by Josefiina on Aug 2, 2008 17:15:52 GMT 2
02.08.08 – Huh huh
Pitkä päivä tallilla oli takana, mutta hommat eivät suinkaan loppuneet tähän. Riina ja Manki oli hoidettu, ja olin lupautunut tekemään iltatallin tänään ja huomenna Jaakon ja Annen avuksi. Olin luvannut, että molemmat saisivat viettää täysin vapaaillan, joten olisin paikalla ihan yksikseni. Niinpä hyppelehdin vietyäni Mankin tarhaan takaisin tarhaan, ja luin ilmoitustaululta iltatalli-ohjeet:
Iltatallin tekijän hommiin kuuluu:
- hevosten ruokinta - vesihanojen aukaisu - yöloimitukset - tallin yleinen siisteys - yli-innokkaiden hoitajien ajaminen kotiin - tallin sulkeminen ja hälytysjärjestelmän aktivointi
Ruokintaohjeet karsinoiden ovissa ja rehulan seinällä!
Selvä se. Ensin oli varmaan hyvä jakaa hevosille iltapalaa, ja hakea ne sitten ulkoa. Yöksi oli luvattu rankkasadetta, joten Anne oli neuvonut tuomaan kaikki hepat sisään. Aamulla ne saattaisivat muuten olla aika käärmeissään...
Kävin laittamassa melassit sun muut mössöt turpoamaan ja sillä aikaa lakaisin satulahuoneen, rehulan, lainavaruste”kammion” ja pesuboksin lattiat. Tarkistin, ettei missään ollut niitä yli-innokkaita hoitajia lusmuilemassa.... ketään ei näkynyt, joten jaoin polleille sapuskat ja laitoin jokaiselle mukaan vielä pari extra-porkkanaa (Riinalle tietty kolme). Vielä ruoat aitan miehille, ja sitten ulos hevosia hakemaan. Ensin hain sopuiset ponit, joihin lukeutuivat Pikku, Taiga ja Pella. Sitten shettikset, joiden jälkeen Anttu, Blondi ja Mari. Sitten toinkin kolme hevosta kerrallaan, joskin orit kaikki yksitellen. Myös Istelin toin yksin, jotta sain rauhassa keskittyä sen varsan paijaamiseen. Riinuskaisen jätin viimeiseksi (se tietysti hirnui hätääntyneenä kadonneiden kaverien perään), jotta saisin viettää sen kanssa vähän spesiaaliaikaa. ”Ehkä mä annan anteeksi sulle tämän”, huokaisin tammalle taluttaessani sitä, vihjaten olkapäätäni vihlovaan puremaan. Niin monen hevosen tuominen yksin oli melkoinen urakka, vaikka suurempaa kränää ei tullutkaan. Lopulta kaikki pollet mussuttivat tyytyväisenä mömmöjään karsinoissaan, ja tallin täytti tasainen leukojenaukomisen ääni. Minäkin söin tyytyväisenä satulahuoneessa evääni – pari ihanaa voileipää, jogurtin ja mandariinin – ja lakaisin vielä tallikäytävät putipuhtaiksi. Sitten tarkistin, että kaikilla hevosilla oli asiat okei, sanoin nille hyvät yöt, sammutin valot ja lukitsin ovet. Hymyssä suin lähdin kotia kohti – sama olisi edessä taas huomenna!
|
|
|
Post by Josefiina on Aug 3, 2008 18:44:29 GMT 2
Hmm – en ole varma, olenko käyttänyt Dreameria tarinoissani ennen, mutta nyt ainakin ”tutustuttiin” ;D
03.08. - Kuriton harmaa
Vielä iltatalli tekemättä. Mussutin loput evääni ja nautin vielä vähän aikaa yläkerran oleskelutilan lämmöstä ja upottavasta sohvasta. Sitten annoin jalkojeni vielä upota pehmeään mattoon, ja kiskaisin ovensuussa kyhjöttävät tallikenkäni jalkoihini. Portaissa minua vastaan tuli vieras tyttö. ”Heipä hei!” tervehdin iloisesti. ”Me ei olla ennen tavattukaan. Mä olen Josefiina, tai Jossu vaan, Riinan hoitaja ja Mankin kisahoitaja... Entäs sä?” Olin jo lyhyen Seppele-urani aikana tottunut siihen, että uusia naamoja tuli vastaan miltei joka päivä, ja kaikille esittelikin nyt jo automaattisesti itsensä. ”No hei”, ruskeahiuksinen tyttö naurahti hieman ujosti. ”Minä olen Dreamer, hoidan Bladea. Hauska tutustua vain.” ”Samoin”, hymyilin hyväntuulisesti. ”Hei! Näitkö sä alhaalla enää ketään? Ajattelin nimittäin, että apu iltatallin teossa olisi tarpeen.” ”Ei, viimeisetkin lähtivät jo pois”, Dreamer vastasi. ”Mutta minä voin auttaa, jos vain kelpaan?” ”No tottakai kelpaat”, virnistin. ”Ei sitten muuta kuin iltamössöjä sekoittelemaan!”
Pinkaisimme rehulaan, jossa tavasimme ruokintaohjeita toisillemme ääneen. Sekoittelimme naureskellen hevosten mömmöjä, juttu luisti hyvin, vaikka Dreamer olikin alkuun hieman epävarma. Minä kun en koskaan ole ollut niitä tuppisuutyyppejä, keksin juteltavaa vaikka itsekseni, ja pian tyttö rentoutuikin silminnähden. ”Oikeastaan apu olisi tullut kreivin aikaan enemmänkin eilen, vaikka onkin kivaa, että on nyt kaveri”, hymähdin ja kerroin: ”Toin eilen KAIKKI hevoset sisään yöksi, ja vielä yksin. Yöksi oli luvattu kunnon sadetta, joten Anne kehotti tekemään niin.” ”Huh huh, mahtoi olla urakka”, Dreamer totesi silmän pyöreinä. ”Mutta mitäpä me hoitajat emme tekisi hevosten puolesta?” ”Nimenomaan!” Purskahdimme iloiseen nauruun.
Onneksi kaikki kopukat olivat ulkona. Yhdessätuumin veimme joka laitsalle joka pollelle omat ruoat. Alkuun meinasivat hevoset syödä toistensa sapuskat, mutta minä ja Dreamer pidimme huolen siitä, että jokainen ahmi vain omat pöperönsä. Homma oli jälleen melkoinen, mutta yhdessä se sujui mukavasti.
Kun veimme ruokia tarhaan, jossa olivat Istel, Mari ja Pikku, Istelin harmaa varsa tuli tutkimaan meitä uteliaasti. Mutta ennenkuin huomasimmekaan, se oli pujahtanut portin lomasta vapauteen! ”Hei, apua!” kiljaisin Dreamerille, joka rapsutti juuri tammamammaa. Tämä vilkaisi minua hämmentyneenä ja huomasi sitten tallille päin kömpelösti ravaavan, villisti hirnuvan varsan. Istel jähmettyi aloilleen ja hirnui kimeästi. Varsa inahti takaisin ja juoksi sitten laajassa kaaressa takaisin portille. ... Mutta sen saaminen aidan sisäpuolelle ei ollutkaan niin helppo juttu! Aina, kun lähestyimme sitä rauhallisesti ja hiljaa puhellen, oli se jo aivan toisessa suunnassa. Istel alkoi tulla levottomaksi, ja meillä oli täysi työ sen rauhoittelemisessa, ettei tamma tullut langoista läpi. Muutkin hevoset alkoivat hirnahdella rauhattomasti sirkusta seuratessaan. ”Hei sinä pieni harmaaaaaaaaa....”, lauseeni jäi kesken kun tömähdin tien suurimpaan vesilätäkköön. Makasin hetken hölmistyneenä, sitten kuulin takaani naurua. Dreamer olisi todentotta tarvinnut teippiä, ja pian minäkin repesin totaalisesti. Varsasta tämä outo äännähtely ja kiemurtelu oli vallan kiinnostavaa, ja se tuli uteliaasti nuuskimaan naamaani. ”HA!” Salakavalasti tartuin tammavarsan harjaan, ja se maistoi kättäni iloisesti. Ruskeat silmät katsoivat minua viattomasti: 'en minä ole mitään hölmöillyt, halusin vain nähdä maailmaa!'
Lopulta varsa oli laitumella, kaikki kaakit oli ruokittu, ja minä ja Dreamer kävimme vielä lakaisemassa lattiat, sammuttamassa valot ja lukitsemassa ovet. Sitten vilkaisimme toisiamme ja purskahdimme nauruun uudelleen. ”Aikamoinen pakkaus tuo varsa”, Dreamer huokaisi kun katselimme vielä pikkuneidin poukkoilua nurmella. ”Rakkauspakkaus”, minä täydensin. ”On se vaan ihana, vaikka kujeileva onkin. Mieti, että kohta Istel ja varsa lähtevät tallilta!” ”Niinpä niin”, Dreamer näytti hetken surulliselta. ”Mutta toisaalta, sitten tallille tulee jälleen uusi asukas! Yksityinen varmaan... minkähänlaisen hevosen Anne tänne huoliikaan?” ”Ehkäpä erään pienen ja kirjavan...”, mutisin hiljaa, mutta Dreamer ehti kuulla sanani. ”MITÄ?! Minkä pienen ja kirjavan?? Nyt kyllä paljastat!” Dreamer jatkoi tivaamistaan bussipysäkille asti, mutta minä pysyin hiljaa, hymyillen vain aurinkoisesti. Viimein Dreamer luovutti ja puuskahti: ”No, kylläpä minä sen vielä ongin tietooni!” ”Saat tietää aikanaan”, vastasin hymyillen ja astuin sitten linja-autoon; Dreamerin kyyti tulisi myöhemmin. ”Morjensta vaan! Oli tosi kivaa.” ”Moi moi, ja samoin!” Vilkutin vielä bussista uudelle kaverilleni, ja samalla virnuili itsekseni. Olipa taas päivä!
|
|
|
Post by Karoliina on Aug 9, 2008 20:18:44 GMT 2
09.08. Ensimmäinen iltatalli
Kun kaikki hoitohevoseni olivat saanneet tarpeeksi paljon huomiota, oli iltatallin aika. Tyytyväisenä lampsin ilmoitustaululle, ja lukaisin mitä hommiini kuuluisi. Jaa-a, toivottavasti selviäisin tästäkin hommasta. Nimittäin sama asia olisi huomennakin. Yksin tuskin selviäisin urakasta, ja aloinkin epätoivoisena katselemaan karsinoille päin. Jospa joku sattuisi vielä olemaan tallissa. Haa! Näin Marielin, joka oli juuri poistumassa tallista.
- Mariel!, ääneni kaikui käytävällä, tytön vilkaistessa suuntaani. - Auttaisitkos iltatallin kanssa?, huutelin kuin tyhmä edelleen tytölle, joka nyökkäsi reippaasti. Huokaisin helpotuksesta, ennen kuin ruskea hiuksinen tyttö ennätti vierelleni. - On tässä kyllä pikkuinen kiire kotiin, mutta kaipa ne ymmärtävät asian, Mariel kertoi, kun tepastelimme rehulaa kohti. - No, en viivytä sitten sua sen enempää, kun ei tarvitsekkaan, virnistin saman ikäiselle tytölle, kun astuimme rehulaan. Onneksi Mariel oli tehnyt iltatallin joskus aikaisemmin, ja osasi hiukan enemmän näistä hommista kun minä.
Sekoittelimme kummatkin hevosten mössöjä, iloisesti rupatellen. Jutun aihetta riitti, sillä puhelimme taukoamatta hoitohevosistamme. Hetken päästä oli mössöt valmiita, ja lähdimme kiikuttamaan niitä laitumille. Kopukat jo hirnuivat meidät nähdessään - vai johtuiko se ruuan näkemiseltä? Tarjosimme ahneille hevosille niiden sapuskat, ja pidimme huolen ettei kukaan syönnyt toisten ruokia. Välillä joku kuitenkin tunki päänsä toisen ruuan läheisyyteen, mutta sai närkästyneen häädön kauemmas. Ihastelimme Istelin harmaata varsaa, joka haisteli innokaasti mammansa ruokaa. Hymyilin tuolle veitikalle, ennen kuin hävisimme takaisin talliin.
Kun vedet olivat kiikuteltu laitumille, joissa ei ollut vettä, oli vuorostaan käytävän vuoro joutua siivotuksi. Yhdessä lakaisimme Marielin kanssa käytävän vauhdikkaasti puhtaaksi, ennen kuin lähdimme tarkastelemaan jokaisen kolon, jossa voisi lymyillä jokunen hoitaja. Huokaisin helpotuksesta, kun ainuttakaan ei näkynnyt. Pistin hälytysjärjestelmän päälle ja Mariel sammutti valot. Yhdessä lähdimme pyöräilemään kotejamme kohti, iloisesti rupatellen.
|
|
|
Post by Karoliina on Aug 10, 2008 18:39:54 GMT 2
10.08.2008. Hiljaiseloa.
Kun Mari oli saatu laitumelle, oli taas iltatallin aika. Jokaista jäsentäni särki, ja olisin jo halunnut lampsia suoraan kotiin. Mutta se minkä on luvannut, se täytyy myös tehdä. Huokaisten kävelin suoraan rehulaan, joka oli autio. Tänäänpä en apua hirveästi tarvitse, joten aloin yksinäisyydessäni sekoittelemaan ensimmäisiä mössöjä. Toivoin hartaasti, etten möhlisi tätäkin hommaa.
Yksin yritin tarjoilla heposille ruuat niin, ettei joku söisi toistensa ruokia. Hyvinhän se kuitenkin meni ponien kohdalla, niiden syödessä omat eväänsä naamariin ilman ongelmia. Mutta hiukan isompien kopukoiden kanssa oli tappelua, sillä jokainen halusi saada eväänsä, ja heti! Riina uhkaili muita potkimalla ja puremalla, varsinkin vieressä seisovaa Tiiaa. Oma hoitohevoseni, Mari taas mussutteli rauhallisena eväät lärviinsä. Loputkin heposet saivat ruokansa, ennen kuin laahustin takaisin talliin.
Laiskasti lakaisin käytävää, pölyn tunkeutuessa nenääni. Muutaman kerran aivasteltuani, sain homman hoidettua. Kampesin kurkkimaan, joko jostain löytyisi yli-innokas hoitaja. Ketään ei kuitenkaan näkynnyt mailla halmeilla, joten tehtävä oli helppo. Nopeasti kävin vielä tarkastelemassa, olisikos kaikilla hevosilla laitumilla vedet. Senkin homman tehtyäni, naksautin tallista valot pois ja hälytysjärjestelmän päälle. Vihdoin oli tämäkin päivä pulkassa.
|
|
|
Post by Carkki on Aug 31, 2008 11:01:31 GMT 2
Teen tän illan iltatallin ja maksan samalla Karon estetunnin 5.9 ..?
31.8. Sunnuntai - Viimeinen elokuun ilta
Kun olin saanut Palmikon hoideltua, kaakaot juotua, niin olin painunut takaisin talliin. Tallissa Elli oli vaikuttanut kiireiseltä ja hermostuneelta, joten lupasin hoitaa iltatallin tänään. Aloitin nakkelemalla heinät hevosten ja ponien karsinoihin, kantamalla puuttuvat vedet, laittamalla kaurat ja muut kuppeihin. Sitten saatoin jatkaa hevosten sisään hakemisella. Ensin karsinaan pääsivät perheen pienimmät, Siiri ja Pampu, jotka innokkaana tulivat mukanani. Seuraavaksi nappasin Taigan, Pellan, Pikun, Aksun ja Jambon ponitarhasta yhdellä kertaa, sillä tiesin kaikkien totteleva hyvin. ((näky varmaan aikamoinen)) Niinpä viisi ponimusta laahusti perässäni sisälle, mutta talliin päästyään alkoi hitonmoinen hirnunta "mulla on N-Ä-L-K-Ä!!!" ja homma alkoi osoittautua hiukan hankalaksi, mutta ilman ruumiita selvittiin. Sen jälkeen sisälle pääsivät Palmi, Tiia ja Hensu, ylilaiskaa käyntiä perässäni laahustaen. Lopuksi vielä Eppu-peppu ja suhteellisen luimiva Anttu pääsivät karsinoihinsa.
Tuntsareiden puoli oli nyt hoidettu, mutta vielä yksärit sisälle ja aittahepat aittaan. Lähdin hakemaan ensin kahta kantavaa tammaa, Bladea ja Humua. Humu oli astutettu omalla orillani ja maha alkoi jo hiukan pyöristymään. - Kyllä sieltä kaunis vauva tulee, kuiskasi tamman korvaan, ennen kuin raahasin ne aittaan, jossa oli myös ruoat. Lopuksi olisi jäljellä muutama orhi, ruuna ja tamma. Aloitin kuitenkin Blondista ja Ristosta, jotka vein sisälle. Tuntui että Blondi ei enää mahtuisi ovista sisään, mutta kunnialla päästiin. Seuraavaksi hain Rensun, jolle laitoin ihan ilman kehotusta narun turvan ympärille, sillä tiesin mitä se saattaisi tehdä. Pimenevässä illassa olisi enään muutama hevonen. Hain seuraavana Manki-apinan sisälle, sitä seurasi Topi, seuraavaksi Istel ja vauva, Sentti ja lopuksi vielä Riina. Enää ulkona olisi oma poikani Leevi ja sen kamu Bert. Hain riehuvat pikkuorit sisälle, jottei ne jäisi ilman hoitoa.
Lopuksi sammutin vielä valot ja kytkin hälykset päälle. Syvään huokaisten huikkasin hepoille hyvät yöt ja painuin kohti kotia.
- Carkki
|
|