|
Post by Anne on Aug 4, 2016 9:00:15 GMT 2
12.10.2016 Jatko I - tunti II (Pohkeenväistö, asetus, taivutus.) Nella - Aristo Neea - Gekko Elsa - Charlie Tunnin kulku:- Alkukäynnit - Pitkät sivut kevyttä ravia, muutoin käyntiä - Siirryttiin ympyrälle, haettiin asetusta sisälle - Pikkuhiljaa lisättiin taivutusta - Sama toiseen suuntaan - Uralla ravattiin kevyttä ravia vapaammin, kulmissa setus - Takaisin ympyrälle ja harjoiteltiin vasta-asetusta - Kun vasta-asetus onnistui, aktivoitiin ulkopohkeella hevosta väistämään sisälle. Pienemmällä ympyrällä asetuksen vaihto ja taas väistätys isommalle ympyrälle. - Sama toiseen suuntaan. - Lopuksi kevyttä ravia, isoja ympyröitä mukaan, joissa hevonen asettuu ja hieman taipuu. - Loppukäynnti
|
|
Elsa
Uusi ihmettelijä
Hoitoheppa: Loeke
Koulutaso: HeC
Estetaso: 60cm
|
Post by Elsa on Dec 18, 2016 11:53:50 GMT 2
12.10.2016 Jatko I - tunti I
Charlie, tallin yksi hienoimmista ratsuista ja juuri minä pääsisin ratsastamaan sillä. Ruuna oli minulle aivan uusi tuttavuus, vaikka se olikin ollut Seppeleessä jo aika kauan. Astelin reippain askelin pitkin käytävää, kunnes pysähdyin. Katsoin pitkään Charlieta silmiin ja hyökaisin. Minua jännitti, ehkä jopa enemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Rempseän näköinen ruuna kuitenkin tuntui luottavan minuun, kun avasin karsinan oven rauhallisesti. Silitin pehmeää turpaa ja pujotin riimun ruunan päähän. Päätin varustaa Charlien karsinassa, joten sidoin sen kevyesti kiinni. Uteliaana nuori hevonen katseli touhujani ja välillä tuuppi minua turvallaan huomiota saadakseen. Satulan ilmaantuessa ei tapahtunut mitään reaktiota, vaan sain aivan rauhassa varustaa ruunan loppuun asti.
Muidenkin ratsukoiden ollessa valmiita lähdimme kentälle. Hevosen selkään nouseminen sujui kaikilta reippaasti ja pian jo kävelimmekin ympäri kenttää ratsujemme kanssa. Tänään tunnin aiheena olisivat pohkeenväistö, asteus ja taivutus. Olinhan mä pohkeenväistöä joskus testannut, mutta se oli vaikuttanut niin utopiselta etten enää muistanut mitään. Tänään mun täytyisi kuitenkin herätellä muistoni. Siirryimme kevyeen raviin ja ravasimme pitkät sivut. Charlie oli mukavan rauhallinen ja lempeä hevonen, eikä touhottanut turhaan liian lujaa. Gekko taasen vaikutti hieman liiankin laiskalta ja Aristo liian reippaalta, joten olin tyytyväinen ratsuuni. Ravit oli ravattu ja siirryimme harjoittelemaan asetusta ympyrälle. Jouduin hieman kannustamaan ruunaa eteenpäin, mutta asettaminen muuten sujui meidän osalta hyvin, ainakin näin aluksi. Taivutusta lisättiin ja aloin tuntea itseni jo kouluratsastajaksi, vaikka enhän mä oikeasti edes tehnyt mitään hienoa. Sama toistettiin toiseen suuntaan, mikä oli hieman vaikeampi suunta molemmille ratsastajalle ja ratsulle.
Hikisen väännön jälkeen saimme ravailla hieman vapaammin uralla ja keho pääsi rentoutumaan hieman ennen rankinta osuutta. Kulmissa asetus oli vaikeampaa kuin luulin, sillä useasti Charlie olisi halunnut karata ympyrälle kulmasta, joten jouduin pitämään pohkeella vastaan ettei näin kävisi. Pian pääsimmekin aloittamaan vasta-asetusta, jonka teimme ympyrällä ensimmäisen asetustehtävän tavoin. Vasta-asetus oli todella vaikeaa ja useasti Charlie meinasi lähteä ympyrältä pois löysien apujeni takia.
Tunnin jännittävin osuus oli edessä, sillä nyt oli tarkoitus väistättää hevosta sisälle päin pienemmälle ympyrälle ja sieltä pois takaisin isommalle. Jokainen lihas joutui käyttöön, mutta aloin nopeasti löytää rutiinia suoritukseen. Toiseen suuntaan alku tuntui paljon vaikeammalta ja Charlie hieman ihmetteli välillä outoja apujani, jotka eivät vastanneet sitä mitä se odotti. Väistäminen alkoi kuitenkin tuntua hieman vakaammalta kuin alussa, joten saatoin olla tyytyväinen ratsuuni ja itseeni.
Ennen loppukäyntejä ravailimme vielä isoja ympyröitä taivutellen ja asettaen. Charlien kaula oli hiessä ja siitä näki, että se oli tehnyt töitä, vaikka kyseessä oli ollut pelkkä jatko tason tunti. Loppukäyntien ajan silittelin ruunan hiestä märkää kaulaa ja ennen laskeutumista ratseilta taputin vielä ruunaa kiitoksena opettavaisesta tunnista.
Jatko I -merkki 2/3
|
|
|
Post by Emmy on Jan 5, 2017 13:41:32 GMT 2
by Neea Gekko oli pieni ja suloinen. Sillä oli ihana sininen satula ja samaa sävyä olevat pintelit ja kumitutit. Sain melkein kokonaan itse varustettua Gekon ja Emmyn piti vain tarkistaa oliko kaikki oikein. Ja opettaa pinteleiden laitossa. Kentällä Gekko ei ollutkaan enää ihan niin ihana. Se ei aluksi halunnut liikkua mihinkään. Mutta kun sain ponin liikkeelle, se tuntui jo tosi kivalta. Gekko tikitti pientä ravia pitkin pitkää sivua. Pidätin, jotta se hidastaisi käyntiin, kun tultaisiin lyhyelle sivulle. Se hidasti ja sain siirtymisen onnistumaan. Gekko ravisteli päätään ja pärskähti. Se venytti kaulaa ja kiskoi minulta ohjia käsistä, mutta keräsin ne uudestaan käsiin ja valmistelin siirtymisen raviin seuraavalle pitkälle sivulle. Tunnilla harjoiteltiin paljon asetusta. Se oli aika uusi juttu minulle ja tosi kivaa. Gekkokin oli siinä aika hyvä, tai ainakin Elli jaksoi meitä kehua. Tunnilla tehtiin myös väistöjä, jotka nekin oli ihan uusi juttu. Niissä Gekko ei ollut ihan niin hyvä, mutta pienen vääntämisen jälkeen saatiin nekin kai onnistumaan. Tunnin jälkeen talutin Gekon sisään. Sain riisuttua siltä ihan itse varusteet ja harjasin sen vielä lopuksi. Palkkioksi poni sai palan porkkanaa omaan kuppiinsa. Gekko oli ihan kiva tuttavuus.
|
|