"Hei hei sitten! Nähään sitten sun tunnin jälkeen!", huusi iskä autosta.
"Joo tuutsä kattoo mun tuntia?", kysyin innoissani.
"Tottakai mä tuun! Käyn ensin äkkiä kaupassa. Tuun niin pian kun voin!", iskä huusi taas, sulki auton oven ja lähti ajamaan pois tallin pihalta. Mä olin ihan fiiliksissä! Ensimmäin ratsastustunti ikinä! Olin ennen tätä päivää ollut pari kertaa tallilla, joten paikat olivat minulle melko tuttuja.
"Kelläköhän mä meen?"kuulin, kun eräs tyttö, joka käveli ohitseni hieman kauempaa puhui itsekseen.
"Niimpä, kelläköhän minä menen?", mietin istekseni. "Pakko käydä kattomassa mitä listoissa lukee."
Harpoin pitkin askelin kohti tallia. Pian olin jo tallin oven edessä. Hengitin syvään, ja astuin sisään.
Kävelin tosi hitaasti ja hiljaa, melkein hiivin. Tallissa tuskin ollut vielä paljon väkeä, sillä koko talli oli ihan hiirenhiljainen. Olin vihdoin listojen edessä, ja...
"Gitta!", melkein huusin ponin nimen ja samassa käännyin katsomaan Gitan karsinaa päin. Siellä se oli korvat hörössä ja katsoi suurin ja ihmettelevin silmin minua. Ehkä saatoin lausua nimen liian kovaa, että poni säikähti, tai sitten Gitta tunnistaa oman nimensä. Mutta oli miten oli, en ollut yhtään varma millainen Gitta on. Kävelin jännittyneenä Gitan karsinan eteen ja se yhä tuijotti minua korvat hörössä. Sen karsinan ovella luki "Björks Brigitta". Se oli siis Gitan oikea nimi.
"Hei! Kenellä sä meet?", kuului jonkun ääni käytävän toisesta päästä. Ensin säikähdin puhetta ja pomppasin. Käännyin katsomaan kuka se oli. Joku tyttö käveli mua päin. Hetken päästä tajusin tytön olevan se, joka tallin pihalla käveli mun ohi.
"Ai...ööh...moi" sanoin hieman epäröiden.
"Ai niin sori, mun nimi on Nette! Mikä sun nimi on? Kellä sä meet?", tyttö kyseli paljon.
"ömm...mun nimi on Niki. Mä meen Gitalla.", sanoin taas hieman hiljaa.
"Oo! Onks kivaa? Ooksä ennen ollut tallilla? Kuka on Gitan hoitaja?", tyttö kyseli ehkä liian rohkeasti lisää minulta. Mä, kun olen tällänen hiljainen. Oli ihan kivaa itse asiassa, kun edes oli joku aika saman ikäinen tallilla kun itse, jonka kanssa pystyi keskustelemaan. Taino...mä vaan vastailin kysymyksiin.
Vartin päästä tallilla oli jo hirveästi porukkaa. Alkeiskurssilaisia, niiden vanhempia ja hoitajia. Odotin Gitan karsinan edessä, että joku tulisi auttamaan ja samassa joku minua vanhempi tyttö käveli hymyillen minua kohti.
"Moi! Mä oon Wenla. Gitan hoitaja.", tyttö esitteli itseään. "Mikä sun nimi on?"
"M-Mä oon Niki", sanoin niin hiljaa, että tyttö joutui kumartumaan kuullakseen mitä sanoin.
"Moi Niki!", Anne oli mysteerisesti tullut Gitan karsinan eteen. "Tää tyttö tässä, Gitan hoitaja on Wenla, hän varmaan kertoi nimensä jo sulle?"
"Joo", sanoin yhtä hiljaa kuin äsken.
"Hyvä! Wenla auttaa sua harjaa ja varustaa Gitta. Sä voit kysellä mitä mieleen tuleekaan, Wenla kyllä osaa vastata sulle ihan varmasti!" Anne kertoi.
Hän oli jo lädössä, kun lisäsi: "Ja Niki, älä ujostele."
Seisoin vieläkin Gitan karsinan edessä. Wenla oli lähtenyt käymään jossakin. Hän kyllä kertoi minulle, että käväisisi ihan äkkiä jossain hakemassa jotain, mutta minä en oikein kuullut mitä hän tarkalleen sanoi. Hetken vielä odotin ja kohta näinkin Wenlan kävelevän kädet tyhjinä takasin Gitan karsinan eteen.
"Harmi, en löytäny sitä. Mut ei se haittaa kyllä me ilman sitäkin pärjätään.", tyttö sanoi, muttä mä en vieläkään ymmärtänyt mistä hän oikein puhui.
"Noniin, Otappas vaikka siitä harjapakista pölyharjan.", sanoi Wenla.
Olin kotona opetellut jotenkin harjojen nimiä, joten tiesin minkä harjan ottaa.
"Hyvä!", tyttö sanoi nähdessään, että otan oikean harjan. Hän avasti Gitan oven ja astui sisään. Poni luimisti vain sekunnin verran ja kun Wenla alkoi harjaamaan Gittaa sen korvat olivat taas höröillä.
"Tuu vaan säki harjaamaan. Gitta selvästi älyää, että nyt on alkeiskurssilainen kyseessä, se on ihan enkeli.", tyttö totesi.
Se taisi olla totta, sillä kun astuin Gitan karsinaan se ei hätkähtänytkään. Harjasin varovasti ja rauhallisesti.
Ja sitten lopulta sain jotain sanoja suustani: "Onko Gitta aina näin kiltti?"
"Noo...ei ihan aina. Siksi sanoinkin, että tänään se on ihan enkeli. Taino ei se pelkästään oo sillon kiltti, kun on alkeiskurssi", tyttö sanoi ja nauroi itsekseen. "On se muutenkin ihan kiltti. Tietenkin silläkin on niitä päiviä millon se ei oo oikein samaa mieltä kaikesta, mutta tänään se on kyllä ihmeellisen kiltti ja rauhallinen." tyttö sanoi ja nauroi uudelleen.
Kohta kaikki ponit olikin jo harjattu ja varustettu. Ja sitten lähdettiin ulos. Ulkona mentiin jonoon ja talutettiin ponit maneesiin. Kun oltiin vihdoin saavuttu maneesiin avustajat piteli poneja ja ratsastajat nousivat selkään...tai ainakin yrittivät. Minäkin yritin, mutta loppujen lopuksi pyysin apua, sillä en millään meinannut päästä selkään. Heti, kun kaikki olivat selässä lähdettiin kävelemään pitkin ohjin ja avustajat kävelivät vieressämme. Pian otettiin ohjat tuntumalle ja kerrattiin hetken aikaa perusistuntaa, sekä pysäytettiin ponit pari kertaa. Gitta totteli todella hyvin ja pienestäkin pidätyksestä se pysähty kuin seinään. Wenla taputti Gittaa aina, kun se pysähtyi ja viimeisen pysähdyksen jälkeen minäkin uskalsin taputtaa ponia hellästi kaulaan.
"Okei seuraavaksi lähdetään ravaamaan lyhyet sivut kevyessä ravissa! Pitkät sivut mennään käynnissä ja niiden molempien keskelle tehdään pysähdys. Taluttajat auttavat teitä löytämään oikean rytmin ja te saatte pitää ohjat aika löysänä!", Anne huusi, jotta kaikki varmasti kuulivat. Ja niin kaikki kuulivatkin sillä raviharjoitukset aloitettiin heti Annen annettuaan ohjeet. Gitta oli reipas ja mä vaan pompin epätoivoisesti sen selässä. Joskus löysin hyvän rytmin, mutta joskus vaan pompin koko lyhyen sivun. Ja, kun tämän jälkeen alettiin ravaamaan pitkät sivut ja käveltiin lyhyet sivut sekä otettiin pysähdyket pois olin jo aivan poikki.
"Noniin ja ylös, alas, ylös, alas...", Wenla yritti auttaa mua, mutta mä vaan silti pompin sielä selässä, kun joku perunasäkki.
"Ja sitten käyntiin kaikki! Jätetään ravihommat pois!", Anne huusi.
Mä olin just ravaamassa ja kun koitti pitkä sivu, mä suoraan räsähdin siihen satulaan ja huokaisin helpotuksesta.
"On se aika rankkaa. Eiks ookki?", Wenla kysyi ja nauroi samalla.
"Joo on", vastasin ja naurahdin itsekkin.
Oltiin hetken aikaa kävelty ja sitten Anne sanoi: "Okei. Nyt aletaan ratsastamaan vähän erilaisia teitä! Tänään harjoitellaan kulmankatkaisua, täyskaartoa, pituus- ja leveyshalkaisijaa sekä loivaa kiemurauraa.", sanoi Anne. Hän näytti miten eri tiet ratsastetaan ja sitten saimme ihan itse lähteä ratsastamaan niitä. Avustajat ohjasivat ja auttoivat meitä. Itse muistin ihan hyvin kaikki tiet, sillä olin kotona vähän opetellut niitä.
Kun oltiin ratsastettu erilaisia teitä käynnissä meidän kaikkien piti valita kaksi erilaista tietä, jotka suorittaisi ravissa. Mä halusin suorittaa loivan kiemurauran ja täyskaarron.
"Noniin Niki, sinun vuorosi!", Anne huusi.
Otin äkkiä ohjat tuntumalle ja annoin Gitalle pohkeita. Gitta reagoi heti apuihin ja lähti ravaamaan. Ensin ratsastin täyskaarron. Onnistuin ihan hyvin paitsi että siitä tuli vähän turhan pieni ja pikkuisen epämuodustunut. Ja sen jälkeen ratsastin myös loivan kiemurauran. Gitta totteli tosi hyvin apuja mitkä annoin sille ja se kääntyi reippaasti kun pyysin sen kääntymään. Ja kaiken lisäksi loivan kiemurauran aikana onnistuin löytämään hyvän rytmin kevyessä ravissa. Sen jälkeen jäin käyntiin ja taputtelin Gittaa niin kuin myös Wenlakin taputti ponia.
Vihdoin kaikki oli suorittanut tiet, jotka niiden piti suorittaa ja kaikki jäi käyntiin.
"Okei. Voitte kaikki jäädä käyntiin ja antaa poneille pitkät ohjat.", Anne sanoi.
Pian kaikki ratsasti ponit kaartoon. Taputimme poneja ja tulimme alas ratsailta.
"Voi kuinka mä ootan seuraavaa tuntia!", sanoin ihan innoissani.
Kiitos tunnista!