|
Post by Anne on Jun 7, 2009 18:28:28 GMT 2
Myrskynmieli "Myrsky"
|
|
|
Post by Anne on Aug 1, 2009 11:39:48 GMT 2
by Artsi:
1.8.2009
Tummanrautias oripoika hörähti, kun saavuin tarhan portille. Nuoren hevosen koulutus oli jäänyt hieman retuperälle. Nyt oli aika kokeilla kuolaimia. Kaivoin leivänkäntyn taskustani ja hevonen käveli reippaasti luokseni. Tarjosin kannikan hevoselle ja pujotin riimun orin päähän. Riimu oli repaleinen ja kulunut, ja tuoksui vahvasti tallille.
Tänään oli poikkeuksellisen hyvä päivä. Aurinko paistoi ja krapulakaan ei pahemmin vaivannut. Iltasella olin nautiskellut saunan päätteeksi vain viisi puolen litran Koffia. Eli aika vähän siis. Tappi oli ajanut pari hevosta heti aamuun. Kopseen kanssa lähdettäisiin parin sadan kilometrin päähän raveihin iltapäivällä. Oikein leppoisaa siis.
Talutin Myrskyn latoon ja sidoin sen kiinni. Ori nautti selvästi päästessään varjoon. Otin puupöllin päältä yksinkertaiset suitset, jossa ei ollut kuin niskalenkki ja kuolaimet. Hieroin kuolaimiin heieman melassia ja annoin Myrskyn nuolla niitä. Kun hevonen sopivasti aukaisi suun, sujautin kuolaimet näppärästi kaakin suuhun ja niskalenkin samalla sen korvien taakse. Orin ilme oli näkemisen arvoinen. Mitäs tuo ukko mun suuhun tunkee, se tuntui ajattelevan. Annoin raudikon pureskella kuolaimia hetken ja otin ne sitten pois. Päivän työ oli tehty, Myrskyn osalta siis. Vein orin tarhaan ja istahdin viereiselle pienelle kalliolle istumaan.
Sytytin tupakan ja mietin, että milloin se herkkupeppu tulisi taas käymään.
|
|
|
Post by Anne on Dec 26, 2009 18:04:11 GMT 2
Jouluajan lekotteluaHumma, Myrsky ja Svante risteyksen tarhassa herkuttelemassa.
|
|
|
Post by Anne on Mar 9, 2010 21:46:47 GMT 2
by Artsi:
9.3.2010 Iltamia
Myrsky seisoi boksissaan ja ihmetteli sen päälle läntättyjä valjaita. Pitelin kiinni oriin kuolainrenkaasta, jotta se ei olisi järsinyt kallisarvoisia nahkaremeleitä säpäleiksi.
- Soooooo, kaakki. Näitä sä tulet pitämään tulevaisuudessa paljonkin, joten paras alkaa totutella, sanoin Myrsklle.
Ori yritti pyöritteli vinhasti korviaan, mutta alkoi vähitellen tottua varusteisiin. Maiskautin varsalle ja ohjasin sen hämärtyvälle pihamaalle. Tappi kaartoi juuri Harman pihalle ja pysäytti sen vetämällä täsmällisesti ohjista. Taluttelin Myrskyä muutaman kiekan pihalla ja Tappi sai sillä aikaa vietyä Harman talliin lepäilemään. Kalvakan maaliskuun tuulen saattelemana ohjastin Myrskyn takaisin uuteen talliin, riisuin siltä valjaat ja annoin porkkanoita palkinnoksi.
Kuulin oven narahtavan, ja Ros talutteli Jörnen boksiinsa.
- Mitäs pimu? kysyin, kun ulostauduin Myrskyn karsinasta ”käytävän” puolelle. - Aina vaan parempaa, Ros sanoi arvoituksellisesti ja väisti Börjen lonksuavaa raatelukalustoa. - Musta tuntuu, että meillä ois vähän puhuttavaa..., höngähin aistikkaasti ja nojauduin Börjen karsinan seinää vasten, lähelle Rosia. - Älä nyt äijä sano, että sä oot kyllästynyt Jossuun, ja haluat vuorostasi läähätellä mulle, Ros sanoi kipakasti. - No en, en, sanoin suoristautuen. – Ämmä ei ymmärrä huumoria... Ajattelin muuttaa vuokranmaksupäiviä ja mulla ois sulle uudet laskut tuolla tuvan puolella. Maistuisko sumppi? - Ainahan sumppi maistuu, laskut ei niinkään, Ros totesi ja loimitti Börjen yötä vasten.
Heitin konimuksille vielä yöheinät ja sitten siirryimme talolle Rosin kanssa. Tappi istuikin jo tuvan pöydän ääressä ja luki Seiskaa.
- Onko kahvia? kysyin serkulta. - Pannussahan sitä, Tappi vastasi kohottamatta katsettaan Seiskan tähtitytön anteliaasta poseerauksesta. - Kuka noihinkin kuviin menee? Ros kysyi osoittaen Tapin aviisia. - Sullahan ois hyvät mahikset, mörähdin. – Äijät katselisi mielellään tiukkaa, rokkihenkistä Rositaa vähissä vetimissä. - Säkin? kuului ovelta Jossun ääni.
Nielaisin eltaantunutta sumppia ja sain hetken aikaa valmistella vastaustani:
- No en minä tietenkään, mähän katselen vaan sua beibe.
Tappi ja Ros pyrskähtivät epäkannustavaan nauruun, ja Tappi sanoi:
- Jossu, sä et voi olettaa, että tommosen häntäheikki kuin Artsi, ei vilkuilisi hyvännäköisiä misukoita, vaikka olettekin muutaman kuukauden muhinoineet. - En ilmeisestikään voi olettaa, Jossu sanoi kohottaen kulmiaan. – Ja mun muhinoinnit ei kyllä kuulu sulle. Eikä kenellekään.
- Kuului ainakin viime yönä, Tappi virnisti Jossulle.
Jossun kasvojen väri muuttui syvänpunaiseksi ja Ros nauroi taustalla makeasti.
- Artsin alla naiset nauttii, kuuluvasti, sille ei vaan voi mitään, naureskelin ja suutelin Jossun kuumaa poskea. - No heh heh, Jossu sanoi jo hymyillen hieman. - Voi sua, Jossu, Ros hihitti. – Kaikkea sä joudutkin kestämään. - Kyllä sustakin on kuultu vaikka mitä villejä juttuja eräältä taholta, möläytin Rosille.
Rosin ilme synkistyi: suu muuttui viivaksi, kulmat menivät kurttuun ja käsi haki röökiaskia. Kun tupakka paloi, ja neito oli hengitellyt muutamat (hermo)sauhut, hän sanoi:
- Voisin ottaa ne laskut, arvon vuokraisäntä. Pitää tästä lähteä lähiöön. - Onko sulla menoa illalla? Tappi kysyi. - Itse asiassa on, Ros sanoi. – Mutta siitä en kerrokaan teille vielä mitään... - Siitä? Jostain miehestä? Jossu kysyi. - Ehkä, Ros sanoi ja tumppasi tupakkinsa ylitäyteen tuhkakuppiin.
Hain Rossielle laskut ja tämä painui autolleen peppu keikkuen. Jäimme kolmisin vääntämään iltasapuskaa ja viettämään peruskoti-iltaa.
|
|
|
Post by Anne on Sept 20, 2010 17:23:40 GMT 2
20.9.2010:
Myrsky on FF!
|
|
|
Post by Anne on Oct 31, 2010 12:14:54 GMT 2
|
|